|
| Køre diesel tør Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 17-12-05 13:01 |
|
Idet jeg godt ved at man ikke sparer det mindste ved at køre tanken helt
tom, eller køre hurtigere til sidst, har jeg følgende spørgsmål:
Min C-max har en ret præcis angivelse af hvornår dråberne er væk. Hvad sker
der når den når nul?(Jo, jeg v e d godt at så stopper motoren....) Er der
så stoppet uden at systemet har slugt luft? Eller kommer der en lille
fy-fy-mand og fortæller at man nu har 5 km til at finde en tank? Eller kan
man være heldig at overskride det lidt? Eller tager den netop luft ved at
forsøge det?
Jeg tankede en slat på, det fik den ikke 'med i beregningerne'. Kan jeg køre
på den, selvom systemet siger slut prut?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Brizz (17-12-2005)
| Kommentar Fra : Brizz |
Dato : 17-12-05 13:58 |
|
Preben Riis Sørensen skrev:
> Idet jeg godt ved at man ikke sparer det mindste ved at køre tanken helt
> tom, eller køre hurtigere til sidst, har jeg følgende spørgsmål:
>
> Min C-max har en ret præcis angivelse af hvornår dråberne er væk. Hvad sker
> der når den når nul?(Jo, jeg v e d godt at så stopper motoren....) Er der
> så stoppet uden at systemet har slugt luft? Eller kommer der en lille
> fy-fy-mand og fortæller at man nu har 5 km til at finde en tank? Eller kan
> man være heldig at overskride det lidt? Eller tager den netop luft ved at
> forsøge det?
>
> Jeg tankede en slat på, det fik den ikke 'med i beregningerne'. Kan jeg køre
> på den, selvom systemet siger slut prut?
Ved ikke om der kommer en advarsel lige til sidst men vil tro det. Det
kan IKKE anbefales at køre en diesel tør da nyere diesel pumper kører
med højt tryk. Det der smører pumpen under det høje tryk er dieslen så
når den kører tør mangler den smøring inden den stopper helt. Det kan
give fatale følger. Og så svært er det vel heller ikke at tanke i tide
--
Mvh Brian
--
www.fotob.dk
Venimus Conglaciati Vicimus
| |
Klaus G. (17-12-2005)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 17-12-05 14:53 |
|
> Min C-max har en ret præcis angivelse af hvornår dråberne er væk. Hvad
sker
> der når den når nul?(Jo, jeg v e d godt at så stopper motoren....) Er
der
> så stoppet uden at systemet har slugt luft? Eller kommer der en lille
> fy-fy-mand og fortæller at man nu har 5 km til at finde en tank? Eller kan
> man være heldig at overskride det lidt? Eller tager den netop luft ved at
> forsøge det?
Er det en kørecomputer der viser det? For den er altså ikke helt så præcis
om man kunne håbe. Der er flere som er kørt tør netop fordi de har troet
100% på hvad puteren viste...
--
Klaus G. / Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk
| |
Preben Riis Sørensen (17-12-2005)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 17-12-05 15:14 |
|
"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43a4182f$0$1807$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Min C-max har en ret præcis angivelse af hvornår dråberne er væk. Hvad
> sker
> > der når den når nul?(Jo, jeg v e d godt at så stopper motoren....) Er
> der
> > så stoppet uden at systemet har slugt luft? Eller kommer der en lille
> > fy-fy-mand og fortæller at man nu har 5 km til at finde en tank? Eller
kan
> > man være heldig at overskride det lidt? Eller tager den netop luft ved
at
> > forsøge det?
> Er det en kørecomputer der viser det? For den er altså ikke helt så præcis
> om man kunne håbe. Der er flere som er kørt tør netop fordi de har troet
> 100% på hvad puteren viste...
Ja det er angivet med kilometer. Starter ved 80, og der tages højde for
kørslens givne forbrug. Jeg har været 'dernede' før, så den viste da til den
rigtige side. Men nu har jeg hældt en slat på, og det fik den ikke med i
beregningerne.
Men der er altså ingen der har gjort/turdet/været nødt til eksperimentet at
køre den helt tom?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Rasmus Lauritsen (17-12-2005)
| Kommentar Fra : Rasmus Lauritsen |
Dato : 17-12-05 15:47 |
|
Preben Riis Sørensen wrote:
> Jeg tankede en slat på, det fik den ikke 'med i beregningerne'. Kan jeg køre
> på den, selvom systemet siger slut prut?
Nu kender jeg ikke så meget til diesel, men på min fars Fiat Stilo 1.8
benzin har vi kørt mere end 20 km efter kørecomputeren sagde at der ikke
var flere km tilbage i tanken.
Men man kan sikkert også være uheldig, at den viser forkert i den anden
retning.. :)
mvh.
