Hvilken 4WD kan klare mest sne ??
Fra : Holten

Dato : 30-12-05 13:35

Ja nu kommer der nok en masse subjektive meninger, men alligevel.

Selv har jeg en Pajero 3000 24V fra 1994 med aut. gear, hvilket jo må være
en fordel i sne, da den kan sætte blidere igang.

Hvis man nu forudsætter at bilerne har samme bredde/type dæk på, samt
hverken hævet eller sænket (gør man vel ikke med en 4WD).

Min synes jeg klarer det fornuftigt, jeg have tidl. en Landcruiser kort
model fra 1986, den klarede det ikke så godt som Pajeroen.

Hvad mener i ?

Jeep
Isuzu
Lada Niva
Landrover
Toyota Landcruiser
Toyota Hilux
Mercedes GD
Nissan Patrol
Suzuki Vitara

Flere ??

Der er selvfølgelig forskel på modeller/årgange, men hvis vi nu tager
udgangspunkt i modellerne fra midt/slut firserne til midt/slut halvfemserne.

Hvilken rækkefølge bør de stå i ?

MVH

Holten

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-12-05 14:05

> Hvad mener i ?

En kort og meget høj model af Land/Range Rover med spær på kryds og tværs -
og alt i moderne el-gøgl.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Per Nordahl

Dato : 30-12-05 14:26

> En kort og meget høj model af Land/Range Rover med spær på kryds og
> tværs - og alt i moderne el-gøgl.
>
> --
> /Jan W Nielsen
Du svarer under mit inlæg går jeg udfra!
Jeg har ikke haft bilen i mere end 2 mnd. Ikke fordi jeg absolut ville have
sådan en, men nu blev det bare sådan
Jeg ved godt det ikke er nogen RR el. lign, men den kører nu fint.
Er det en dårlig bil mht. 4-træk og hvad skal man evntl specielt passe på,
Hvad mener du med spær på kryds og tværs?
Der sidder 2 gearkasser, men det er måske ikke det?
Mvh. P Nordahl

Fra : Per Nordahl

Dato : 30-12-05 14:37

> "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse

Alt der det modenet el-gøgl, kunne jeg sagtens undvære halvdelen Men nu
er det der og det virker, så fred være med det.
Mvh. P N
PS: _/)Mascot28_/) i min imailadr. (en båd, men dog stadigivæk incl.
motorskal selvfølgelig ikke med i min priv.
Men vi skriver jo også her, ik?

Fra : Henrik Jørgensen

Dato : 30-12-05 15:23

Det kommer vel også an på hvilke dæk der sidder på bilen.
Hvis grebet i dækket er dårligt kan det være lige meget med diff lock for /
bag osv.

Henrik

Fra : Per Nordahl

Dato : 30-12-05 13:57

"Holten" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Der er selvfølgelig forskel på modeller/årgange, men hvis vi nu tager
> udgangspunkt i modellerne fra midt/slut firserne til midt/slut

Øh, for mit vedkommende - Mitsubishi L300 GLX 4WD.
Det er selvfølgelig også den eneste jeg har af den slags, men jeg er
imponeret over hvad de der 4-hjul´s ting kan. Godt nytår.

Fra : KS

Dato : 30-12-05 14:27

Jeg havde en Patrol '98, hvor jeg i nyfalden pulversne kørte i et skovområde ved Tinning (Hadsten) i Østjylland - langs et hegn af
store træer/buske..

Her kunne jeg køre i sne op til 10-15 cm under sideruderne og foran mig skubbe en "pølse" ind over motorhjælmen - jeg måtte stoppe
pga. manglende udsyn - vende og køre tilbage !

Det var rigtigt sjovt - der var 3-4 Dec 199? - det år Eric Clapton spillede i Forum den 4. dec.

Mvh KS

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 15:21

"Holten" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad mener i ?

Jeg blev meget imponeret over den lille Fiat Panda.

Den blev testet mod den ny Landrover i topgear/fifthgear.

Men for mange er den jo ikke fin nok

--
Lars G

Fra : tom jensen

Dato : 30-12-05 15:34

"Lars G" <lbg-at-aplusmail-dot-dk> skrev i en meddelelse
> Jeg blev meget imponeret over den lille Fiat Panda.
>
> Den blev testet mod den ny Landrover i topgear/fifthgear.
>
> Men for mange er den jo ikke fin nok
>
> --
> Lars G

hej
ja det var endda imod en range rover ,ikke land rover.
mvh tom

--
slet ged i emailadresse ved svar

Fra : Holten

Dato : 30-12-05 17:11

"Lars G" <lbg-at-aplusmail-dot-dk> skrev i en meddelelse

> Jeg blev meget imponeret over den lille Fiat Panda.
>
> Den blev testet mod den ny Landrover i topgear/fifthgear.
>
> Men for mange er den jo ikke fin nok

Glemte også lige, at jeg har haft en Lada Niva, den var sgu godt nok også
effektiv i terræn.
Nåede desværre aldrig at prøve den i sne.
Så ja; der findes sikket nogle effektive "outsidere".

