Så er Galileo desværre skudt igang.
Fra : Henrik B.

Dato : 02-01-06 12:24

På den ene side er det glædeligt, at vi får et bedre og mere præcist
(Europæsik) alternativ til GPS-systemet. På den anden side er det sørgeligt,
at det med 270% sikkerhed vil blive benyttet til roadpricing, når det er
oppe og køre.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Uni Bull

Dato : 02-01-06 12:37

> [...]
> (Europæsik) alternativ til GPS-systemet. På den anden side er det
> sørgeligt, at det med 270% sikkerhed vil blive benyttet til roadpricing,

Nuværende GPS-system er alt rigelig nøjagtigt til at kunne anvendes til
road-pricing - hvis det var det man ville...
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Herman Persson

Dato : 02-01-06 18:09

"Uni Bull" <Noway@here.nu> skrev i en meddelelse
> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Nuværende GPS-system er alt rigelig nøjagtigt til at kunne anvendes til
> road-pricing - hvis det var det man ville...
> --

Både og! Den 2. maj 2000 skruede USA på nøjagtigheden - til ca. 10 meter.
De
kan godt skrue den tilbage til 100 meter.

Hilsen Herman.

Fra : Henrik B.

Dato : 02-01-06 18:22

"Herman Persson" <Hr.Mand@I_UDU_I UDUmail.dk> skrev i en meddelelse

> Både og! Den 2. maj 2000 skruede USA på nøjagtigheden - til ca. 10 meter.
> De
> kan godt skrue den tilbage til 100 meter.

Og iflg. en engelsk ingeniør på Galileo-projektet, vil man kunne følge
enkeltpersoner - selv indendørs i større indkøbscentre o.lign.

Hvem sagde Big Brother?

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 18:23

KLIP

> Og iflg. en engelsk ingeniør på Galileo-projektet, vil man kunne følge
> enkeltpersoner - selv indendørs i større indkøbscentre o.lign.

Man regner med at tilbyde ængstelige danske forældre, GPS-overvågning af
deres skolesøgende poder ... helt ned til mindste bevægelse..:)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 19:49

> "Herman Persson" <Hr.Mand@I_UDU_I UDUmail.dk> skrev i en meddelelse

> Og iflg. en engelsk ingeniør på Galileo-projektet, vil man kunne følge
> enkeltpersoner - selv indendørs i større indkøbscentre o.lign.

Lyder ikke så sansynligt, de sender vel ca. i samme GHz område som GPS og
det kan ikke trænge gennem bygninger.....tja nogle vil endda påstå det ikke
kan trænge gennem ruden på en Renault

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 19:55

KLIP

> Lyder ikke så sansynligt, de sender vel ca. i samme GHz område som GPS og
> det kan ikke trænge gennem bygninger.....tja nogle vil endda påstå det
> ikke kan trænge gennem ruden på en Renault

Så må du se mere fjernsyn.

Forventningerne til salget er rimelig store.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 20:03

> KLIP

> Så må du se mere fjernsyn.
>
> Forventningerne til salget er rimelig store.

ok,
Jeg er også temmelig træt af min GPS modtager som er bare SÅ elendig....det
er en generation 1 som jævnligt taber forbindelsen og bruger oceaner af tid
på at finde satelitterne igen. I dag var jeg i broderlandet og gad ikke
vente på GPS'en ...så det tog den faktisk 1 time at få fat i 3
satelitter....hold fast hvor er det ringe

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 20:08

KLIP

> [...]
> broderlandet og gad ikke vente på GPS'en ...så det tog den faktisk 1 time
> at få fat i 3 satelitter....hold fast hvor er det ringe

Jeg har ingen problemer med sligt (dog lidt længere udregningstid end min
PDA) med Volvos urversion af RTI.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Uni Bull

Dato : 03-01-06 03:47

> [...]
> broderlandet og gad ikke vente på GPS'en ...så det tog den faktisk 1 time
> at få fat i 3 satelitter....hold fast hvor er det ringe

Der ér meget stor forskel som gamle og nye modtageres evne til at fange
satellitterne. Jeg har netop været med til at udskifte ca. 13 år gamle
professionelle
modtagere til noget at det nyeste på markedet. De gamle modtagere kunne være
adskillige minutter om at fange og få en ordentlig løsning - de nye er i
luften som
regel på mindre en 10sek. Der er tydeligvis sket en stor udvikling med de
algoritmer
der anvendes.