Rasmus
| |
Preben Riis Sørensen (17-12-2005)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 17-12-05 17:01 |
|
"Rasmus Lauritsen" <rasrsd@lsdfe.com> skrev>
> Men man kan sikkert også være uheldig, at den viser forkert i den anden
> retning.. :)
Jeg har den mistænkt for det modsatte, idet jeg ikke kan mindes at have fået
lov at tanke over 50 liter, og tanken er angivet til 53.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
ChipMIK (17-12-2005)
| Kommentar Fra : ChipMIK |
Dato : 17-12-05 18:34 |
|
Hej
Jeg har en Fiesta 1.6 TDCi, så det er nok ca. det samme.
Du vil inden den går tør få fejl i km-display (den med at
speeder-positions-potmeteret er syg, beskrevet i instruktionsbog) og motoren
vil begynde at "rulle"....dette er som en sidste advarsel til dig idet
indsprøjtningssystemet kan blive beskadiget ved tørkørsel
ChipMIK
"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:43a3fde0$0$8772$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Idet jeg godt ved at man ikke sparer det mindste ved at køre tanken helt
> tom, eller køre hurtigere til sidst, har jeg følgende spørgsmål:
>
> Min C-max har en ret præcis angivelse af hvornår dråberne er væk. Hvad
> sker
> der når den når nul?(Jo, jeg v e d godt at så stopper motoren....) Er
> der
> så stoppet uden at systemet har slugt luft? Eller kommer der en lille
> fy-fy-mand og fortæller at man nu har 5 km til at finde en tank? Eller kan
> man være heldig at overskride det lidt? Eller tager den netop luft ved at
> forsøge det?
>
> Jeg tankede en slat på, det fik den ikke 'med i beregningerne'. Kan jeg
> køre
> på den, selvom systemet siger slut prut?
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
>
>
| |
Preben Riis Sørensen (17-12-2005)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 17-12-05 18:57 |
|
"ChipMIK" <Michaelfjernligenmig@kallnet.fo> skrev > Du vil inden den går tør
få fejl i km-display (den med at
> speeder-positions-potmeteret er syg, beskrevet i instruktionsbog) og
motoren
> vil begynde at "rulle"....dette er som en sidste advarsel til dig idet
> indsprøjtningssystemet kan blive beskadiget ved tørkørsel
Jeg tror jeg holder mig til at have mere end en slat i reservedunken
fremover.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
ChipMIK (17-12-2005)
| Kommentar Fra : ChipMIK |
Dato : 17-12-05 19:06 |
|
;)
ChipMIK
"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:43a45174$0$8851$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "ChipMIK" <Michaelfjernligenmig@kallnet.fo> skrev > Du vil inden den går
> tør
> få fejl i km-display (den med at
>> speeder-positions-potmeteret er syg, beskrevet i instruktionsbog) og
> motoren
>> vil begynde at "rulle"....dette er som en sidste advarsel til dig idet
>> indsprøjtningssystemet kan blive beskadiget ved tørkørsel
>
> Jeg tror jeg holder mig til at have mere end en slat i reservedunken
> fremover.
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
>
>
| |
Mureren (17-12-2005)
| Kommentar Fra : Mureren |
Dato : 17-12-05 20:45 |
|
> Min C-max har en ret præcis angivelse af hvornår dråberne er væk. Hvad
sker
> der når den når nul?(Jo, jeg v e d godt at så stopper motoren....) Er
der
> så stoppet uden at systemet har slugt luft? Eller kommer der en lille
> fy-fy-mand og fortæller at man nu har 5 km til at finde en tank? Eller kan
> man være heldig at overskride det lidt? Eller tager den netop luft ved at
> forsøge det?
På min 307 HDi kører bilen på sin vis tør som en hvilken som helst anden,
uden en masse pjank
Da det skete for mig, troede jeg også lidt for meget på viseren.
En 307´er som min lader dig dog ikke køre helt tør. Som andre har skrevet er
dyser m.m. meget afhængige af den smøring diesel giver, så bilen går
simpelthen ud inden den reelt er kørt helt tør (det er vel elektronisk
styret).
Man skal heller ikke foretage sig andet end at hælde diesel på igen, og køre
videre som om intet var hændt.
På de allerførst HDi modeller sad der en gummibælg (manuel pumpe) i
motorrummet, som man skulle pumpe på for at bygge tryk op inden start efter
en "tørkørsel".
Ovenstående er hvad min Peugeot mekaniker har fortalt mig.
Mvh.
Mureren
| |
Armand (17-12-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-12-05 21:19 |
|
Mureren wrote:
>>
>
> På min 307 HDi .....dog ikke køre helt tør. Som andre har skrevet er
> dyser m.m. meget afhængige af den smøring diesel giver, så bilen går
> simpelthen ud inden den reelt er kørt helt tør (det er vel elektronisk
> styret).
> Man skal heller ikke foretage sig andet end at hælde diesel på igen, og køre
> videre som om intet var hændt.
> På de allerførst HDi modeller sad der en gummibælg (manuel pumpe) i
> motorrummet, som man skulle pumpe på for at bygge tryk op inden start efter
> en "tørkørsel".