MVH

Holten

Fra : Fam. Olsen

Dato : 31-12-05 15:25

> Glemte også lige, at jeg har haft en Lada Niva, den var sgu godt nok også
> effektiv i terræn.
> Nåede desværre aldrig at prøve den i sne.
> Så ja; der findes sikket nogle effektive "outsidere".

Ja jeg kom lige til at tænke på en. En gammel Zastava. De kører sgu over
alt.

Når man kører i Kosovos bjerge, langt ude hvor kragerne vender og har sat
sig fast i sne og mudder i sit fine 4x4 køretøj, ja så kan være sikker på at
der lige pludselig ud af ingenting kommer en Zastava, læsset med en hel
kosovoalbansk familie med dertilhørende bagage kørende forbi.

MVH Niels

Fra : Henrik Jørgensen

Dato : 30-12-05 16:17

Se min Toyota Hilux det er kun 50 cm sne.
Jeg kunne ikke finde mere
http://www.badongo.com/vid.php?file=Toyota+hilux+4x4__2005-12-30_Hilux+i+vinters.wmv

Henrik

Fra : Armand

Dato : 30-12-05 17:46

Henrik Jørgensen wrote:
> Se min Toyota Hilux det er kun 50 cm sne.
> Jeg kunne ikke finde mere
> http://www.badongo.com/vid.php?file=Toyota+hilux+4x4__2005-12-30_Hilux+i+vinters.wmv

Kylling! Ud over marken med den!!

--
Armand.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-12-05 22:50

Holten wrote:
> [...]
>
> Der er selvfølgelig forskel på modeller/årgange, men hvis vi nu tager
> udgangspunkt i modellerne fra midt/slut firserne til midt/slut

Jeg tror en Land Rover, Landcruiser (visse) eller GD vil nå længst pga. 3 x
100 % spær.

Den der vil nå aller aller længst er nok en Hummer 1.

Fra : Niels Pein

Dato : 30-12-05 23:12

"Morten Fruergaard" skrev ...

> Den der vil nå aller aller længst er nok en Hummer 1.

Med mindre sneen er meget løs, må stor frihøjde være vigtig. Og så må en
Unimog være bedre end en Hummer.
(Jeg regner med "mest sne" betyder "dybest sne").

Jeg har prøvet en militær Unimog gennem nogle meget store snedriver på en
markvej, og det gik ret godt.
--
Mvh. Niels Pein

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-12-05 23:18

> Jeg har prøvet en militær Unimog gennem nogle meget store snedriver på en
> markvej, og det gik ret godt.

Eller en kampvogn..

....gælder en Unimog mon som "4WD"..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Niels Pein

Dato : 30-12-05 23:46

"Jan W Nielsen" skrev ...

> ...gælder en Unimog mon som "4WD"..?

4 hjul, med mulighed for "4-hjuls træk" og differentialespærring.
Ok, den er lidt stor.
Men en Hummer er nu heller ikke helt lille.

En Unimog føles faktisk mere som en personbil end en lastbil, efter min
menig.
--
Mvh. Niels Pein

Fra : Holten

Dato : 31-12-05 00:26

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men en Hummer er nu heller ikke helt lille.
>
> En Unimog føles faktisk mere som en personbil end en lastbil, efter min

Så har du ikke kørt i en gl. Unimog. Jeg købte for år siden en gl. model 411
fordi jeg troede den kunne være sjov at køre i. Bevares den kunne køre alle
steder, men for satan noget lort at køre i. Den var faktisk mindre
komfortabel en min gl. Volvo "buster" traktor.

MVH

Holten

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 31-12-05 01:43

Da jeg var i milli (Hawk Odense), var jeg plaget en Unimog'ger og IVECO
Magirus 110.
Jeg kan godt skrive under på at de også kan sidde fast uanset hvad man man
"står til"...
Specielt hvis man glemte at slå bommen op :-/
Men hvis man holdte "maven" fri, så kunne man kører så længe snorklen var
oven vande

-Leon

Fra : Fam. Olsen

Dato : 31-12-05 15:05

> [...]
> alle steder, men for satan noget lort at køre i. Den var faktisk mindre
> komfortabel en min gl. Volvo "buster" traktor.

He he. Så prøv at forestille dig at du som chauffør skal have seletøjet med
tasker og lort på. Og ikke at forglemme geværet skal også med. Så er der sgu
trangt med pladsen.

MVH Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-01-06 20:04

Niels Pein wrote:
> [...]
> Men en Hummer er nu heller ikke helt lille.
> En Unimog føles faktisk mere som en personbil end en lastbil, efter min

Blot man ikke skal opholde sig på ladet under kørsel. For så føles den
som en rundbundet flodpram i nordsøen.

Men foran var den jo vild luksus i forhold til de Diamond's den skulle
afløse.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : Fam. Olsen

Dato : 12-01-06 20:37

> Blot man ikke skal opholde sig på ladet under kørsel. For så føles den som
> en rundbundet flodpram i nordsøen.
>
> Men foran var den jo vild luksus i forhold til de Diamond's den skulle
> afløse.

Sådan sker der en udvikling gennem tiden. I forhold til i dag er der ikke
meget luksus over den.

