Korrekt kørsel med snekæder
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-12-05 14:58

Hejsa

Så fik jeg købt mig nogle snekæder.

Er det korrekt opfattet af mig, at de kun skal bruges i tilfælde af fast-
kørsel?

De er købt til at have i tilfælde af jeg skulle sidde fast, men indtil
videre har jeg ikke kunne provokere SAAB'en til at sidde fast, men det
kommer nok en dag hvor vi får noget ordentlig sne.

Hvad er fx. max hastighed osv?

--
Martin Johansen [6000]
"Xenon er sagen.. og nej det blænder IKKE"

Fra : Klaus G.

Dato : 30-12-05 15:09

> Er det korrekt opfattet af mig, at de kun skal bruges i tilfælde af fast-
> kørsel?
Jeg vil nu mene de er sjovere at få på _inden_ man sidder fast?:)

Men kør nu kun med dem når der er sne/is. Jeg kørte bag ved en bil, ind
gennem Ikast, hans snekæder var åbenbart gået i stykker, for de tæskede løs
mod skærme og kofangeren bagpå, og til sidst fløj en af dem af. Underligt
han ikke stopper for at se hvad det er der larmer såen?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-12-05 15:12

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in

> Jeg vil nu mene de er sjovere at få på _inden_ man sidder fast?:)

Joh men meningen er jo at jeg ikke vil sidde fast med alm. vinterdæk men
skulle det gå helt galt så må de på.

> Men kør nu kun med dem når der er sne/is.

Det er det som er problemet... stat og kommune har en eller anden sygelig
idé om at alt og alle skal saltes til så der ligger så lidt sne som muligt,
men tilgengæld en helvedes masse sjap og vand.

Så derfor er det umuligt at køre med til daglig.

> Jeg kørte bag ved en bil,
> ind gennem Ikast, hans snekæder var åbenbart gået i stykker, for de
> tæskede løs mod skærme og kofangeren bagpå, og til sidst fløj en af
> dem af.

Det er ikke så smart :-/

> Underligt han ikke stopper for at se hvad det er der larmer
> såen?

Det var en mand? Det plejer nu at være kvinder der kan køre indtil bilen
falder fra hinanden og de vil påstå de intet har bemærket og den har kørt
som den plejer..

Fra : JS

Dato : 30-12-05 16:20

Martin Johansen [6000] wrote:
> [...]
> sygelig idé om at alt og alle skal saltes til så der ligger så lidt
> sne som muligt, men tilgengæld en helvedes masse sjap og vand.

Der er ikke andre (forsvarlige) muligheder i Danmark hvor vejtemperaturen
ofte svinger omkring frysepunktet.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-12-05 18:49

"JS" <js_539@hotmail.com> wrote in

> Der er ikke andre (forsvarlige) muligheder i Danmark hvor
> vejtemperaturen ofte svinger omkring frysepunktet.

Jeg så hellere at der blev smidt groft sand, selvom det heller ikke er
optimalt.

Optimalt set skulle de helt lade det være. Men det er så også kun set ud
fra mit personlige synspunkt mht. bilerne, cyklerne, knallerterne, vores
fodtøj, bukseben, vejene, fortovene osv som alle ødelægges af salten.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 30-12-05 21:25

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> Optimalt set skulle de helt lade det være. Men det er så også kun set ud
> fra mit personlige synspunkt mht. bilerne, cyklerne, knallerterne, vores
> fodtøj, bukseben, vejene, fortovene osv som alle ødelægges af salten.

Fremkommeligheden ville nok forsvinde i lange perioder ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-12-05 21:34

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in news:43b59778$0
$38618$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Fremkommeligheden ville nok forsvinde i lange perioder ...

Slet ikke.

Fra : Brian

Dato : 30-12-05 22:16

Martin Johansen [6000] wrote:

> Slet ikke.