> Ovenstående er hvad min Peugeot mekaniker har fortalt mig.
Prøv at læse instruktionsbogen engang, istedet for at lytte til en
mekanikers tågesnak :-|
Min 1,4HDi, som må regnes for den seneste HDi-konstruktion(?) sidder
omtalte gummibold (á så'en en som lægen bruger når man får målt
blodtryk) monteret på den ene ende af topdækslet (kig efter på din 307'er).
Det er nok ikke sundt at køre motoren tør gentagne gange; men mon ikke
at der er taget højde for problemet (á cut-off ved vædskemangel) hvis
det er absolut skadeligt for pumpen at løbe tør :-/
En anden ting er: Hvorfor køre rundt med reservedunk, som trådens fadder
gør, hvis man har kørecomputer - Jeg mener, hvor tom SKAL tanken da køres?
--
Armand.
| |
Ukendt (17-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-12-05 21:24 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:vo_of.2888$Cl2.86021@news000.worldonline.dk...
> En anden ting er: Hvorfor køre rundt med reservedunk, som trådens fadder
> gør, hvis man har kørecomputer - Jeg mener, hvor tom SKAL tanken da køres?
Fordi det er et LOVkrav i f.eks tyskland
(jeg kører heller ikke rundt med reservedunk, da den ser ud som om den vil
explodere på en varm sommerdag)
--
Tom
| |
Armand (17-12-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-12-05 21:46 |
|
Tom wrote:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:vo_of.2888$Cl2.86021@news000.worldonline.dk...
>
>
>>En anden ting er: Hvorfor køre rundt med reservedunk, som trådens fadder
>>gør, hvis man har kørecomputer - Jeg mener, hvor tom SKAL tanken da køres?
>
>
> Fordi det er et LOVkrav i f.eks tyskland
Sure?
(=er der andre der vil bekræfte dét?)
--
Armand.
(der i så fald lige har forbrudt sig mod tysk lovgivning á weekendtur
til Berlin uden, men til gengæld blev mindet om kravet om refleksveste i
sidste øjeblik: ved op-topning af sprinklervædske på vej ud af byen
v.h.a. mit Bildillen-abonnement)
| |
Ukendt (17-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-12-05 22:20 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:SN_of.2895$Cl2.86114@news000.worldonline.dk...
> Tom wrote:
>> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
>> news:vo_of.2888$Cl2.86021@news000.worldonline.dk...
>>
>>
>>>En anden ting er: Hvorfor køre rundt med reservedunk, som trådens fadder
>>>gør, hvis man har kørecomputer - Jeg mener, hvor tom SKAL tanken da
>>>køres?
>>
>>
>> Fordi det er et LOVkrav i f.eks tyskland
>
> Sure?
> (=er der andre der vil bekræfte dét?)
Jeg har det stående i en gammel rejsebog fra FDM
--
Tom
| |
Matthias H Matthiess~ (18-12-2005)
| Kommentar Fra : Matthias H Matthiess~ |
Dato : 18-12-05 07:32 |
|
> --
> Armand.
> (der i så fald lige har forbrudt sig mod tysk lovgivning á weekendtur til
> Berlin uden, men til gengæld blev mindet om kravet om refleksveste i
> sidste øjeblik: ved op-topning af sprinklervædske på vej ud af byen v.h.a.
> mit Bildillen-abonnement)
Refleksveste er ikke et lovkrav i tyskland.
Hilsen Matthias
| |
Armand (18-12-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-12-05 14:10 |
|
Matthias H Matthiessen wrote:
>>--
>>Armand.
>>(der i så fald lige har forbrudt sig mod tysk lovgivning á weekendtur til
>>Berlin uden, men til gengæld blev mindet om kravet om refleksveste i
>>sidste øjeblik: ved op-topning af sprinklervædske på vej ud af byen v.h.a.
>>mit Bildillen-abonnement)
>
>
> Refleksveste er ikke et lovkrav i tyskland.
Jup - På autobahn!
Og man er så krakilsk at det ligestilles med ikke at have den, hvis den
ligger i bagagerummet (= forlade bilen uden vest på for at hente den)
--
Armand.
| |
Matthias H Matthiess~ (18-12-2005)
| Kommentar Fra : Matthias H Matthiess~ |
Dato : 18-12-05 14:20 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:Xcdpf.2935$Cl2.88267@news000.worldonline.dk...
> Matthias H Matthiessen wrote:
>>>--
>>>Armand.
>>>(der i så fald lige har forbrudt sig mod tysk lovgivning á weekendtur til
>>>Berlin uden, men til gengæld blev mindet om kravet om refleksveste i
>>>sidste øjeblik: ved op-topning af sprinklervædske på vej ud af byen
>>>v.h.a. mit Bildillen-abonnement)
>>
>>
>> Refleksveste er ikke et lovkrav i tyskland.
>
> Jup - På autobahn!
> Og man er så krakilsk at det ligestilles med ikke at have den, hvis den
> ligger i bagagerummet (= forlade bilen uden vest på for at hente den)
>
> --
> Armand.
Jeg kan ikke komme ind på FDM´s hjemmeside i øjeblikket, men jeg er meget
overbevist om, at du tager fejl. Reglen skal være meget ny, hvis du skal
have ret. Vi får se på et senere tidspunkt.
Hilsen Matthias
| |
Matthias H Matthiess~ (18-12-2005)
| Kommentar Fra : Matthias H Matthiess~ |
Dato : 18-12-05 17:27 |
|
>>>
>>> Refleksveste er ikke et lovkrav i tyskland.
>>
>> Jup - På autobahn!
>> Og man er så krakilsk at det ligestilles med ikke at have den, hvis den
>> ligger i bagagerummet (= forlade bilen uden vest på for at hente den)
>>
>> --
>> Armand.
>
> Jeg kan ikke komme ind på FDM´s hjemmeside i øjeblikket, men jeg er meget
> overbevist om, at du tager fejl. Reglen skal være meget ny, hvis du skal
> have ret. Vi får se på et senere tidspunkt.
> Hilsen Matthias
>
Så kører FDM´s hjemmeside igen. Og der står intet om, at der er krav om
sikkerhedsvest i Tyskland. Kan du finde andet et sted hvor det står, så vil
jeg gerne have et link. Rigtig mange tror, at det er et lovkrav i hele EU og
køber derfor en vest. Det er det bare ikke. Det er endnu kun indført krav i
ganske få lande. Bl.a Spanien, Portugal, Italien og Østrig
Hilsen Matthias
Hilsen Matthias
| |
Ukendt (18-12-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-12-05 17:30 |
|
"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev i en meddelelse
news:43a58dd8$0$38708$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Så kører FDM´s hjemmeside igen. Og der står intet om, at der er krav om
> sikkerhedsvest i Tyskland. Kan du finde andet et sted hvor det står, så
> vil jeg gerne have et link. Rigtig mange tror, at det er et lovkrav i hele
> EU og køber derfor en vest. Det er det bare ikke. Det er endnu kun indført
> krav i ganske få lande. Bl.a Spanien, Portugal, Italien og Østrig
Har du et link til det?
--
Tom
| |
Matthias H Matthiess~ (18-12-2005)
| Kommentar Fra : Matthias H Matthiess~ |
Dato : 18-12-05 17:46 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:43a58e8c$0$84028$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev i en meddelelse
> news:43a58dd8$0$38708$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>> Så kører FDM´s hjemmeside igen. Og der står intet om, at der er krav om
>> sikkerhedsvest i Tyskland. Kan du finde andet et sted hvor det står, så
>> vil jeg gerne have et link. Rigtig mange tror, at det er et lovkrav i
>> hele EU og køber derfor en vest. Det er det bare ikke. Det er endnu kun
>> indført krav i ganske få lande. Bl.a Spanien, Portugal, Italien og Østrig
>
> Har du et link til det?
>
> --
> Tom
>
>
Det står på FDM´s hjemmeside. Hvis du ikke er medlem, så er jeg ikke sikker
på du kan finde det. Det står under "Ferie", hvor du kan vælge de
forskellige lande. Her kan man læse om landets veje og trafik og mange andre
informationer om landet.
Hilsen Matthias
| |
Uni Bull (18-12-2005)
| Kommentar Fra : Uni Bull |
Dato : 18-12-05 21:40 |
|
"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev i en meddelelse
news:43a59228$0$38723$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Det står på FDM´s hjemmeside. Hvis du ikke er medlem, så er jeg ikke
> sikker på du kan finde det. Det står under "Ferie", hvor du kan vælge de
> forskellige lande. Her kan man læse om landets veje og trafik og mange
> andre informationer om landet.
> Hilsen Matthias
Kan i *så* få afsluttet gætteriet
http://trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=86791
--
Uni Bull
Vallensbæk
MB C220CDi
| |
Armand (19-12-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 19-12-05 21:24 |
|
Uni Bull wrote:
> >
> Kan i *så* få afsluttet gætteriet
>
> http://trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=86791
>
OK, jeg er blevet bukket
Så må jeg bare til at bruge sprinkleren så meget desto flittigere og
derved slide hårdere på det forudbetalte sprinkler-abonnement, så Bil-
dillen/experten taber på gyngerne hvad de ville tjene på karussellen
--
Armand.
| |
Armand (18-12-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-12-05 17:42 |
|
Matthias H Matthiessen wrote:
>>>>Refleksveste er ikke et lovkrav i tyskland.
>>>
>>>Jup - På autobahn!
>>>Og man er så krakilsk at det ligestilles med ikke at have den, hvis den
>>>ligger i bagagerummet (= forlade bilen uden vest på for at hente den)
>>>
>>>--
>>>Armand.
>>
>>Jeg kan ikke komme ind på FDM´s hjemmeside i øjeblikket, men jeg er meget
>>overbevist om, at du tager fejl. Reglen skal være meget ny, hvis du skal
>>have ret. Vi får se på et senere tidspunkt.
>>Hilsen Matthias
>>
>
> Så kører FDM´s hjemmeside igen. Og der står intet om, at der er krav om
> sikkerhedsvest i Tyskland. Kan du finde andet et sted hvor det står, så vil
> jeg gerne have et link.
Jeg prøvede at google på "refleksvest" hhv. "reflexwest" og fandt én
overskrift der erklærede tyskerne for at (have) indføre(t) en lov om
sikkerhedsveste ved forgangbe nytår; men linket er dødt hvis man
forfølger det
--
Armand.
| |
alexbo (17-12-2005)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 17-12-05 22:14 |
|
"Tom" skrev i
> Fordi det er et LOVkrav i f.eks tyskland
Nej, der er ingen lande hvor der er lovkrav om reservedunk,
der er lande hvor det er forbudt at køre tør på motorvejen, men det er noget
andet.
mvh
Alex Christensen
| |
Uffe Ravn (17-12-2005)
| Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 17-12-05 23:01 |
|
alexbo <alexbo@email.dk> skrev:
> Nej, der er ingen lande hvor der er lovkrav om reservedunk,
> der er lande hvor det er forbudt at køre tør på motorvejen, men det
> er noget andet.
Og skulle det ske, gælder det om ikke at blive opdaget, så derfor skal man
bare køre videre og lade som om der er brændstof i tanken
Mvh. Uffe Ravn
| |
p.jarnbak (17-12-2005)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 17-12-05 23:42 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
news:43a47fb1$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Tom" skrev i
>
>> Fordi det er et LOVkrav i f.eks tyskland
>
> der er lande hvor det er forbudt at køre tør på motorvejen, men det er
> noget
> andet.
>
Jep,f.eks i danmark hvor det er forbudt at påbegynde kørsel
på motorvej hvis man ikke har brændstof nok til at fulføre sin
kørsel.
Hej Palle.
| |
alexbo (18-12-2005)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 18-12-05 11:22 |
|
"p.jarnbak" skrev
> Jep,f.eks i danmark hvor det er forbudt at påbegynde kørsel
> på motorvej hvis man ikke har brændstof nok til at fulføre sin
> kørsel.
Nåh, det er nyt for mig, hvor har du det fra?
Færdselslovens kapitel 6 som omhandler særlige regler for motorvej omtaler
det ikke.
mvh
Alex Christensen
| |
Preben Riis Sørensen (17-12-2005)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 17-12-05 23:52 |
|
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev > (jeg kører heller ikke
rundt med reservedunk, da den ser ud som om den vil
> explodere på en varm sommerdag)
Du tænker nok på en benzindunk.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
ChipMIK (17-12-2005)
| Kommentar Fra : ChipMIK |
Dato : 17-12-05 21:26 |
|
min 1.6 er "afløseren" eller videreudvikling af din ;)
ChipMIK
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:vo_of.2888$Cl2.86021@news000.worldonline.dk...
> Mureren wrote:
>>>
>>
>> På min 307 HDi .....dog ikke køre helt tør. Som andre har skrevet er
>> dyser m.m. meget afhængige af den smøring diesel giver, så bilen går
>> simpelthen ud inden den reelt er kørt helt tør (det er vel elektronisk
>> styret).
>> Man skal heller ikke foretage sig andet end at hælde diesel på igen, og
>> køre
>> videre som om intet var hændt.
>> På de allerførst HDi modeller sad der en gummibælg (manuel pumpe) i
>> motorrummet, som man skulle pumpe på for at bygge tryk op inden start
>> efter
>> en "tørkørsel".
>> Ovenstående er hvad min Peugeot mekaniker har fortalt mig.
>
> Prøv at læse instruktionsbogen engang, istedet for at lytte til en
> mekanikers tågesnak :-|
> Min 1,4HDi, som må regnes for den seneste HDi-konstruktion(?) sidder
> omtalte gummibold (á så'en en som lægen bruger når man får målt blodtryk)
> monteret på den ene ende af topdækslet (kig efter på din 307'er).
> Det er nok ikke sundt at køre motoren tør gentagne gange; men mon ikke at
> der er taget højde for problemet (á cut-off ved vædskemangel) hvis det er
> absolut skadeligt for pumpen at løbe tør :-/
>
> En anden ting er: Hvorfor køre rundt med reservedunk, som trådens fadder
> gør, hvis man har kørecomputer - Jeg mener, hvor tom SKAL tanken da køres?
>
> --
> Armand.
| |
Armand (17-12-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-12-05 21:49 |
|
ChipMIK wrote:
> min 1.6 er "afløseren" eller videreudvikling af din ;)
Nårh ja!
2,2'eren er vel også senere, så det er ikke fordi jeg troede den
halvgamle 1,4'er for at være absolut nyeste skud på stammen!
Men prøv nu lige at kigge for enden af topdækslet, ikke?