MVH Niels

Fra : Fam. Olsen

Dato : 31-12-05 14:50

> Eller en kampvogn..
>
> ...gælder en Unimog mon som "4WD"..?

Det vil jeg da mene. Den har 4x4, hvorimod kampvognen vel ikke kan kaldes
4x4.
Jeg vil så også påstå at min MAN 8.136 4x4 Repvogn klarer mere sne end en
Unimog pga. større vægt.

MVH Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-01-06 20:01

Jan W Nielsen wrote:
> Eller en kampvogn..

Kampvognen, incl. PMV, vil i visse situationer være for tung.

> ...gælder en Unimog mon som "4WD"..?

Den har det da.

Men det kan godt være et problem at få den vejet ned under 3.500 kg.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 12-01-06 20:35

> Kampvognen, incl. PMV, vil i visse situationer være for tung.

Ikke i sne, vil jeg mene. Vægten er med til at den kan "slå" sig igennem.
Problemet ville være hvis den ligger på maven og bælterne ikke kan nå.

For det meste og især hvis det har været frost længe, så kører vi på
markerne istedet for vejen når vi kører for Falck.

> Den har det da.
>
> Men det kan godt være et problem at få den vejet ned under 3.500 kg.

Jeg mener flyvevåbnet havde nogle til B-kørekort.

MVH Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-01-06 21:18

Fam. Olsen wrote:
> Ikke i sne, vil jeg mene. Vægten er med til at den kan "slå" sig igennem.
> Problemet ville være hvis den ligger på maven og bælterne ikke kan nå.

Og det er så der den har problemet. Den kan ikke "køre oven på".

> For det meste og især hvis det har været frost længe, så kører vi på
> markerne istedet for vejen når vi kører for Falck.

Der er forholdene også tit meget bedre, da de ikke er forstyrret af
div. tekniske indgreb og andre trafikanter.

> Jeg mener flyvevåbnet havde nogle til B-kørekort.

Nu har jeg ikke den store hang til fart. (Det er kun når jeg kører på
motorvej Shogun kommer op på 90 km/t for ikke at genere mine kolleger)
Så måske man skulle kigge efter sådan en næste gang man skal skifte
bil.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 12-01-06 22:56

> Og det er så der den har problemet. Den kan ikke "køre oven på".

Næ men det har ikke så meget med vægten at gøre. Det er mere den meget flade
vognbund. Vægten og frontens udformning gør at den "banker" igennem som en
anden sneplov. Det skal være hård og meget kompakt sne hvis den glider oven
på. Og sneen i en snedrive er sjældent specielt komprimeret. Kommer den
endelig ovenpå trykker den faktisk mindre end en lastbil. Svjh. trykker
PMV'en 0,5 kg pr. cm2. M41'eren som vi havde lå vist nok lige omkring det
dobbelte og havde en totalvægt på ca.24 T. Dengang vi havde dem og kørte
sneberedskab havde PMV'en altid følgeskab af en M41, som så kunne slå hul i
driverne og skabe passage til PMV'en.

> Der er forholdene også tit meget bedre, da de ikke er forstyrret af div.
> tekniske indgreb og andre trafikanter.

Det er nu mere fordi der oftest ligger mindre sne der end på vejen. Sneen er
jo fyget ud på vejen. Og den sne der ligger er rimelig løs da der ikke har
kørt andre og komprimeret sneen.

Meen alt kan da sættes fast. Den gode besætning læser dog terrænet og kører
den rigtige vej.

> Nu har jeg ikke den store hang til fart. (Det er kun når jeg kører på
> motorvej Shogun kommer op på 90 km/t for ikke at genere mine kolleger) Så
> måske man skulle kigge efter sådan en næste gang man skal skifte bil.

De skulle ellers kunne køre stærkt. En af vores gamle seniorsergenter påstår
at han ganske nemt kan gøre en eller anden bestemt lille ting ved den og så
kan den tage 130 km/t. Han vil dog ikke ud med hvad det er.

MVH Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-01-06 23:27

Fam. Olsen wrote:
> [...]
> sneberedskab havde PMV'en altid følgeskab af en M41, som så kunne slå hul i

Ja, de 0,5 kg/cm2 kan lastbilen ligesom ikke være med på.

Er der ikke også noget med at en PMV kan sejle?

Mener vi fik fortalt at den bevægelige plade er var foran var til det.

Og kunne den, evt., bruges i forbindelse med sne? Ikke evnerne til at
sejle, men pladen. F.eks. til at afholde opkørt sne fra at komme op
over køretøjet.

> Det er nu mere fordi der oftest ligger mindre sne der end på vejen. Sneen er
> jo fyget ud på vejen. Og den sne der ligger er rimelig løs da der ikke har
> kørt andre og komprimeret sneen.

Det var noget i den retning jeg, bl.a., mente med 'tekniske indgreb'.

> [...]

> at han ganske nemt kan gøre en eller anden bestemt lille ting ved den og så
> kan den tage 130 km/t. Han vil dog ikke ud med hvad det er.

Shogun kan skam også køre 130 km/t. Men hold ferie for en tegnedreng
man så skal have med.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 13-01-06 00:04

> Er der ikke også noget med at en PMV kan sejle?

