snekæder til 235X60X16 - hvor?
Fra : Nygaard

Dato : 29-12-05 21:57

Hej

Bare for en sikkerhedsskyld, til når mit overmod får mig til at sidde
uhjælpelig fast et eller andet sted, vil jeg gerne have 4 snekæder bagi...

Til 235x60 R16 har jeg gættet mig lidt frem til at jeg skal bruge snekæder i
størrelse 100, og det syntes jeg sgu bare ikke jeg kan finde i nogle af de
butikker der har kæder til 2-300 /stk (H.Nyborg, THansen, byggemarkeder,
supermarkeder)...

Kender nogle en forretning, der føre dem i det prisleje?

/Nygaard

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-05 22:01

> Bare for en sikkerhedsskyld, til når mit overmod får mig til at sidde
> uhjælpelig fast et eller andet sted, vil jeg gerne have 4 snekæder bagi...

Har du planer om at sidde fast med 4hjuls træk ?? det er vel næsten ikke
muligt )

Mvh
Morten

Fra : Nygaard

Dato : 29-12-05 22:12

> Har du planer om at sidde fast med 4hjuls træk ?? det er vel næsten ikke
> muligt )
>
> Mvh
> Morten
Det er ikke lykkedes endnu, men det er jo så meget mere pinligt hvis det nu
skulle ske

/Nygaard

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-05 22:17

> Det er ikke lykkedes endnu, men det er jo så meget mere pinligt hvis det
> nu
> skulle ske

hehe ja den er vist ikke så god, hvilken bil om man må spørge ?

Mvh
Morten **som ikke kan få sin gamle golf til at sidde fast, den kommer hele
tiden fri..**

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-12-05 22:30

Juel wrote:

> hehe ja den er vist ikke så god, hvilken bil om man må spørge ?

99 % sikkert en Suzuki Grand Vitara...
Det er den eneste 4x4 jeg kender på de dæk...

Fra : Nygaard

Dato : 30-12-05 00:08

> 99 % sikkert en Suzuki Grand Vitara...
> Det er den eneste 4x4 jeg kender på de dæk...

Jep

/Nygaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-12-05 22:12

Juel wrote:

> Har du planer om at sidde fast med 4hjuls træk ?? det er vel næsten
> ikke muligt )

Jo.. I en Grand Vitara, der er det...

Kan godt huske ham, som jeg var 200 m oppe af en tilsneet grusvej for at
hente... HAN hang på maven....
Lidt provokerende at komme kørende i en stor 4x4 og spørge om en mindre 4x4
har brug for hjælp...

Fra : Rasmus

Dato : 29-12-05 22:41

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message

> [...]
> hente... HAN hang på maven....
> Lidt provokerende at komme kørende i en stor 4x4 og spørge om en mindre

Så ellers sådan en sidde fast i dag, førerens overmod havde bragt ham et par
meter ud på en mark. Hvordan det var sket må guderne vide for det var på en
helt lige strejkning, men fri kunne han sku ikke komme....., selvom den
kæmpede bravt.

/Rasmus

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-12-05 09:12

Rasmus wrote:
> [...]
> et par meter ud på en mark. Hvordan det var sket må guderne vide for
> det var på en helt lige strejkning, men fri kunne han sku ikke

Sådan en...?
Hvilken?

Men 4x4 er ikke nok. Der skal være gode dæk og chauffør...

Fra : Leonard

Dato : 29-12-05 22:53

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote:

>Lidt provokerende at komme kørende i en stor 4x4 og spørge om en mindre 4x4
>har brug for hjælp...

Det ville have været meget mere provokerende hvis det havde været
omvendt

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Uffe Ravn

Dato : 29-12-05 23:56

"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev

> Det ville have været meget mere provokerende hvis det havde været
> omvendt

Bedre endnu: at ankomme i en gammel baghjulstrækker, og skubbe en
4hjulstrukket snerydningstrator fri, med de bare næver!

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-12-05 09:13

Uffe Ravn wrote:
> "Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev

> Bedre endnu: at ankomme i en gammel baghjulstrækker, og skubbe en
> 4hjulstrukket snerydningstrator fri, med de bare næver!

Niks. Puste en PMV ud af en snedrive...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-12-05 17:08

meddelelse news:43b4ec1e$0$15783$14726298@news.sunsite.dk...

> Niks. Puste en PMV ud af en snedrive...

Jeg har kørt sneberedskab nogle gange i PMV et eller andet sted i nærheden
af Viborg - stedet husker jeg ikke mere.

Den glider når den begynder at glide - der er ingenting at gøre med mindre
den får fat i noget jord. Is er ret farligt - så hvis I kører på isvej og
der kommer sådan en kasse med en stakkels værnepligtig bag stængerne/rattet
(de nye med ekstra vejhjul har rat) - så pas på!