....men at det skulle tage timer lyder for mig lidt mærkeligt...
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-06 17:23

> [...]
> algoritmer
> der anvendes.
>
> ...men at det skulle tage timer lyder for mig lidt mærkeligt...

Den kan godt finde dem på 5 min, hvis jeg f.eks sidst slukkede GPS'en nede i
tyskland. Men når man ikke gider stå og vente 5 min og glo som idiot på
modtageren og bare vælger at køre, ja så tager den sindsyg lang tid om at
finde 3 sattelitter når mens man kører. Jeg tror min modtager er ca. 5 år
gammel.

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 03-01-06 18:07

> [...]
> finde 3 sattelitter når mens man kører. Jeg tror min modtager er ca. 5 år

Min erfaring er også, at det går væsentligt hurtigere med at finde SAT'er,
hvis man holder stille.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : BJ

Dato : 03-01-06 19:55

KLIP

> Min erfaring er også, at det går væsentligt hurtigere med at finde SAT'er,
> hvis man holder stille.

Min er erfaring er, en "varm" GPS antenne skal slet ikke til at lede.

Således er den løse installeret i konens Clio og standard i biler med
originalt/rigtig navigationsanlæg (tilsluttet med permanent strøm).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Martin Kiefer

Dato : 02-01-06 20:17

> Forventningerne til salget er rimelig store.

Husk at markedsføring og teknik sjældent går særlig godt sammen

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 20:19

"Martin Kiefer" <news2@kiefer.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Husk at markedsføring og teknik sjældent går særlig godt sammen

Det afholder ikke folk fra at rive ned fra hylderne.

Bare det er trendy..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Uni Bull

Dato : 03-01-06 03:42

> Forventningerne til salget er rimelig store.

....hvilket efter min mening er naturligt nok. I særdeleshed
da vi må antage at se modtagere (også på konsummarkedet)
der kan modtage fra begge systemer. Derved opnås mulighed
for langt flere "synlige" satelitter og således større positions-
nøjagtighed i "besværlige" områder - á la bymæssig bebyggelse...
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Brian

Dato : 02-01-06 20:12

Tom wrote:

> Lyder ikke så sansynligt, de sender vel ca. i samme GHz område som
> GPS og det kan ikke trænge gennem bygninger.....tja nogle vil endda
> påstå det ikke kan trænge gennem ruden på en Renault

Det har nok ikke noget med ruden at gøre, men mere at franske biler
ikke er kompatibelt med noget som helst der bruger strøm

/Brian

Fra : .J.S...

Dato : 03-01-06 04:35

> [...]
>
> Og iflg. en engelsk ingeniør på Galileo-projektet, vil man kunne følge
> enkeltpersoner - selv indendørs i større indkøbscentre o.lign.

Og hvordan skulle det så virke ??

Sattelitterne sender jo blot signaler ud.
Det kræver altså at personen har en modtager som beregner hans position og
så videre sender positionen til big brother på anden vis.
Hvorfor skulle man gå rundt med sådan en sender ?

mvh/JS

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 03-01-06 08:17

> [...]
> så videre sender positionen til big brother på anden vis.
> Hvorfor skulle man gå rundt med sådan en sender ?

Nu snakker du om personer, men det kan vel ikke vare længe før alle biler
får en sort boks, som også har forbindelse med satelitterne, så Big Brother
kan se at du er kørt hjem fra den lokale værtshus og med 90 km/t er kørt ind
i en cyklist i centrum kl. 02 om natten.