Jo dem der ikke har fået monteret tillægspanser kan. Om dem der er
moderniseret med ny motor og rat istedet for styrestænger kan, er jeg ikke
helt sikker på.

> Mener vi fik fortalt at den bevægelige plade er var foran var til det.

Pladen bruges til at forhindre bølgen i at slå op over vognen.

> Og kunne den, evt., bruges i forbindelse med sne? Ikke evnerne til at
> sejle, men pladen. F.eks. til at afholde opkørt sne fra at komme op over
> køretøjet.

Jeg tror ikke den ville kunne holde til det. Det er jo kun en træplade.

MVH Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-01-06 01:42

Fam. Olsen wrote:
> Pladen bruges til at forhindre bølgen i at slå op over vognen.

Mente nok det var sådan noget.

> Jeg tror ikke den ville kunne holde til det. Det er jo kun en træplade.

Kun træ????????

Da ikke på dem jeg så da jeg var inde. Der var det en 5-7 cm jernplade
der indgik i pansringen forfra.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 13-01-06 20:52

> Kun træ????????
>
> Da ikke på dem jeg så da jeg var inde. Der var det en 5-7 cm jernplade der
> indgik i pansringen forfra.

Så har det været en med tillægspanser, eller en af de tidligere omtalte
moderniserede. De gamle har bare en træplade.

MVH Niels

Fra : Armand

Dato : 13-01-06 22:57

Fam. Olsen wrote:
> "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg tror ikke den ville kunne holde til det. Det er jo kun en træplade.

Og ud fra at problemet ved fastkørsel egentlig er at man står på bunden,
burde det være en fordel at få så sne meget som muligt hen over
køretøjet frem for ind under bunden :-|

--
Armand.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 14-01-06 00:06

> Og ud fra at problemet ved fastkørsel egentlig er at man står på bunden,
> burde det være en fordel at få så sne meget som muligt hen over køretøjet
> frem for ind under bunden :-|

Njaaaa, hellere ud til siden. Kører og vognkommandør har jo hovederne
ovenfor lugerne. ;o\

MVH Niels

Fra : NS

Dato : 12-01-06 23:01

Finn Guldmann skrev:

> Og det er så der den har problemet. Den kan ikke "køre oven på".

Og hvad er så let nok til at det kan køre ovenpå?
En leopard og en PMV har ikke et ret højt fladetryk.

NS

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-01-06 23:29

NS wrote:
> Og hvad er så let nok til at det kan køre ovenpå? En leopard og en PMV
> har ikke et ret højt fladetryk.

En Unimog med ballondæk har endnu mindre. Men de dæk Falck bruger er
ikke de samme som dem der sad på de Unimog's Cirkus Mille havde
dengang jeg var med der.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 30-12-05 23:19

> Jeg tror en Land Rover, Landcruiser (visse) eller GD vil nå længst pga. 3
> x 100 % spær.

Så er vi enige, kan jeg se.

> Den der vil nå aller aller længst er nok en Hummer 1.

Muligvis - den har jo større hjul - men er også længere og kan derfor hænge
på maven... hvad med tyngden - kan det vlre et handicap for H1´eren..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Fam. Olsen

Dato : 31-12-05 15:02

> Så er vi enige, kan jeg se.

> Muligvis - den har jo større hjul - men er også længere og kan derfor
> hænge på maven... hvad med tyngden - kan det vlre et handicap for
> H1´eren..?

Nu har jeg ikke så meget erfaring med Hummeren. Min erfaring er med
forsvarets Mowag Eagle, som er en licensbygget Hummer i pansret udgave, så
jeg vil tro de er ret ens i præstationerne. Eaglen klarer rigtig meget
terræn/sne. Især hvis den har kæder på. Jeg har faktisk kørt i terræn hvor
selv en kampvogn måtte give op.

Jeg vil mene tyngden ikke er noget problem, snarere tvært imod. Det giver
bedre mulighed for at "slå" igennem forhindringen.

MVH Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-01-06 19:59

Morten Fruergaard wrote:
> Jeg tror en Land Rover, Landcruiser (visse) eller GD vil nå længst pga. 3 x
> 100 % spær.
> Den der vil nå aller aller længst er nok en Hummer 1.

Hvis vi skal have de store med, så stik mig en Unimog. I militær
udgave. *)

De 2CV hjul Falck kører med på deres kan ikke helt det samme.

*) Vores kaptajn hævdede at hvis man tog et hvilket som helst
bæltekøretøj, og kørte det så langt ud at det virkelig sad fast,
skulle han nok påtage sig at trække viren der ud - og selv køre
tilbage, i en Unimog.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 12-01-06 20:30

> [...]
> bæltekøretøj, og kørte det så langt ud at det virkelig sad fast, skulle
> han nok påtage sig at trække viren der ud - og selv køre tilbage, i en

Jeg gad sgu godt se ham køre ud til en Leopard der sidder fast på bunden ude
midt på en 4 mtr. dyb sø.

Leoparden kan sagtens køre under vand. Det kan Unimog'en ikke.

