Vinterdæk
Fra : Leif Christensen

Dato : 08-01-06 10:31

Hej alle læsere.

Jeg har i dag en Toyota Corolla Verso som er fire år gammel. Jeg overvejer
at anskaffe vinterdæk til bilen. De nuværende dækdimensioner er 195/60 R15.
Hvis jeg om få år anskaffer en anden bil f.eks.samme model (den nyere model
af Toyota Corolla Verso anvender 205/55 R16) kan jeg så bruge de samme
vinterdæk, eller skal vinterdæk og sommerdæk have samme dimensioner? Det er
jo ærgerligt kun at kunne bruge nye vinterdæk få gange.

De bedste hilsener, Leif.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-01-06 10:55

Leif Christensen wrote:
> [...]
> vinterdæk og sommerdæk have samme dimensioner? Det er jo ærgerligt
> kun at kunne bruge nye vinterdæk få gange.

Hejsa...

Dækkene behøves ikke at have samme dimension - mange kører på smallere dæk
om vinteren end om sommeren.
Rullediameteren skal nogenlunde være den samme - du kan ændre den +/- 5 %.
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Det du skal være opmærksom på er om den nye bil også kan kører med 15"
fælge...