Det ville den da. Ville du ligge med et hjertestop i en bette
møgby, hvis der aldrig blev ryddet sne ?

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-12-05 22:23

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:43b5a35f$0$15790$14726298
@news.sunsite.dk:

> Det ville den da. Ville du ligge med et hjertestop i en bette
> møgby, hvis der aldrig blev ryddet sne ?

Jeg synes det er lidt sjovt hvor alle snakker om veje der er lukkede,
kraftigt nedsat fremkommelighed, "bliv hjemme" og jeg skal komme efter
dig... det er der hvor jeg er ude og køre og hvor jeg absolut ingen
problemer oplever/møder.

Jeg var som sagt ude og køre som så mange andre her i de sidste par dage,
og jeg var endda ude og køre steder hvor der ikke havde kørt andre, med dyb
sne til følge.. SAAB'en pløjede sig igennem som var den født i elementerne.
Jeg må indrømme det ser sort ud med den danske redningsstyrke hvis den ikke
kan komme frem hvor jeg (en simpel civil med jævne dæk) uden problemer kan
køre.

Og skulle det komme så vidt så er hæren da ret vild med at låne
bæltekøretøjer ud... det er bare at skyde over målet. En cool ambulance
kunne fx. være en T4 Syncro, ved ikke om der kører sådan nogle rundt? Men i
så fald så er alle risikoer for fastkørsel stort set udelukket.

Fra : Brian

Dato : 30-12-05 22:59

Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]
> kraftigt nedsat fremkommelighed, "bliv hjemme" og jeg skal komme efter
> dig... det er der hvor jeg er ude og køre og hvor jeg absolut ingen

Nææ, men du kører heller ikke udrykningskørsel - eller ligger i den
anden ende, og venter på de kommer.

> [...]
> danske redningsstyrke hvis den ikke kan komme frem hvor jeg (en
> simpel civil med jævne dæk) uden problemer kan køre.

Selvfølgelig kan den komme frem, men tiden er jo ikke uden
betydning i sådanne tilfælde.

> [...]
> ambulance kunne fx. være en T4 Syncro, ved ikke om der kører sådan
> nogle rundt? Men i så fald så er alle risikoer for fastkørsel stort

Igen overser du tidselementet i en udrykning.
Hjemmeplejen har samme problem, hvis det tager 4 gange så lang tid at
komme rundt, er der mange ældre der hverken får mad eller den hjælp
som de er vant til.

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-12-05 23:08

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:43b5ad86$0$15793$14726298
@news.sunsite.dk:

> Nææ, men du kører heller ikke udrykningskørsel

Næh men jeg ville gerne.

> Hjemmeplejen har samme problem, hvis det tager 4 gange så lang tid at
> komme rundt,

Jo men det tager jo heller ikke 4 gange så lang tid (ved ikke om det var et
reelt eks. i tid du kom med?).

> er der mange ældre der hverken får mad eller den hjælp
> som de er vant til.

Hvis nu de kvinder lærte at køre bil (kom bare med det) så kunne de
måske komme frem med hjælpen.

Fra : Brian

Dato : 30-12-05 23:22

Martin Johansen [6000] wrote:

> Næh men jeg ville gerne.

Jeg ville da også gerne køre, men samle folk op med en skovl fra
vejkanten - ellers tak!

> Jo men det tager jo heller ikke 4 gange så lang tid (ved ikke om det
> var et reelt eks. i tid du kom med?).

Det var det ikke, men det kan da hurtigt tage 4 gange så lang tid.

Problemet bliver jo kun størrer jo længere de skal køre, og det er
ikke alle der kan bo klods op og ned af hospitalet.

> Hvis nu de kvinder lærte at køre bil (kom bare med det) så kunne
> de måske komme frem med hjælpen.

Nææ, vi er skam enige i at kvinder ikke kan køre bil. Det er sgutte for
sjov at rattet sidder i vores side.