MVH Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-01-06 21:45

Fam. Olsen wrote:
> Jeg gad sgu godt se ham køre ud til en Leopard der sidder fast på bunden ude
> midt på en 4 mtr. dyb sø.
>
> Leoparden kan sagtens køre under vand. Det kan Unimog'en ikke.

Sådan en Leopard må da kunne sættes fast andre steder end under vand.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 12-01-06 22:33

> Sådan en Leopard må da kunne sættes fast andre steder end under vand.

Jo da. Nu var det ikke Leoparder jeg har "spillet" så meget i. Herovre havde
vi M41, da vi havde kampvogne, og de sad da fast af og til. Når sådan en
sardindåse smider et bælte er den sgutte meget bevændt.

MVH Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-01-06 23:33

Fam. Olsen wrote:
> Jo da. Nu var det ikke Leoparder jeg har "spillet" så meget i. Herovre havde
> vi M41, da vi havde kampvogne, og de sad da fast af og til. Når sådan en
> sardindåse smider et bælte er den sgutte meget bevændt.

At den smider et bælte er jo ikke helt det samme som at den kører fast.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 12-01-06 23:57

> At den smider et bælte er jo ikke helt det samme som at den kører fast.

Det er rigtig nok. Men af og til smider den et bælte fordi den kørte fast.

MVH Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-01-06 01:43

Fam. Olsen wrote:
> Det er rigtig nok. Men af og til smider den et bælte fordi den kørte fast.

Må det ikke nærmest betragtes som en kørerfejl?

Fra : Fam. Olsen

Dato : 13-01-06 20:50

> Må det ikke nærmest betragtes som en kørerfejl?

Jo nogle gange kan det skyldes kørerfejl. De fleste fastkørsler er vel også
kørerfejl. Når et bælte køres af kan det også skyldes dårlig vedligeholdelse
hjemmefra. Feks. at bæltet ikke var korrekt strammet op. Det kan også
skyldes at sten og jord kører det af. Især Oksbølterænnets sand kan koste et
afkørt bælte. Jeg har også set det fordi spindlen til enten justerhjulet
eller drivhjulet var knækket.

MVH Niels

Fra : NS

Dato : 12-01-06 22:59

Finn Guldmann skrev:

> Sådan en Leopard må da kunne sættes fast andre steder end under vand.

Det eneste sted en leopard kan sættes fast er hvis
den taber et bælte eller hvis den kommer til at
stå på bunden... som med alle andre køretøjer.

Det eneste hjulkøretøj der klarer sig nogenlunde
lige så godt i tærren er en Pinranha eller et
lignende hjulkøretøj. Selv om den Iverco 6x6 jeg
kørte i var ret habil i alt tærren, hvis den kørte
uden last. Fuld lastet var den til gengæld ikke
sjov i sand og især i mudder. Ved 6x6 kunne den
stort set kun køre ligeud.

NS

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-01-06 23:45

NS wrote:
> Det eneste sted en leopard kan sættes fast er hvis den taber et bælte
> eller hvis den kommer til at stå på bunden... som med alle andre køretøjer.

Jamen det er vel det der gælder for alle køretøjer? Når de sidder fast
er det fordi hjulene ikke kan få fat i underlaget.

Fra : Kim Schwalbe

Dato : 31-12-05 00:22
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 31-12-05 02:05

> http://www.unimog.dk/billeder/fra_internet/falck.hummer.m.jpg

Jeg har en god ven, der arbejder i Falck.

Unimog´erne sidder også fast, hvorefter de skal have andre til at trække dem
fri.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Karsten Andersen

Dato : 31-12-05 03:31

Sat, 31 Dec 2005 02:05:26 +0100, skrev Jan W Nielsen, på 11 linier, i
<43b5d8d1$0$159$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, :

>Jeg har en god ven, der arbejder i Falck.
>
>Unimog´erne sidder også fast, hvorefter de skal have andre til at trække dem
>fri.

Falck's unimog'er burde da kunne trække sig selv fri. de har spil for
og bag.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 31-12-05 10:07

> Falck's unimog'er burde da kunne trække sig selv fri. de har spil for
> og bag.

Ja, det skulle man tro.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 31-12-05 10:26

On Sat, 31 Dec 2005 10:07:05 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Ja, det skulle man tro.

Der er ikke meget ved et spil, hvis der ikke er noget at sætte krogen
fast i!
--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Karsten Andersen

Dato : 31-12-05 10:55

Sat, 31 Dec 2005 10:25:42 +0100, skrev Morten From Søndergaard, på 14
linier, i <njjcr110auiq4rdvc7d7hdfm45mlloi369@4ax.com>, :

Derfor har Falck Jord spyd

Men ok de kan jo ikke holde til alt.
Men er nok til og trække sig selv fri.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Peter Weis

Dato : 31-12-05 14:08

Karsten Andersen wrote:

> Derfor har Falck Jord spyd
>
> Men ok de kan jo ikke holde til alt.
> Men er nok til og trække sig selv fri.

Vel ikke i løs sne.

mvh
peter

Fra : Karsten Andersen

Dato : 31-12-05 18:53

Sat, 31 Dec 2005 14:07:42 +0100, skrev Peter Weis, på 12 linier, i
<43b68837$0$15792$14726298@news.sunsite.dk>, :

Man kan vel banke det lidt dybere

Godt Nytår

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Armand

Dato : 31-12-05 17:26

Karsten Andersen wrote:
> Sat, 31 Dec 2005 10:25:42 +0100, skrev Morten From Søndergaard, på 14
> [...]

Sådan en ko tøjr proptrækker - ting holder mere end et tons
(underforstået at det ovenfor jorden ikke retter sig ud)

--
Armand.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-01-06 15:20

> Men ok de kan jo ikke holde til alt.
> Men er nok til og trække sig selv fri.

Nej - som sagt sidder de også fast med regelmæssige mellemrum - det var jo
lige det, jeg skrev.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 02-01-06 12:28

> Nej - som sagt sidder de også fast med regelmæssige mellemrum - det var jo
> lige det, jeg skrev.

Har prøvet at blive trukket op af en blød rabat, en slem vinter, af en
3-akslet, gammel langsnudet, Scania 111, fra Falck. Han gav sig 100%, for
den lå selv i grøften efterfølgende. Men jeg kunne køre derfra.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 31-12-05 12:19

Jan W Nielsen wrote:

> Jeg har en god ven, der arbejder i Falck.
>
> Unimog´erne sidder også fast, hvorefter de skal have andre til at
> trække dem fri.

ALT kan sættes fast...

Fra : Armand

Dato : 31-12-05 17:35

Morten Fruergaard wrote:

> ALT kan sættes fast...

Og netop Unimog'en skuffede mig fælt da jeg var inde og springe:
Ringe dækmønster og kun diagonalt spær gjorde at den på en velplejet
fodboldbane kunne sidde fast hvis det ene hjul stod plantet på en fedtet
hundelort

--
Armand.

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 01-01-06 12:08

On Sat, 31 Dec 2005 17:35:22 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

> [...]
>Ringe dækmønster og kun diagonalt spær gjorde at den på en velplejet
>fodboldbane kunne sidde fast hvis det ene hjul stod plantet på en fedtet

Øhh hvad?, mig bekendt så har de Unimog 416 som forsvaret havde, da
fuld spær i begge aksler.
--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Armand

Dato : 01-01-06 14:39

Morten From Søndergaard wrote:

> Øhh hvad?, mig bekendt så har de Unimog 416 som forsvaret havde, da
> fuld spær i begge aksler.

Der er vel ikke noget der hedder diagonalt spær :-/
Det er nok snarere spær på centralgearkassen => spær mellem for og bag
aksel, hvilket jævnligt efterlod to diagonalt forekommende hjul
roterende uden bid.

--
Armand.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 01-01-06 20:01

> Der er vel ikke noget der hedder diagonalt spær :-/

Næ.

> Det er nok snarere spær på centralgearkassen => spær mellem for og bag
> aksel, hvilket jævnligt efterlod to diagonalt forekommende hjul roterende
> uden bid.

Unimog'en kunne køre med 4x2, 4x4 (For og bagaksler låst sammen) og med 4x4
(For og bagaksler låst sammen og akslerne låst på tværs.

Når du oplever det som du beskriver ovenfor har du kun kørt med 4x4 hvor
akslerne er låst sammen. Havde du hevet håndtaget en tak mere havde du fået
differentialerne spærret også, hvorved alle 4 hjul ville rotere med samme
hastighed. I instrumentbordet ville der være en lille rund grøn lampe der
ville lyse.

På Unimog'en kunne man endvidere reducere dæktrykket. Så åd den bare endu
mere terræn. I gennem tiderne som bjærgningsmand i forsvaret har jeg
"bjærget" mange Unimog'er ved bare at pifte dækkene og hoppe op bag rattet.

MVH Niels

Fra : Armand

Dato : 01-01-06 23:19

Fam. Olsen wrote:

> [...]
> hastighed. I instrumentbordet ville der være en lille rund grøn lampe der

Ikke hvad jeg erindrer, men nu er det selvfølgelig også et stykke tid
siden efterhånden.

Men jeg er sikker på både at være forelagt problemet under omskolingen
(hvorfor jeg erindrer udtrykket "diagonalt spær"), samt have erfaret det
i praksis :-/

Alt i alt fandt jeg Unimog'ens terren-egenskaber utilstrækkeligt
idiotsikre til de værnepligtige chauffører der sad bag rattet :-|

--
Armand.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 01-01-06 23:42

> [...]
>
> Alt i alt fandt jeg Unimog'ens terren-egenskaber utilstrækkeligt
> idiotsikre til de værnepligtige chauffører der sad bag rattet :-|

Det er sgu ikke altid den værnepligtige den er gal med. Oftest er det
uddannelsen eller instruktøren der er for dårlig. Der bruges alt for lidt
tid på køreteknik. Men ok de værnepligtige har også et presset program. I
min enhed, som kun har stampersonel har vi rimelig tit afsat tid til
køreuddannelse. Både som reel køreteknik og som taktisk kørsel. De 2 ting
hænger uløseligt sammen i vores verden. Den værnepligtige får bare en
omskoling til køretøjet og må nøjes med den erfaring han kan opnå selv under
al den anden uddannelse han går igennem.

