Dynge! Vinterkørsel
Fra : Søren Dahl

Dato : 24-11-05 20:49

Hej NG

Jeg har lige investeret i en Suzuki TS 185 ER fra 81 - rigtig fin
vintercykel - gav 6000,- og har lige fået den synet og omregistreret
dyngen.

Eneste problem er at den ikke lader - det får jeg løst her i løbet af
weekenden.

Hvor mange af Jer kører vinterkørsel?

MVH Søren
- Honda XL 600 V TransAlp
- Suzuki TS 185 ER

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-11-05 21:10

Søren Dahl <soren.transalp@webspeed.dk> writes:

> Hvor mange af Jer kører vinterkørsel?

Jeg kører på min DT125R med crossdæk, den står fint fast i sne De
forrige par vintre har jeg kørt en del på min Fazer, en del på is og i
lidt sne - uden kasko. Næppe fornuftigt, men man har vel en mc for at
køre på den
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Ole Axelsen

Dato : 24-11-05 21:30

"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

MZ TS 150 med standarddæk. Der kommer snart en fuldkåbe på, så den
forhåbentlig bliver lidt "varmere"

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 24-11-05 22:31

Søren Dahl <soren.transalp@webspeed.dk> skrev i

[klip]

> Hvor mange af Jer kører vinterkørsel?

Hep!
Polo Coupe til 4500,- med halvandet års syn tilbage
Efter 2 vintre med XTeren synts jeg lissom det måtte være nok.

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen
Om signatur og quoting: http://www.usenet.dk/netikette/essentiel.html

Fra : Harry Teicher

Dato : 24-11-05 23:07

Søren Dahl skrev:

> Hvor mange af Jer kører vinterkørsel?

Det gøre jeg: XT600. Jeg elsker at køre om vinteren, især de
frostklare dagen! Jeg gad ikke det bøvl med den gamle MZ TS150
længere, så den blev smidt ude og XTen købt i stedet for. Nu tror
jeg snart CB 500Feren også ryger ud, fordi XTen er så sjov at jeg
ikke vil undvære den til sommer! FWIW her et klip fra et andet forum
jeg bidrager til:

"Winter riding is the last great bastion of motorcycling. I class
winter motorcyclists at the top level, together with GP racers and
round-the-world daredevils.

Theres nothing to beat going in to have your haemorhoids removed on a
stormy day with subzero temperatures and drifts of snow, walking in to
the doctors waiting room in your full gear, removing your helmet in a
puddle of melted snow and seeing the fantasies flitting across the eyes
of the pretty young mothers in the room.

Or the feeling of deep and utter satisfaction when you reach that state
of nirvana on a piss-wet day with zero visibility and freezing
temperatures, when your physical discomforts disappear, and the sound
of your trusty and dependable winter bike fills your soul, and you glow
with the realization that you are one with the elements, and you are
the ONLY biker on the road...it must be the same feeling of elated
solitude Everest climbers have for that split second before a party of
Japanese tourists make the summit.

Its also the technical challenge of preparing a bike for a hard winter.
My winter bike is an XT600, battle scarred and worn, gaunt and
dependable. I love this bike, I have the same feeling for it as an old
bloke I saw at a watch shop the other day. I was standing next a to a
young couple buying a real flash Swiss automatic chronograph with ALL
the glitzy chronometer functions, helium release...you get the picture,
and this weatherbeaten old farmer walks in and takes off a heavy,
battered tin mechanical wristwatch, asking to have it cleaned. The
clerk smiled and pointed out that for the price of the cleaning he buy
a nice quartz watch and enjoy great precision, to which the farmer
replies: My father set this watch every day to his grandfather's clock,
and I have done the same ever since. My watch tells me what time it is,
all day, every day. Clean it."

Ja ja, nogle dage har jeg for meget tid og for lidt at lave...

mvh
Harry Teicher
XT600 CB500F

Fra : Esther

Dato : 24-11-05 23:28

Søren Dahl skrev:

> Hvor mange af Jer kører vinterkørsel?