--
Armand.
| |
ChipMIK (18-12-2005)
| Kommentar Fra : ChipMIK |
Dato : 18-12-05 01:22 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:3Q_of.2896$Cl2.86205@news000.worldonline.dk...
> ChipMIK wrote:
>> min 1.6 er "afløseren" eller videreudvikling af din ;)
>
> Nårh ja!
> 2,2'eren er vel også senere, så det er ikke fordi jeg troede den halvgamle
> 1,4'er for at være absolut nyeste skud på stammen!
>
> Men prøv nu lige at kigge for enden af topdækslet, ikke?
>
> --
> Armand.
Citat:
"Min 1,4HDi, som må regnes for den seneste HDi-konstruktion(?) sidder
omtalte gummibold (á så'en en som lægen bruger når man får målt "
Hvis ikke du dermed mener at din 1.4 skulle være sidste skud på
stammen...tja såååå...men ligemeget, det er jo ikke nogen "min er
større/bedre/nyere" end din konkurrence det her....
Derudover må den gummibold være siddende på TurboDiesel modeller, for som
andre skriver sidder der en lavtryksfødepumpe i tanken som forsyner
højtrykspumpen med diesel på HDi (læs: alle common-rail motorer).
ChipMIK
| |
Armand (18-12-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-12-05 02:14 |
|
ChipMIK wrote:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:3Q_of.2896$Cl2.86205@news000.worldonline.dk...
>
>>ChipMIK wrote:
>>
>>>min 1.6 er "afløseren" eller videreudvikling af din ;)
>>
>>Nårh ja!
>>2,2'eren er vel også senere, så det er ikke fordi jeg troede den halvgamle
>>1,4'er for at være absolut nyeste skud på stammen!
>>
> Citat:
> "Min 1,4HDi, som må regnes for den seneste HDi-konstruktion(?) sidder
> omtalte gummibold (á så'en en som lægen bruger når man får målt "
> Hvis ikke du dermed mener at din 1.4 skulle være sidste skud på
> stammen...tja såååå...
Citat:
"Nårh ja! " - Som var en indikering af at jeg havde glemt 1,6'eren!
Og så hælder jeg oveikøbet 2,2'eren ovenpå mine indrømmelser (dén
regnede jeg dog fra som 307-motor)!
Er du så forblændet af egne trumfer at du ikke kan genkende indrømmelser??
> Derudover må den gummibold være siddende på TurboDiesel modeller, for som
> andre skriver sidder der en lavtryksfødepumpe i tanken som forsyner
> højtrykspumpen med diesel på HDi (læs: alle common-rail motorer).
Men ér på min HDi'er - Tro mig :-|
--
Armand.
(der godtnok har den mindste, men tilgengæld flest)
| |
test (18-12-2005)
| Kommentar Fra : test |
Dato : 18-12-05 10:56 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:yI2pf.2911$Cl2.86636@news000.worldonline.dk...
> ChipMIK wrote:
>> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
>> news:3Q_of.2896$Cl2.86205@news000.worldonline.dk...
>>
>>>ChipMIK wrote:
>>>
>>>>min 1.6 er "afløseren" eller videreudvikling af din ;)
>>>
>>>Nårh ja!
>>>2,2'eren er vel også senere, så det er ikke fordi jeg troede den
>>>halvgamle 1,4'er for at være absolut nyeste skud på stammen!
>>>
>> Citat:
>> "Min 1,4HDi, som må regnes for den seneste HDi-konstruktion(?) sidder
>> omtalte gummibold (á så'en en som lægen bruger når man får målt "
>> Hvis ikke du dermed mener at din 1.4 skulle være sidste skud på
>> stammen...tja såååå...
>
> Citat:
> "Nårh ja! " - Som var en indikering af at jeg havde glemt 1,6'eren!
> Og så hælder jeg oveikøbet 2,2'eren ovenpå mine indrømmelser (dén regnede
> jeg dog fra som 307-motor)!
> Er du så forblændet af egne trumfer at du ikke kan genkende indrømmelser??
2.2 er også ældre end 1.6 TDCi min ven
>
>> Derudover må den gummibold være siddende på TurboDiesel modeller, for som
>> andre skriver sidder der en lavtryksfødepumpe i tanken som forsyner
>> højtrykspumpen med diesel på HDi (læs: alle common-rail motorer).
>
> Men ér på min HDi'er - Tro mig :-|
>
Fint nok :)
> --
> Armand.
> (der godtnok har den mindste, men tilgengæld flest)
Jamen tillykke da med det
ChipMIK
| |
Armand (18-12-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-12-05 14:14 |
|
test wrote:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:yI2pf.2911$Cl2.86636@news000.worldonline.dk...
>>
>>Citat:
>>"Nårh ja! " - Som var en indikering af at jeg havde glemt 1,6'eren!
>>Og så hælder jeg oveikøbet 2,2'eren ovenpå mine indrømmelser (dén regnede
>>jeg dog fra som 307-motor)!
>>Er du så forblændet af egne trumfer at du ikke kan genkende indrømmelser??
>
>
> 2.2 er også ældre end 1.6 TDCi min ven
Du kán altså kun se bogstaver og ikke læse :-/
Jeg giver op. Du hár ret og får ret, helt ubetinget!!
--
Armand.
| |
Mureren (17-12-2005)
| Kommentar Fra : Mureren |
Dato : 17-12-05 22:00 |
|
> Prøv at læse instruktionsbogen engang, istedet for at lytte til en
> mekanikers tågesnak :-|
Prøv selv at komme forbi Silkeborg og finde den gummibold på min bil!
Jeg _havde_ læst instruktionsbogen, og gik også ud og åbnede motorhjelmen
for at finde gummibolden, den er der bare ikke. Derfor ringede jeg til
Peugeot, mens jeg ventede på min kollega kom med brændstof til mig, og fik
at vide jeg ikke skulle lede mere efter den, for den var/er der ikke!
(min bil er en 307 2,0 HDi 110 HK med variabel turbo og intercooler, ved
ikke om det gør en forskel?)
Iøvrigt gør det ihvertfald en forskel hvor brændstofpumpen sidder!
Jeg fik oplyst at på min model sidder den i/ved tanken, og ikke i
motorrummet, så når pumpen kører tør deromme slukker bilen bare, uden at den
har brugt det brændstof der ligger i rørføringen frem til motoren. Selve
brændstofpumpen er jeg ikke sikker på er så sart, den skal nok kunne holde
til at køre tør/pumpe luft, det er dyserne til indprøjtningskammeret der er
kritiske, og derefter stempler, foringer m.m.
> Min 1,4HDi, som må regnes for den seneste HDi-konstruktion(?) sidder
> omtalte gummibold (á så'en en som lægen bruger når man får målt
> blodtryk) monteret på den ene ende af topdækslet (kig efter på din
307'er).
> Det er nok ikke sundt at køre motoren tør gentagne gange; men mon ikke
> at der er taget højde for problemet (á cut-off ved vædskemangel) hvis
> det er absolut skadeligt for pumpen at løbe tør :-/
>
> En anden ting er: Hvorfor køre rundt med reservedunk, som trådens fadder
> gør, hvis man har kørecomputer - Jeg mener, hvor tom SKAL tanken da køres?
Hehe...good point!
Mvh.
Mureren
| |
Lars L. Hansen (18-12-2005)
| Kommentar Fra : Lars L. Hansen |
Dato : 18-12-05 00:54 |
|
Mureren wrote:
> Prøv selv at komme forbi Silkeborg og finde den gummibold på min bil!
> Jeg _havde_ læst instruktionsbogen, og gik også ud og åbnede motorhjelmen
> for at finde gummibolden, den er der bare ikke. Derfor ringede jeg til
> Peugeot, mens jeg ventede på min kollega kom med brændstof til mig, og fik
> at vide jeg ikke skulle lede mere efter den, for den var/er der ikke!
> (min bil er en 307 2,0 HDi 110 HK med variabel turbo og intercooler, ved
> ikke om det gør en forskel?)
Der er ikke nogen gummibolde på den motor - DW10ATED - det er den samme
der sidder i min bil.
--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2
http://www.citronik.dk/ - Forum for Citroën-interesserede
| |
Preben Riis Sørensen (17-12-2005)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 17-12-05 23:51 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
> Prøv at læse instruktionsbogen engang, istedet for at lytte til en
> mekanikers tågesnak :-|
Så skal det da ikke være en Ford instruktionsbog, for der er man hele tiden
i tvivl om, hvilken model man nu læser om, eller om det ikke alligevel
skulle være naboens bil man læser om.
> En anden ting er: Hvorfor køre rundt med reservedunk, som trådens fadder
> gør, hvis man har kørecomputer - Jeg mener, hvor tom SKAL tanken da køres?
Fordi reservedunken kan bringe en lidt længere, det kan computeren ikke.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Ebbe Kristensen (17-10-2006)
| Kommentar Fra : Ebbe Kristensen |
Dato : 17-10-06 10:19 |
|
Armand wrote:
> Mureren wrote:
> Prøv at læse instruktionsbogen engang, istedet for at lytte til en
> mekanikers tågesnak :-|
Hmm, på vores Xsara HDi 2.0 110HK siger instruktionsbogen at hvis den kører
tør skal den bare påfyldes diesel igen. Ikke at vi har prøvet det i praksis.
HDi 2.0 90 HK er derimod en helt anden historie - der skal gøres en bunke
ting før man må starte motoren igen.
Ebbe
| |
Henning (18-12-2005)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 18-12-05 20:05 |
|
On Sat, 17 Dec 2005 13:00:32 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:
>Idet jeg godt ved at man ikke sparer det mindste ved at køre tanken helt
>tom, eller køre hurtigere til sidst, har jeg følgende spørgsmål:
>
>Min C-max har en ret præcis angivelse af hvornår dråberne er væk. Hvad sker
>der når den når nul?(Jo, jeg v e d godt at så stopper motoren....) Er der
>så stoppet uden at systemet har slugt luft? Eller kommer der en lille
>fy-fy-mand og fortæller at man nu har 5 km til at finde en tank? Eller kan
>man være heldig at overskride det lidt? Eller tager den netop luft ved at
>forsøge det?