For at vende tilbage til Unimog'en, så er den faktisk et af de køretøjer der
har været bedst i terræn. Langt bedre end f.eks. både MAN 8.136 og Magirus
168 og alle Bedford modellerne.

MVH Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-01-06 20:11

Armand wrote:
> [...]
> Det er nok snarere spær på centralgearkassen => spær mellem for og bag
> aksel, hvilket jævnligt efterlod to diagonalt forekommende hjul

Den Shogun jeg har, har da noget man nok godt kan kalde diagonalt
spær. I 4H har jeg træk på mindst et forhjul og et baghjul. Dog ikke
med garanti for at det var diagonalt.

Fra : Armand

Dato : 12-01-06 22:42

Finn Guldmann wrote:

> Den Shogun jeg har, har da noget man nok godt kan kalde diagonalt spær.
> I 4H har jeg træk på mindst et forhjul og et baghjul. Dog ikke med
> garanti for at det var diagonalt.

I praksis vil det vel også være det diagonalt siddende hjul som der er
næst mest vægt på hvorfor det vil være dét der fedter på modsatte aksel :-/

--
Armand.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 01-01-06 19:49

"Morten From Søndergaard" <from@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Øhh hvad?, mig bekendt så har de Unimog 416 som forsvaret havde, da
> fuld spær i begge aksler.

Det havde de også.

MVH Niels

Fra : Niels Pein

Dato : 31-12-05 12:36

"Jan W Nielsen" skrev ...

> Unimog´erne sidder også fast, hvorefter de skal have andre til at trække
> dem fri.

Alt kan sidde fast. Men jeg har endnu ikke mødt noget der med rimelighed
ligner et normalt 4-hjulet køretøj, som kan klare mere end en Unimog.

Jeg har også engang sat en Unimog fast på en skovvej. En mand var sendt ud
foran, men alligevel... pludselig var der meget blødt, og den sank
simplethen i samtidig med at den tiltede lidt til højre.
Jeg var ikke selv med til at hive den fri, men hørte at de havde _meget_
bøvl med det.

Jeg har også været med til at teste hvad en PMV kan klare og hvad den ikke
kan klare. Den fik vi også sat fast et par gange, og skulle fiske fri med en
stor gummiged. Den ene gang gik den ene bælte endda i stykker, og så er
legen jo slut.

--
Mvh. Niels Pein

Fra : Holten

Dato : 31-12-05 13:02

> [...]
> kan klare. Den fik vi også sat fast et par gange, og skulle fiske fri med

Og jeg har sat en 28 tons gummiged fast i en skov, hvor der pludselig var
mosebund.
En stor traktor med skovspil kom. Kørte næsen op mod et ca. 1 meter tykt
bøgetræ, hvor næsen af traktoren blev gjort fast med kæder. Så blev der
ellers trukket og trukket og trukket, ejeren af traktoren var på et
tidspunkt bange for at traktoren ville blive trukket midt over, men til
sidst lykkedes det. Puha jeg var glad, da gummigeden var lånt og jeg ikke
ville sige tak for lån, den sidder lige inde i skoven i dynd til trinbræddet

MVH

Holten

Fra : Fam. Olsen

Dato : 31-12-05 14:53

> Jeg har en god ven, der arbejder i Falck.
>
> Unimog´erne sidder også fast, hvorefter de skal have andre til at trække
> dem fri.

Gu' gør de så. I tidligere tider var det så, af og til, mig der kom med min
MAN 8 og trak dem op.

MVH Niels

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 01-01-06 15:23

> Gu' gør de så. I tidligere tider var det så, af og til, mig der kom med
> min MAN 8 og trak dem op.

I vores familie trækker vi dem op med et kraftigt reb og de bare næver - men
vi er også fra Jylland.. )

--
/Jan W Nielsen

Fra : Fam. Olsen

Dato : 01-01-06 19:47

> I vores familie trækker vi dem op med et kraftigt reb og de bare næver -
> men vi er også fra Jylland.. )

Du må have en stor familie )

Jaja, man lærer faktisk også på forsvarets bjærgningskursus at beregne hvor
mange mand der skal til for at trække havaristen fri.

MVH Niels

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-01-06 20:39

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> wrote in

> Jaja, man lærer faktisk også på forsvarets bjærgningskursus at beregne
> hvor mange mand der skal til for at trække havaristen fri.

Sådan for sjov, hvor mange mand skal der til en mellemstor personvogn?

--
Martin Johansen [6000]
"SAAB - The real true snowmobile!"

Fra : Fam. Olsen

Dato : 02-01-06 00:41

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
> "Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> wrote in

> Sådan for sjov, hvor mange mand skal der til en mellemstor personvogn?

Puha hva' er det for noget at spørge om lige i dag ;-P

Det kommer an på vægten, underlaget og stigningen. Ud fra disse værdier kan
man beregne rullemodstanden og stigningsmodstanden. Disse giver til sammen
den nødvendige trækkraft som så kan divideres med 75 kg. De 75 kg er hvad
man har sat 1 mands trækkraft til.

