|
| Benzin i motorrum, eventuel antændelse/bra~ Fra : Kim H. Mogensen |
Dato : 05-01-06 21:26 |
|
Hej
En af mine kammerater og jeg kom til at snakke om noget.. En dag synes han
det lugtede af benzin i motoren og kunne se en væske så formentlig var
Benzin.. Han skyldede det væk.. Men så kom vi til at snakke om, ville det
egentlig kunne være blevet antændt fra noget i motorrummet??
mvh
Kim
| |
jan@stevns.net (05-01-2006)
| Kommentar Fra : jan@stevns.net |
Dato : 05-01-06 21:36 |
|
"Kim H. Mogensen" <dd@xxxindbakke.dk> skrev :
>Men så kom vi til at snakke om, ville det
>egentlig kunne være blevet antændt fra noget i motorrummet??
jada - det er sådan en ret typisk motorbrand starter
--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !
| |
Bo Velschow (05-01-2006)
| Kommentar Fra : Bo Velschow |
Dato : 05-01-06 22:19 |
|
"Kim H. Mogensen" <dd@xxxindbakke.dk> skrev i en meddelelse
news:dpjvd3$1n1m$1@newsbin.cybercity.dk...
> Hej
>
> En af mine kammerater og jeg kom til at snakke om noget.. En dag synes han
> det lugtede af benzin i motoren og kunne se en væske så formentlig var
> Benzin.. Han skyldede det væk.. Men så kom vi til at snakke om, ville det
> egentlig kunne være blevet antændt fra noget i motorrummet??
>
Prøv at lægge en hånd på udstødningsmanifolden efter en køretur - så har du
ét bud på, hvad der er varmt nok til at antænde benzinen! (og give
brandvabler - så lad hellere være ).
Få fluks den bil undersøgt nærmere, før der sker ulykker!!!
--
Venlig hilsen
Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark
| |
NS (05-01-2006)
| Kommentar Fra : NS |
Dato : 05-01-06 22:36 |
|
Bo Velschow skrev:
> "Kim H. Mogensen" <dd@xxxindbakke.dk> skrev i en meddelelse
> news:dpjvd3$1n1m$1@newsbin.cybercity.dk...
>
>>Hej
>>
>>En af mine kammerater og jeg kom til at snakke om noget.. En dag synes han
>>det lugtede af benzin i motoren og kunne se en væske så formentlig var
>>Benzin.. Han skyldede det væk.. Men så kom vi til at snakke om, ville det
>>egentlig kunne være blevet antændt fra noget i motorrummet??
>>
>
>
> Prøv at lægge en hånd på udstødningsmanifolden efter en køretur - så har du
> ét bud på, hvad der er varmt nok til at antænde benzinen! (og give
> brandvabler - så lad hellere være ).
Lige i dét tilfælde er diesel faktisk farligere end benzin, da
antændelsestemperaturen er meget højere for diesel end for benzin.
NS
| |
Per Henneberg Kriste~ (06-01-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 06-01-06 00:06 |
|
"NS" <123@123.com> skrev i en meddelelse
news:43bd9125$0$15789$14726298@news.sunsite.dk...
> Lige i dét tilfælde er diesel faktisk farligere end benzin, da
> antændelsestemperaturen er meget højere for diesel end for benzin.
Nåhh ... det er derfor :)
--
Per, Esbjerg
| |
NS (06-01-2006)
| Kommentar Fra : NS |
Dato : 06-01-06 01:07 |
|
Per Henneberg Kristensen skrev:
> "NS" <123@123.com> skrev i en meddelelse
> news:43bd9125$0$15789$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
>>Lige i dét tilfælde er diesel faktisk farligere end benzin, da
>>antændelsestemperaturen er meget højere for diesel end for benzin.
>
>
> Nåhh ... det er derfor :)
Nu mente jeg selvfølgelig det omvendt :).
Antændelsestemperaturen for diesel er LAVERE end
for benzin... ups. Det er altså mere sikkert at
afkøle sin manifold med benzin end med diesel ;).
NS
| |
Fam. Olsen (06-01-2006)
| Kommentar Fra : Fam. Olsen |
Dato : 06-01-06 18:15 |
|
"NS" <123@123.com> skrev i en meddelelse
news:43bdb4ab$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...
> Nu mente jeg selvfølgelig det omvendt :). Antændelsestemperaturen for
> diesel er LAVERE end for benzin... ups. Det er altså mere sikkert at
> afkøle sin manifold med benzin end med diesel ;).
Øeh er du sikker?? Hvad med flygtigheden, har den ikke noget at sige??
MVH Niels - Der er uenig i din påstand....
| |
Armand (07-01-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 07-01-06 02:47 |
|
Fam. Olsen wrote:
> "NS" <123@123.com> skrev i en meddelelse
> news:43bdb4ab$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
>>Nu mente jeg selvfølgelig det omvendt :). Antændelsestemperaturen for
>>diesel er LAVERE end for benzin... ups. Det er altså mere sikkert at
>>afkøle sin manifold med benzin end med diesel ;).
>
>
> Øeh er du sikker?? Hvad med flygtigheden, har den ikke noget at sige??
>
> MVH Niels - Der er uenig i din påstand....
Jeg kan bekræfte snakken, derved at jeg på et tidspunkt er blevet oplyst
at selvom bensin er lettere antændelig, så ligger bensins
selvantændelses(!) temperaturen ca, 100° højere end for diesels
vedkommnede (mener at tallene var hhv. 350° og 250°).
