Blæserlarm i VW Polo 1.3 1985
Fra : Michael Kristensen

Dato : 03-01-06 16:14

Hej

Min blæser er begyndt at larme, når jeg sætter varme på. Det er lidt
periodisk. Nogle gange kan den køre uden larm. Men hvis man så kører over et
lille hul i vejen, eller bremser starter den. Det kan nogle gange stoppes
ved at skrue op/ned eller give den et klask med hånden.

Går ud fra at det er lejet i blæseren, der er ved at være færdig.

Er der noget trick til at stoppe det (bilen har 1.5 år igen, så bliver den
skrottet)?

Hvad koster en ny?

Hvordan kommer man til blæseren (indefra kabine eller motorrum)?

mvh
Michael Kristensen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 03-01-06 16:29

Hej!

Michael Kristensen wrote:
> Er der noget trick til at stoppe det (bilen har 1.5 år igen, så bliver den
> skrottet)?

Giv lejerne noget olie! Det gjorde jeg i min blæser (som sidder i en Escort fra
'96) og det har da indtil videre holdt perfekt i et år :)

Mener jeg brugte alm. smøreolie - det er næppe så kritisk.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-01-06 16:33

Michael Kristensen skriver:

> [...]
> lille hul i vejen, eller bremser starter den. Det kan nogle gange stoppes
> ved at skrue op/ned eller give den et klask med hånden.

Det er ikek sådan at der sidder noget i klemme ?

> Er der noget trick til at stoppe det (bilen har 1.5 år igen, så bliver den
> skrottet)?

Sluk blæseren ?
Installer hammer ?

> Hvordan kommer man til blæseren (indefra kabine eller motorrum)?

Enten sidder den i passagersiden, eller helt ude under viskerne (kan
ikke huske det) Haynes til den nyere polo kan du finde her:
http://volkswagen.msk.ru/index.php?p=page01

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Lone

Dato : 03-01-06 18:10

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved at skrue op/ned eller give den et klask med hånden.
>
> Går ud fra at det er lejet i blæseren, der er ved at være færdig.

Hmmm...synes jeg genkender problemet!

Ved ikke om blæserhuset m. propel sidder midt under forruden /under
motorhjelmen som på en 83' er. Da jeg selv havde problem med infernalsk
larm fra blæseren fik jeg at vide at disse har tendens til at propellen trækkes
skævt m. tiden - dvs. begynder at 'blafre imod' fra tid til anden.

Du kunne jo evt. lige tjekke propellens frigang!! Er det den der larmer/
går på....så smut ind til en hugger og find en brugt - lettest at udskifte hele
huset m. motor og propel und alles! (obs: når du har løsnet de synlige skruer
i kanten af blæserhuset, skal du være opmærksom på at den også sidder
'klistret' fast i kanten med sådan noget blåt sejt modelervoksagtigt stads - så
det kan kræve lidt 'snilde' (læs: 'vold'! at få den af. Og ha' lige en klemme
parat til slangen så du ikke mister for meget kølervæske ;)

--
vh Lone

Fra : Armand

Dato : 03-01-06 22:02

Michael Kristensen wrote:
> [...]
>
> Går ud fra at det er lejet i blæseren, der er ved at være færdig.
> Er der noget trick til at stoppe det (bilen har 1.5 år igen, så bliver den

Ny?
min tidl. 205'er skiftede jeg på to gange over et par hundredetusinde km
og på 405'eren en enkelt gang på lidt over hundredetusinde km - Peugeots
blæsere står aldrig helt stille, sikkert for at spare lejet for at sætte
sig, men alligevel er blæserne en svaghed.
Jeg gik til ophuggeren og fin en med for 300,- i hvert tilfælde!

--
Armand.