Men alligevel er de jo fornuftige nok til at sætte farten lidt ned,
når vejret er elendigt. Det gør du sikkert også, selv om det pletter
dit macho image

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-12-05 23:37

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:43b5b300$0$15794$14726298
@news.sunsite.dk:

> Nææ, vi er skam enige i at kvinder ikke kan køre bil. Det er sgutte for
> sjov at rattet sidder i vores side.

Hehe :)

> Men alligevel er de jo fornuftige nok til at sætte farten lidt ned,
> når vejret er elendigt.

Problemet er bare at det ikke hjælper de sætter farten ned - de er stadig
til fare for alt og alle hvis bilen skulle skride fordi de ikke aner hvad
de skal gøre og dermed slipper rat og pedaler og holder sig for øjnene...

Jeg havde en kollega engang som gjorde netop det til en køretime.. der var
en der stoppede foran hende ret hurtigt og gud fanden om ikke tøsen slipper
rattet og holder sig for øjenen istedet for at bremse .. det måtte den
chokerede kørelærer så gøre istedet for..

> Det gør du sikkert også, selv om det pletter
> dit macho image

Det bliver skam ikke plettet af, at sætte farten ned. Tværtimod ville det
bliver plettet hvis jeg køre hurtigt, men selvsamme personer måtte overhale
mig liggende i grøften længere fremme.. se _det_ ville være pinligt

Fra : Brian

Dato : 31-12-05 10:12

Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]
> stadig til fare for alt og alle hvis bilen skulle skride fordi de
> ikke aner hvad de skal gøre og dermed slipper rat og pedaler og

Spis nu lige brød til, det er da vist en grov generalisering.
Hellere at de laver ulykker ved lav hastighed, end snothovederne
der gør det med høj fart.

> [...]
> tøsen slipper rattet og holder sig for øjenen istedet for at bremse
> .. det måtte den chokerede kørelærer så gøre istedet for..

Jaa... så var det da godt at personen var ved at lære at køre bil

> [...]
> det bliver plettet hvis jeg køre hurtigt, men selvsamme personer
> måtte overhale mig liggende i grøften længere fremme.. se _det_ ville

Så hiver du jo bare dine trucker snekæder op af bagagerummet, så
er du hurtigt videre.

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 31-12-05 11:00

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:43b64b4d$0$15786$14726298
@news.sunsite.dk:

> Spis nu lige brød til, det er da vist en grov generalisering.

Ja - det troede jeg da du havde vænnet dig til? lol

> Jaa... så var det da godt at personen var ved at lære at køre bil

Behøver jeg nævne hun aldrig lærte det? Jo godt nok bestod hun efter et par
gange, men...

> Så hiver du jo bare dine trucker snekæder op af bagagerummet, så
> er du hurtigt videre.

Yeah maaan :)

Men sq ikke hvis jeg ligger på taget.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 31-12-05 03:34

Fri, 30 Dec 2005 22:15:40 +0100, skrev Brian, på 12 linier, i
<43b5a35f$0$15790$14726298@news.sunsite.dk>, :

>Det ville den da. Ville du ligge med et hjertestop i en bette
>møgby, hvis der aldrig blev ryddet sne ?

Hvem skriver der ikke må bruges sneplov?
Næ drop bare alt det salt.
Så er det også lettere og have Opel

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-01-06 01:03

> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in news:43b59778$0
> $38618$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Slet ikke.

Naturligvis ville den det. Vejene ville ligne villavejene, som aldrig bliver
ryddede. De er aldeles uegnede som villaveje og duer slet ikke som hovedveje
i den tilstand for ikke at n;vne motorveje ...

--
Per, Esbjerg

Fra : AS

Dato : 31-12-05 11:56

"JS" <js_539@hotmail.com> wrote in message

> Der er ikke andre (forsvarlige) muligheder i Danmark hvor vejtemperaturen
> ofte svinger omkring frysepunktet.