Tog sidste tur på Diversionen i dag - da den skulle ind til
vinteropbevaring - så de næste par måneder foregår den daglige kørsel på
YBR'en.

Godt nok har jeg kørt på en 45'er de sidste par vintre, men fra i år er
den
altså skiftet ud med en mc (Hurra!!) så det er vel først nu jeg er at
regne
som vinter-mc-ist

Indtil videre har vejret jo ikke været slemt, men har da prøvet at køre i
snesjap herude på landet, hvilket både YBR'en og jeg klarede fint (Den
lader
til at være noget mere stabil i fedtet føre end 45'eren)

Det værste ved at køre på job (2 x 35 km/dgl) om vinteren er kulden og
tildugget visir. Det håber jeg mine nymonterede styrluffer og "el-visir"
kan
råde noget bod på - det virker i hvert fald meget lovende

--
Esther
Yamaha XJ600S & Yamaha YBR125

Fra : Christer Waleryd

Dato : 25-11-05 09:35

> [...]

> dyngen.
>
> Eneste problem er at den ikke lader - det får jeg løst her i løbet af

Dette bliver min 3dje vinter med mc-kørsel daglig. På min XT600.
Gjennom mine 17 år på mc har jeg ikke tidligere oplevet så god balanse
som etter jeg gjenoptok vinterkørsel (kørte moped gjennem 3 vintre som
ungdom).

Men jeg skulle gjerne have 3 sykler klare for vinteren med:
1) Vanlige cross-dæk (der er ikke konstant sne her)
2) Standard piggede dæk (allround)
3) Lang-piggede dæk for ordentlig iskørsel

Go ride!

/Christer, Arendal, syd i Norge (næsten Danmark
--
Christer Waleryd - DoD#2075
'73 CB750*2 '81 CB750F '74 CB500

Fra : Anders Majland

Dato : 25-11-05 09:38

> Hvor mange af Jer kører vinterkørsel?

Jeg kører også hele året - og har gjort det siden 1998. Rent statisitisk har
det ikke været mange dage hvor jeg har ladet mc'en stå. Godt vintervejr med
klar himmel, et par graders frost og tørre veje er pragtfuldt at køre i,
også selvom sneern ligger højt ved siden af og der er pletvis klat. Men det
vejr vi har nu med få grader "varme", 100% luftfugtighed og lidt småregn er
direkte træls. Efter bare 100km kan man knapt se ud af visiret og den våde
luft køler meget mere end klart frostvejr.

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Yamaha XT600Z Ténéré 3DS 1988 80Mm

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-05 10:41

Anders Majland skrev i meddelelsen
<4386cd6f$0$47089$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...

> [...]
>direkte træls. Efter bare 100km kan man knapt se ud af visiret og den våde
>luft køler meget mere end klart frostvejr.

Må jeg endnu engang henlede opmærksomheden på
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/schuberth der rent faktisk virker. KOM
IGANG !

Orla, som sætter "fie" i elektronikværkstedet denne week-end efter sommerens
14.800 Km.

To do list:
Checke ventilspillerum
Skifte fordæk
Male forhjul, eller anodisere ? Nogen der har erfaring med anodisering på
"gammelt" alu ?
Forny forreste kædehjul
Efterjustere kronrørslejer
aut. kædesmører, (projectet er ikke glemt, kun fortrængt )
Spejle med blinklys, (hvem har en multistrada stående, som jeg kunne lade
mig inspirere af ?)

Fra : Anders Majland

Dato : 25-11-05 13:15

> Må jeg endnu engang henlede opmærksomheden på
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/schuberth der rent faktisk virker. KOM
> IGANG !

Dug er det mindste problem - det er vejsnavs der sætter sig udvendigt som en
gang udtværet leverpostej .... I ordenligt regnvejr kan man tøre det af men
i det her fugtige møgvejr bliver det kun være af at tvære i det...

> Checke ventilspillerum
Done for 3000km siden
> Skifte fordæk
Done for 2000km siden
> Forny forreste kædehjul
Kan vente til til foråret
> Efterjustere kronrørslejer
Hmm skrevet på todo'en
> aut. kædesmører, (projectet er ikke glemt, kun fortrængt )
Done for længe siden McCoi og der virker
> Spejle med blinklys, (hvem har en multistrada stående, som jeg kunne lade
> mig inspirere af ?)
POP

Hmm hvem er det så der skal KOMME IGANG !

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-05 15:26

Anders Majland skrev i meddelelsen
<43870065$0$46977$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...

>POP

Næeh, egentlig ikke Blinkerne sidder så lavt på vtr'en at de overses,
(og ja, det er de store originale, ikke noget POP der) :-| Spejlløsningen er
i øjenhøjde, og burde IMHO være lovkrav.

>Hmm hvem er det så der skal KOMME IGANG !

Jeg skal jo ikke køre nu ;-D

mvh
Orla

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-11-05 13:19

http://www.focuser.com/atm/anodize/anodize99.html - bare KOM IGANG!

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-05 15:23

Torben Scheel skrev i meddelelsen
<438701f4$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...

>http://www.focuser.com/atm/anodize/anodize99.html - bare KOM IGANG!

Nå-nå, tror lige jeg vil snakke lidt med DAI også

mvh
Orla, som _er igang_, godtnok med mursten, beton og understøbning af vægge
:-/

Fra : Thomas Makro

Dato : 26-11-05 10:43

On Fri, 25 Nov 2005 09:38:03 +0100, "Anders Majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

> [...]
>klar himmel, et par graders frost og tørre veje er pragtfuldt at køre i,
Jooo men det er vel også mest bykørsel hvor vejen er ryddet og saltet?
De MC'ere jeg har set om vinteren, har kun kørt på ryddede veje.
Og pga. afkølingen køres der næppe ret mange km?

Og så køres der vel på mindre maskiner. Blot et lille ryk på gassen,
ved kørsel på glat vej, på en større maskine, vil medføre hjulspind.
Normalt en meget festlig begivenhed, men ikke på glat vej, hvor
føreren ikke kan holde MCen.

Om vinteren kører jeg kun bil. De tidspunkter hvor jeg og de andre
bilister snørkler os afsted på spejlglatte veje i tæt trafik, er jeg
ret glad for ikke at køre på MC. Bare tanken om at skvatte på MC og
glide ind foran en bil i nabo vognbanen der ikke kan bremse pga. det
glatte føre, er nok til at jeg holder mig til bilen.

De af jer der vil køre vinterkørsel på MC, bør ikke køre i al slags
vejr og i al føre. Det er jo ikke forbudt at tænke sig om.
Hov, nu skal jeg passe på ikke at blive en af de mange
moral-forkyndere Så må jeg også hellere tilføje et "respekt" til
de der trodser vejret og kører i frostvejr på glatte veje - vel at
mærke på steder hvor der ikke er meget andet trafik.

Fra : Niels Pein

Dato : 26-11-05 15:35

"Thomas Makro" skrev ...

> Og pga. afkølingen køres der næppe ret mange km?

Det kan en MC sagtens klare. Og for førerens vedkommende, er det bare et
spørgsmål om ordentlig påklædning.

> [...]
> ved kørsel på glat vej, på en større maskine, vil medføre hjulspind.
> Normalt en meget festlig begivenhed, men ikke på glat vej, hvor

Det ses du ikke har prøvet det selv.
1) Med mindre man lider af Parkinsons har man da styr på sit gashåndtag.
2) Man kan sagtens holde selv en større MC under hjulspin, bare det ikke er
for meget midt i et sving.

Sjap der er blevet til is som er heldt vildt knoldet, er et problem. Men det
opstår sjældent. Bortset fra det, kan man på MC klare _meget_ mere end de
der ikke har prøvet det tror man kan.

Mvh. Niels

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-05 18:38

Niels Pein skrev i meddelelsen
<4388727e$0$8854$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
>"Thomas Makro" skrev ...

>Det kan en MC sagtens klare. Og for førerens vedkommende, er det bare et
>spørgsmål om ordentlig påklædning.

Når man ikke har andre muligheder for transport, så er det sjovt nok ikke et
problem at iføre sig det nødvendige tøj.

