Bruger af bil - 'ansinitet'
Fra : Ukendt

Dato : 29-12-05 18:49

Fætter, kører MEGET i forældrenes bil.

Han er kun bruger, bruger den tit, er faktisk
den eneste, der kører i bilen.

Kan han optjene ancienitet, til han en dag
selv køber en bil ???

Hvad hvis han låner den en dag og smadrer den ?
Hvad med forsikringen ?

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-05 18:57

"Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse
> Fætter, kører MEGET i forældrenes bil.
>
> Han er kun bruger, bruger den tit, er faktisk
> den eneste, der kører i bilen.
>
> Kan han optjene ancienitet, til han en dag
> selv køber en bil ???

Ja hvis det bliver REGISTRERET NU hos forsikringen

> Hvad hvis han låner den en dag og smadrer den ?

dobbelt selvrisiko

> Hvad med forsikringen ?

de betaler

--
Tom

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-12-05 19:03

Tom wrote:
> Ja hvis det bliver REGISTRERET NU hos forsikringen

Måske, måske ikke.

> dobbelt selvrisiko

Måske, måske ikke.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-12-05 19:07

Olesen wrote:
> Fætter, kører MEGET i forældrenes bil.
>
> Han er kun bruger, bruger den tit, er faktisk
> den eneste, der kører i bilen.

Så skal han stå som bruger, og forsikringspræmien vil være derefter.

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-05 22:08

> [...]
>
> Kan han optjene ancienitet, til han en dag
> selv køber en bil ???
>
> Hvad hvis han låner den en dag og smadrer den ?

Prisen på forsikringen er den samme uanset om personen står som bruger eller
ejer! Dvs. er fætteren nybegynder billist og står som bruger på bilen, vil
forsikringen stadig være meget høj og så kan han lige så godt stå som ejer!

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-05 22:16

"Jesper" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller ejer! Dvs. er fætteren nybegynder billist og står som bruger på
> bilen, vil forsikringen stadig være meget høj og så kan han lige så godt

Dvs. der kan være en risiko ved at låne sin bil ud til een i famillien ?
Evt. konen ???
Hvem tænker på dêt ?

Fra : Brian

Dato : 29-12-05 22:18

Olesen wrote:

> Dvs. der kan være en risiko ved at låne sin bil ud til een i
> famillien ? Evt. konen ???
> Hvem tænker på dêt ?

Som regel er det kun et problem at låne den ud, hvis låneren
er under 25 - så er det dobbel op på selvrisiko.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-05 22:25

"Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse

> Som regel er det kun et problem at låne den ud, hvis låneren
> er under 25 - så er det dobbel op på selvrisiko.

OK, hvad kan jeg sammenfatte mht.
ancinitet. Skal man typisk stå som bruger
under ejeren hvis man vil optjene til man
selv skal forsikre sin bil ?
Eller skal ejer høre sit selskab ?

Fra : Brian

Dato : 29-12-05 22:35

Olesen wrote:

> OK, hvad kan jeg sammenfatte mht.
> ancinitet. Skal man typisk stå som bruger
> under ejeren hvis man vil optjene til man
> selv skal forsikre sin bil ?
> Eller skal ejer høre sit selskab ?

Da ikke alle selskaber tillader at en knejt står som bruger, men
farmand som ejer, er det en god ide at spørge.

Alt i alt er det nemmeste nok bare at bide i det sure æble, og få
optjent den anciennitet som bruger og ejer af bilen.

/Brian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 31-12-05 09:05

"Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse

> Dvs. der kan være en risiko ved at låne sin bil ud til een i famillien ?
> Evt. konen ???
> Hvem tænker på dêt ?
Der er særlige forhold imel. ægtefæller. De gælder nok ikke hvis det er
kæresten, så er bilen "lånt ud".

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 30-12-05 09:57

"Olesen" <n/a> wrote in message
> [...]
>
> Kan han optjene ancienitet, til han en dag
> selv køber en bil ???
>
> Hvad hvis han låner den en dag og smadrer den ?

Der KAN ske det at hvis det viser sig at han rent faktisk er den faste
bruger af bilen og ikke står som registeret hos forsikringsselskabet så kan
forsikringssummen blive voldsomt nedsat ifm uheld..

Det er en meget farlig ting det der med at "lade" far og mor forsikre ens
bil, man tror man sparer penge men kan ende med en milliongæld ifm uheld..
nå ja og en bedrageridom..

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-12-05 10:08

"Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> wrote in

> Der KAN ske det at hvis det viser sig at han rent faktisk er den faste
> bruger af bilen og ikke står som registeret hos forsikringsselskabet
> så kan forsikringssummen blive voldsomt nedsat ifm uheld..

Jeg mener faktisk at der endda er en dom (eller kendelse) der siger at
erstatningen bliver sat ned med den procentsats som modsvare det de i
procent har sparet på forsikringen. Da elitebilister ofte har præmier
langt under halvdelen af hvad vi andre skal betale, så kan man få et
særdeles stort hak over tuden i tilfælde af uheld (det gælder AFAIK både
på kasko og ansvar!) Hvis det bare er alm. lån en gang imellem, så sker
der vist ikke noget, men kan det sandsynliggøres at han faktisk er
daglige bruger af bilen, så har man et forklaringsproblem. (dvs. hvis der
i forvejen er 2 biler i husstanden, forældrenes, så er det svært at
forklare sig udenom)

Thomas

Fra : Jasper Norman

Dato : 31-12-05 02:34

dvs. hvis der
> i forvejen er 2 biler i husstanden, forældrenes, så er det svært at
> forklare sig udenom)

Ja, det kan være et problem.

Men det skal dog være ret "kostbare" tilfælde. Det kommer i princippet ikke
an på antallet af biler,( ok, i nogle selskaber betaler man en rimelig høj
pris for bil nr. 3), da fx. faren sagtens kan "samle" på dem. Men det er da
klart at forsikringsselskabet er mere obs. på dem med 3 biler end een. Men
hvis det viser sig, at den 3. bil er fx. en gl. Golf, som sønnen kører på
arbejde i, bruger i fritiden, og faktisk råder over, når det passer ham...
så har vi problemet. Så er det nemlig at selskabet bruger "forholdsvis
erstatning". Dvs. at hvis far er elitebilist, og giver 2000,- / år for en
ansvar på en Golf, mens præmien rent faktisk BURDE være 8000,- til den 18
årige søn, siger selskabet "naturligvis", at eftersom der kun er blevet
betalt 1/4 af præmien, vil selskabet kun dække 1/4 af erstaningen. Bedøvende
ligegyldigt hvis skaden er en bulet kofanger, men det er betemt ikke sjovt,
hvis der er personskade indblandet. Så taler vi højst sandsynligt om
erstatninger i mio. klassen, og et girokort på 75 % af dette beløb, er ikke
et man ret gerne vil have ind af brevsprækken.

/Jasper