"Henrik" <hallo_derude@hotmail.comXX> skrev i en meddelelse
news:43a89855$0$112$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "Olesen" skrev i en meddelelse
>
>> En skrøne.
> Hvorfor aflive en skrøne med noget der til dels er ligeså forkert?
Fordi det er ikke forkert.
Det med, det er bedst om sommeren, er ren ammestue,
HVIS alle rare følelser holdes udenfor.
>> 1) Bilen er 'varm' ved behandlingens begyndelse. Kan være en fordel
>> men langt fra afgørende.
> Så længe temperaturen ikke ekstrem men holder sig indenfor normal
> arbejdstemperaturer (og med god ventilaltion) er den uden betydning.
Jeg skrev også, at den 'langt fra er afgørende', dvs. olien er ligeglad
om pladen er 5 grader fra eller til.
>> Mere vigtigt, den er gennemtørret.
> Du får et bedre resultat, ja. Men eftersom rustbeskyttelsesolier er
> fugtfortrængede er det mindre vigtigt.
Altid rarest at behandle tørre og rene dele, HVIS
man vil ha' et bedre resultat.
>> Produktet skal nok 'ekspandere' så det kommer ud i alle
>> de 'kroge' og 'revner' folk er så ræd for ikke skal få noget...
> Det hedder den 'penetrere' eller krybe effekten ..
OK, men betydningen stod klar nok.
>> Hvis der ikke kommer noget ud i de afkroge, er det ikke
>> produktets skyld, og et olieprodukt kan ikke løbe opad i
>> de revner, som måtte befinde sig dêr..
> Netop den penetrerende eller krybende effekt gør at det kommer ind i
> revner
> og sprækker - uanset om de er oppe eller nede.
Ikke effektivt nok, og olien vandrer ikke flere mil på en dag...
> Ifølge de svenske rustbeskyttelsesnormer SIS 186511 der er gældende i hele
> skandinavien, skal et rustbeskyttelses produkt kunne krybe min 20 mm
Og flere fabrikanter af biler siger også, at det ikke er nødvendigt at
efterbehandle.
Jeg tror det er sundest for bilen at få det gjort alligevel.
Normer er er OK, men det er ingen skade at gå ud over disse,
og tage sine forholdsregler for noget, som kan gøres endnu bedre.
>
>> 2) Produktet i hulrum skal ikke flyde. Flyder det,
>> lægger det sig i bunden, hvilket IKKE er anvendeligt.
> Hulrumsprodukter skal netop være flydende ellers er det fuldstændigt
> formålsløst,, se ovenfor.
Flydende er vidst et vidt begreb, men flyder det for meget,
flyder det væk og har ikke den effekt du ønsker.
Det skal ha' en vis vedhæftningsevne, og må derfor
ikke kunne 'løbe af pladen' eller 'ud af revnerne' på
en meget varm solskinsdag.
Der skal være en vis vedhæftningsevne.
> Ud over det har du det tyktflydende produkt, som du sprøjter på
> undervognen - også kaldet slidlaget.
Nemmelig, endda i rigelige mængder.
> En fordel er naturligvis hvis du først sprøjter bilens undervogn med det
> tyndtflydende produkt, lader det "tørre" og slutter af med slidlaget
Præcis det der sker.
>
>> Et moderne
>> center har fuldt styr på alle kroge i bilen, også om vinteren.
>> Om vinteren kan man omvendt sige, at olien 'hærder' op
>> og blir' sejere istedet for at løbe væk fra pladen, så
>> om du vælger sommer eller vinterbehandling har intet at sige.
>> Det vigtigste er, om bilen er REN og TØR. Det regner
>> iøvrigt også om sommeren hvor luften kan være fugtig.
>> Om vinteren kan den være kold og knastør...
>
> Ja
> De fleste centre højttryksrenser alligevel bilen, så ...
Det gør SUVO heldigvis. En ren bund og efterfølgende
tørring er nummer 1. Man sprøjter ikke på skidt og støv, og
der kan sidde meget skidt overalt og i krogene.
>
>> Men få det gjort. Jeg valgte SUVO, og det virker, men
>> centrene er ikke i så stor antal på sjælland. (5 stk).
> Som der er så mange andre der har skrevet før, kvaliteten kan være nok så
> god, hvis ikke centret er omhyggeligt med arbejdet.
Præcis. Kvalitet frem for kvantitet.