Antispin i sne?
Fra : Thomas H.

Dato : 29-12-05 14:42

Nu er det jo første gang jeg prøver Mondeons antispin i sne, og det er jo
både godt og skidt - jeg føler jeg kommer hurtigere frem med hjul der
spinner, og al den hakken bliver også en smule irriterende.
Nå men jeg tænkte på hvordan det fungerer, jeg troede bare den målte om
forhjul kører hurtigere end baghjulene, men hvorfor bliver systemet så ikke
forvirret hvis man f.eks. blokerer baghjulene med håndbremsen, så burde det
jo tro at man lavede for sindssygt hjulspin bare man vippede på gaspedalen.

--
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Jens Andersen

Dato : 29-12-05 15:16

"Thomas H." <thhedkFjernDetteForPokker@gmail.com> skrev i

> [...]
det
> jo tro at man lavede for sindssygt hjulspin bare man vippede på

Forhjulenes hastighed måles større end baghjulene dette er også
tilfældet når baghjulene står stille
Hilsen Jens

Fra : Thomas H.

Dato : 29-12-05 18:46

"Jens Andersen" <tcp-999@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Forhjulenes hastighed måles større end baghjulene dette er også
> tilfældet når baghjulene står stille
> Hilsen Jens

Jo men så burde den vel også tro den skulle regulere som død og helvede,
hvis baghjulene står stille og forhjulene kører med 40 km/t - det gør den
ikke.

Fra : Klaus G.

Dato : 29-12-05 19:40

> Jo men så burde den vel også tro den skulle regulere som død og helvede,
> hvis baghjulene står stille og forhjulene kører med 40 km/t - det gør den
> ikke.
Skriv til Ford, de må kunne svare på det :) Jeg ved at f.eks. Skoda har på
deres hjemmeside et sted man kan stille alverdens spørgsmål, hvor de så mail
svaret til en.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 29-12-05 20:59

> [...]
> deres hjemmeside et sted man kan stille alverdens spørgsmål, hvor de så

Ford har ikke engang en emailadresse...

Fra : Klaus G.

Dato : 29-12-05 15:17

> Nu er det jo første gang jeg prøver Mondeons antispin i sne, og det er jo
> både godt og skidt - jeg føler jeg kommer hurtigere frem med hjul der
> spinner, og al den hakken bliver også en smule irriterende.
Hvilken hakken? Min Fabia '05 med ESP, den hakker slet ikke, det er bare som
om jeg ikke giver bundgas, selv om jeg faktisk gør. Men jeg synes det er
rart nok at køre med, det er bare klampen i bund, så regulere den selv
gassen :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : RpR

Dato : 29-12-05 15:27

> [...]
> om jeg ikke giver bundgas, selv om jeg faktisk gør. Men jeg synes det er
> rart nok at køre med, det er bare klampen i bund, så regulere den selv

ESP er heller ikke anti-spin

--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~

Fra : Klaus G.

Dato : 29-12-05 15:40

> ESP er heller ikke anti-spin

ESP er noget stabiliserings halløj ved udskridning, I know. Men mit ASR
virker upåklageligt, det er ihvertfald det der virker som antispind her.

Jeg nævnte bare ESP, for jeg viste ikke om det havde nogen betydning...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-05 15:20

"Thomas H." <mailto:thhedkFjernDetteForPokker@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> både godt og skidt - jeg føler jeg kommer hurtigere frem med hjul der
> spinner, og al den hakken bliver også en smule irriterende.

"Hakken" ? - den skal da ikke hakke, IMO...

> [...]
> jo tro at man lavede for sindssygt hjulspin bare man vippede på gaspedalen.

Måske din vogn ikke kan lide at du blokerer baghjulene
med håndbremsen. Gør man det på en Opel Calibra, for-
virres systemet, og man må slukke/tænde for at resette...

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:149.226.255.199)

Fra : Klaus G.

Dato : 29-12-05 15:43

> Måske din vogn ikke kan lide at du blokerer baghjulene
> med håndbremsen. Gør man det på en Opel Calibra, for-
> virres systemet, og man må slukke/tænde for at resette...

Lyder noget bugged?

Anyway, prøve på en meget glat vej at hive håndbremsen, og tryk så på
fodbremsen, så er man ikke i tvivl hvis bilen har ABS, den går helt agurk :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Thomas H.

Dato : 29-12-05 18:46

<DJ Bobo...> skrev i en meddelelse

> "Hakken" ? - den skal da ikke hakke, IMO...

Den cutter jo tændingen, og det kan man da mærke, ligesom
omdrejningsbegrænseren

Fra : Klaus G.

Dato : 29-12-05 19:42

> Den cutter jo tændingen, og det kan man da mærke, ligesom
> omdrejningsbegrænseren

Så må Ford være ringe til at lave antispind, for på firmabilen(mercedes
sprinter CDI213) er der intet andet at mærke end den tager gassen af, det
samme på min Skoda Fabia.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : tom jensen

Dato : 29-12-05 19:57

> sprinter CDI213) er der intet andet at mærke end den tager gassen af, det
> samme på min Skoda Fabia.
>
> --
> Klaus G. / Seth-Enoch

hej
min focus årgang 2000 tager også gassen af når antispin går igang og så er
der en gul lampe som lyser.
mvh tom

--
slet ged i emailadresse ved svar

Fra : Juul

Dato : 29-12-05 19:42

> [...]
det
> jo tro at man lavede for sindssygt hjulspin bare man vippede på

Det kommer lidt an på typen af anti-spin kontrol.

Traction-control anvender ABS-systemet til nedbremse det hjul der kører
hurtigst. Det fungerer nærmest som en slags "elektronisk
spærredifferentiale". Det er højst sandsynligt det, de fleste biler er
udstyret med og som fungerer ved lave hastigheder. På den måde har man altid
det bedst mulige vejgreb.

Du vil i forbindelse med denne type indgriben høre en klikke-lyd. Den kommer
fra ABS-systemet. Foruden nogen dyre bil-modeller der anvender mere
raffineret teknologi sidder der i bremsesystemet en pumpe som kan generere
fuldt tryk. Det præcise bremsemoment på hjulet ved anti-spin aktivering
reguleres ved hjælp af en ventil i bremsesystemet vha.
puls-bredde-modulering. Herfra stammer klikkelyden.

Ved højere hastigheder benyttes ofte spin control. Der regulerer
motorstyringen simpelt hen trækkraften direkte. Men det er en langsom affære
og man vil ofte spinne med hjulene i et stykke tid før aktivering og det er
kun det hjul som står dårligst fast der bestemmer trækkraften - på den anden
side slider det ikke på bremserne.

Mht. det med håndbremsen tror jeg faktisk at systemerne kun sammenligner
hjulhastighederne på forakslen - eftersom differentialet altid vil overføre
mest moment til det hjul der har dårligst vejgreb vil et hjul ALTID miste
vejgrebet før det andet. Og sensorerne på hjulet er ret højopløste (vel
omkring 10 bit) så de er ret fintfølene. Derfor kan du trække håndbremsen.
Det har jeg dog indtryk af er lidt forskelligt fra bilmærke til bilmærke.

MVH Juul

Fra : Martin Petersen

Dato : 29-12-05 20:11

Juul (crap@hellhole.com) skrev i
43b42def$0$15785$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
> vil et hjul ALTID miste vejgrebet før det andet. Og sensorerne på
> hjulet er ret højopløste (vel omkring 10 bit) så de er ret

Hvad så når man drejer? :)

--
Martin Petersen

Fra : Juul

Dato : 29-12-05 22:10

> Hvad så når man drejer? :)

Ratvinkelsensor sikkert - plus at man sammenholder omdrejningshastigheden i
transmissionen med hjulsensorerne! Der er ganske givet også en minimumsslip
der er tilladt. Derudover er signalet med høj sandsynlighed filtreret
kraftigt. Det betyder at du kun får de relativt hurtige ændringer til at slå
igennem på antispin kontrollen.

Men godt spørgsmål - jeg vil for min egen nysgerrighed undersøge sagen :)

VH Juul

Fra : Thomas H.

Dato : 29-12-05 20:59

"Juul" <crap@hellhole.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det har jeg dog indtryk af er lidt forskelligt fra bilmærke til bilmærke.

