Køb af demobil
Fra : Tma86

Dato : 16-12-05 22:41

Jeg har været ude og kigge på en Megane Touring 2005. Men jeg er kommet lidt
i tvivl om, der vil være problemer med at købe en demobil. Her tænker jeg på
mange korte ture, hvor folk lige skal prøve hvor godt den accelerer mm.
Tror i at motoren er "skadet" eller slidt på nogen måde.

Mvh Tommy

Fra : mullerman

Dato : 16-12-05 22:54

"Tma86" <tma86@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mm.
> Tror i at motoren er "skadet" eller slidt på nogen måde.

Min far købte i sommers en bmw 320d som demo, den havde kørt 6000, men var
mest brugt af forhandleren selv, men også lidt som demo. Han fik at vide at
der ikke var nogen problemer, og der har heller ikke været nogen endnu....
Mere kan jeg desværre ikke hjælpe... Men han fik da en fin rabat 60000 kr :)

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-05 23:15

> [...]
> mm.
> Tror i at motoren er "skadet" eller slidt på nogen måde.

Du vil sansynligvis ALDRIG opdage nogen forskel i forhold til en ny, selv om
den måtte have fået lige så mange klø på kold motor som når værkstedet skal
køre kundebilerne ud om morgenen

--
Tom

Fra : C. Caspersen

Dato : 16-12-05 23:19

> [...]

> mange korte ture, hvor folk lige skal prøve hvor godt den accelerer mm.
> Tror i at motoren er "skadet" eller slidt på nogen måde.

Ingen problem. Førere af demobiler/kundebiler kører jo ikke som svin pr.
definition.

/Caspersen

Fra : Basil

Dato : 16-12-05 23:21

Tma86 skrev d. 16-12-2005 i meddelelse
> [...]
> mange korte ture, hvor folk lige skal prøve hvor godt den accelerer mm.
> Tror i at motoren er "skadet" eller slidt på nogen måde.

Min brors Grand Vitara har virket fint, som en ny bil, selvom den også
var demobil.
Der er noget med at du ikke er første ejer, altså det er en brugt bil
(juridisk) så du kan ikke bruge en forsikring der dækker noget med en
helt ny bil de første par år hvis du får store skader (jeg kan sku ikke
huske hvad det hedder).
Kai

Fra : Brizz

Dato : 17-12-05 01:19

Tma86 skrev:
> [...]
> mange korte ture, hvor folk lige skal prøve hvor godt den accelerer mm.
> Tror i at motoren er "skadet" eller slidt på nogen måde.

Det er jo ikke en bil der ligefrem lokker de unge racerbøller ud og køre
så som sådan ville jeg ikke være bange for det. Tvivler på du vil kunne
mærke nogen forskel i forhold til en ny bil.

--
Mvh Brian
--

Venimus Conglaciati Vicimus

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-12-05 02:02

"Tma86" <tma86@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Her tænker jeg på
> mange korte ture, hvor folk lige skal prøve hvor godt den accelerer mm.
> Tror i at motoren er "skadet" eller slidt på nogen måde.

Bla af den grund vil jeg aldrig købe en demo-bil, uvisheden er nok, folk
tager altså ikke samme hensyn, til en bil som ikke er deres egen. Se bare på
hvordan div. firmabiler køres :(, og ifht forsikringen er det også en brugt
bil, forhandleren er 1. ejer. Men det kommer self. an på hvor meget
nedslaget er, om man kan leve med "et forsuttet bolche" ;)..

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-12-05 07:42

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Bla af den grund vil jeg aldrig købe en demo-bil, uvisheden er nok,

Og når man nu skal smide XXX.XXX kr. for en bil, så vil jeg gerne have en
HELT ny bil...
Men igen. Det kommer an på afslaget.

Fra : Morgan Jones

Dato : 17-12-05 07:31

Det er mit indtryk at 95% af alle demobiler reelt er biler som forhandleren
lader sine ansatte køre rundt i privat. De er sjældent hærgede. (Ihvertfald
ikke dem jeg har set). Hvis de engang imellem testes af potentielle
bilkøbere tror jeg ikke du skal være bekymret for at de bliver kørt hårdt.
Det er de færreste der syntes det er fedt at låne en bil, for så at
returnere med den, i smadret tilstand.

Du skal dog bemærke at man ofte kan forhandle sig til den samme rabat på en
helt ny bil. Du skal bare finde et mærke der opererer med flåderabatter
(Audi, BMW, Toyota er 3 jeg kender til...) - så er der nemt 50k at spare.

Mvh Morgan

Fra : Tma86

Dato : 17-12-05 07:55

Jeg kan spare ca. 30.000.

/Tommy

Fra : Karsten Andersen

Dato : 17-12-05 08:23

Sat, 17 Dec 2005 07:54:47 +0100, skrev Tma86, på 5 linier, i
<43a3b63d$0$38636$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, :

>Jeg kan spare ca. 30.000.
>
>/Tommy

Og man glemmer man ikke er første ejer af bilen.
Det er ringe forsikrings mæssigt.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Morgan Jones

Dato : 17-12-05 08:32

> Og man glemmer man ikke er første ejer af bilen.
> Det er ringe forsikrings mæssigt.

Kommer an på dit forsikrings selskab.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 17-12-05 18:42

Sat, 17 Dec 2005 08:31:46 +0100, skrev Morgan Jones, på 9 linier, i
<D9Pof.2820$Cl2.85481@news000.worldonline.dk>, :

>Kommer an på dit forsikrings selskab.

Hvilket gør ikke som alle andre?

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-05 09:03

"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> Sat, 17 Dec 2005 07:54:47 +0100, skrev Tma86, på 5 linier, i
> <43a3b63d$0$38636$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, :

> Og man glemmer man ikke er første ejer af bilen.
> Det er ringe forsikrings mæssigt.

Hvordan det. Du har krav på at få en bil der svarer til det du har mistet,
så man bliver altså ikke ringere stillet end før end skade. At man måske
ikke får en NY fordi man har ødelagt sin bil efter 3 mdr kan vel være
ligemeget bare man igen får en bil som er 3 mdr og samme km tal osv osv.

--
Tom

Fra : Henning

Dato : 17-12-05 10:15

On Sat, 17 Dec 2005 09:02:52 +0100, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]
>ikke får en NY fordi man har ødelagt sin bil efter 3 mdr kan vel være
>ligemeget bare man igen får en bil som er 3 mdr og samme km tal osv osv.
Er der tale om en ny bil, der totalskades indenfor det første år får
du en check på hvad du betalte for bilen.
Er du ikke første ejer af bilen, får du kun handelsværdien udbetalt. I
det øjeblik du kører ud fra forhandleren med en ny bil taber den
30.000,-?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 17-12-05 10:26

> Er du ikke første ejer af bilen, får du kun handelsværdien udbetalt. I
> det øjeblik du kører ud fra forhandleren med en ny bil taber den
> 30.000,-?

Men det skulle jo så også gerne være det du har betalt for den - ergo er du
da ikke ringere stillet.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : KNT

Dato : 17-12-05 10:28

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
> Er der tale om en ny bil, der totalskades indenfor det første år får
> du en check på hvad du betalte for bilen.

Ikke bar det - du får det bilen koster på erstatningsdagen - dvs. du får
dækning for evt. prisstigninger.

> Er du ikke første ejer af bilen, får du kun handelsværdien udbetalt. I
> det øjeblik du kører ud fra forhandleren med en ny bil taber den
> 30.000,-?

Netop.

Knud

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-12-05 11:00

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Netop.

Eller den restaureres/ erklæres totalskadet, og man får handelsværdien
udbetalt. Hvorimod er du 1. ejer, får du en ny bil "smidt i nakken", uanset
skaden.

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-05 18:36

> [...]
> Er du ikke første ejer af bilen, får du kun handelsværdien udbetalt. I
> det øjeblik du kører ud fra forhandleren med en ny bil taber den

Det kan man jo være ligeglad med, man får jo det beløb som en TILSVARENDE
bil koster, så har man jo ikke lidt nogen skade. Det med at det skal være en
NY er da underordnet, den var jo også "brugt" den man kørte i

--
Tom

Fra : Gl

Dato : 17-12-05 21:39

> [...]

> Er du ikke første ejer af bilen, får du kun handelsværdien udbetalt. I
> det øjeblik du kører ud fra forhandleren med en ny bil taber den

Ja´ eller en ny bil.. samme model uanset prisfald eller stigning.. Men du
har også retten til at sige, du ikke vil have lavet hvis skaden overstiger
50% af værdien.. hvilket du ikke har som anden ejer... kan ikke huske
grænsen for totalskade.. 70 % af bilens værdi tror jeg..

mvh.

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-05 17:51

> [...]
> ikke får en NY fordi man har ødelagt sin bil efter 3 mdr kan vel være
> ligemeget bare man igen får en bil som er 3 mdr og samme km tal osv osv.

Hvor tit kan du finde en bil der er lige magen til den du havde, og kun kørt
3-4 mdr.?
I realiteten er du nødt til selv at spæde til måske 10-15.000 kr. for at få
en ny magen til.
Hvis man er første ejer af en bil, er man sikret mod at kan være tvunget
til at købe en brugt eller selv skulle spæde til det første år.
Jeg ville da være træt af at skulle have en "ny bil" som en anden har kørt
til.
Det er vel netop en af de ting som folk der køber ny bil sætter pris på at
man selv får lov til.

Jeg har dog hørt om biler med højt km-tal hvor forsikringen ikke vil give
fuld dækning i bilens første år.
En Audi A4 180 avant Quattro som havde kørt ca 70.000 på under 1 år,
forsikringen ville reducere erstatningen med at anseligt beløb - måske fair
nok men manden kunne ikke finde en tilsvarende til de penge.

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-05 18:51

> Hvor tit kan du finde en bil der er lige magen til den du havde, og kun
> kørt 3-4 mdr.?

