Overhaling på offentlig vej
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 31-12-05 00:47

Hej gutter!

Hvordan er det mht. overhaling på offentlig vej når den er sneet til? Man kan jo
ikke se om der er helt optrukket eller ej... Kan man få en bøde for overhaling
et sted hvor man normalt ikke må? Jeg vil selvfølgelig kun overhale hvis det
virker "fornuftigt"...

Ja, jeg er ret irriteret over visse personers langsomme kørsel bare de hører
ordet "sne" :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-05 00:56

> [...]
> overhaling et sted hvor man normalt ikke må? Jeg vil selvfølgelig kun
> overhale hvis det virker "fornuftigt"...

Færdselsloven opererer også med begrebet "forbikørsel" hvor det er tilladt

Tror slet ikke der er lavet en lov om dette, så mon ikke man går fri når man
ikke kan dømmes.

> Ja, jeg er ret irriteret over visse personers langsomme kørsel bare de
> hører ordet "sne" :)

Bare du har vinterdæk på og passer på

--
Tom

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 31-12-05 01:23

Hej!

Tom wrote:

> Færdselsloven opererer også med begrebet "forbikørsel" hvor det er tilladt
>
> Tror slet ikke der er lavet en lov om dette, så mon ikke man går fri når man
> ikke kan dømmes.

Ok :)

> Bare du har vinterdæk på og passer på

UG6'ere er monteret og jeg kører forsigtigt. Men jeg orker ikke at køre 30km/t
på stor, bred vej fordi nogle gamle nisser synes det er "glat" :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Klaus G.

Dato : 31-12-05 01:02

> [...]
overhaling
> et sted hvor man normalt ikke må? Jeg vil selvfølgelig kun overhale hvis
Tjaeh, hvis man ikke kan se afstribningen, så gælder den vel ikke mere?
Kommer der så hælle anlæg, hvor der kommer overhaling forbudt skilte
100-500m, eller noget i den stil, ja så må du jo ikke:)

F.eks. et T-kryds, hvis man ikke kan se hajtænderne, og der ikke er et skilt
der viser "uafhængigvigepligt", ja så må højrevigepligt vel gælde?

> Ja, jeg er ret irriteret over visse personers langsomme kørsel bare de
hører
> ordet "sne" :)
Enig. Men det skal også siges jeg selv bliver hentet på landevejene af folk
som en del hurtigere end mig selv. Så plejer jeg at blinke ind til siden, og
sætte farten ned. Det plejer de fleste at blive glade for, og giver lige et
blink med blinklyset når de er passeret :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 31-12-05 01:27

Hej!

Klaus G. wrote:

> [...]
>
> F.eks. et T-kryds, hvis man ikke kan se hajtænderne, og der ikke er et skilt
> der viser "uafhængigvigepligt", ja så må højrevigepligt vel gælde?

Sidstnævnte er jeg 100% sikker på, men ville godt lige høre andres mening om
overhalingen.

> [...]
> sætte farten ned. Det plejer de fleste at blive glade for, og giver lige et
> blink med blinklyset når de er passeret :)

Der skal forbavsende lidt til før folk bliver glade. Jeg har ihvertfald fået
_mange_ smil fordi jeg konsekvent stopper for fodgængerovergange (især i
myldretiden) :) Selvfølgelig kun når der er mennesker

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 31-12-05 09:47

> [...]
> fået _mange_ smil fordi jeg konsekvent stopper for fodgængerovergange
> (især i myldretiden) :) Selvfølgelig kun når der er mennesker

og fordi det koster 1000,- hvis de sorte opdager du ikke
holder tilbage for en fodgænger

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 03-01-06 12:22

Hej!

Andersen (3650) wrote:

> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse

> og fordi det koster 1000,- hvis de sorte opdager du ikke
> holder tilbage for en fodgænger

Well, min kørelærer sagde altid, at man ikke har pligt til at standse hvis folk
står og venter ved fodgængerovergangen. Men hvis de begynder at gå (eller går
imod overgangen) har man pligt til at standse.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kent Glerup

Dato : 31-12-05 11:40

>Der skal forbavsende lidt til før folk bliver glade. Jeg har ihvertfald fået
>_mange_ smil fordi jeg konsekvent stopper for fodgængerovergange (især i
>myldretiden) :) Selvfølgelig kun når der er mennesker

Enig!

Jeg holder også konsekvent for fodgængere, hvilket gør mig til en del
af en meget lille minoritet på 5-10% af bilisterne.

Jeg oplever desværre ret ofte at fodgængerne bliver stående og prøver
at vifte mig forbi :( Især ældre mennesker.

I mine lidt yngre dage gik jeg konsekvent over, hvis jeg kunne se at
bilerne sagtens kunne nå at bremse. Jeg har kun én gang måttet løbe
over pga. en sur stodder der gassede op!

MVH
Kent Glerup

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 03-01-06 12:21

Hej!

