/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Benzin i motorrum, eventuel antændelse/bra~
Fra : Kim H. Mogensen


Dato : 05-01-06 21:26

Hej

En af mine kammerater og jeg kom til at snakke om noget.. En dag synes han
det lugtede af benzin i motoren og kunne se en væske så formentlig var
Benzin.. Han skyldede det væk.. Men så kom vi til at snakke om, ville det
egentlig kunne være blevet antændt fra noget i motorrummet??

mvh

Kim



 
 
jan@stevns.net (05-01-2006)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 05-01-06 21:36

"Kim H. Mogensen" <dd@xxxindbakke.dk> skrev :

>Men så kom vi til at snakke om, ville det
>egentlig kunne være blevet antændt fra noget i motorrummet??

jada - det er sådan en ret typisk motorbrand starter


--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Bo Velschow (05-01-2006)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 05-01-06 22:19


"Kim H. Mogensen" <dd@xxxindbakke.dk> skrev i en meddelelse
news:dpjvd3$1n1m$1@newsbin.cybercity.dk...
> Hej
>
> En af mine kammerater og jeg kom til at snakke om noget.. En dag synes han
> det lugtede af benzin i motoren og kunne se en væske så formentlig var
> Benzin.. Han skyldede det væk.. Men så kom vi til at snakke om, ville det
> egentlig kunne være blevet antændt fra noget i motorrummet??
>

Prøv at lægge en hånd på udstødningsmanifolden efter en køretur - så har du
ét bud på, hvad der er varmt nok til at antænde benzinen! (og give
brandvabler - så lad hellere være ).

Få fluks den bil undersøgt nærmere, før der sker ulykker!!!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



NS (05-01-2006)
Kommentar
Fra : NS


Dato : 05-01-06 22:36

Bo Velschow skrev:
> "Kim H. Mogensen" <dd@xxxindbakke.dk> skrev i en meddelelse
> news:dpjvd3$1n1m$1@newsbin.cybercity.dk...
>
>>Hej
>>
>>En af mine kammerater og jeg kom til at snakke om noget.. En dag synes han
>>det lugtede af benzin i motoren og kunne se en væske så formentlig var
>>Benzin.. Han skyldede det væk.. Men så kom vi til at snakke om, ville det
>>egentlig kunne være blevet antændt fra noget i motorrummet??
>>
>
>
> Prøv at lægge en hånd på udstødningsmanifolden efter en køretur - så har du
> ét bud på, hvad der er varmt nok til at antænde benzinen! (og give
> brandvabler - så lad hellere være ).

Lige i dét tilfælde er diesel faktisk farligere end benzin, da
antændelsestemperaturen er meget højere for diesel end for benzin.

NS

Per Henneberg Kriste~ (06-01-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 06-01-06 00:06


"NS" <123@123.com> skrev i en meddelelse
news:43bd9125$0$15789$14726298@news.sunsite.dk...

> Lige i dét tilfælde er diesel faktisk farligere end benzin, da
> antændelsestemperaturen er meget højere for diesel end for benzin.

Nåhh ... det er derfor :)


--
Per, Esbjerg



NS (06-01-2006)
Kommentar
Fra : NS


Dato : 06-01-06 01:07

Per Henneberg Kristensen skrev:
> "NS" <123@123.com> skrev i en meddelelse
> news:43bd9125$0$15789$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
>>Lige i dét tilfælde er diesel faktisk farligere end benzin, da
>>antændelsestemperaturen er meget højere for diesel end for benzin.
>
>
> Nåhh ... det er derfor :)

Nu mente jeg selvfølgelig det omvendt :).
Antændelsestemperaturen for diesel er LAVERE end
for benzin... ups. Det er altså mere sikkert at
afkøle sin manifold med benzin end med diesel ;).

NS

Fam. Olsen (06-01-2006)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 06-01-06 18:15


"NS" <123@123.com> skrev i en meddelelse
news:43bdb4ab$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...

> Nu mente jeg selvfølgelig det omvendt :). Antændelsestemperaturen for
> diesel er LAVERE end for benzin... ups. Det er altså mere sikkert at
> afkøle sin manifold med benzin end med diesel ;).

Øeh er du sikker?? Hvad med flygtigheden, har den ikke noget at sige??

MVH Niels - Der er uenig i din påstand....



Armand (07-01-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-01-06 02:47

Fam. Olsen wrote:
> "NS" <123@123.com> skrev i en meddelelse
> news:43bdb4ab$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
>>Nu mente jeg selvfølgelig det omvendt :). Antændelsestemperaturen for
>>diesel er LAVERE end for benzin... ups. Det er altså mere sikkert at
>>afkøle sin manifold med benzin end med diesel ;).
>
>
> Øeh er du sikker?? Hvad med flygtigheden, har den ikke noget at sige??
>
> MVH Niels - Der er uenig i din påstand....

Jeg kan bekræfte snakken, derved at jeg på et tidspunkt er blevet oplyst
at selvom bensin er lettere antændelig, så ligger bensins
selvantændelses(!) temperaturen ca, 100° højere end for diesels
vedkommnede (mener at tallene var hhv. 350° og 250°).
Egentlig er der lidt logik i sagerne: Bensin kræver en gnist (á tændrør)
for at forbrænde i motoren, hvor diesel er i stand til at selvantænde
alene p.g.a. (høj) kompression!

--
Armand.

Bo Velschow (07-01-2006)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 07-01-06 12:17


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:K3Fvf.4077$Cl2.98724@news000.worldonline.dk...

> Egentlig er der lidt logik i sagerne: Bensin kræver en gnist (á tændrør)
> for at forbrænde i motoren, hvor diesel er i stand til at selvantænde
> alene p.g.a. (høj) kompression!
>

- men benzin kan jo også selvantænde; det kommer til udtryk som
tændingsbanken (dvs. for tidlig (selv)antænding under kompressionsfasen i
cylinderen), såfremt man kører på for lav oktan og/eller tændingstidspunktet
er forkert!


--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



Armand (07-01-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-01-06 16:14

Bo Velschow wrote:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:K3Fvf.4077$Cl2.98724@news000.worldonline.dk...
>
>
>>Egentlig er der lidt logik i sagerne: Bensin kræver en gnist (á tændrør)
>>for at forbrænde i motoren, hvor diesel er i stand til at selvantænde
>>alene p.g.a. (høj) kompression!
>>
>
>
> - men benzin kan jo også selvantænde; det kommer til udtryk som
> tændingsbanken (dvs. for tidlig (selv)antænding under kompressionsfasen i
> cylinderen), såfremt man kører på for lav oktan og/eller tændingstidspunktet
> er forkert!
>
>
Mnjaeh :-/
Er det ikke snarere forsinket forbrænding ud i alle hjørner, samt
gløde-antænding p.g.a. kokset forbrændingskammer??

Det var nu også mere argumentationen for det faktum at bensins
selvantændelses-temperatur er 100° højere end diesels!


--
Armand.

Fam. Olsen (08-01-2006)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 08-01-06 13:46


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:K3Fvf.4077$Cl2.98724@news000.worldonline.dk...
> Fam. Olsen wrote:
>> "NS" <123@123.com> skrev i en meddelelse
>> news:43bdb4ab$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>>
>>>Nu mente jeg selvfølgelig det omvendt :). Antændelsestemperaturen for
>>>diesel er LAVERE end for benzin... ups. Det er altså mere sikkert at
>>>afkøle sin manifold med benzin end med diesel ;).
>>
>>
>> Øeh er du sikker?? Hvad med flygtigheden, har den ikke noget at sige??
>>
>> MVH Niels - Der er uenig i din påstand....
>
> Jeg kan bekræfte snakken, derved at jeg på et tidspunkt er blevet oplyst
> at selvom bensin er lettere antændelig, så ligger bensins
> selvantændelses(!) temperaturen ca, 100° højere end for diesels
> vedkommnede (mener at tallene var hhv. 350° og 250°).

Du har ret i det du skriver mht. antændelsestemperaturen. Men pga. benzins
lavere fordampningstemperatur er benzin mere brandfarlig end diesel.

> Egentlig er der lidt logik i sagerne: Bensin kræver en gnist (á tændrør)
> for at forbrænde i motoren, hvor diesel er i stand til at selvantænde
> alene p.g.a. (høj) kompression!

Ja logik er der egentlig, men ikke den du siger. Ud fra din logik så vil en
dieselmotor der er hældt benzin på så ikke køre. Men det kan den altså,
selvom det ikke vil lyde særlig godt. Det vil heller ikke være særlig sundt
for den pga. alt for tidlig tænding. Faktisk kan en dieselmotor endda køre
på motorolie også.

Pga. benzin fordamper ved en lavere temp. end diesel opnåes den brandfarlige
blanding af brændstof/ilt hurtigere med benzin end med diesel.
Derfor har benzin en farligere fareklasse i ADR. Derfor må man opbevare en
mindre mængde benzin end diesel olie hjemme i garagen. Eller for den sags
skyld i dunke i baggagerummet på sin bil. Svjh. er det vist kun 5L benzin du
må køre med uden at kørslen er en ADR- kørsel. Mht. diesel er det noget
mere. Jeg kan dog ikke huske nøjagtig hvor meget.

MVH Niels



Henrik B. (09-01-2006)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 09-01-06 23:45

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:K3Fvf.4077$Cl2.98724@news000.worldonline.dk...

>> Øeh er du sikker?? Hvad med flygtigheden, har den ikke noget at sige??
>>
>> MVH Niels - Der er uenig i din påstand....
>
> Jeg kan bekræfte snakken, derved at jeg på et tidspunkt er blevet oplyst
> at selvom bensin er lettere antændelig, så ligger bensins
> selvantændelses(!) temperaturen ca, 100° højere end for diesels
> vedkommnede (mener at tallene var hhv. 350° og 250°).

Korrekt. Oliedampe selvantænder ved ca. 250 - 260 grader, hvor det for
benzin er i nærheden af 500 grader.

--
-----------------------------------
Dyrlægebiler - Det intelligente valg



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408908
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste