Pris for bil - hjælp
Fra : tb

Dato : 19-12-05 21:02

Jeg har lavet et regneark hvor jeg regner på økonomi i forskellige biler og
prøver at finde det rette valg. Jeg er stærkt inspireret af penge og
privat økonomis udregning (som jeg har fået over i excel), men det bygger på
ny bil i 3 år og 45.000km

Mine overvejelser går på ny bil, 2 år gammel bil og fem år gammel bil.
Derudover er mit kørselsbehov på 3 år 120.000 og ikke 45.000

Når jeg putter det ind i regnearket som det er nu, "belønnes" jeg ikke ved
at købe en nyere bil, og det er vel ikke helt rigtigt?

Og så igen. Jeg har pt en bil der er 8 år og har tabt max 35.000 på 3½år
(for jeg gav 35.000 for den Den har kostet 17.000 i rep over den tid.
Mange biler i privatøk koster mere i rep, har et større værditab etc.

Ex : Punto JTD ny 189000, 2004 : 135.000, 2000: 89.000. Hvad er best buy ?

er der nogen der kan hjælpe?

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-05 21:35

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mange biler i privatøk koster mere i rep, har et større værditab etc.
>
> Ex : Punto JTD ny 189000, 2004 : 135.000, 2000: 89.000. Hvad er best buy

En toyota

--
Tom

Fra : tb

Dato : 19-12-05 21:38

> En toyota

Det var da vist et svar i en helt anden retning end spørgsmålet

Nå, men for at fange dine tanker : Jo. I mine regneark falder yaris dieslen
også en anelse lavere ud end puntoen, men jeg skal binde en del flere penge
i den, og så synes jeg den virker mindre...

Fra : Ukendt

Dato : 19-12-05 22:03

"tb" <skodskod@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> og prøver at finde det rette valg. Jeg er stærkt inspireret af penge og
> privat økonomis udregning (som jeg har fået over i excel), men det bygger

De tal har jeg aldrig kunnet bruge til noget - det er urealistisk lavt med
45.000 på tre år - det er hvad jeg kører på et år!

> [...]
>
> Når jeg putter det ind i regnearket som det er nu, "belønnes" jeg ikke ved
> at købe en nyere bil, og det er vel ikke helt rigtigt?

Belønnes i hvilken forstand? Numbers, please

> Og så igen. Jeg har pt en bil der er 8 år og har tabt max 35.000 på 3½år
> (for jeg gav 35.000 for den Den har kostet 17.000 i rep over den tid.
> Mange biler i privatøk koster mere i rep, har et større værditab etc.

Dvs. den har kostet dig 35.000 + 17.000 = 52.000 på 3½ år... over hvor mange
km?

> Ex : Punto JTD ny 189000, 2004 : 135.000, 2000: 89.000. Hvad er best buy
> ?

Den eneste reelle forskel er vel hvor lidt du satser på at skulle reparere
den ældre bil. Du kan satse og håbe på at ikke at skulle reparere specielt
meget på den lidt ældre bil, og det går enten godt eller skidt. Tilsvarende
skal den nyere bil sandsynligvis repareres for lidt mindre - og er den ny,
er der garanti på, så du de første to år ikke vil have nogen udgifter id
over alm. vedligeholdelse...

Jeg ville vælge den 2 år gamle bil. Den har for det første taget det største
skrald rent afskrivningsmæssigt - den er sandsynligvis blevet holdt og
vedligeholdt, og der er endnu mange år og km i den uden de store
bekymringer. Efter 5 år og de km du skal køre, så vil der komme
reparationer/udskiftninger da du kommer tæt under de 300.000 km. Om du vil
have en 2 år gammel bil, eller en ny er en smagssag, tror jeg. Lidt flere
penge ud, som du skal forrente, til gengæld har du også to år mere at gøre
det i....

/J

Fra : tb

Dato : 20-12-05 18:46

"Jesper >> Og så igen. Jeg har pt en bil der er 8 år og har tabt max 35.000
på 3½år

> Dvs. den har kostet dig 35.000 + 17.000 = 52.000 på 3½ år... over hvor
> mange km?

havde kørt 140.000 da jeg købte og har lige rundet 249.000, så 109.000.
Meget billigt tror jeg, men der har heller ikke været andet end normale ting
(ny forrude, dæk, skiver og så en enkelt generator)

Fra : /Bluch

Dato : 19-12-05 23:36

> [...]

> værditab etc.
>
> Ex : Punto JTD ny 189000, 2004 : 135.000, 2000: 89.000. Hvad er best

I dit tilfælde ville jeg nok melde mig ind i FDM. De har et program(det
havde de da for 3 år siden), hvor man kan regne kostprisen ud for
forskellige biler ved forskellige betingelser(årgang, km/år osv.).
Resultatet er i alle tilfælde ret deprimerende, men desværre vist ret
nøjagtigt. Med de km du skal køre, kan du nok ikke undvære din bil ret
længe ad gangen. SKAL man bruge sin bil hver dag, så er en lånebil ved
service/rep. og kørselsgaranti jo guld værd.
/Bluch

Fra : Armand

Dato : 20-12-05 18:02

> "tb" <skodskod@yahoo.com> wrote in

Computerprogrammer og net-siders beregningsmaskiner er ikke nok til et
entydigt svar - Dertil kræves en krystalkugle!

Jeg har for nyligt købt mig min dyreste bil hidtil: En ½ år gammel
206HDi, og dét gjorde jeg ud fra en sammenligning med prislejet for
tilsvarende der er 3 år gamle. Mit sats ved denne handel, er at første
ejer har stået for en markant afskrivning og at det gavner mit tab ved
videresalg, samt at Diesel vil være mere populært om føje år og at
brugtpriserne derfor vil holdes oppe - Men som sagt, dét er ikke noget
jeg ved en disse om førend om et par års tid, men omvendt så finder jeg
ikke ud af det uden at tage springet

Jeg har i mine forundersøgelser læst nogle sammenligningstest, og deri
sætter redaktionerne et, i mine øjen, vildt skøn for værdiforringelse
over typisk 3 år og 60.000km:
Jég tror ikke på at en sammnelignelig Renault Clio kun vil tabe et par
tusinde mere end en 206'er, der er én af landets mest solgte bilmodeller :-|
Men igen: Er det så Clio'en der sættes for højt eller 206'eren der
sættes for lavt, hvis jeg overhovedet måtte have ret (mærkefanatisme er
en svær sparringspartner i slige sager)? Det kan jeg først fortælle dig
om tre år :-|

Da jeg gjorde min første målrettede bilhandel (noget med barnevogn, You
know), bød min nærighed mig at give over 50.000 for noget der havde
rundet 100.000km, men det var et problematisk krav som var svært at
indfri blandt de Uno'er og 205'ere jeg støvsugede markedet efter - Men
alligevel lykkedes det mig til sidst at finde en 5-dørs 205'er der holdt
sig lige på 50KiloKr og havde pænt op til 100.000km.
Og dén var et godt køb, derved at jeg sled den godt og grundig ned i
løbet af 9 år og næsten 200.000 km, hvorunder at en 100% afskrivning af
de små 50.000kr gav et passende pænt tal, som den efterfølgende 405'er
overhovedet ikke kunne leve op til
Dér hvor jeg vil hen med dén snak, er at nedslidning af en billig
halvbrugt absolut også er en option som endda mange gør brug af!

--
Armand.

Fra : tb

Dato : 20-12-05 19:06

"Armand> Jeg har for nyligt købt mig min dyreste bil hidtil: En ½ år gammel
> [...]
> ved en disse om førend om et par års tid, men omvendt så finder jeg ikke

Jae, det er noget nemmere med vores motorcykler. alle på nær en af dem jeg
har haft, har haft negativ afskrivning (dvs solgt for mere end købt). Sådan
er det ikke just med biler!!
Og en bil med 300.000 på klokken er vel næppe salgbar - udover en latterlig
scrap-pris :-/

Og ja, det er et sats. Når jeg kigger på de afskrivningsprocenter de har på
penge og privatøk, så er de typisk på 40% over tre år. Det MÅ nødvendigvis
være lavere efterfølgende, men det er håbløst at gennemskue. Og faktisk er
min kone også ret så træt af at høre om mine overvejelser og nye
konklusioner hver tredje dag

Jeg er enig med dig i diesel. Ikke pga den bedre værdi ved gensalg, men
fordi brændstof prisen gør en forskel, og fordi jeg naivt tror at de moderne
turbodiesler er næsten ligeså solide som de gamle suge-diesler.
Og værre endnu. Jeg er bange for at jeg ikke kan skrue selv i sådan en. Det
har jeg altid gjort i de "simple" motorcykler og benzinbiler...

Æv. Hvorfor er der ikke bare én bil der springer frem som det bedste køb til
netop mit behov

Fra : /Bluch

Dato : 22-12-05 00:36

"tb" <skodskod@yahoo.com> wrote in news:do9h62$28b4$1@newsbin.cybercity.dk:

> Jeg er bange for at jeg ikke kan skrue selv i s†dan en. Det
> har jeg altid gjort i de "simple" motorcykler og benzinbiler...

Jeg har skam også haft gammeldags biler, med platiner og hele svineriet.
Platinerne skulle stilles for hver 20 tkm og så gik bilen ikke ret langt på
literen. Moderne biler har længere mellem eftersynene og og optankningerne,
desuden er de ikke så tilbøjelige til at få motorfejl med deraf følgende
konsekvenser(manglende fremmøde på arbejde osv.).
Jeg kan lave mine biler selv, men jeg er kommet derhen hvor jeg ikke
rigtigt synes at det er besværet værd. Min nuværende bil er en Opel Ascona
fra 1986. Alt incl. koster den 1,70 kr/km(22 tkm/år), hvor jeg kunne købe
en Yaris og køre for 2,20(15 tkm/år) incl. service+et mindre beløb for at
låne en bil, når den er til service.
Jeg er i en køreordning, hvor jeg kun skal køre en dag om ugen. Skal du
køre hver dag, så er pålidelighed en god ting. FDM's program er en god
rettesnor, men reelt ved man ikke hvad en bil koster per km, før man har
den solgt.
/Bluch