/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
vinterdæk el. sommerdæk igen
Fra : Koger


Dato : 02-01-06 09:58

Hej

Nu har jeg læst en del indlæg omkring emnet, men jeg kan ikke rigtig
finde ud af om hvad der er bedst.
Jeg har 175/13 dæk og kører hovedsageligt på motorvej og store
landeveje, som normalt er saltet godt, men jo selvfølgelig ikke altid.

Hvad er at foretrække sommerdæk eller vinterdæk?

 
 
Klaus D. Mikkelsen (02-01-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 02-01-06 10:26

Koger skriver:
>
> Hvad er at foretrække sommerdæk eller vinterdæk?

Helårsdæk. Altså M+S mærkede dæk.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Ukendt (02-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-01-06 10:55


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse

>> Hvad er at foretrække sommerdæk eller vinterdæk?
>
> Helårsdæk. Altså M+S mærkede dæk.
>
Enig.



claus b. p. (02-01-2006)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 02-01-06 12:29


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
news:43B8F1C5.31F3E814@du.kan.finde.den...
> Koger skriver:
> >
> > Hvad er at foretrække sommerdæk eller vinterdæk?
>
> Helårsdæk. Altså M+S mærkede dæk.
>
>
Og med fare for at puste til ilden: Nej, helårsdæk er også et kompromis.
Du spurgte hvad der er bedst, - det er naturligvis at skifte mellem
vinterdæk og sommerdæk. Om det er nødvendigt afhænger af om du kan lade
bilen blive i garagen når der er sne og is på vejen. Falck meddelte ved
snestormen i torsdags at de fleste uheld og assistancer skyldes folk der
alligevel kører i sneen med sommerdæk. Den meget viise Jette fra Københavns
Radio sagde forleden: Hvis du ikke tør køre mere end 30km/t på motorvejen,
skulle du være blevet hjemme!
Altså, - selv om vejen er våd og kold, er sommerdæk udemærkede, men ikke til
sne og is.
Hvis du stadig er i tvivl - tag toget!

/Claus



Ukendt (02-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-01-06 13:03


"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Nej, helårsdæk er også et kompromis.

Alle dæk er et kompromis, derfor er de så forskellige fabrikaterne i mellem.

>Om det er nødvendigt afhænger af om du kan lade
> bilen blive i garagen når der er sne og is på vejen.

Jer har kørt på helårs, Quatrac2, hele Dec.måned- på tør,våd vej, køre de
som et sommerdæk, i weekenden trak bilen sig i gennem, selv om sneen var
så dyb at den reelt var på "maven".
Så at skose helårs, frem for at skifte sommer/vinter, bunder i mangl.
erfaring. Hvis man tester "ekstremene", henholdsvis, findes der sikkert
bedre., men i DK. er de et godt kompromis. Jeg gider i hvertfald ikke rode
med 2. sæt hjul, eller tage chanchen og forsøge at klare mig på sommerdæk,
mere.



Michael Kirkegaard (02-01-2006)
Kommentar
Fra : Michael Kirkegaard


Dato : 02-01-06 12:58


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:43B8F1C5.31F3E814@du.kan.finde.den...
> Koger skriver:
>>
>> Hvad er at foretrække sommerdæk eller vinterdæk?
>
> Helårsdæk. Altså M+S mærkede dæk.
>
>
Er M+S mærkede dæk ikke vinterdæk?
Mud + Snow?

Michael (ingen smiley)



Ukendt (02-01-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-01-06 13:18


"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er M+S mærkede dæk ikke vinterdæk?
> Mud + Snow?
>
Jo, men nogen skriver "allwether" på deres. Selv om det reelt kun sommerdæk
m. silical, så det ikke bliver stift i frost.
BTW. Så kan du ikke købe uden i DK., der er silical i alle.



HKH Chr. (02-01-2006)
Kommentar
Fra : HKH Chr.


Dato : 02-01-06 20:10


"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> wrote in message
news:43b91537$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse news:43B8F1C5.31F3E814@du.kan.finde.den...
>> Koger skriver:
>>>
>>> Hvad er at foretrække sommerdæk eller vinterdæk?
>>
>> Helårsdæk. Altså M+S mærkede dæk.
>>
>>
> Er M+S mærkede dæk ikke vinterdæk?
> Mud + Snow?
>

har to ens biler ude i min indkørsel , den ene har M+S dæk den anden sommer
dæk..

bilen med M+S har i det hele taget et dårligt vejgreb, samme kurve på
motorvej testet med begge biler, får den med M+S dæk til at understyre
først, både i tørvej og ved våd vej...ikke testet med sne!.

det var KUN her i torsdags at den med M+S dæk var bedre,-og det var til at
køre ud igennem alt den sne som lå derude i min indkørsel,på vejen skøjted
ligeså meget som den med sommerdæk, sneen var kørt ned til is, de steder med
løs sne var den også bedre,-så ca 2-3 dage hvor det var mere positivt at
have M+S dæk på bilen, syntes jeg ikke står mål med at give den anden M+S
dæk...



j




Klaus D. Mikkelsen (02-01-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 02-01-06 22:40

"HKH Chr." skriver:
>
> har to ens biler ude i min indkørsel , den ene har M+S dæk den anden sommer
> dæk..

Hvilke dæk (fabrikat + type + størrelse)


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død

HKH Chr. (05-01-2006)
Kommentar
Fra : HKH Chr.


Dato : 05-01-06 15:14


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
news:43B99DB5.3FC56C11@du.kan.finde.den...
> "HKH Chr." skriver:
>>
>> har to ens biler ude i min indkørsel , den ene har M+S dæk den anden
>> sommer
>> dæk..
>
> Hvilke dæk (fabrikat + type + størrelse)
>

vinterdæk er nogle 'eurostone' 165, sommerdækkene er Michelin Energy



Klaus D. Mikkelsen (05-01-2006)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 05-01-06 17:03

"HKH Chr." skriver:
>
> vinterdæk er nogle 'eurostone' 165, sommerdækkene er Michelin Energy

Så tro da helvede.

Var et ikke en ide at sammenligne Michelin Energy med Alpine A2 i stedet
for nogle "piratdæk" ?


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Bo Velschow (05-01-2006)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 05-01-06 20:04


"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:43BD434B.38D9AEFF@du.kan.finde.den...
> "HKH Chr." skriver:
>>
>> vinterdæk er nogle 'eurostone' 165, sommerdækkene er Michelin Energy
>
> Så tro da helvede.
>
> Var et ikke en ide at sammenligne Michelin Energy med Alpine A2 i stedet
> for nogle "piratdæk" ?
>

Hehe... ja, jeg har endnu ikke set FDM/ADAC teste mærket "eurostone"!

Lyder som om, de _kun_ er beregnet til at køre i høj sne - og har dårlige
egenskaber i stort set alle andre discipliner?

Personligt ville jeg aldrig købe discount vinterdæk - idet de risikerer at
gøre det _dårligere_ i 95% af tilfældene, sammenlignet med hvad éns
sommerdæk ville have gjort!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



Jørgen M. Rasmussen (05-01-2006)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 05-01-06 20:33


"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> Personligt ville jeg aldrig købe discount vinterdæk - idet de risikerer at
> gøre det _dårligere_ i 95% af tilfældene, sammenlignet med hvad éns
> sommerdæk ville have gjort!
>
That´s the point, er det ikk gennemført, kan man lige så godt lade være - så
kan det være lousy "billigmærke", nedslidte el for gl. vinterdæk, de holder
kun 4 år, så er gummiet blevet hårdt af ælde :(. Apropos "dækmærke", så blev
der sidste el. forrige år, solgt nogle v.dæk her hjemme, af en anerkendt,
landsdækkende dækpusher og af anerkendt mærke, som var beregnet til salg i
markeder med ekstrem kulde. Her i den danske "vinter" er de lige så gode som
rigtige sommerdæk.



Bo Velschow (02-01-2006)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 02-01-06 10:43


"Koger" <ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:xn0egr2un1xakh001@news.tele.dk...
> Hej
>
> Nu har jeg læst en del indlæg omkring emnet, men jeg kan ikke rigtig
> finde ud af om hvad der er bedst.
> Jeg har 175/13 dæk og kører hovedsageligt på motorvej og store
> landeveje, som normalt er saltet godt, men jo selvfølgelig ikke altid.
>
> Hvad er at foretrække sommerdæk eller vinterdæk?

Hehe... nu er du selv ude om, at der startes endnu en tråd med mindst 100
indlæg!

Du vil nu få en masse meninger fra skribenter, der enten hårdnakket hævder,
at vinterdæk er det eneste saliggørende blot temperaturen er under +9
grader - eller at man sagtens kan skøjte(!) sig gennem vinteren på nedslidte
sommerdæk, blot man kører langsomt og holder afstand.