>Det ses du ikke har prøvet det selv.

Faktisk er det væsentlig lettere at styre udskridninger på et glat underlag,
men sjovt er det da ikke hvis at der er andre på vejen. Havde jeg haft et
valg, så havde det ikke været en XS 750 der skulle være vinterkøretøj, men
det var altså hvad jeg havde den vinter. Tung som bare f..... at skubbe
gennem sneen når de glatte sommerdæk ikke kunne få bid.

mvh
Orla

Fra : Anders Majland

Dato : 28-11-05 09:10

> Jooo men det er vel også mest bykørsel hvor vejen er ryddet og saltet?
> De MC'ere jeg har set om vinteren, har kun kørt på ryddede veje.
> Og pga. afkølingen køres der næppe ret mange km?

Det er korrekt at jeg fra sommer 1998 til 2002 kørte mest bykørsel, men jeg
har ogås været rigtigt meget i Hillerød. Men jeg bevæger mig ikke ud på
motorvjen før den er rimeligt ryddet.

Vinterne 02/03 og 03/04 har jeg kørt næsten lige så mange km i
vintermånederne som i sommermånederne (Der bliver ikke kortere til arbejde
fordi det er koldt)

> Og så køres der vel på mindre maskiner. Blot et lille ryk på gassen,
> ved kørsel på glat vej, på en større maskine, vil medføre hjulspind.

Det vigtigste er en traditionel gearkasse - en vario som på scooteren er
direkte træls på glat underlag. Spinner hjulet en smule geare den op så den
spinner endnu mere. Skal man igen på glat underlag skal der et minimum af
spin til. Og de sidste vintre har jeg kørt på tenereen. Den har selvfølgelig
ikke så mange heste men du vil vel ikke kalde en 600ccm på 200kg kampvægt
for en mindre maskine ....

Min første tur på den inkluderede strækningen holbæk til odden i snevejr -
Da jeg nåede odden var der 10 cm sne. Vejret var ikke et alvorligt problem
(de få bilister der kunne køre hurtigere lod jeg bare komme forbi) men det
varmin påklædning. Eneste mc udstyr var en crosshjelm. Resten var falde
ecco-sko, lærredsbukser, ikke vandtæt vindjakke og et par strikhandsker. Men
når man lige har købt en mc parkerer man den da ikke og tager toget hjem

> Normalt en meget festlig begivenhed, men ikke på glat vej, hvor
> føreren ikke kan holde MCen.

En af de mere scary oplevelser var op til julen 2004 hvor jeg kører på en
meget befærdet A13 ned mod viborg. Det er 5-10 graders frost og vejen var
umiddelbart rimeligt fin og trafikken glider med 70-80km/t Da der er meget
trafik den anden vej ligger jeg bare i køen med let gas - alligevel spinner
baghjulet pludseligt ... Yep der var bare isglat- Så er det squ om at holde
tunge lige i munden og maskinen helt i balance .... Men så blev jeg vækket
og de næste pletter med is blev passeret med trukket kobling ....

> De af jer der vil køre vinterkørsel på MC, bør ikke køre i al slags
> vejr og i al føre.

Selvfølgelig ikke - jeg har heller ikke lyst til at være kegle mellem biler
der heller ikke kan styre eller bremse. Men jeg bor så langt ude at de
nærmeste 3km bivej sjældent er ryddet , men der er så heller ikke meget
andet trafik at bekymre sig om.

Et godt prej er når vejret giver forsinkelser i trafikken - og jeg er så
priviligeret at jeg kan arbejde hjemmefra og derfor kan forsøge at planlægge
mig udenom at køre i en snestorm - men så snart snefaldet stopper er vi
meget gode til at få ryddet vejene her i landet.

Når politiet beder folk om at blive inde kører jeg heller ikke for at nå
frem til et bestemt sted, men kun for sjov og uden andre trafikanter (en
xt600 kan sagtens køre fast)

Men jeg er da blevet overrasket nogle få gange hvor jeg så har listet mig
hjem i ringe føre ...