Egentlig er der lidt logik i sagerne: Bensin kræver en gnist (á tændrør)
for at forbrænde i motoren, hvor diesel er i stand til at selvantænde
alene p.g.a. (høj) kompression!
--
Armand.
| |
Bo Velschow (07-01-2006)
| Kommentar Fra : Bo Velschow |
Dato : 07-01-06 12:17 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:K3Fvf.4077$Cl2.98724@news000.worldonline.dk...
> Egentlig er der lidt logik i sagerne: Bensin kræver en gnist (á tændrør)
> for at forbrænde i motoren, hvor diesel er i stand til at selvantænde
> alene p.g.a. (høj) kompression!
>
- men benzin kan jo også selvantænde; det kommer til udtryk som
tændingsbanken (dvs. for tidlig (selv)antænding under kompressionsfasen i
cylinderen), såfremt man kører på for lav oktan og/eller tændingstidspunktet
er forkert!
--
Venlig hilsen
Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark
| |
Armand (07-01-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 07-01-06 16:14 |
|
Bo Velschow wrote:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:K3Fvf.4077$Cl2.98724@news000.worldonline.dk...
>
>
>>Egentlig er der lidt logik i sagerne: Bensin kræver en gnist (á tændrør)
>>for at forbrænde i motoren, hvor diesel er i stand til at selvantænde
>>alene p.g.a. (høj) kompression!
>>
>
>
> - men benzin kan jo også selvantænde; det kommer til udtryk som
> tændingsbanken (dvs. for tidlig (selv)antænding under kompressionsfasen i
> cylinderen), såfremt man kører på for lav oktan og/eller tændingstidspunktet
> er forkert!
>
>
Mnjaeh :-/
Er det ikke snarere forsinket forbrænding ud i alle hjørner, samt
gløde-antænding p.g.a. kokset forbrændingskammer??
Det var nu også mere argumentationen for det faktum at bensins
selvantændelses-temperatur er 100° højere end diesels!
--
Armand.
| |
Fam. Olsen (08-01-2006)
| Kommentar Fra : Fam. Olsen |
Dato : 08-01-06 13:46 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:K3Fvf.4077$Cl2.98724@news000.worldonline.dk...
> Fam. Olsen wrote:
>> "NS" <123@123.com> skrev i en meddelelse
>> news:43bdb4ab$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>>
>>>Nu mente jeg selvfølgelig det omvendt :). Antændelsestemperaturen for
>>>diesel er LAVERE end for benzin... ups. Det er altså mere sikkert at
>>>afkøle sin manifold med benzin end med diesel ;).
>>
>>
>> Øeh er du sikker?? Hvad med flygtigheden, har den ikke noget at sige??
>>
>> MVH Niels - Der er uenig i din påstand....
>
> Jeg kan bekræfte snakken, derved at jeg på et tidspunkt er blevet oplyst
> at selvom bensin er lettere antændelig, så ligger bensins
> selvantændelses(!) temperaturen ca, 100° højere end for diesels
> vedkommnede (mener at tallene var hhv. 350° og 250°).
Du har ret i det du skriver mht. antændelsestemperaturen. Men pga. benzins
lavere fordampningstemperatur er benzin mere brandfarlig end diesel.
> Egentlig er der lidt logik i sagerne: Bensin kræver en gnist (á tændrør)
> for at forbrænde i motoren, hvor diesel er i stand til at selvantænde
> alene p.g.a. (høj) kompression!
Ja logik er der egentlig, men ikke den du siger. Ud fra din logik så vil en
dieselmotor der er hældt benzin på så ikke køre. Men det kan den altså,
selvom det ikke vil lyde særlig godt. Det vil heller ikke være særlig sundt
for den pga. alt for tidlig tænding. Faktisk kan en dieselmotor endda køre
på motorolie også.
Pga. benzin fordamper ved en lavere temp. end diesel opnåes den brandfarlige
blanding af brændstof/ilt hurtigere med benzin end med diesel.
Derfor har benzin en farligere fareklasse i ADR. Derfor må man opbevare en
mindre mængde benzin end diesel olie hjemme i garagen. Eller for den sags
skyld i dunke i baggagerummet på sin bil. Svjh. er det vist kun 5L benzin du
må køre med uden at kørslen er en ADR- kørsel. Mht. diesel er det noget
mere. Jeg kan dog ikke huske nøjagtig hvor meget.
MVH Niels
| |
Henrik B. (09-01-2006)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 09-01-06 23:45 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:K3Fvf.4077$Cl2.98724@news000.worldonline.dk...
>> Øeh er du sikker?? Hvad med flygtigheden, har den ikke noget at sige??
>>
>> MVH Niels - Der er uenig i din påstand....
>
> Jeg kan bekræfte snakken, derved at jeg på et tidspunkt er blevet oplyst
> at selvom bensin er lettere antændelig, så ligger bensins
> selvantændelses(!) temperaturen ca, 100° højere end for diesels
> vedkommnede (mener at tallene var hhv. 350° og 250°).
Korrekt. Oliedampe selvantænder ved ca. 250 - 260 grader, hvor det for
benzin er i nærheden af 500 grader.
--
-----------------------------------
Dyrlægebiler - Det intelligente valg
| |
|
|