|
| Fiat Multipla - olielampen lyser!!!! Fra : Prikke |
Dato : 06-01-06 13:47 |
|
I min Multipla (diesel) har olielampen altid lyst lige et par sekunder efter
bilen er startet, for så at gå ud, når moteren kommer op i omdrejninger. I
går fik jeg skiftet olie og oliefilter på et autoriseret værksted og siden
da, er det blevet "værre" med olielampen; nu lyser lampen også når jeg
kobler ud og f.eks. skal dreje eller standse ved en tværvej, men stadig kun
når motoren "falder" til tomgang.
Værkstedet mener, at det kan være indikatoren, men.......
Kan det tilrådes, at jeg bruger bilen?
Og hvis det IKKE blot er indikatoren (som bliver skiftet i næste uge), hvad
kan problemet så skyldes?
m.v.h.
Per
| |
John Sahl (06-01-2006)
| Kommentar Fra : John Sahl |
Dato : 06-01-06 13:51 |
|
Prikke wrote:
> Værkstedet mener, at det kan være indikatoren, men.......
> Kan det tilrådes, at jeg bruger bilen?
Har den ingen regulær oliepind? Og ja, jeg ville godt nok være nervøs
hvis den viser ingen olietryk i instrumentet, har du prøvet at rykke
lidt i ledningerne?
Hvad mente mekanikeren mht at du kørte i bilen?
> Og hvis det IKKE blot er indikatoren (som bliver skiftet i næste
> uge), hvad kan problemet så skyldes?
Det KAN være oliefilteret, men det plejer ikke at være SÅ grumt..
--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede
| |
Prikke (06-01-2006)
| Kommentar Fra : Prikke |
Dato : 06-01-06 14:06 |
|
"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:43be6794$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Prikke wrote:
>> Værkstedet mener, at det kan være indikatoren, men.......
>> Kan det tilrådes, at jeg bruger bilen?
>
> Har den ingen regulær oliepind? Og ja, jeg ville godt nok være nervøs hvis
> den viser ingen olietryk i instrumentet, har du prøvet at rykke lidt i
> ledningerne?
>
> Hvad mente mekanikeren mht at du kørte i bilen?
>
>
>> Og hvis det IKKE blot er indikatoren (som bliver skiftet i næste
>> uge), hvad kan problemet så skyldes?
>
> Det KAN være oliefilteret, men det plejer ikke at være SÅ grumt..
>
> --
> John Sahl,
> http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede
>
Jo, jeg tjekkede oliepinden i morges og den viste max. oliestand.
Mekanikeren var lidt vægelsindet m.h.t. brug af bilen - mente ikke det ikke
kunne være det værste, bare moteren ikke kører i tomgang. Omvendt ville han
ikke tage ansvaret!!!
m.v.h.
Per
| |
Folmer Rasmussen (06-01-2006)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 06-01-06 14:02 |
|
On Fri, 6 Jan 2006 13:46:51 +0100, "Prikke" <prikke@mail.dk> wrote:
>I min Multipla (diesel) har olielampen altid lyst lige et par sekunder efter
>bilen er startet, for så at gå ud, når moteren kommer op i omdrejninger. I
>går fik jeg skiftet olie og oliefilter på et autoriseret værksted og siden
>da, er det blevet "værre" med olielampen; nu lyser lampen også når jeg
>kobler ud og f.eks. skal dreje eller standse ved en tværvej, men stadig kun
>når motoren "falder" til tomgang.
>Værkstedet mener, at det kan være indikatoren, men.......
>Kan det tilrådes, at jeg bruger bilen?
>Og hvis det IKKE blot er indikatoren (som bliver skiftet i næste uge), hvad
>kan problemet så skyldes?
>--
Jeg havde en spritravendes ny Regata for nogle år siden.
Den brillerede med at olielampen begyndte at lyse konstant da vi var
på vej til Norge en lørdag.
