Tomgangsproblemer
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 21-12-05 15:48

Hej -

Jeg har en ældre Passat 2,0 årg. 96/4.

Jeg har et stykke tid haft problemer med, at tomgangen vippede ned omring
500 omdrejninger (hvor lys og ventilator går ned i kadence) - for så at
vippe op på 7-800 omdrejninger igen.

Senest er motoren flere gange gået i stå som følge af for lav tomgang.

På værkstedet har de haft den på en tester, der ikke afslørede fejl i
tomgangsstyringen. Mekanikeren mener, at det kan være fugt, idet problemet
ikke er der længere. Irriterende da det jo ofte er fugtigt i Danmark.

Kan han have ret?

Hvad kan det ellers være?

Tak for hjælpen!

- Jensby

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-05 19:57

"Jan Bang Jensby" <jbjFJERN@FJERNdatea.dk> skrev i en meddelelse
> Kan han have ret?

Ja

> Hvad kan det ellers være?

Defekt luftmassemåler

Fra : Armand

Dato : 21-12-05 21:15

Jan Bang Jensby wrote:
> [...]
> vippe op på 7-800 omdrejninger igen.
>
> Senest er motoren flere gange gået i stå som følge af for lav tomgang.

Lille bensinmotor og automatisk aircondition?

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-05 21:45

> Lille bensinmotor og automatisk aircondition?

Nogen er måske nok til buldrende V8'eren, men en Passat 2.0 er vel næppe en
bil med en lille benzinmotor?
;)

Fra : Armand

Dato : 22-12-05 22:05

Brian Axelgaard wrote:

> Nogen er måske nok til buldrende V8'eren, men en Passat 2.0 er vel næppe en
> bil med en lille benzinmotor?
> ;)

Shit!
Jeg håber Jan tror mig når jeg lover at dét var en læsefejl og ikke mobning!

--
Armand.
(1,4-ejer uden ret til at mobbe 2,0'ere)

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-05 21:26

> [...]
> vippe op på 7-800 omdrejninger igen.
>
> Senest er motoren flere gange gået i stå som følge af for lav tomgang.

Sådan en fætter justere tomgange med en lille stepper motor som er indbygget
i gasspjældhuset.
Denne stepper motor kan desværre stå af, hvorved den så ikke kan regulere
tomgangshastiheden nøjagtigt.
Istedet kører den over på en mekanisk nødkørselsfjeder som holder spjældet
lidt åbent når speederen ikke er trykket ned. Man kan pille dækslet af
gasspjældhuset og se om den lille steppermotor regulere gassspjældet i
tomgang. Hvis det er tilfældet kan skal gasspjældshuset skiftes.

Ovennævnte fejl giver ingen fejlkode i motorstyringen da måleværdierne på
det to potentiometre ikke er uden for tolerancen med denne fejl.

Det er ofte det der er galt på 2,0 fra 95 og frem (før havde de en
tomgangsventil).

http://vwfanatic.dk/Billeder/Diverse/VW037133064.jpg

Steppermotoren er det lille kobberfarvede tandhjul nederst i venstre hjørne.

Det kunne være fejlen, den er set før.

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"