/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Øget benzinforbrug
Fra : Jørgen


Dato : 28-12-05 08:52

Min bil står til 13 km/liter i manualen, og jeg har registreret et forbrug
på 11-12 km/liter. Det er nok ikke så uventet med min blandede by- og
landevejskørsel. Endvidere gør jeg mig ikke umage for at køre økonomisk.

De seneste gange synes jeg, at jeg kun har kørt 9-10 km/liter. Er der mon
mekaniske ting (stempelringe - hvad ved jeg), der kan være på vej, så vil
jeg gerne have det ordnet, inden garantien udløber om 4 mdr.

Jeg har spurgt værkstedet telefonisk. Det er søreme ikke deres livret. De
siger, det sikkert bare er den lavere udendørstemperatur, der er årsagen.
Man kan tilslutte computeren til bilen, men hvis der er noget galt der, vil
der også være en motoralarmlampe, der lyser i bilen. Og der er ingen lamper,
der alarmere noget.

Er det bare mig, der ser spøgelser?

Hilsen








Giv den segnende stærke drikke
og giv den mismodige vin. (Ordsp. 31,6)



 
 
Jørgen M. Rasmussen (28-12-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 28-12-05 09:13


"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> De seneste gange synes jeg, at jeg kun har kørt 9-10 km/liter. Er der mon
> mekaniske ting (stempelringe - hvad ved jeg), der kan være på vej, så vil
> jeg gerne have det ordnet, inden garantien udløber om 4 mdr.
>
Hvilken bil?. Syntes, hvordan måler du?. Forbruget kan påvirkes af meget,
vind, ujævn hastighed, langsom kø-kørsel etc, og det er klart at fabrikken
måler under de mest gunstige forhold.



Per Henneberg Kriste~ (28-12-2005)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 28-12-05 16:20


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:43b248c1$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Hvilken bil?. Syntes, hvordan måler du?. Forbruget kan påvirkes af meget,
> vind, ujævn hastighed, langsom kø-kørsel etc, og det er klart at fabrikken
> måler under de mest gunstige forhold.

Gunstige forhold? Start fra kold tilstand, bykørsel, landevejskørsel,
motorvejskørsel. Alt er med i målingen af forbruget på bilen :)


--
Per, Esbjerg



Klaus D. Mikkelsen (28-12-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 28-12-05 09:11

"Jørgen" skriver:
>
> Jeg har spurgt værkstedet telefonisk. Det er søreme ikke deres livret. De
> siger, det sikkert bare er den lavere udendørstemperatur, der er årsagen.

Det er ganske sandsynligt.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Thomas (28-12-2005)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 28-12-05 10:40


"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> wrote in message
news:43b24425$0$8848$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Min bil står til 13 km/liter i manualen, og jeg har registreret et forbrug
> på 11-12 km/liter. Det er nok ikke så uventet med min blandede by- og
> landevejskørsel. Endvidere gør jeg mig ikke umage for at køre økonomisk.
>
> De seneste gange synes jeg, at jeg kun har kørt 9-10 km/liter. Er der mon
> mekaniske ting (stempelringe - hvad ved jeg), der kan være på vej, så vil
> jeg gerne have det ordnet, inden garantien udløber om 4 mdr.
>
> Jeg har spurgt værkstedet telefonisk. Det er søreme ikke deres livret. De
> siger, det sikkert bare er den lavere udendørstemperatur, der er årsagen.
> Man kan tilslutte computeren til bilen, men hvis der er noget galt der,
> vil
> der også være en motoralarmlampe, der lyser i bilen. Og der er ingen
> lamper,
> der alarmere noget.
>
> Er det bare mig, der ser spøgelser?


Hej

Min fars Mitsubishi Lancer 1,6 opfører sig på nøjagtig samme måde som du
beskriver. Den står til 13,2 km/l og det har den også kørt hele året. Men
nu er den begyndt at køre kortere og kortere. Sidste tank kørte den kun med
8,7 km/l..... Jeg skifter dog lige luftfilter i den inden længe, da
jeg læste i nogle andre tråde at det kunne være synderen. Så måske du også
skulle tjekke hvornår dit er skiftet/skal skiftes

Medmindre!!!! det er min egen konspirationsteori at alle
benzinselskaberne, for at kompensere for priskrigen, har ændret
benzinstanderne, så tællerne lader os betale for flere liter benzin end vi
får

Mvh

Thomas





Jørgen M. Rasmussen (28-12-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 28-12-05 10:52


"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse


at alle
> benzinselskaberne, for at kompensere for priskrigen, har ændret
> benzinstanderne, så tællerne lader os betale for flere liter benzin end vi
> får
>
Jeg tror jordstråler ved tankanlægget, trækker alt energien ud...... ;).
Tællerne er kalibreret & kontrolleret iflg. Dansk Standart, DS.