Jeg ringede til salgsafdelingen som jeg vidste havde åbent om
lørdagen, og forelagde problemet, og fik den besked at jeg bare kunne
køre. Skete der noget kunne jeg bare få en ny motor i. *LOL*
Det var selvfølgelig i garantiperioden.
Prøv at ringe til værkstedet g hør, om du må køre i den, eller ej.
Venlig hilsen
Folmer
| |
Henning (06-01-2006)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 06-01-06 14:03 |
|
On Fri, 6 Jan 2006 13:46:51 +0100, "Prikke" <prikke@mail.dk> wrote:
>I min Multipla (diesel) har olielampen altid lyst lige et par sekunder efter
>bilen er startet, for så at gå ud, når moteren kommer op i omdrejninger. I
>går fik jeg skiftet olie og oliefilter på et autoriseret værksted og siden
>da, er det blevet "værre" med olielampen; nu lyser lampen også når jeg
>kobler ud og f.eks. skal dreje eller standse ved en tværvej, men stadig kun
>når motoren "falder" til tomgang.
>Værkstedet mener, at det kan være indikatoren, men.......
>Kan det tilrådes, at jeg bruger bilen?
Gul eller rød lampe? Gul - så må du gerne køre videre, Rød - så skal
du stoppe
Henning
hsb(at)image.dk
| |
Klaus D. Mikkelsen (06-01-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 06-01-06 14:11 |
|
Prikke skriver:
>
> I min Multipla (diesel) har olielampen altid lyst lige et par sekunder efter
> bilen er startet, for så at gå ud, når moteren kommer op i omdrejninger.
Har du haft den fra ny ?
> Og hvis det IKKE blot er indikatoren (som bliver skiftet i næste uge), hvad
> kan problemet så skyldes?
Dårlig pumpe, eller filter der er stoppet.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død
| |
Per Beer Hansen (06-01-2006)
| Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 06-01-06 14:36 |
|
Prikke wrote:
> I min Multipla (diesel) har olielampen altid lyst lige et par
> sekunder efter bilen er startet, for så at gå ud, når moteren kommer
> op i omdrejninger. I går fik jeg skiftet olie og oliefilter på et
> autoriseret værksted og siden da, er det blevet "værre" med
> olielampen; nu lyser lampen også når jeg kobler ud og f.eks. skal
> dreje eller standse ved en tværvej, men stadig kun når motoren
> "falder" til tomgang. Værkstedet mener, at det kan være indikatoren,
> men.......
> Kan det tilrådes, at jeg bruger bilen?
Jeg ville ikke gøre det, i værste fald kan det koste dig en ny motor.
> Og hvis det IKKE blot er indikatoren (som bliver skiftet i næste
> uge), hvad kan problemet så skyldes?
Defekt oliefilter, for tynd olie, defekt/slidt oliepumpe, slidte lejer i
motoren osv.
--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer
| |
Prikke (06-01-2006)
| Kommentar Fra : Prikke |
Dato : 06-01-06 23:34 |
|
"Prikke" <prikke@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:43be66b9$0$38729$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>I min Multipla (diesel) har olielampen altid lyst lige et par sekunder
>efter bilen er startet, for så at gå ud, når moteren kommer op i
>omdrejninger. I går fik jeg skiftet olie og oliefilter på et autoriseret
>værksted og siden da, er det blevet "værre" med olielampen; nu lyser lampen
>også når jeg kobler ud og f.eks. skal dreje eller standse ved en tværvej,
>men stadig kun når motoren "falder" til tomgang.
> Værkstedet mener, at det kan være indikatoren, men.......
> Kan det tilrådes, at jeg bruger bilen?
> Og hvis det IKKE blot er indikatoren (som bliver skiftet i næste uge),
> hvad kan problemet så skyldes?
>
> m.v.h.
> Per
Jeg har netop set en tråd i et forum under "Multiplaklubben", som netop
handler om olietyper.
I tråden, som godt nok handler om benzinudgaven, kan jeg forstå, at
motorolietypen er meget vigtigt, specielt om vinteren, og her anbefales en
0w/35w.