Salt = cancer. Ødelægger alt, men virker ikke under ca. -3 grader.
Jeg mener, der skal bruges ganske almindelig sand.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-01-06 01:04

"AS" <ars@TrasH.net> skrev i en meddelelse

> Salt = cancer. Ødelægger alt, men virker ikke under ca. -3 grader.
> Jeg mener, der skal bruges ganske almindelig sand.

Minus 7 grader er det nu ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 30-12-05 21:27

> Hejsa
>
> Så fik jeg købt mig nogle snekæder.

Tillykke..

> Er det korrekt opfattet af mig, at de kun skal bruges i tilfælde af fast-
> kørsel?

De billige kæder som er på markedet her i Danmark, skal du ikke bruge til
transport generelt, de er for dårlige/klejne, muligheden for at spænde disse
er ligeledes ikke god.

Vil du have kæder som kan køres med, skal du investere i et dyrt sæt med
ordentlig strammemulighed, og du skal påregne at efterstramme efter kørt
tids kørsel, ellers glider kæderne af hvorved de kan anrette betydelig
skade på skærme og bremseslanger.

I den tid du kan få brug for kæderne vil jeg anbefale at du kører uden
"pynt" på hjulene, kører du fast tager du kæderne lægger dem bag eller foran
de trækkende hjul, sætter kæden fast i et af hullerne i fælgen fra begge
sider af hjulet, sætter bilen i første eller bakgear således at hjulet
kommer til at stå på kæden, herefter lægger du kæden omkring hjulet strammer
så meget du kan

Når du har kæder på skal du aldrig lave "vildt hjulspin", derved risikerer
du blot at køretøjet graver sig ned og hænger på bunden, start med at få
køretøjet "løs" langsomt frem og tilbage, når du nu kan fortsætte fremad
skal du blot lade bilen køre roligt, da kæderne ikke sidder ordentlig fast
på dækkene.

Skal du beholde kæder på og køre med dem permanent, må du sikre dig at
kæderne er stramme og der ikke hænger løse kædeender. Jeg har dog aldrig
kørt med kæder permanent i Danmark, de er absolut ikke behagelige at køre
med.

MVH Hans

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-12-05 21:37

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@get2net.dk> wrote in

> Tillykke..

Tak - jeg er meget stolt af dem.. eller noget

> De billige kæder som er på markedet her i Danmark, skal du ikke bruge
> til transport generelt,

Det gør intet - det skal de heller ikke bruges til.

> [...]
> fra begge sider af hjulet, sætter bilen i første eller bakgear således
> at hjulet kommer til at stå på kæden, herefter lægger du kæden omkring

Skal jeg prøve at huske.

> Når du har kæder på skal du aldrig lave "vildt hjulspin",

Det gør jeg aldrig i sådanne tilfælde - det hjælper nada

> Skal du beholde kæder på og køre med dem permanent,

Det skal jeg ikke.

> de er absolut ikke
> behagelige at køre med.

Jeg har ikke prøvet det, men bare at se på dem gør at jeg svært kan
forstille mig det er en jævn fornøjelse..

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-12-05 21:56

"Hans L. Jørgensen" skriver:

> [...]
> ordentlig strammemulighed, og du skal påregne at efterstramme efter kørt
> tids kørsel, ellers glider kæderne af hvorved de kan anrette betydelig

Enig.

> [...]
> kommer til at stå på kæden, herefter lægger du kæden omkring hjulet strammer

Ikke nødvendigt med "Harald-Skrald" kæderne. Med lidt øvelse er de
faktisk nemme at montere.

> [...]
> kørt med kæder permanent i Danmark, de er absolut ikke behagelige at køre

Jeg har prøvet en 5-6 km på kæder i halvdyb sne. Det var okay, man da
jeg nåede asfalt blev de afmonteret. Mine nu aflagte "König" kæder har
jeg vel brugt sammenlagt 500 meter.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe