Att.: Nygaard (frossen dørmekanik II)
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 05-01-06 15:38

"Nygaard" wrote

> Når du har den tøet op på et tidspunkt, så giv de (undskyld mig, jeg aner
> simpelthen ikke hvad fagudtrykket er) bevægelige gribe-fat-i-dimsen-for-at
> holde-døren-lukket dele en god gang tyndtflydende olie, og åben og luk
> døren
> en masse gange for at få det hele smurt godt og grundigt...

Mener du de synlige mekaniske dele (altså ikke noget med at skille døren ad)
når du benytter udtrykket "de bevægelige gribe-fat-i-dimsen-for-at
holde-døren-lukket dele "?

Hvad er tyndtflydende olie? Symaskineolie? Låseolie? Syrefri?

Tak for hjælpen!

- Jensby

Fra : Nygaard

Dato : 06-01-06 11:15

> [...]
> holde-døren-lukket dele "?
>
> Hvad er tyndtflydende olie? Symaskineolie? Låseolie? Syrefri?

Jeg brugte en dåse med sådan noget multi olie, der kan bruges til at smøre
alt fra bundstykket i en rifel, via rustne møtrikker til dørhængsler. Jeg
mener det hedder "super coil 2000", men afviger nok i bund og grund ikke ret
meget fra WD40, der vel findes i enhver husholdning...
Men låseolie skulle vel pr. definition sagtens kunne bruges...

/Nygaard

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 06-01-06 11:33

"Nygaard" wrote

> ad)

Kan jeg få dig til at svare på 1. spørgsmål også?

Tak - og god weekend!

- Jensby

Fra : Nygaard

Dato : 06-01-06 12:00

> Kan jeg få dig til at svare på 1. spørgsmål også?
Jeg kunne jo også læse det hele, inden jeg svarer...

Ja, det var kun det udvendige/synlige i mit tilfælde.
Problemet er, at hvis metalstumperne er "fedtfri", så kan der trænge fugt
ind og sætte sig som kondens på metallet. Og når det fryser, så kan
metalstumperne ikke bevæge sig. Olien skal til for at undgå at der kan komme
fugt der ind...

> Tak - og god weekend!
>
> - Jensby
Tak, i lige måde...