Mvh

Emil

Fra : Uni Bull

Dato : 03-01-06 11:20

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Brother kan se at du er kørt hjem fra den lokale værtshus og med 90 km/t
> er kørt ind i en cyklist i centrum kl. 02 om natten.

Det ændrer ikke på det faktum, at Galileo eller det nuværende GPS-system er
passive systemer der udelukkende sender signaler ud - det er på
modtagersiden
der aktivt skal foretages foranstaltninger hvis der skal være tale om
overvågning.
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 03-01-06 15:02

> [...]
> modtagersiden
> der aktivt skal foretages foranstaltninger hvis der skal være tale om

Okay, tak for info. Men mon ikke Gailieo netop giver politikerne "gode"
idéer?
Der er allerede nævnt en differentieret roadpricing...

Mvh

Emil

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-06 17:29

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> så videre sender positionen til big brother på anden vis.
> Hvorfor skulle man gå rundt med sådan en sender ?

I enkelte tilfælde ønsker man netop denne BigBrother. En tidl. kollega havde
en retarderet nevø, som blev udstyret med en speciel Nokia telefon med GPS.
Den seder 1 gang i minuttet sin pos til en server som genererer en
hjemmeside så man bare skal logge ind for at se hvor denne nevø er henne.
Han viste mig det fra arbejdet af og det virker intet mindre end
imponerende.

Til historien er også at denne nevø engang havde smidt alt sit tøj i en skov
og var komme nøgen hjem. De kunne så gå ind på hjemmesiden og se hvor tøjet
med telefonen lå.

--
Tom

Fra : Uffe Ravn

Dato : 04-01-06 01:09

Tom wrote:

> Til historien er også at denne nevø engang havde smidt alt sit tøj i
> en skov og var komme nøgen hjem. De kunne så gå ind på hjemmesiden og
> se hvor tøjet med telefonen lå.

Så hvis man vil undgå "BigBrother" eller "Den store onkel" er der altså en
vej hvis der er vilje

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-01-06 22:42

Uffe Ravn wrote:
> Så hvis man vil undgå "BigBrother" eller "Den store onkel" er der altså en
> vej hvis der er vilje

Lidt kreativ brug af staniol kan også bruges.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : Uni Bull

Dato : 03-01-06 03:37

> [...]

> De
> kan godt skrue den tilbage til 100 meter.

Korrekt. De fjernede SA (Selective Availability) som var en "fejl" der blev
påført satelitternes ure og derved besværliggjorde (ikke umuligjorde!)
nøjagtig positionering som vi kender det i dag.
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 03-01-06 21:22

> [...]
> påført satelitternes ure og derved besværliggjorde (ikke umuligjorde!)
> nøjagtig positionering som vi kender det i dag.

Det var ikke nogen fejl der blev "påført", men derimod nogle decimaler som
blev "mørklagt".

Grunden til at man fjernede SA var at man fik udstyr i overvågningsflyene
"AWAC" som selektivt kan scramble signalerne i så lille et område som ned
til 50 kvadratkilometer, således at fjendtlige tropper ikke uden at bryde
disse koder kan drage nytte af den amerikanske GPS.

En af grundene til Galileo fødsel er også af militærstrategisk baggrund, at
der så kommer andre ting til er noget helt andet.

Jeg har ikke de sidste par år fulgt Galileo udvikling, fra begyndelsen sagde
man at EU skulle bidrage med ca. 1/3 af omkostningerne, resten forventede
man at industrien ville bidrage med, f.eks. gennem brugerbetaling fra
landmåler og den slags.

Så lur mig om der ikke på Galileo kommer en afgift på tale ved eksempelvis
navigation og den slags.

Men som skrevet har jeg ikke fulgt udviklingen på det seneste, det kan jo
være man har ændret på konceptet.

MVH Hans

Fra : JS

Dato : 02-01-06 12:52

Henrik B. wrote:
> [...]
> (Europæsik) alternativ til GPS-systemet. På den anden side er det
> sørgeligt, at det med 270% sikkerhed vil blive benyttet til

Hvis det bliver strikket riemligt sammen 'kan' roadpricing være bedre end de
nuværende afgiftsformer.