Fra : Jacob Larsen

Dato : 25-11-05 15:44

"Søren Dahl" <soren.transalp@webspeed.dk> wrote in message
> [...]
> synet og omregistreret dyngen.
>
> Eneste problem er at den ikke lader - det får jeg løst

Jeg gider sgu ikke og jeg har endda en ekstra lille mc til at stå ude i
garagen. Det er simpelthen ikke min form for morskab at køre mc, hvis der er
koldt eller glat. Derfor har jeg købt en Honda med 4 hjul, så CBR'eren kan
holdes i cølibat indtil næste sommer.
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : Dr.Enduro

Dato : 25-11-05 21:23

Søren Dahl wrote:

> Hvor mange af Jer kører vinterkørsel?

Jeg gør for tredje år i træk på min XT 600, men jeg må indrømme, at jeg
begynder at kigge efter en lille øse i stedet for. Kulden er ikke så
slem, men det tager en del af glæden, synes jeg, at man skal passe så
hulens meget på, når det er glat - og det er det potentielt hele tiden.

Men selvfølgelig er det sjovt at fræse gennem sneen, selvopm jeg faktisk
har prøvet at køre (næsten fast)...

--

Hilsen Jan

Fra : Anders Majland

Dato : 25-11-05 21:36

> Men selvfølgelig er det sjovt at fræse gennem sneen, selvopm jeg faktisk
> har prøvet at køre (næsten fast)...

Det er lumsk når overfladen er så hård at man tror at man kan køre på den -
og pludseligt går man igennem... En XT600 er tung at grave ud når den står
på bundskjuldet med begge hjul i til over akslerne ....

Btw så er en mazda 626 st.car heller ikke nem at få på ret køl. Der opgav vi
og tilkaldte hjælp (troede at jeg lige kunne køre over noget til hoveddøren
ved et hotel i norge. Vi havde vadet henover flere gange... Men snedybden
der var ca 1 meter og vi nåede kun 1,5 meter ad vejen inden den brød igennem
skorpen og sad ubehjælpeligt fast Det var jo ligesom lidt meget opad bakke
at skubbe den op på vejen igen ....... Det var btw den bil jeg senere købte
for 1kr

Fra : Niels Pein

Dato : 25-11-05 22:23

"Søren Dahl" skrev ...

> Hvor mange af Jer kører vinterkørsel?

Jeg kører når jeg har lyst, uden at kigge på kalenderdatoer, og det har jeg
gjort siden jeg fik min første MC i 1985.
Jeg har tidligere kørt en del i rigtigt vintervejr, men det gider jeg ikke
mere, med mindre det er på en god lille offroader. Og jeg har ingen
offroader lige nu.

Tror lige jeg smækker vinterdækkene på madkassen i morgen.

--
Mvh. Niels
- Honda XL 600 V TransAlp

Fra : Søren Dahl

Dato : 25-11-05 23:46

Tak for alle Jeres gode indlæg - nu ved jeg da at jeg ikke er HELT
alene der ude her i vinter - en rar tankte :)

- vi ses der ude

MVH Søren

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-05 10:01

> Tak for alle Jeres gode indlæg - nu ved jeg da at jeg ikke er HELT
> alene der ude her i vinter - en rar tankte :)
>
> - vi ses der ude
>
> MVH Søren

Da jeg fik kørekort i 98, kørte jeg det første år på en derbi senda (45
offroader), 12 km til og 12 km fra arbejde i alt slags vejr . Det er
bare et spørgsmål om at det ydderste lag tøg holder vind/vand ude, og
den inderste holder varmen. Jeg brugte en termokedeldragt, med regntøj
udvendigt.
Jeg håber på at tage mc-pap i foråret, og anskaffe mig en dt125r, eller
hvis finanserne er til det, en xt. Men denne vinter køre jeg på rs50, på
godt og ondt.....

Fra : Harry Teicher

Dato : 03-12-05 17:45

Hovedsagen er, at i kommer ude at køre. vinter eller ej! Se:

http://www.stud.ntnu.no/~shane/stasj/pics/humor/div/144.html