Andreas M. Hansen (28-12-2005)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 28-12-05 10:56

> Medmindre!!!! det er min egen konspirationsteori at alle
> benzinselskaberne, for at kompensere for priskrigen, har ændret
> benzinstanderne, så tællerne lader os betale for flere liter benzin end vi
> får
>

Tjahh - med min gamle bil som jeg lige har sogt, er det en gang lykkedes mig
ved egen kraft at køre den ind på en tank og fylde 56,4 l på - og tanken var
i alle specifikationer opgivet til at være på 55 l........ - men det var jo
også en fransk bil....

mvh

Andreas M. Hansen


Per Henneberg Kriste~ (28-12-2005)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 28-12-05 16:21


"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43b26123$0$84032$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Medmindre!!!! det er min egen konspirationsteori at alle
>> benzinselskaberne, for at kompensere for priskrigen, har ændret
>> benzinstanderne, så tællerne lader os betale for flere liter benzin end
>> vi får

> Tjahh - med min gamle bil som jeg lige har sogt, er det en gang lykkedes
> mig ved egen kraft at køre den ind på en tank og fylde 56,4 l på - og
> tanken var i alle specifikationer opgivet til at være på 55 l........ -
> men det var jo også en fransk bil....

Det er skam helt normalt - jeg har også kunnet tanke et par liter ekstra på
Polo, Golf og Mondeo.

--
Per, Esbjerg



Jens (28-12-2005)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 28-12-05 16:35

Jørgen <skjelm@hotmail.com> wrote:

> Min bil står til 13 km/liter i manualen, og jeg har registreret et forbrug
> på 11-12 km/liter. Det er nok ikke så uventet med min blandede by- og
> landevejskørsel. Endvidere gør jeg mig ikke umage for at køre økonomisk.
>
> De seneste gange synes jeg, at jeg kun har kørt 9-10 km/liter. Er der mon
> mekaniske ting (stempelringe - hvad ved jeg), der kan være på vej, så vil
> jeg gerne have det ordnet, inden garantien udløber om 4 mdr.
>
> Jeg har spurgt værkstedet telefonisk. Det er søreme ikke deres livret. De
> siger, det sikkert bare er den lavere udendørstemperatur, der er årsagen.
> Man kan tilslutte computeren til bilen, men hvis der er noget galt der, vil
> der også være en motoralarmlampe, der lyser i bilen. Og der er ingen lamper,
> der alarmere noget.
>
> Er det bare mig, der ser spøgelser?

Kold luft er tættere end varm luft (deraf varmluftballoner). Med den
større tæthed følger en større luftmodstand - ca. 16% større når man
sænker temperaturen fra 20 grader Celcius til -20 grader. Når vi, som
nu, har temperaturer omkring frysepunktet, skal Du nok regne med små 10%
større forbrug til kørslen.

Dertil kommer elbagrude, varme i sæder .....

Men derfor kan det da godt være, at Du ser spøgelser
--

Jens F

Armand (29-12-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-12-05 00:34

Jørgen wrote:
> Min bil står til 13 km/liter i manualen, og jeg har registreret et forbrug
> på 11-12 km/liter. Det er nok ikke så uventet med min blandede by- og
> landevejskørsel. Endvidere gør jeg mig ikke umage for at køre økonomisk.
>
> De seneste gange synes jeg, at jeg kun har kørt 9-10 km/liter. ...
> Jeg har spurgt værkstedet telefonisk. Det er søreme ikke deres livret. De
> siger, det sikkert bare er den lavere udendørstemperatur, der er årsagen.


Jeg går stærkt ud fra at bilen ikke står i opvarmet garage!:
Ved lavere temperaturer vil bilen derved tage længere tid om at blive
driftsvarm - D.v.s. længere tid på choker => større forbrug!
Jo større antal koldstarter ens kørselsmønster består af, desto
voldsommere vil denne faktor indvirke :-|

--
Armand.

Jørgen (29-12-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen


Dato : 29-12-05 10:41


>
> Jeg går stærkt ud fra at bilen ikke står i opvarmet garage!:
> Ved lavere temperaturer vil bilen derved tage længere tid om at blive
> driftsvarm - D.v.s. længere tid på choker => større forbrug!
> Jo større antal koldstarter ens kørselsmønster består af, desto
> voldsommere vil denne faktor indvirke :-|
>
> --
> Armand.



Denne sidste kan jeg godt lide. Den forstod jeg, og den ser helt rigtig ud i
mine øjne.
Den med de mange koldstarter, korte ture og så den med chokeren, som man jo
ikke tænker på i vore dage, men som alligevel er der.
Jørgen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408908
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste