Gearkasse i 206'er kører trægt?
Fra : JS

Dato : 02-01-06 11:46

Gearskiftet i vores 206'er 1,4 HDI fra 2002 er begyndt at køre lidt trægt og
den børster ofte lidt tænder ved nedgearing. Det kan ofte undgås ved dobbelt
udkobling eller/og mellemgas, men det burde jo ikke være nødvendigt at køre
traktorkørsel i en nyere bil. Den kører langt bedre når den er blevet varm.

Vores lokale mekaniker ved ikke rigtig hvad det kan være. Han siger at det
er en bøsning der skal skiftes og hvis det ikke virker, skal der ny
gearkasse i. Det sidste lyder i mine ører en anelse drastisk, da den jo
nogenlunde udmærket.

Er der andre der kender til lignende problemer?

Fra : Ulrich

Dato : 02-01-06 15:40

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogenlunde udmærket.
>
> Er der andre der kender til lignende problemer?

Ja, prøv med en bedre olie.

Hygge Ulrich

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-06 16:41

"Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, prøv med en bedre olie.

Kan en bil blive dårligere af at få skiftet til en helt frisk gearolie eks.
?
Tænkte på, om den kan blive for god, så den vil drille mht. at komme
i gear og gå i bakgear mv ???
Skal en kobling justeres med alderen ???
Ved hurtig skift til bakgear kan den gå i gear med et 'krunk'.
Er det pga. en kobling, som ikke slipper helt ? Den kan godt
gå pænt i bak, hvis jeg gør det langsomt, eller er 'heldig'.
INGEN problemer ellers i 1.2.3.4.
Kan en bil komme til 'smøring' som for 30 år siden ?
Altså hvor chassis smøres mv. ??? Eller var det kun dengang ?

Fra : Klaus G.

Dato : 02-01-06 16:45

> Er der andre der kender til lignende problemer?

Hvad olie er der i? En af mine kammerater havde en 106 GTi, og den var
heller ikke hel nem at danse med i gearne. Så fik han afvide han skulle
prøve at skifte til noget bestemt gearolie, og bagefter var der ingen
problemer.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Møller

Dato : 02-01-06 17:37

"JS" <js_539@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> nogenlunde udmærket.
>
> Er der andre der kender til lignende problemer?

Ja.

Der kan være problemer med PSA-gearkasser, de kræver speciel olie, og i
kulde er den helt gal

se evt her:
http://dk.servicebooking.net/castrol/oilselector_new.asp

SAF-XO Synt. uni EPX 75W/80

Møller

Fra : Ulrich

Dato : 02-01-06 22:44

"Møller" <eam@.g-e-t-2-n-e-t-.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> varm.

> Ja.
>
> Der kan være problemer med PSA-gearkasser, de kræver speciel olie, og i

Godt så, jeg kunne ikke huske navnet
Castrol SAF-XO
Den var i alt fald god til min 307'er.
Der findes også en anden udgave fra castrol,
ja den kan jeg så heller ik huske, noget med TF måske?

Hygge Ulrich

Fra : Ulrich

Dato : 02-01-06 22:51

> Godt så, jeg kunne ikke huske navnet
> Castrol SAF-XO
> Den var i alt fald god til min 307'er.
> Der findes også en anden udgave fra castrol,
> ja den kan jeg så heller ik huske, noget med TF måske?

Castrol TAF-X - var navnet
Den skulle være en anelse bedre til syncromes

Hygge Ulrich