Motorolie standarder - API etc?
Fra : Ukendt

Dato : 27-12-05 19:13

Hej folks

Jeg har set i min instruktionsbog, at min Peugeot 106 skal have olie som
opfylder standarderne CCMC G5 og API SG. jeg kan forstå på et tidligere
indlæg i denne gruppe, at API skal hedde S... et eller andet (til
benzinmotorer) og at man skal gå efter et bogstav efter S'et som er så højt
som muligt.

Men hvad med CCMC G5? Hvad er det for noget?

Hilsen
Thomas

Fra : hanzen

Dato : 27-12-05 20:37

"Thomas Olsen" <no spam> skrev i en meddelelse
> [...]
> højt som muligt.
>
> Men hvad med CCMC G5? Hvad er det for noget?

Det er vel bare en anden måde at sige API på. For at gøre det nemmere går
jeg ud fra.

http://www.oil-forum.dk/ServiceNavigation/Ordbog.aspx
--
hilzen
hanzen

SAAB 900 185 hk med kunstigt åndedræt

Fra : hanzen

Dato : 27-12-05 20:41

"hanzen" <hanzen@mailmeikke.dk> skrev i en meddelelse

CCMC
Committee of Common Market Automobiles Constructors: Sammenslutning af
europæiske bilfabrikker, som har opstillet kvalitetskrav for motorolier.
Gruppen er nu opløst og erstattet af ACEA. CCMC omfattede følgende klasser:

Benzinmotorer 4-takts Dieselmotorer
G1 ældre udgåede D1 ældre udgåede
G2 specifikationer D2 specifikationer
G3 G3 var letløbsolie D3 D3 tidl. SHPD niveau

G4 dækker moderne europæiske motorer. G5 er letløbsolie D4
turboladede dieselmotorer hvor D5 er SHPD niveau
G5 D5

PD1 udgået personvognsdiesel
PD2 seneste personvognsdiesel

CCMC er udgået og afløst af
ACEA
Association des Constructeurs Européens: Sammenslutning af europæiske
bilfabrikker, som har opstillet kvalitetskrav for motorolier. Har erstattet
CCMC fra og med 1. januar 1996 med følgende klasser:

ACEA Benzin klassifikation

A1 Super letløbsolie med krav til brændstoføkonomi
A2 Grundlæggende krav
A3 Letløbsolie med skærpet krav til holdbarhed
ACEA Personvognsdiesel klassifikation
B1 Letløbsolie med krav til brændstoføkonomi
B2 Grundlæggende krav
B3 Letløbsolie med skærpet krav til holdbarhed
ACEA Diesel klassifikation
E1 Grundlæggende krav (MB 227.1)
E2 Ældre SHPD krav (MB 228.1)
E3 Ny SHPD / UHPD krav (MB 228.3 / 228.5)

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-05 22:49

> "hanzen" <hanzen@mailmeikke.dk> skrev i en meddelelse

hanzen!

1000 tak for dit svar. Så er jeg med.....

Mvh.
Thomas