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 13:47

> Hvis det bliver strikket riemligt sammen 'kan' roadpricing være bedre end
> de nuværende afgiftsformer.

Ja hvis det bliver lavet rigtigt, og ikke noget med at nogle veje er dyrere
at køre på end andre, det skal være en fast km pris pr km... 5øre eller
noget i den stil..

Det vil være totalt latterligt hvis bykørsel er dyrere end landevej.. prisen
for en km asfalt der skal omligges må være den samme...

Mvh
Morten

Fra : Brian Binnerup

Dato : 02-01-06 14:00

> Det vil være totalt latterligt hvis bykørsel er dyrere end landevej..
> prisen for en km asfalt der skal omligges må være den samme...

Miljøet er vel mere belastet af 1 km i byen med 30-40 km i timen i trafik,
end den er når du kører 1 km på en motorvej med 130?

Mvh

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 14:29

> Miljøet er vel mere belastet af 1 km i byen med 30-40 km i timen i trafik,
> end den er når du kører 1 km på en motorvej med 130?

Øhh ja men nu er en vægtafgift som vi med gamle biler har, så er det en
afgift for at slide på vejene og ikke andet..

Miljøet betaler vi til i benzinen..

Mvh
Morten

Fra : alexbo

Dato : 02-01-06 14:14

"Juel" skrev

> Det vil være totalt latterligt hvis bykørsel er dyrere end landevej..

Næh, det ville være det eneste fornuftige, hvis man kun ønsker at skifte
afgiften fra besiddelse til brug, så kan man blot sænke reg.afgift og hæve
brændstofafgiften.
Fordelen i roadpricing ligger i at kunne gøre nogle veje og nogle
tidspunkter dyrere end andre.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 14:30

> Fordelen i roadpricing ligger i at kunne gøre nogle veje og nogle
> tidspunkter dyrere end andre.

Ja og så ville det jo være perfekt at det skal være dyrere at køre på
arbejde om morgenen...

Mvh
Morten

Fra : Johnny B [2000]

Dato : 02-01-06 16:09

er det mon så "billgere" at komme for sent ?

--
Johnny B [2000 Frb.]
"all my life i wanted a computer, now all i want is my life back"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-01-06 22:45

Juel wrote:
> Ja og så ville det jo være perfekt at det skal være dyrere at køre på
> arbejde om morgenen...

Hvilket det naturligvis vil blive.

Hvorfor vælge den model der giver mindst i statskassen?

Fra : alexbo

Dato : 02-01-06 13:45

"Henrik B."skrev

> [...]
> (Europæsik) alternativ til GPS-systemet. På den anden side er det
> sørgeligt, at det med 270% sikkerhed vil blive benyttet til roadpricing,

Egentlig synes jeg det er rimeligt nok at dem der bruger vejene mest også
skal betale mest.
En høj vejafgift og en lille reg. afgift så ville vi få færre og nyere biler
på vejene.
Måske kunne vi få noget samkørsel, de stor byers indfaldsveje er fyldt med
enmandsbiler morgen og aften, det må kunne gøres bedre.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 14:39

KLIP

> Egentlig synes jeg det er rimeligt nok at dem der bruger vejene mest også
> skal betale mest.
> En høj vejafgift og en lille reg. afgift så ville vi få færre og nyere
> biler på vejene.

Lyder interessant.

Det må betyde, de veje som er mest belastede skal tilføres de dedikerede
indtægter.

Så kan vi måske slippe for al den asfalt ude på landet og i de tyndt
befolkede områder.

Det kan erstattes af miljøvenlige køreplader af træ eller genbrugspap.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : alexbo

Dato : 02-01-06 15:43

"BJ" skrev

> Lyder interessant.
Ja ikke.

> Det må betyde, de veje som er mest belastede skal tilføres de dedikerede
> indtægter.
Næh, hvis nogen indtægter er dedikerede skal de selvfølgelig bruges til det
de er dedikeret til.