>
>Jeg tankede en slat på, det fik den ikke 'med i beregningerne'. Kan jeg køre
>på den, selvom systemet siger slut prut?
I min Mazda6 er det lykkedes mig at køre tom to gange, fordi jeg
stolede på computeren. Du kan ikke regne med den i bakket landskab
Begge gange skulle der bare 5 liter diesel på, køre et par gange med
tændingsnøglen, så kørte den igen Men - det er dumt at køre mere
end 200 km med den gule lampe tændt
Henning
hsb(at)image.dk
| |
Preben Riis Sørensen (18-12-2005)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 18-12-05 22:07 |
|
"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:fkcbq15i98k18cs82lg6dponikqb6mje7n@4ax.com...
> On Sat, 17 Dec 2005 13:00:32 +0100, "Preben Riis Sørensen"
> <preben@esenet.dk> wrote:
>
> >Idet jeg godt ved at man ikke sparer det mindste ved at køre tanken helt
> >tom, eller køre hurtigere til sidst, har jeg følgende spørgsmål:
> >
> >Min C-max har en ret præcis angivelse af hvornår dråberne er væk. Hvad
sker
> >der når den når nul?(Jo, jeg v e d godt at så stopper motoren....) Er
der
> >så stoppet uden at systemet har slugt luft? Eller kommer der en lille
> >fy-fy-mand og fortæller at man nu har 5 km til at finde en tank? Eller
kan
> >man være heldig at overskride det lidt? Eller tager den netop luft ved at
> >forsøge det?
> >
> >Jeg tankede en slat på, det fik den ikke 'med i beregningerne'. Kan jeg
køre
> >på den, selvom systemet siger slut prut?
>
> I min Mazda6 er det lykkedes mig at køre tom to gange, fordi jeg
> stolede på computeren. Du kan ikke regne med den i bakket landskab
> Begge gange skulle der bare 5 liter diesel på, køre et par gange med
> tændingsnøglen, så kørte den igen Men - det er dumt at køre mere
> end 200 km med den gule lampe tændt
Jeg var lige henne og tanke. Computer sagde næsten tom. Tankstation sagde
det var 3 liter jeg havde hældt på, men som havde snydt computeren, samt tre
liter jeg aldrig får lov at bruge, dem vil computeren bestemme over. Øv.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
ChipMIK (19-12-2005)
| Kommentar Fra : ChipMIK |
Dato : 19-12-05 17:14 |
|
> I min Mazda6 er det lykkedes mig at køre tom to gange, fordi jeg
> stolede på computeren. Du kan ikke regne med den i bakket landskab
> Begge gange skulle der bare 5 liter diesel på, køre et par gange med
> tændingsnøglen, så kørte den igen Men - det er dumt at køre mere
> end 200 km med den gule lampe tændt
>
>
> Henning
> hsb(at)image.dk
Hejsa
Henning du TROR du har været kørt tør :)...men rent fysisk vil jeg sætte 3
skumbamser på det er computeren der har stoppet motoren.... :)
Iøvrigt så er det slut med udluftning og startproblemer efter rigtige
tørkørsler (evt. pga defekt tankføler), pga den fødepumpe der sidder i
tanken klarer det hele selv.
ChipMIK
| |
Christian B. Andrese~ (19-12-2005)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 19-12-05 10:32 |
|
Brizz wrote:
> Preben Riis Sørensen skrev:
> > Idet jeg godt ved at man ikke sparer det mindste ved at køre tanken helt
> > tom, eller køre hurtigere til sidst, har jeg følgende spørgsmål:
> >
> > Min C-max har en ret præcis angivelse af hvornår dråberne er væk. Hvad sker
> > der når den når nul?(Jo, jeg v e d godt at så stopper motoren.....) Er der
> > så stoppet uden at systemet har slugt luft? Eller kommer der en lille
> > fy-fy-mand og fortæller at man nu har 5 km til at finde en tank? Eller kan
> > man være heldig at overskride det lidt? Eller tager den netop luft ved at
> > forsøge det?
> >
> > Jeg tankede en slat på, det fik den ikke 'med i beregningerne'. Kan jeg køre
> > på den, selvom systemet siger slut prut?
>
> Ved ikke om der kommer en advarsel lige til sidst men vil tro det. Det
> kan IKKE anbefales at køre en diesel tør da nyere diesel pumper kører
> med højt tryk. Det der smører pumpen under det høje tryk er dieslen så
> når den kører tør mangler den smøring inden den stopper helt. Det kan
> give fatale følger. Og så svært er det vel heller ikke at tanke i tide
<ironi>
Jow, hvis man VIL spare 15 øre pr. liter
</ironi>
--
Christian
| |
|
|