Hvis vi siger en bil på 1200 kg skal skubbes/trækkes i løst sand op over en
stigning på 10% får vi denne beregning:

Rulle modstand = 1200kg : 3 = 400kg.

Til stigningsmodstanden skal vi bruge stigningen i grader. Det findes ved at
halvere procenten.

Stigningsmodstand = 2 x 1200kg x 5 grader : 100 = 120 kg

Nødvendig trækkraft = 400kg + 120kg = 520kg

Antal mand = 520kg : 75 = 6,9 (7 mand)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-01-06 00:53

> Puha hva' er det for noget at spørge om lige i dag ;-P

Det er tanker jeg får på .. ja sådan en dag... hehe

> [...]
> ved at halvere procenten.
>
> Stigningsmodstand = 2 x 1200kg x 5 grader : 100 = 120 kg
>
> Nødvendig trækkraft = 400kg + 120kg = 520kg

Okay.

Jeg forstår ikke helt hvorfor rullemodstanden er divideret med 3. De 1200kg
som bilen vejer er det ikke 1200kg uanset hvad?

Fra : Fam. Olsen

Dato : 02-01-06 01:18

> Det er tanker jeg får på .. ja sådan en dag... hehe

> Jeg forstår ikke helt hvorfor rullemodstanden er divideret med 3. De
> 1200kg
> som bilen vejer er det ikke 1200kg uanset hvad?

Nej det er afhængig af undelaget. Jo blødere underlag jo mindre hjælp får du
af hjulene. Man regner med følgende tal:
Fast banet vej: vægten divideret med 20
Græs: vægten divideret med 5
Grus: vægten divideret med 4
Løst sand: vægten divideret med 3
Mudder op til fælgkanten: vægten divideret med 2
Mudder op over fælgkanten: 2 x vægten divideret med 3

MVH Niels

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-01-06 11:23

> [...]
> Løst sand: vægten divideret med 3
> Mudder op til fælgkanten: vægten divideret med 2
> Mudder op over fælgkanten: 2 x vægten divideret med 3

Tusind tak for en masse god info. Det er sjovt nok at lege med sådanne tal.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 02-01-06 12:23

> Okay.
>
> Tusind tak for en masse god info. Det er sjovt nok at lege med sådanne
> tal.

Velbekomme.

MVH Niels

Fra : Henrik B.

Dato : 02-01-06 12:31

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> Okay.

Unomog'ernes spil kan "kun" klare at trække 10 ton. Og jeg er ofte blevet
trukket fri, til trods for en totalvægt på 30+ ton.

MAN'erne hos Falck har spil der kan trække 20 ton.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Fam. Olsen

Dato : 02-01-06 15:20

> Unomog'ernes spil kan "kun" klare at trække 10 ton. Og jeg er ofte blevet
> trukket fri, til trods for en totalvægt på 30+ ton.

Med et 10T spil vil du kunne trække op til 50T ved at skære wiren med
kasteblokke. Forudsat at man kan stå fast selvfølgelig. Falcks Unimog'er kan
så grave sig ned med spaderne bag på.

> MAN'erne hos Falck har spil der kan trække 20 ton.

Det skal nok passe.

MVH Niels

Fra : Henrik B.

Dato : 02-01-06 15:35

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse

> Med et 10T spil vil du kunne trække op til 50T ved at skære wiren med
> kasteblokke.

Jep, men jeg er ofte trukket fri uden kasteblokke.

> Forudsat at man kan stå fast selvfølgelig. Falcks Unimog'er kan så grave
> sig ned med spaderne bag på.

Ikke altid det er nok. Prøvede sidste vinter at få en Unomog op at stå på
røven. Snuden hang 2 meter over vejen da jeg gjorde Falck-manden opmærksom
på, at han nok skulle til at holde med at "spille".
Det krævede en Unomog ekstra at få mig op på asfalten igen.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-01-06 15:37

"Henrik B." skriver:

> [...]
> på, at han nok skulle til at holde med at "spille".
> Det krævede en Unomog ekstra at få mig op på asfalten igen.

Hvad er det du ligger og roder i grøften med ???

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Henrik B.

Dato : 02-01-06 16:25

> Hvad er det du ligger og roder i grøften med ???

Dengang - tankvogn. Kommunen havde gravet det halve af vejen op. Det gik
fint den ene vej forbi. Den anden vej kom jeg de 5 cm for langt ud mod
rabatten, som var blød som smør på en varm sommerdag.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 02-01-06 22:18

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in

> [...]
> opmærksom på, at han nok skulle til at holde med at "spille".
> Det krævede en Unomog ekstra at få mig op på asfalten igen.

Det er da ikke noget du har fortalt om før.....

Hvad havde du lavet??? )

Fra : Fam. Olsen

Dato : 02-01-06 22:17

> Ikke altid det er nok.

På asfalt kan den selvfølgelig ikke rigtig komme i jorden, men på en mark
kan den grave sig til kineserne hvis man vil.

>Prøvede sidste vinter at få en Unomog op at stå på røven. Snuden hang 2
>meter over vejen da jeg gjorde Falck-manden opmærksom på, at han nok skulle
>til at holde med at "spille".

Ja man må stoppe mens legen er god.

MVH Niels