> Så kan vi måske slippe for al den asfalt ude på landet og i de tyndt
> befolkede områder.
Næh, meningen var at slippe for bytrafikken, de store indfaldsveje går ikke
ud på landet i de tyndt befolkede områder.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 15:57

KLIP

> Næh, hvis nogen indtægter er dedikerede skal de selvfølgelig bruges til
> det de er dedikeret til.

Registreringsafgifterne var oprindelig dedikeret til løsning af trafikale
opgaver.

Det er vist efterhånden alm. kendt, de ikke bliver brugt til det...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : alexbo

Dato : 02-01-06 16:45

"BJ" skrev i

> Registreringsafgifterne var oprindelig dedikeret til løsning af trafikale
> opgaver.

Var de virkelig det, er det ikke bare en gammel skrøne.
Men selv om det skulle have tilfældet engang i starten af sidste århundrede,
så er sådan et cigarkasseprincip da tåbeligt.
Der er heller ikke ret mange i vore dage der har en hylde med små kasser
hvor man lægger penge til side til husleje, el, varme o.s.v.

Mener du at man bør bruge reg.afgift til veje, tobaksafgift til sygehuse,
spritafgift til afvænningsanstalter, forsikringafgift til fængsler, o.s.v.
Så burde vi måske have en børneafgift til at betale skolerne.

Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 17:18

KLIP

> Så burde vi måske have en børneafgift til at betale skolerne.

Det kommer sikkert også.

Nu vil Socialdemokraterne indføre brugerbetaling ved lægebesøg i vort
underskønne velfærdsland......

Så kommer du til at betale for at få at vide, du er syg...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 02-01-06 17:36

Juel wrote:

> Det vil være totalt latterligt hvis bykørsel er dyrere end landevej.. prisen
> for en km asfalt der skal omligges må være den samme...

Drøm videre. Et af de helt store formål med roadpricing er
adfærdsregulering af trafikken: Hvis man vil begrænse trafikken i et
givet område, f.eks. København Indre by, gør man det dyrere at køre
der. Dette er allerede en realitet i flere storbyer, f.eks. London.

På den anden side: Netop København har i flere år villet indføre
roadpricing for Indre by uden at få lov af regeringen. Så hvis du
ikke gør det i forvejen, skal du vist til at stemme på Venstre til
folketingsvalgene

Ebbe

Fra : Armand

Dato : 02-01-06 21:56

Ebbe Kristensen wrote:

> [...]
> roadpricing for Indre by uden at få lov af regeringen. Så hvis du
> ikke gør det i forvejen, skal du vist til at stemme på Venstre til

Nu er regeringen jo andet end blot Venstre :-|

--
Armand.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 02-01-06 17:47

BJ wrote:

> Så kommer du til at betale for at få at vide, du er syg...

I betragtning af hvor mange der går til læge for at spørge om netop
det, ville det osse være tiltrængt med noget adfærdsregulering på
denne front. Min kone er praktiserende læge og der går ikke en dag
hvor hun ikke har en konsultation, der er totalt unødvendig ("Ja,
lille Per er forkølet, hold ham hjemme et par dage") og dermed er
penge lige ud af skatteborgernes lomme. Og ud over at det koster, gør
det også at der er mindre tid til dem, der virkelig trænger.

Ebbe

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 17:53

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
>penge lige ud af skatteborgernes lomme. Og ud over at det koster, gør
>det også at der er mindre tid til dem, der virkelig trænger.

Jeg er ikke umiddelbart uenig.

Det er gået af mode at spørge bedsteforældrene, så heller ty til internet-
eller personlig konsultation.

De "gamle" har aldrig haft børn eller også var "det i gamle dage"....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 02-01-06 18:23

BJ wrote:

> [...]

penge lige ud af skatteborgernes lomme. Og ud over at det koster, gør
det også at der er mindre tid til dem, der virkelig trænger.

Jow, jow.....men op til 1.500,- for en konsultation!!??

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : BJ

Dato : 02-01-06 18:25

KLIP