Nu har jeg også set, at den olie, som min mekaniker påfyldte i går er en
10w/40 - kan det være årsagen til, at olielampen lyser i tomgang?
-og kan det evt. få katastrofale følger?
m.v.h.
Per
| |
S.B. (07-01-2006)
| Kommentar Fra : S.B. |
Dato : 07-01-06 00:07 |
|
"Prikke" <prikke@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:43bef041$0$38639$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Prikke" <prikke@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:43be66b9$0$38729$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>I min Multipla (diesel) har olielampen altid lyst lige et par sekunder
>>efter bilen er startet, for så at gå ud, når moteren kommer op i
>>omdrejninger. I går fik jeg skiftet olie og oliefilter på et autoriseret
>>værksted og siden da, er det blevet "værre" med olielampen; nu lyser
>>lampen også når jeg kobler ud og f.eks. skal dreje eller standse ved en
>>tværvej, men stadig kun når motoren "falder" til tomgang.
>> Værkstedet mener, at det kan være indikatoren, men.......
>> Kan det tilrådes, at jeg bruger bilen?
>> Og hvis det IKKE blot er indikatoren (som bliver skiftet i næste uge),
>> hvad kan problemet så skyldes?
>>
>> m.v.h.
>> Per
>
> Jeg har netop set en tråd i et forum under "Multiplaklubben", som netop
> handler om olietyper.
> I tråden, som godt nok handler om benzinudgaven, kan jeg forstå, at
> motorolietypen er meget vigtigt, specielt om vinteren, og her anbefales en
> 0w/35w.
> Nu har jeg også set, at den olie, som min mekaniker påfyldte i går er en
> 10w/40 - kan det være årsagen til, at olielampen lyser i tomgang?
> -og kan det evt. få katastrofale følger?
>
> m.v.h.
> Per
Hvis din olielampe lyser, og den virker som den skal, så har du ingen
olietryk, eller ikke nok tryk på.
Jeg ville ikke køre en meter i den hvis det var min, uden olie holder kan du
i værste tilfælde brænde motoren af
(Ville endda få autohjælpen til at køre den på værksted)
Om du vil tage den chance er helt op til dig selv, dine egne penge det går
ud over.
Og det er ikke for at være negativ, men synes at det er en rimelig dyr
risiko at tage
Søren
| |
Prikke (07-01-2006)
| Kommentar Fra : Prikke |
Dato : 07-01-06 00:49 |
|
"S.B." <sfb@FJERN-DETTEtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:fKCvf.124$PE3.55@news.get2net.dk...
>
> "Prikke" <prikke@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:43bef041$0$38639$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>
>> "Prikke" <prikke@mail.dk> skrev i en meddelelse
>> news:43be66b9$0$38729$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>I min Multipla (diesel) har olielampen altid lyst lige et par sekunder
>>>efter bilen er startet, for så at gå ud, når moteren kommer op i
>>>omdrejninger. I går fik jeg skiftet olie og oliefilter på et autoriseret
>>>værksted og siden da, er det blevet "værre" med olielampen; nu lyser
>>>lampen også når jeg kobler ud og f.eks. skal dreje eller standse ved en
>>>tværvej, men stadig kun når motoren "falder" til tomgang.
>>> Værkstedet mener, at det kan være indikatoren, men.......
>>> Kan det tilrådes, at jeg bruger bilen?
>>> Og hvis det IKKE blot er indikatoren (som bliver skiftet i næste uge),
>>> hvad kan problemet så skyldes?
>>>
>>> m.v.h.
>>> Per
>>
>> Jeg har netop set en tråd i et forum under "Multiplaklubben", som netop
>> handler om olietyper.
>> I tråden, som godt nok handler om benzinudgaven, kan jeg forstå, at
>> motorolietypen er meget vigtigt, specielt om vinteren, og her anbefales
>> en 0w/35w.
>> Nu har jeg også set, at den olie, som min mekaniker påfyldte i går er en
>> 10w/40 - kan det være årsagen til, at olielampen lyser i tomgang?
>> -og kan det evt. få katastrofale følger?
>>
>> m.v.h.
>> Per
>
> Hvis din olielampe lyser, og den virker som den skal, så har du ingen
> olietryk, eller ikke nok tryk på.
> Jeg ville ikke køre en meter i den hvis det var min, uden olie holder kan
> du i værste tilfælde brænde motoren af
> (Ville endda få autohjælpen til at køre den på værksted)
> Om du vil tage den chance er helt op til dig selv, dine egne penge det går
> ud over.
> Og det er ikke for at være negativ, men synes at det er en rimelig dyr
> risiko at tage
>
> Søren
>
Det pudsige er blot, at fænomenet først begyndte i går, efter jeg har fået
skiftet olie og filter på et autoriseret værksted!!
Jeg ved heller ikke hvor "farlig" det er -olielampen går jo ud, straks jeg
rører speederen.
Jeg tænker, at det måske er den forkerte olie (for tyk?), værkstedet har
hældt på!
m.v.h.
Per
| |
Jørgen M. Rasmussen (07-01-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 07-01-06 07:42 |
|
"Prikke" <prikke@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tænker, at det måske er den forkerte olie (for tyk?), værkstedet har
> hældt på!
>
Nærliggende, men den gl. sure olie var sikkert lige så tyk el. tykkere -
olie bliver tyk af skidt& l.. med alderen, bla. derfor skal den skiftes.
Hvis den tænder v. tomgang, uanset om motoren er varm el.kold, er det ikke
oliens skyld. For der er kun forskel på fx. 0W40 og 10W40 ved kold olie
| |
Kent Glerup (07-01-2006)
| Kommentar Fra : Kent Glerup |
Dato : 07-01-06 09:21 |
|
On Sat, 7 Jan 2006 07:41:46 +0100, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:
>
>"Prikke" <prikke@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
>> Jeg tænker, at det måske er den forkerte olie (for tyk?), værkstedet har
>> hældt på!
>>
>Nærliggende, men den gl. sure olie var sikkert lige så tyk el. tykkere -
>olie bliver tyk af skidt& l.. med alderen, bla. derfor skal den skiftes.
>Hvis den tænder v. tomgang, uanset om motoren er varm el.kold, er det ikke
>oliens skyld. For der er kun forskel på fx. 0W40 og 10W40 ved kold olie
Enig.
Jeg ville ikke køre i den vogn før det reele olietryk i tomgang var
testet OK.
| |
Armand (07-01-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 07-01-06 15:01 |
|
Jørgen M. Rasmussen wrote:
> "Prikke" <prikke@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
>
> ...den gl. sure olie var sikkert lige så tyk el. tykkere -
> olie bliver tyk af skidt& l.. med alderen, bla. derfor skal den skiftes
Olien bliver i praksis så meget desto mere tynd efterhånden som
multigrade-kemien bliver tæsket hhv. varmet ud af basisolien :-|
--
Armand.
| |
/Bluch (08-01-2006)
| Kommentar Fra : /Bluch |
Dato : 08-01-06 23:06 |
|
"Prikke" <prikke@mail.dk> wrote in
news:43bf01d5$0$38701$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:
> "S.B." <sfb@FJERN-DETTEtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:fKCvf.124$PE3.55@news.get2net.dk...
>>
>> "Prikke" <prikke@mail.dk> skrev i en meddelelse
>> news:43bef041$0$38639$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>
>>> "Prikke" <prikke@mail.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:43be66b9$0$38729$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>>>>I min Multipla (diesel) har olielampen altid lyst lige et par
>>>>sekunder efter bilen er startet, for så at gå ud, når moteren kommer
>>>>op i omdrejninger. I går fik jeg skiftet olie og oliefilter på et
>>>>autoriseret værksted og siden da, er det blevet "værre" med
>>>>olielampen; nu lyser lampen også når jeg kobler ud og f.eks. skal
>>>>dreje eller standse ved en tværvej, men stadig kun når motoren
>>>>"falder" til tomgang.
>>>> Værkstedet mener, at det kan være indikatoren, men.......
>>>> Kan det tilrådes, at jeg bruger bilen?
>>>> Og hvis det IKKE blot er indikatoren (som bliver skiftet i næste
>>>> uge), hvad kan problemet så skyldes?
>>>>
>>>> m.v.h.
>>>> Per
>>>
>>> Jeg har netop set en tråd i et forum under "Multiplaklubben", som
>>> netop handler om olietyper.
>>> I tråden, som godt nok handler om benzinudgaven, kan jeg forstå, at
>>> motorolietypen er meget vigtigt, specielt om vinteren, og her
>>> anbefales en 0w/35w.
>>> Nu har jeg også set, at den olie, som min mekaniker påfyldte i går
>>> er en 10w/40 - kan det være årsagen til, at olielampen lyser i
>>> tomgang? -og kan det evt. få katastrofale følger?
>>>
>>> m.v.h.
>>> Per
>>
>> Hvis din olielampe lyser, og den virker som den skal, så har du ingen
>> olietryk, eller ikke nok tryk på.
>> Jeg ville ikke køre en meter i den hvis det var min, uden olie holder
>> kan du i værste tilfælde brænde motoren af
>> (Ville endda få autohjælpen til at køre den på værksted)
>> Om du vil tage den chance er helt op til dig selv, dine egne penge
>> det går ud over.
>> Og det er ikke for at være negativ, men synes at det er en rimelig
>> dyr risiko at tage
>>
>> Søren
>>
> Det pudsige er blot, at fænomenet først begyndte i går, efter jeg har
> fået skiftet olie og filter på et autoriseret værksted!!
> Jeg ved heller ikke hvor "farlig" det er -olielampen går jo ud, straks
> jeg rører speederen.
> Jeg tænker, at det måske er den forkerte olie (for tyk?), værkstedet
> har hældt på!
>
> m.v.h.
> Per
>
>
Det kan godt være at du har fået lov til at betale for en 10W-40 olie,
men er blevet påfyldt en tykkere olie. Mekanikeren kan jo komme til at
tage fra den forkerte beholder. Forsøg at finde et værksted, der kan
skifte olien+filter igen. Holder symptomet op kan du jo se om dit
autoriserede værksted vil betale for det uautoriserede forsøg.
At køre videre med en lysende olielampe er at invitere til økonomiske
vanskeligheder. Alternativt kan det skyldes en dårlig forbindelse til
olietryksføleren pga. fugt, men det kan værkstedet nok konstatere.
/Bluch
| |
Lars (07-01-2006)
| Kommentar Fra : Lars |
Dato : 07-01-06 01:46 |
|
"Prikke" <prikke@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:43be66b9$0$38729$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>I min Multipla (diesel) har olielampen altid lyst lige et par sekunder
>efter bilen er startet, for så at gå ud, når moteren kommer op i
>omdrejninger. I går fik jeg skiftet olie og oliefilter på et autoriseret
>værksted og siden da, er det blevet "værre" med olielampen; nu lyser lampen
>også når jeg kobler ud og f.eks. skal dreje eller standse ved en tværvej,
>men stadig kun når motoren "falder" til tomgang.
> Værkstedet mener, at det kan være indikatoren, men.......
> Kan det tilrådes, at jeg bruger bilen?
> Og hvis det IKKE blot er indikatoren (som bliver skiftet i næste uge),
> hvad kan problemet så skyldes?
>
> m.v.h.
> Per
Jeg ville ikke bruge vognen, hva faen er det for et amatør værksted der ikke
tester med manometer når olielampen får de tendenser.
Hvis det ikke er indikatoren kan det være flere ting-
Olie pumpen defekt
Omløbs ventil i oliepumpen lukker ikke tæt
Lejerne i motoren slidt så der er for stor spille rum
Evt læk intern forbindelse hvis der indgår rør i smøreolie systemet
--
Venlig Hilsen
Lars Funder
www.larsfunder.dk
| |
|
|