Kan man sætte 405 fælge direkte på en Xant~
Fra : Per Wildau

Dato : 22-12-05 23:15

Kan man sætte 405 fælge direkte på en Xantia??

P3R

Fra : Aksel

Dato : 22-12-05 23:57

"Per Wildau" <psykolog@perwildau.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man sætte 405 fælge direkte på en Xantia??
>
> P3R

Hvis opspændingen og hjulstørrelsen passer kan du, her er link til en
oversigt over forskellige bilmodellers bolthulmål
http://www.nysynet.dk/hjuldata.htm

PCD er boltcirkel, altså den cirkel som hullerne er boret i, og antal.
ET er indpresning, opspændingsfladens afstand fra midten af fælgen (lodret)
Navcenter er midterhullet, skal passe, kan tit tilpasses med pasringe, men
det skal du på dækcenter for at finde ud af.

Hilsen Aksel

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 23-12-05 00:05

Per Wildau wrote:
> Kan man sætte 405 fælge direkte på en Xantia??

Det tvivler jeg på, sidste gang jeg prøvede var der kun plads til 4.

Spøg til side, ifølge http://www.nysynet.dk/hjuldata.htm så er det kun ET
der er forskel på (18 på Xantia og 20 på 405).
De er begge med 4 x 108 (boltafstand) og 65,1mm centerhul.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Aksel

Dato : 23-12-05 00:29

> [...]
> der er forskel på (18 på Xantia og 20 på 405).
> De er begge med 4 x 108 (boltafstand) og 65,1mm centerhul.

Forskellen i ET er kun 2 mm, så du kan roligt bruge fælgene, din sporvidde
ændres 4 mm, jeg kan ikke huske om den bliver større eller mindre, men det
betyder ikke noget, så vidt jeg husker må ET lovligt ændres 15 mm

Hilsen Aksel

Fra : Armand

Dato : 23-12-05 01:46

Aksel wrote:

> Forskellen i ET er kun 2 mm, så du kan roligt bruge fælgene, din sporvidde
> ændres 4 mm, jeg kan ikke huske om den bliver større eller mindre, men det
> betyder ikke noget, så vidt jeg husker må ET lovligt ændres 15 mm

Sporvidden med ET og da sporvidden er en af typegodkendelsens faktorer
er ET en sag som ikke ustraffet ændrer på :-|

--
Armand.

Fra : Jørgen L.

Dato : 23-12-05 09:28

> Sporvidden med ET og da sporvidden er en af typegodkendelsens faktorer er
> ET en sag som ikke ustraffet ændrer på :-|

Man må lovligt sætte fælge på med ET der er +- 10 dvs. aædre sin sporvide
med +- 20 mm.
Om de så kan være der er noget andet, det kunne de ikke på min Mazda.

God Jul
Jørgen

Fra : Armand

Dato : 23-12-05 01:44

Per Beer Hansen wrote:

> Det tvivler jeg på, sidste gang jeg prøvede var der kun plads til 4.

LOL!

--
Armand.

Fra : Per Wildau

Dato : 23-12-05 09:32

> LOL!

Ja, jeg elsker jer sgu' - sådan en flock motherfuckere og bilnørder

P3R

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-12-05 08:26

> Det tvivler jeg på, sidste gang jeg prøvede var der kun plads til 4.

*ROFL*

Ja - 405 fælge - det var dælme mange.. )

--
/Jan W Nielsen

Fra : martin bjerre

Dato : 23-12-05 17:09

Vær lige opmærksom på at der på en Xantia, er en "styretap" mellem 2 bolte
på bagakslen....der skal jo være hul til den i fælgen. (ellers skruer man
tappen ud, og kaster den over højre...)

Martin