Kent Glerup wrote:

> Jeg holder også konsekvent for fodgængere, hvilket gør mig til en del
> af en meget lille minoritet på 5-10% af bilisterne.

Er 'vi' virkeligt ikke flere?

> I mine lidt yngre dage gik jeg konsekvent over, hvis jeg kunne se at
> bilerne sagtens kunne nå at bremse. Jeg har kun én gang måttet løbe
> over pga. en sur stodder der gassede op!

Det gør jeg også af og til... Og det er _kun_ når jeg ved at personen kan nå at
bremse :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-05 15:10

> Sidstnævnte er jeg 100% sikker på, men ville godt lige høre andres mening
> om overhalingen.

Der ka jeg så fortælle at da jeg var til køreprøven for rundt regnet 5år
siden var der rigeligt med sne og sjap. Den sagkyndige skulle selvfølgelig
dirigere mig gennem et kvarter med hajtænder fra sideveje, og der var ingen
synlig niveauforskel eller ændring i belægning, og jeg kunne ikke se om der
var hajtænder, ej heller nogen trekantpåspidsskilte. Jeg kørte langsomt lige
ved stikvejene for at se om der kom nogen, og fik ros for det :) Man kan jo
ikke vide hvem der har vigepligten sagde den sagkyndige (der selvf. vidste
at sidevejene havde ubetinget vigepligt), så mon ikke at reglen om at man
skal køre efter omstændighederne gælder netop her?

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 31-12-05 09:37

Klaus G. wrote:

> [...]
> Kommer der så hælle anlæg, hvor der kommer overhaling forbudt skilte
> 100-500m, eller noget i den stil, ja så må du jo ikke:)

Aaahh... den tror jeg altså ikke holder i retten. Jeg tvivler på at
tilsnening af vejen kan bløde op på de regler er til dagligt. Forestil
dig et sted hvor de måske kun har sat en 60kmt zone op, skiltet sner
til, er der så 80kmt (antaget uden for byskilt)? Jeg tvivler sgu godt
nok på at betjenten altid vil lade dig køre.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-05 10:50

> [...]
> et sted hvor de måske kun har sat en 60kmt zone op, skiltet sner til, er
> der så 80kmt (antaget uden for byskilt)? Jeg tvivler sgu godt nok på at

Det så jeg den anden dag, jeg kørte 80 igennem et område jeg godt vidste var
60, men skiltet var helt sneet til..så hvor skulle man så vide det fra at
det var en 60 zone ?? hehe

Mvh
Morten

Fra : Herman Persson

Dato : 31-12-05 12:02

> Det så jeg den anden dag, jeg kørte 80 igennem et område jeg godt vidste
> var 60, men skiltet var helt sneet til..så hvor skulle man så vide det
fra
> at det var en 60 zone ?? hehe

I retten: Hvor tit har du kørt den strækninng?
Morten: Aldrig, for jeg har aldrig været i den del af landet før!
(Som tiltalt har du lov til at lyve)

Hvad troede du, der var angivet på bemeldte skilt?
Morten: Det ved jeg ikke!

Nu blev der ikke spurgt om du vidste det - men hvad du troede.
Morten: Jeg troede ikke noget.

Du må da som trafikant have gjort dig forestillinger om det?
Næhhhh - ikke sårn...

Er du bekendt med færdselslovens §3?
Morten: Naajjjøhh - ikke sårn lige.

Thi kendes for ret...........

Hilsen Herman.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 31-12-05 12:16

"Herman Persson" <Hr.Mand@I_UDU_I UDUmail.dk>

> Thi kendes for ret...........

Den kan du ikke bruger, han kan sagtens vise hensyn og være agtpågivende,
selv om tavlen ikke ses. Han kan endda køre efter forholdene, vejen kan være
ryddet, saltet og fri, selv om skiltet er dækket endnu. For hvad står på
skiltet, 80,70, 60,40 eller 30?, det er ikke nogen gættekonkurrence.

Fra : Herman Persson

Dato : 01-01-06 08:52

> [...]
> på skiltet, 80,70, 60,40 eller 30?, det er ikke nogen gættekonkurrence.

Jo, det kan man godt kalde det. Selvfølgelig står man ikke i retten for
sådan en detalje som hastighedsoveskridelse under de omstændigheder. Men
hvis man er involveret i en alvorlig ulykke, er jeg helt sikker på, at ens
'gæt' vil komme op i retten.
Hvis der nu er et indviklet vejarbejde, og alle skiltene er ulæselige, kan
det da ikke være din alvorlige mening, at man har lov til at blæse i gennem
med fx 80 km/t. Vel?

Hilsen Herman.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-01-06 09:45

"Herman Persson" <Hr.Mand@I_UDU_I UDUmail.dk> skrev i en meddelelse

Selvfølgelig står man ikke i retten for
> sådan en detalje som hastighedsoveskridelse under de omstændigheder.

