Dækstørrelse på en Octavia
Fra : Broegger

Dato : 08-01-06 18:22

Hej

Jeg er begyndt at se efter nogle alu'er med sommersutter til min kommende
Octavia.
I brochuren påstår Skoda at den er født med 195/95 R15! Det kan jeg ikke få
til at passe. Det er da det der hedder et usædvanligt mål. Er der evt. en
her i gruppen der kan oplyse det korrekte? Jeg vil umiddelbart tro at de
bør hedde 195/65 R15.

4x4 udgaven leveres på 205/60 R15. Det har næsten samme diameter som 195/65
R15.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 08-01-06 18:29

> [...]
> her i gruppen der kan oplyse det korrekte? Jeg vil umiddelbart tro at de

Min har 195/65 - 15

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Finn Holmegaard

Dato : 08-01-06 18:28

"Broegger" <thomas@removethis-broeggerklanen.dk> wrote in message
> [...]
>
> --
> Hilsen Thomas
> du kan ikke sige du ikke kan svømme før du er druknet...

Hej

Tja det er 195/65 R15 (en 2004) der sidder på den der stå uden for. Men
mener ikke at det er blevet ændret på den nye (2005)

/Finn

Fra : Broegger

Dato : 08-01-06 18:43

"Finn Holmegaard" <Finn@indsaetefternavn.name> skrev

> Tja det er 195/65 R15 (en 2004) der sidder på den der stå uden for.
> Men mener ikke at det er blevet ændret på den nye (2005)
`
Tak til alle for svar.

Nu kommer vi så til et spørsmål der måske er lidt religion over.

Hvilken dæk størrelse vil være en god ide til sommersutterne. Første
overvejelser er 16" eller 17". Hvad skal man tænke over her, hvad er
fordele/ulemper. Næste spørgsmål, hvor brede? Hvad med økonomi/komfort
osv?

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-01-06 19:01

Broegger wrote:
> [...]
> overvejelser er 16" eller 17". Hvad skal man tænke over her, hvad er
> fordele/ulemper. Næste spørgsmål, hvor brede? Hvad med økonomi/komfort

Jo bredde dæk, jo dårligere økonomi.
Jeg synes at 215/45-17 er passende til den størrelse bil...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-01-06 20:12

Broegger skriver:

> Hvilken dæk størrelse vil være en god ide til sommersutterne. Første
> overvejelser er 16" eller 17". Hvad skal man tænke over her, hvad er
> fordele/ulemper.

16" dæk er generelt dyre - jeg ville snuppe 17"

> Næste spørgsmål, hvor brede? Hvad med økonomi/komfort
> osv?

Min Golf går på 225/45-17
Det ser meget pænt ud....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-01-06 18:28

Broegger wrote:
> [...]
> ikke få til at passe. Det er da det der hedder et usædvanligt mål. Er
> der evt. en her i gruppen der kan oplyse det korrekte?

Det er 195/65-15...

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 08-01-06 18:33

Broegger wrote:

> [...]
> her i gruppen der kan oplyse det korrekte? Jeg vil umiddelbart tro at de

Det tror jeg du har ret i:

<URL:http://www.skoda.dk/Kundeservice/pdfgen.asp?action=TechnicalData&strModel=Octavia%20Combi>
<URL:http://www.skoda.dk/Kundeservice/pdfgen.asp?action=TechnicalData&strModel=Octavia>

Knus
Regnar

Fra : Thomas Landberg

Dato : 08-01-06 18:42

> [...]
> bør hedde 195/65 R15.
>
> 4x4 udgaven leveres på 205/60 R15. Det har næsten samme diameter som

Den originale størrelse er 195/65/15. Skal du være frækkere hedder de næste
205/55/16, 225/45/17, 225/40/18, 235/35/19 eller 235/30/20 (lyder utroligt,
men sidstnævnte størrelse er set på flere Touran'er).

--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.

Fra : Kent Glerup

Dato : 08-01-06 19:04

> 235/30/20 (lyder utroligt,
>men sidstnævnte størrelse er set på flere Touran'er).

Om ikke andet, så må den køre utroligt dårligt på den størrelse!

Fra : Thomas Landberg

Dato : 08-01-06 19:10

> Om ikke andet, så må den køre utroligt dårligt på den størrelse!

Tja... En Touran med 235/35/19 er væsentligt blødere at køre i end min
Toledo med fabriksmonteret sportsundervogn og 225/45/17. Så jeg tror ikke
det sidste hak ned i profil gør ret meget ved det. Men jeg kunne ikke selv
drømme om at smide 20k for sådan et sæt hjul.

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 08-01-06 19:31

> Om ikke andet, så må den køre utroligt dårligt på den størrelse!

Hvorfor skulle den køre dårligt af den grund?
Hvis du tænker på hårdhed, så ja, måske.
Bilen må have et rigtigt godt grip med sårn en dækmontering

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 08-01-06 21:07

> Bilen må have et rigtigt godt grip med sårn en dækmontering

Ja i tørvejr - men på våd vej er det nok en sandhed med modifikationer.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 09-01-06 09:20

> Ja i tørvejr - men på våd vej er det nok en sandhed med modifikationer.

Har prøvet Porsche Cayenne S med svjh 275/xx-20 på både tør og våd vej på
Hankook Optimo dæk. De stod helt uden beklagelser.
De andre biler jeg har prøvet/haft med store hjul var faktisk også rimeligt
stabile i vand, undtaget naturligvis hvis der er voldsomt meget vand så
skidtet Aquaplanner.

Kun når dækkene har været af kedelig kvalitet har vand været et problem.

Michael

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-01-06 20:13

Kent Glerup skriver:

> Om ikke andet, så må den køre utroligt dårligt på den størrelse!

Vulkaniserede fælge.....