Nå, men for at forsøge(!) at være lidt objektiv, så har
vinter-dæk/sommer-dæk problemstillingen ingen endegyldig og perfekt løsning!
Som med alt muligt andet vælger man at gå på kompromis, hvad enten man
udelukkende kører på sommerdæk, eller vælger at skifte mellem sommer- og
vinterdæk.

FDM skriver på
http://fdm.dk/altombiler/drift/daek/vinterdaek.asp?mLVL1=2&mID=73 (ved ikke,
om linket kun virker for medlemmer?!):
"Vælg det rigtige dæk
Valg af dæk er altid et kompromis. Når et dæk har gode egenskaber i en
bestemt disciplin, eksempelvis kørsel i løs sne, er det ofte på bekostning
af mindre gode egenskaber i andre discipliner. Det gælder derfor om at
klarlægge sine behov i forhold til sit daglige kørselsmønster. Hvis man
eksempelvis fortrinsvis kører på de tidspunkter, hvor vejene er saltet, kan
det derfor være en god ide at vælge et dæk der har sine stærke sider i vådt
føre. Har man derimod behov for at kunne komme frem på alle tider af døgnet,
eller hvis der står en skiferie på programmet, kan man med fordel vælge et
dæk, som udmærker sig særligt på sne og is."

For nu at være lidt subjektiv, så vil jeg personligt ikke undvære mine
vinterdæk! Med mit kørselsbehov (vil/skal bruge bilen dagligt, og kører
(ønsker at kunne køre) på alle typer veje - store, små, motorveje osv.)) og
min bopæl (lidt ude på landet; p.t. ligger der >25 cm sne på vejen - og den
bliver _ikke_ ryddet, medmindre jeg selv går i gang med skovlen!) ville jeg
have været tvunget til at lade bilen stå sådan ca. siden jul, og formentlig
et pænt stykke tid endnu, såfremt jeg havde sommerdæk på. Med vinterdækkene
æder jeg mig uden problemer overhovedet gennem dyngerne og kan både bremse
og styre forsvarligt, mens de fleste af naboerne (med sommerdæk) bare fedter
patetisk rundt - men sådan er der jo så meget... Jeg tror desværre, at mange
med sommerdæk glemmer "løftet" om at lade bilen stå, når vejene dækkes af
sne: "Så slemt kan det da ikke være", "Vejene er nok ryddet" osv osv.

Samtidig er jeg så også klar over, at når vejene er tørre eller kun let
våde, vil mine lameldæk bevirke længere bremselængde end mine sommerdæk,
samt formentlig ringere evner i forb. m. undvigemanøvre osv. - men det
kompromis lever jeg så med.

Held og lykke med valget!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



Per Henneberg Kriste~ (02-01-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 02-01-06 12:42


"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
news:43b8f59f$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...

> Samtidig er jeg så også klar over, at når vejene er tørre eller kun let
> våde, vil mine lameldæk bevirke længere bremselængde end mine sommerdæk,
> samt formentlig ringere evner i forb. m. undvigemanøvre osv. - men det
> kompromis lever jeg så med.

Let våde? Hvad skulle dine lameldæk da gribe i hvis vejen er hel-våd?
Vandet?


--
Per, Esbjerg



Bo Velschow (02-01-2006)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 02-01-06 15:55


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:43b9113e$0$196$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
> news:43b8f59f$0$15792$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Samtidig er jeg så også klar over, at når vejene er tørre eller kun let
>> våde, vil mine lameldæk bevirke længere bremselængde end mine sommerdæk,
>> samt formentlig ringere evner i forb. m. undvigemanøvre osv. - men det
>> kompromis lever jeg så med.
>
> Let våde? Hvad skulle dine lameldæk da gribe i hvis vejen er hel-våd?
> Vandet?
>

Haha - så er vi vist ude i en diskussion om, hvilke typer dæk, der
dræner vand bedst. Jeg har ikke set en direkte sammenligning af vinter- hhv.
sommerdæks evner udi denne disciplin (men ikke dermed være sagt, at en sådan
ikke findes) - men jeg tror stadig, at sommerdæk er bedst i det typiske
føre, der forefindes i sommerhalvåret og tilsvarende for
vinterdæk/vinterhalvåret. Undtaget er selvfølgelig ekstremerne - dvs.
augustmorgenerne med nattefrost(!), septemberdagene hvor der falder 70 mm
nedbør på et par timer, januardagene med 15 grader C osv osv.


--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408908
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste