Altea eller Touran tdi..?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 08-01-06 13:51

Har fået kig på to gulplade biler: Seat Altea og VW Touran. Begge tdi - VW
med 90 hk tdi og Seat med 105 hk tdi motor. Prismæssigt ligger de begge
omkring 190.000 - 200.000 inkl. moms med ekstraudstyr. Jeg hælder mest til
Seat pga. udstyr og udseende - hvad ville I vælge, og hvorfor..?

Gode og dårlige erfaringer med begge modeller modtages meget gerne.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Ole Thomsen

Dato : 08-01-06 15:18

..°o.O Thomas O.o°. wrote:
> [...]
> de begge omkring 190.000 - 200.000 inkl. moms med ekstraudstyr. Jeg
> hælder mest til Seat pga. udstyr og udseende - hvad ville I vælge, og

Har haft Altea 140 Van i ganske kort tid og kørt Touran 140 Van et par
gange, men du får alligevel lidt input.

Alteas største handicap er hjul- og kabinestøj, som er markant mere
irriterende for mig end i Touran.

Kabinen forekommer også af højere kvalitet/finish på Touran, uden at jeg
kan sætte fingeren præcist på hvad.

Min største anke mod Touran er at der er lidt for meget Morfar over den,
Altea har en helt anderledes udstråling - du nævner selv udseende.

(Som en biting er DSG programmeringen i mine øjne mest vellykket på
Touran)

Ole Thomsen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 08-01-06 16:33

> [...]
> Seat pga. udstyr og udseende - hvad ville I vælge, og hvorfor..?
>
> Gode og dårlige erfaringer med begge modeller modtages meget gerne.

Motoren er den samme, blot med en anden programmering i Touran. Hvad man kan
få ud af det må du jo bruge fantasien til... Men en Touran har en 6 trins
gearkasse der går langt bedre end den 5 trins i Altea. Men når nu det er en
Van, så tag at ofre de få kroner ekstra på en 2.0 16V. Det er en langt bedre
motor og du fortryder det ikke. Økonomien i den virkelige verden er den
samme. Og jeg er enig i, at Altea støjer mere, men prøv lige en helt ny.
Mener støjdæmpningen er blevet bedre med tiden. Og husk med Altea, at der er
stor forskel på hvordan den ser ud indvendigt alt efter om du vælger den med
eller uden sportspakke.

--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.

Fra : OZ7PUS

Dato : 08-01-06 21:44

".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Seat pga. udstyr og udseende - hvad ville I vælge, og hvorfor..?
>
> Gode og dårlige erfaringer med begge modeller modtages meget gerne.

Har kørt en del touran som taxa .. Dog i 140HK´s version
En dejlig bil med en dejlig sidde komfort godt udsyn og nem at komme rundt
med
Nem indstigning også for ældre og giod plads til lange ben på bagsædet (OK
din skulle være på gule plader)
Økonomi i 140HK´s TDI siger 15-18km/l ved blandet kørsel, Køre en del
langture pag. lufthavnen (Billund-Give Taxa)
Langtur med den bløde hat på = 20km/l næsten
Kabinestøj er der ikke meget af .. Man høre faktisk ikke motoren ved
landevejskørsel ~90kmt 2000RPM´s

Altaen kender jeg ikke noget til så intet ond eller godt om den

OZ3BTO

Fra : Torben Nielsen

Dato : 08-01-06 22:12

..°o.O Thomas O.o°. wrote:
> [...]
> omkring 190.000 - 200.000 inkl. moms med ekstraudstyr. Jeg hælder mest til
> Seat pga. udstyr og udseende - hvad ville I vælge, og hvorfor..?

Jeg valgte Altea, men det er fordi mine ben er så lange at jeg
måtte opgive prøveturen i Touran efter 10min, så jeg kan reelt
ikke sammenligne dem. Mit simple råd til dig, må være at vælge
den bil du bedst kan lide at køre i. Der er nok ikke nogen af
dem, der er dårlige biler.

> Gode og dårlige erfaringer med begge modeller modtages meget gerne.

Har gode erfaringer med min Altea, deriblandt med
forhandler/værksted. Eneste ulempe er, som nævnt af Thomsen og
Landberg, at der er en del støj, men Landberg har lavet en
udmærket guide til støjdæmpning som jeg har fulgt. Næste projekt
er at gøre noget ved støjen fra skærmkasserne bag.

Med venlig hilsen
Torben Nielsen

Fra : Ole Thomsen

Dato : 09-01-06 07:05

Torben Nielsen wrote:

> Jeg valgte Altea, men det er fordi mine ben er så lange at jeg
> måtte opgive prøveturen i Touran efter 10min,

Nåja, det havde jeg glemt.

Altea er suveræn når man køber bukser med benlængde 38"

> Landberg, at der er en del støj, men Landberg har lavet en
> udmærket guide til støjdæmpning som jeg har fulgt. Næste projekt
> er at gøre noget ved støjen fra skærmkasserne bag.

Interessant, den har jeg ikke set.

Har du et link?

Ole Thomsen

Fra : Brian Skaarup

Dato : 09-01-06 10:15

http://peecee.dk/uploads/stuff/stoejdaempning-af-altea.pdf

Fra : Ole Thomsen

Dato : 09-01-06 12:43

Brian Skaarup wrote:

> http://peecee.dk/uploads/stuff/stoejdaempning-af-altea.pdf

Tak, det ser spændende ud.

Ole Thomsen

Fra : RuneR

Dato : 09-01-06 17:54

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> wrote in message

> Nåja, det havde jeg glemt.
>
> Altea er suveræn når man køber bukser med benlængde 38"

Ja den er genial til folk over de 2meter

Mvh Rune 202cm (i højden, mmm)

Fra : Torben Nielsen

Dato : 09-01-06 19:20

RuneR wrote:

> Ja den er genial til folk over de 2meter

Det lader til at jeg ikke er den eneste der altid spørger
forhandlerne om jeg må prøvesidde deres biler, før jeg spørger om
jeg må køre en tur i dem ;)

Jeg synes faktisk at det er noget af et problem at finde noget
jeg kan være i. Men efter at have købt en Altea, har jeg en
mistanke om at jeg nok aldrig kommer til at købe en "lav" bil, og
så er det bare ekstra ærgerligt at modeller som fx Touran og
C-Max, ikke formår at udnytte pladsen bedre for høje personer.

Nuvel, det er nok bare mig, der må indordne sig under dværgenes
diktatur og begejstret klappe i mine hænder, hver gang en
tilfældig motorjournalist taler om plads som i en balsal.

Med venlig hilsen
Torben - der mener at alt under 2m og 100kg er feminint ;)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-01-06 19:25

Torben Nielsen skriver:

> [...]
> så er det bare ekstra ærgerligt at modeller som fx Touran og
> C-Max, ikke formår at udnytte pladsen bedre for høje personer.

Har du prøvet en Golf ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt via sunsites server, er sonofons newsserver igen
død

Fra : Torben Nielsen

Dato : 09-01-06 20:02

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Har du prøvet en Golf ?

Ikke i længere tid, da den var over mit budget, med de krav jeg
havde til en bil. Men jeg kan da sagtens sidde bag rattet i den
(både version 4 og 5), jeg ved bare ikke hvor længe det er
behageligt. Kravet er 4 timer uden gener. Desuden har jeg
allerede vænnet mig til den lidt højere indstigningshøjde i Altea
o.lign., nu føler jeg næsten at jeg skal slå knuder på mig selv
for at komme ind i biler som jeg ellers betragtede som rummelige
(fx Mondeo og Mazda6).

Med venlig hilsen
Torben Nielsen

Fra : OZ7PUS

Dato : 10-01-06 01:40

"Torben Nielsen" <tor_niel@fjernes.msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> dem. Mit simple råd til dig, må være at vælge den bil du bedst kan lide at
> køre i. Der er nok ikke nogen af dem, der er dårlige biler.
klip
klip>
> Med venlig hilsen
> Torben Nielsen

Enten må du være extremt høj = 230cm eller noget
Eller også en fjols af rang til at indstille sæde
Ok nu er jeg selv kuns 175cm høj(lav) men med sædet helt tilbage kan jeg
sku ikke nå pedalerne og frihøjde til hovedet er der også masser af plads
til .. Tror ski enda at jeg kan have høj hat på under kørslen

OZ3BTO

Fra : Torben Nielsen

Dato : 10-01-06 06:27

OZ7PUS wrote:
> Enten må du være extremt høj = 230cm eller noget

Nej bare lidt over 2m.

> Eller også en fjols af rang til at indstille sæde

Det er da muligt, men forhandleren kunne nu heller ikke...

> Ok nu er jeg selv kuns 175cm høj(lav) men med sædet helt tilbage kan jeg
> sku ikke nå pedalerne og frihøjde til hovedet er der også masser af plads
> til .. Tror ski enda at jeg kan have høj hat på under kørslen

Haha, du er en glimrende repræsentant for dværgenes diktatur; de
mangler fantasi. Når ens ben er en hel del længere end
gennemsnittet, begynder der at dukke alskens mystiske
forhindringer op i en kabine. I Tourans tilfælde, var det hjørnet
af konsollen, der sad der hvor knæet var, når man slappede af i
højre ben. HVORFOR skal de forbandede konsoller fylde så meget?

Med venlig hilsen
Torben Nielsen

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 10-01-06 07:50

> [...]
> man slappede af i højre ben. HVORFOR skal de forbandede konsoller fylde så

Tjah - jeg kan oplyse dig at små mennesker har ligeså mange problemer.....
min kære fader på 160 har ret store problemer med at kører tyske biler - han
kan stort set kun lige kigge ud gennem vinduerne - så skal vi ikke kalde det
gennemsnitsmenneskets diktatur?

En overgang havde han lånt en bmw 530d, men han måtte opgive at kører langt
i den - han kunne simpelthen ikke komme til at sidde ordentlig og samtidig
have et fornuftigt udsyn - så sønnikke måtte istedet kører (øv - det var jeg
rigtig ked af

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : BJ

Dato : 10-01-06 11:32

"Martin Rise Christensen" <martin@rise.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> langt i den - han kunne simpelthen ikke komme til at sidde ordentlig og
> samtidig have et fornuftigt udsyn - så sønnikke måtte istedet kører (øv -

Det må have været en skrabet førerstol.

Hvis jeg hæver sædet helt op, kan jeg uden besvære kigge ud af soltaget..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~