Til gengæld kan man godt køre i grøften med den og køre op igen ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik Jørgensen

Dato : 29-12-05 22:54

Jeg har lige været ude og lege, har ikke fundet en vej hvor min Toyota Hilux
4x4 har tænkt på at sidde fast.
Har prøvet snedriver, som nok var 60 / 70 cm høje, men det var den lige glad
med.
Jeg køre på 205-16 Nokian Hakkapelitta C2.
Men har ikke prøvet dem i tø sne, det kan godt være at det ikke er så nemt
at komme igemmen, som den frost sne vi har nu ?
Det er min første vinter med 4x4 og jeg er imponeret over hvor meget sen den
kan klare.

Henrik

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 29-12-05 22:53

On Thu, 29 Dec 2005 22:01:10 +0100, "Juel" <x> wrote:

>Har du planer om at sidde fast med 4hjuls træk ?? det er vel næsten ikke
>muligt )

Alt kan sættes fast og dem der siger noget andet har ikke prøvet hårdt
nok Hvis man bare kan køre, er der jo ingen udfordring i det.

Jeg sætter stortset Land-Rover'en fast hver gang der er snevejr, jeg
kender en del skov og markveje omkring Ebeltoft hvor sneen bliver
liggende til den smelter og så er det bare at prøve til af mere og
mere umulige veje, indtil man sidder fast. Frem med skovlen og 15 min.
efter er bilen fri.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Leonard

Dato : 29-12-05 22:52

"Nygaard" <nejtaktil@spam.dk> wrote:

>Bare for en sikkerhedsskyld, til når mit overmod får mig til at sidde
>uhjælpelig fast et eller andet sted, vil jeg gerne have 4 snekæder bagi...

Læs lige din instruktionsbog igennem, min 4wd må kun have snekæder på
forhjulene.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : TG4600

Dato : 29-12-05 23:08

Øh, hvorfor det?? Så vidt jeg husker _anbefalede_ mine
instruktionsbøger (Land-Rover og Mitsubishi) kæder foran, og der stod
ikke noget om at man skulle undlade kæder bagpå.

På LR'en har jeg kørt mange km, med kæder på alle fire, og man kan
næsten ikke sætte den fast (før man finder en stilstrækkelige stor
og tung drive, så man kan få den op at hænge på maven). Derefter er
det bare frem med skovlen, og så videre ud at lege

/TG

Fra : jan@stevns.net

Dato : 29-12-05 23:36

"TG4600" <tg4600@gmail.com> skrev :

> [...]
>og tung drive, så man kan få den op at hænge på maven). Derefter er
>det bare frem med skovlen, og så videre ud at lege

hmmmmmm...... nu bliver jeg snart misundelig

Og ærgelig over at opdage at bilbasen , er blevet ligeså grådige, som
den blå - der er ellers et par legetøjsemner

Om det så skal være en røver, en patrol, eller noget andet er nok
ligemeget - bare man kan lege ;)

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Leonard

Dato : 30-12-05 10:40

"TG4600" <tg4600@gmail.com> wrote:

>Øh, hvorfor det??

Hvorfor hvad?
- hint, det er meget nemmere at læse med, hvis du citerer lidt af det
svarer på.

Men det er noget med at baghjul og forhjul ikke kører lige hurtigt
rundt og når de så låses fast med snekæder, så ødelægges
viskosekoblingen.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Per Rasmussen

Dato : 01-01-06 21:21

"Nygaard" <nejtaktil@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> supermarkeder)...
>
> Kender nogle en forretning, der føre dem i det prisleje?

Hej
Ingen 4X4 kan køre hvis Frihøjden overskrides, dækkenes greb er dårligt,
eller chaufføren ikke aner hvad han har med at gøre.
Prøv at få fat i nogle af de gamle Camel Trophy film, og se hvordan man kan
køre fasr og komme fri igen.
God fornøjelse
Per

Fra : TG4600

Dato : 02-01-06 17:46

Leonard skrev:
> - hint, det er meget nemmere at læse med, hvis du citerer lidt af det
> svarer på.

Enig, men det er lidt besværligt (dårlig undskyldning) på
GoogleGroups, da man selv kal skrive/kopiere citatet ;-(

> Men det er noget med at baghjul og forhjul ikke kører lige hurtigt
> rundt og når de så låses fast med snekæder, så ødelægges
> viskosekoblingen.

OK, men det er jo netop derfor man _aldrig_ bør køre med
firehjulstræk + diff.spær på fast underlag, men derimod kun på
"blødt" underlag, som f.eks. grus, sne mm.

/TG

Fra : Leonard

Dato : 02-01-06 19:21

"TG4600" <tg4600@gmail.com> wrote:

>Enig, men det er lidt besværligt (dårlig undskyldning) på
>GoogleGroups, da man selv kal skrive/kopiere citatet ;-(

Næh, du skal bare vælge vis muligheder og deri besvar.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-01-06 19:21

TG4600 skriver:

> Enig, men det er lidt besværligt (dårlig undskyldning) på
> GoogleGroups, da man selv kal skrive/kopiere citatet ;-(

Nix.

Men det kræver 2 ekstra tryk med musen.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : TG4600

Dato : 03-01-06 08:55

Leonard skrev:

> Næh, du skal bare vælge vis muligheder og deri besvar.

Takker, så blev jeg også lidt klogere i dag