Morten Fruergaard wrote:
> martin wrote:
>
>>Hvis der står 175 65 14 r=584mm
på dem der er på nu kan jeg så mon sætte
>>noget 185 75 14 på
>
> Det kommer an på, hvad bilen er født med.
> Hvis den er født på 175/65-14, så må du ikke, da 185/75-14, da vil være 8,6
> større og maks. 5 % er lovligt.
Nu ser jeg ikke lige et 185/75 i nim dæktabel, men derfor kan det jo
sagtens forekomme.
Lidt dækteori:
De to nævnte størrelser er begge til 14" fælge - Deraf 14-tallet i begge
dimensioner.
De to øvrige tal dækker hhv. dækkets bredde i mm (175mm & 185mm) samt
dækkets højde i procent af bredden.
Det er omkring sidstnævnte tal, der forøvrigt også kaldes "serie", at
uigennemskueligheden forekommer, derved at man oftest ikke vil kunne
regne forholdet ud i hovedet; men alligevel kan man skelne at
sidstnævnte størrelse er både bredere og procentielt højere, hvilket
dobler højden og dermed omkredsen op
Men lad os lige regne på'ed:
175/65: 65% af 175 => ca. 114 mm høje!
185/75: 75% af 185 => ca. 139 mm høje!
Forskellen er derved: 139 - 114 = 25 mm
Højden gør sig gældende på "begge sider" af akslen og er i praksis en
radius, så hjulet er 50 mm højere (=diameter) med 185'eren og allerede
her kan man regne den procentielle forskel på de to højder ud, men lad
os lige tage omkredsen istedet:
175'eret:
Fælgen er 14 " á 25,4mm = ca. 356mm
Dertil lægges de to gange radius á 114 (=228) => 584mm i diameter.
Omkredsen er 3,14(=pi) gange større => 1834mm - Sagt med andre ord:
hjulet ruller lidt over 1,8 meter pr omdrejning!
185'eret (du kunne jo prøve at regne dét ud selv inden du læser videre?):
Fælgen er den samme: 356mm i diameter.
Dertil lægges de to gange radius á 139mm (=278mm) => 634mm.
Omkredsen er så 634 gange 3,14 = 1991mm - Altså næsten 2 meter pr.
omdrejning!
Helt nøjagtig er 1991mm 8,5% større end 1834mm, hvilket ikke harmonerer
med reglerne
Noget andet er at det jo ikke kun er regler, men også komfort á
afvigelse på speedometerets hhv. km-tællerens visning.
Noget andet er at når man sætter større (alu-)fælge på sin bil er det
egentligt et nødvendigt onde, derved at markant bredere dæk også er af
betragteligt lavere "serie" og den større fælg derved udfylder det
tomrum der ellers måtte være mellem dæk og fælg.
Således er det (iflg min tabel) et 185/55-15 hhv. 205/50-16 der matcher
dine originale hjul!
Hvis du vil holde dig til den originale 14" fælgstørrelse, kan du også
vælge 205/55-14. De kræver dog en 6½" bred fælg hvor den originale
formodentlig kun er 5" bred
--
Armand.