Passat 3B strømproblemer
Fra : Thomas

Dato : 29-12-05 08:53

Hejsa,

Min Passat 3B TDI var. fra 99' gør noget mærkeligt.

Da jeg kørte på arb. i dag begyndte abs lampe at lyse - så airbag lampe.
Lyset i instrumentbrættet blev svagere og samme gjorde lys i lygterne og
radioen slukkede tilmed... Kørte så videre med knap så meget lys på da jeg
næsten var ved mit arbejde og efter 3 min kørsel kom alt lyset igen og
advarsels lamperne slukkede !!! Der var ingen problemer resten af turen og
jeg stoppede og startede motoren igen uden problemer da jeg var kommet til
arbejdet...

Nu skal det siges at jeg har fået skiftet generator hos VW for ca 4 uger
siden. Inden jeg fik skiftet den var det nøjagtigt samme problem. Da det
skete dengang kørte jeg ind til siden og stoppede motoren og kunne derefter
ikke starte den (dødt batteri). Efter 15 min kunne den starte igen og køre
lidt videre og så samme problem. Dengang turde jeg ikke køre videre men det
gjorde jeg så i dag...

Nu er jeg jo lidt i tvivl om det virkeligt var generatoren der var problemer
med.

Er der nogle der har oplevet lignende problemer og måske har en løsning på
problemet??

Kan det evt. være en dårlig forbindelse eller et relæ som slår fra når det
bliver for varmt så alt strømmen kommer direkte fra generatoren og ikke via
batteriet??

Mvh
Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-12-05 09:07

Thomas skriver:

> Er der nogle der har oplevet lignende problemer og måske har en løsning på
> problemet??

Dårlig stelforbindelse mellem instrumentpanel og chassis, eller
generator/motor/chassis.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kent Nielsen

Dato : 29-12-05 09:32

> Dårlig stelforbindelse mellem instrumentpanel og chassis, eller
> generator/motor/chassis.

Eller måske tændingslåsen der er blevet dårlig.

Kent Nielsen

Fra : Armand

Dato : 29-12-05 11:20

Thomas wrote:

> [...]
> med.
> Er der nogle der har oplevet lignende problemer og måske har en løsning på

Symptomerne lyder umiskendeligt som de gange jeg har mistet ladestrøm
p.g.a. slidte kul, men dér lyste ladelampen tydeligt som indikering af
problemets komme :-/
Prøv også lige at bruge vinduesviskerne for at se om også dé kører med
nedsat styrke og altså at det ér svag strøm!

Ifald er en effektiv videre diagnosticeren at åbne kølerklappen og give
generatoren et solidt gok (som kan ryste kullene på plads) og se om ikke
forlyset tiltager i styrke, samt om ikke motoren taber omdrejninger ved
at generatoren derefter lader med fuld kapow!? Hvis dét er tilfældet
skyldes dine problemer at kullene er slidte eller hænger fast af en
eller anden grund :-|

> Kan det evt. være en dårlig forbindelse

Kig efter!
Det er elementært at kigge dumt på generatoren og dennes få
ledningsforbindelser, om de nu sidder fast - Fraværet af ladelampesignal
(også når der sættes tænding på?), kunne netop tyde på løse
forbindelser, hvilket gentagne problemer efter at værkstedet
(fejlagtigt) har skiftet generatoren (i tiltro til at det var
dén/kullene der svigtede) også gør!

> .............eller et relæ som slår fra når det
> bliver for varmt så alt strømmen kommer direkte fra generatoren og ikke via
> batteriet??

Lidt opfindsomt!
Egentlig suges der i praksis direkte på generatoren, og kun den
strømmængde man ikke bruger bliver hældt videre på batteriet hvis dét
overhovedet trænger til opladning. Så strømmangel opstår ved at
generatoren ikke længere lader og batteriet efterfølgende er ved at løbe
tørt!

--
Armand.

Fra : alexbo

Dato : 29-12-05 11:50

"Thomas" skrev

> Min Passat 3B TDI var. fra 99' gør noget mærkeligt.

Du har uden tvivl ladeproblemer, men med ny generator udelukker vi den, så
er der dårlig forbindelse tilbage.
Prøv at følge ledningerne fra generatoren så langt du kan, hiv i dem for at
se om de sidder rigtig fast i begge ender.
Det samme med batteriledningerne, navnlig stelledningen til karossseri og
motor.

mvh
Alex Christensen

Fra : Thomas

Dato : 29-12-05 14:37

Tak for svarene.

Jeg har været forbi VW i dag - de kan desværre først se på den mandag.

Jeg prøver nok selv at se lidt på diverse stik/forbindelse når jeg kommer
hjem i dag. Det er jo lidt svært når det er en periodisk fejl...

Mvh
Thomas