Jeg tror det var det som sprgs gik på. Når skilte, afmærkninger, signaler er
dækket til, ikke på plads, er der kun at køre efter de generelle
hastighedbestemmelser og forholdene.

Fra : Herman Persson

Dato : 02-01-06 06:09

> [...]
>
> Jeg tror det var det som sprgs gik på. Når skilte, afmærkninger,
> er dækket til, ikke på plads, er der kun at køre efter de generelle

Ja, men så var der lige 'hehe-Morten', der kørte 80, hvor han vidste, der
var 60.

Hilsen Herman - og Båt Dytår alle sammen.

Fra : claus b. p.

Dato : 02-01-06 13:50

"Herman Persson" <Hr.Mand@I_UDU_I UDUmail.dk> wrote in message

> [...]
> Hvis der nu er et indviklet vejarbejde, og alle skiltene er ulæselige, kan
> det da ikke være din alvorlige mening, at man har lov til at blæse i

I retten findes begrebet gætterier ikke. Politiet skal levere et bevis for
at færdselsloven er overtrådt, og det er nu lidt svært at tro på at der
findes en fotovogn lige efter et tilsneet vejskilt.
Sker der derimod en ulykke er der ingen tvivl om at nogen har overtrådt
loven, for så er der ikke kørt efter forholdene. Og der skal udvises ekstra
opmærksomhed og hensyn hvis vejforholdene er unormale.
Så tilbage til Kims spørgsmål, - der vil ikke blive dømt for at overskride
en midterlinie der ikke kan ses, men det er op til en faktisk vurdering af
forholdene om man kan straffes for ikke at køre efter disse. Det er under
alle omstændigheder svært at føre et bevis der holder i retten, hvis
overhalingen foregår stille og roligt uden panik og fare.

/Claus

Fra : alexbo

Dato : 31-12-05 12:36

"Juel" skrev

> Det så jeg den anden dag, jeg kørte 80 igennem et område jeg godt vidste
> var 60, men skiltet var helt sneet til..så hvor skulle man så vide det fra
> at det var en 60 zone ?? hehe

Den indstilling er nok en af årsagerne til at vi aldrig slipper af med de
faste grænser, og tilhørende fartkontrol.
Hvis ikke de kan bevise noget, vil jeg da skide på deres regler.

mvh
Alex Christensen

Fra : N/A

Dato : 31-12-05 14:37

Fra : alexbo

Dato : 31-12-05 14:37

"Møller" skrev

> Godt nytår til alle andre.

Godt nytår til dig, og hvis du skulle få tid så læs mit indlæg.

mvh
Alex Christensen

Fra : Møller

Dato : 31-12-05 16:32

Axel skrev:
>Den indstilling er nok en af årsagerne til at vi aldrig slipper af med de
>faste grænser, og tilhørende fartkontrol.
>Hvis ikke de kan bevise noget, vil jeg da skide på deres regler.

Og jeg tolkede det forkert!!

Undskyld, jeg læste den sidste line som din holdning, men jeg beklager meget
at jeg har taget alvorlig fejl.
Jeg havde heller ikke forventet det fra din side, så min respekt.

GODT NYTÅR.

Møller

Fra : Møller

Dato : 31-12-05 13:52

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote in message
> [...]
det
> virker "fornuftigt"...
>
> Ja, jeg er ret irriteret over visse personers langsomme kørsel bare de

De der blev dræbt på Djursland kørte vist ikke for langsomt.

Møller

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 03-01-06 12:28

Hej!

Møller wrote:

> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote in message
>
> De der blev dræbt på Djursland kørte vist ikke for langsomt.

Og? Jeg vurderede, at jeg godt kunne køre stærkere uden at det ville blive et
problem. Jeg kører altså ikke 20-30km/t bag en person med sommersutter på bilen
på en 80km/t vej... :) Ikke dermed sagt, at jeg vil køre 80km/t, men en passende
hastighed vælges ift. vejens beskaffenhed.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-01-06 22:04

"Møller" <eam@.g-e-t-2-n-e-t-.dk> skrev i en meddelelse

> De der blev dræbt på Djursland kørte vist ikke for langsomt.

Hvis vi snakker om det samme (ulykke mellem jul og nytår) var årsagen et
epellepsianfald. Køreren trådte speederen i bund - de medkørende nåede ikke
at gøre noget før han kørte frontalt ind i en modkørende bil.

Mig bekendt var der "kun" en dræbt, Daniel, som var medlem af Club Golf
Danmark.

Æret være hans minde.

--
Per, Esbjerg

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-01-06 11:29

Andersen (3650) wrote:
> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
> >
> og fordi det koster 1000,- hvis de sorte opdager du ikke
> holder tilbage for en fodgænger

Og det kostede mig 1600 kr i udgifter til lånebil, over 10 dage på
værksted, 2 ekstra dage for at få det lavet ordentligt 2. gang og
modpartens forsikringsselskab ca. 30.000 at jeg holdt tilbage.

--

Christian