Ok, ja det lyder ret sandsynligt med at den kun måler forhjulene.
Men siger du at Mondeon bruger bremserne til at stoppe spin? Så skulle man
da tro at de blev pisse varme, men det gør de måske også? Det må jeg lige
checke.

Fra : Claus & Lene, Ålborg

Dato : 29-12-05 22:00

Min siger heller intet når der regulerer gassen, kun hvis man trykket en
gang på DSC knappen, da bilen så tillader 10% hjulspin men stadig med ESP
aktivt - super sjovt når man kører med baghjulstræk

/Claus

Fra : Juul

Dato : 29-12-05 22:13

> [...]
> da tro at de blev pisse varme, men det gør de måske også? Det må jeg lige

Jeg er ikke helt sikker på Ford. Men i hvert fald er det jo ofte ikke det
helt store det ene hjul skal bremses.

Kan du mærke om der tillades lidt hjulslip i starten når du rigtig banker
til den - for derefter at lave lige meget hjulspin på begge hjul - og til
sidst regulering af motorstyringen (hjulspin ophører)? I så fald anvendes
bremserne sikkert.

Jeg ved ikke om gasspjæld eller andet i motorstyringen kan give så høj en
klikkelyd at det kan høres (det skulle jeg nu ikke tro)...

VH Juul

Fra : Bo Velschow

Dato : 29-12-05 23:16

> [...]
> da tro at de blev pisse varme, men det gør de måske også? Det må jeg lige

Ja, jeg kan love dig for, at de kan blive mere end håndlune!
Da jeg var i skoven for at hente brænde sidste vinter (efter én af
snestormene), kørte mit TCS på fuld tryk (måske også fordi jeg "legede" lidt
på den snefyldte skovvej ) - og da jeg så standsede, kunne jeg tydeligt
lugte den umiskendelige "duft" af varme bremseskriver og -klodser! Selv
fælgene var begyndt at blive varme...

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Ole

Dato : 29-12-05 23:18

In article <43b44000$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Thomas H.
<thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote:

> "Juul" <crap@hellhole.com> skrev i en meddelelse

> Men siger du at Mondeon bruger bremserne til at stoppe spin?

Sådan følte jeg det ihvertfald på min mondeo (1999)

Det virkede på samme måde som når bremserne blokerede, sådan en hakken
i det.

Så mon ikke det er helt normalt på en Mondeo, det er vel heller ikke i
funktion hele tiden når du kører, for så tror jeg da du skulle tage
lidt af gassen

Ole

Fra : Anders

Dato : 30-12-05 08:15

"Juul" <crap@hellhole.com> wrote in message
> [...]
> Det har jeg dog indtryk af er lidt forskelligt fra bilmærke til bilmærke.

Er det analoge følere ??
Jeg troede bestemt at det var en tacho af en art.

Mvh
Anders

Fra : Armand

Dato : 30-12-05 03:47

Thomas H. wrote:
> Nu er det jo første gang jeg prøver Mondeons antispin i sne....
> Nå men jeg tænkte på hvordan det fungerer, jeg troede bare den målte om
> forhjul kører hurtigere end baghjulene.......

Al ESP og ASR -halløjet er simple udlæggere af ABS'en:
Når man alligevel har følere der aftaster hjulenes bevægelse, hvorfor så
ikke bruge dém til andet end at sikre mod blokering!

> ................. men hvorfor bliver systemet så ikke
> forvirret hvis man f.eks. blokerer baghjulene med håndbremsen, så burde det
> jo tro at man lavede for sindssygt hjulspin bare man vippede på gaspedalen.

Der er en lampe der viser at din håndbremse er trukket, ikke?
Ville det ikke være enkelt at implementere dét signal i ASR-overvågningen?

--
Armand.

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 30-12-05 17:50

> [...]
> ikke forvirret hvis man f.eks. blokerer baghjulene med håndbremsen, så
> burde det jo tro at man lavede for sindssygt hjulspin bare man vippede på

På traktorer, der kan vise hjulspinds-% er der en laser føler der kan aflæse
hvor hurtigt man bevæger sig, helt uafhængigt af hjulstørrelser og
omdrejninger på hjulene, kan være der bruges noget lignende.

Martin Kaltoft