Aner det ikke. Men jeg har da hidtil prøvekørt mange forskellige biler så
der findes da nye/brugte demobiler

> I realiteten er du nødt til selv at spæde til måske 10-15.000 kr. for at
> få en ny magen til.

Det er da også alt andet lige meget rimelig hvis man skal have en ny.

> Hvis man er første ejer af en bil, er man sikret mod at kan være tvunget
> til at købe en brugt eller selv skulle spæde til det første år.

Tja, en demobil er jo også brugt

> Jeg ville da være træt af at skulle have en "ny bil" som en anden har kørt
> til.

Hvorfor p. køber man så en demovogn som adskillige har kørt i? )

> Det er vel netop en af de ting som folk der køber ny bil sætter pris på at
> man selv får lov til.

Nu startede tråden og overskriften jo også med demovogn og ikke NY. Desuden
er en ny bil også kørt af mindst en 2-3 personer inden du måtte købe
den.....og de forskellige mekanikere skal jo også prøvekøre din bil ved
hvert service

> Jeg har dog hørt om biler med højt km-tal hvor forsikringen ikke vil give
> fuld dækning i bilens første år.

Hvorfor skulle de dog også det. Forsikringen er jo i sidste ende "os" alle
sammen, så hvorfor skal nogle forgyldes med biler der var bedre end det de
havde

--
Tom

Fra : Morgan Jones

Dato : 17-12-05 08:31

Hvor mange % er det af listeprisen med de optioner bilen har ? Min (nye)
Avensis 2005 endte med med 12,5% rabat.

Mvh Morgan

Fra : Tma86

Dato : 17-12-05 08:40

".dk...

> Hvor mange % er det af listeprisen med de optioner bilen har ? Min (nye)
> Avensis 2005 endte med med 12,5% rabat.

Problemet er at de ikke vil gi ret meget i bytte for min gamle bil, de
steder hvor jeg kan få den nye med rabat. Det de vil gi i afslag, vil de
give tilsvarende mindre for den brugte. Så er der jo ikke meget tjent.

/Tommy

Fra : Morgan Jones

Dato : 17-12-05 08:42

> Problemet er at de ikke vil gi ret meget i bytte for min gamle bil, de
> steder hvor jeg kan få den nye med rabat. Det de vil gi i afslag, vil de
> give tilsvarende mindre for den brugte. Så er der jo ikke meget tjent.

Jamen så sælg din gamle bil og lav en cash deal.

Morgan

Fra : KNT

Dato : 17-12-05 09:26

Køber du en demo bil skal du sikre dig en klækkelig rabat - ikke fordi bilen
er slidt, men fordi du bliver 2. ejer.

Den forsikringsmæssige konsekvens er at du som 2. ejer ikke vil få
nyværdidækning ved (total)skade indenfor 1. år, som man normalt gør ved at
være 1. ejer.

Heldigvis købte jeg min Renault som ny - den var totalskadet efter 4
måneder.

Knud

Fra : Morgan Jones

Dato : 17-12-05 09:34

> Heldigvis købte jeg min Renault som ny - den var totalskadet efter 4
> måneder.

Det kommer an på dit forsikringsselskab. Derudover bør man bemærke at
demovogne jo ikke ligefrem er svære at finde. Så køber man jo bare en anden
demovogn. *lol*

Mvh Morgan

Fra : KNT

Dato : 17-12-05 10:26

Jeg tror du får svært ved at finde et forsikringsselskab der tegner nyværdi
på 2. ejer - men lad mig høre hvilke der gør..

Knud

Fra : Morgan Jones

Dato : 17-12-05 11:23

> Jeg tror du får svært ved at finde et forsikringsselskab der tegner
> nyværdi
> på 2. ejer - men lad mig høre hvilke der gør..

Jamen, kære ven, nyværdien er da underordnet. Hvis bilen fra ny koster 400.
Du har betalt 350, er det vel også fair at du får 350.

Fra : KNT

Dato : 17-12-05 14:04

Muligvis fair - men sådan spiller musikken ikke, hvis man er første ejer. I
så fald får man den fulde nyværdi dvs. eventuelle prisstigninger bliver
indregnet.

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-05 19:02

> Muligvis fair - men sådan spiller musikken ikke, hvis man er første ejer.
> I så fald får man den fulde nyværdi dvs. eventuelle prisstigninger bliver
> indregnet.

Det gør du også ved en ødelagt demobil. Du SKAL have hvad en TILSVARENDE
koster (og så er den ged barberet). Det er fløjtende ligemeget om man så kun
har givet 150.000 Kr for bilen der er 3 mdr. og en ny koster 400.000 Kr. Man
skal have hvad det koster at gå ud til en forhandler og hente en tilsvarende
bil der er 3 mdr......om den så koster 410.000 Kr, så er det det
forsikringen skal betale og det INCLUSIV nummerplader (lev. omkst).

Ellers bliver man da tørret godt og grundigt af taksator hvis man nøjes med
mindre

--
Tom

Fra : KNT

Dato : 17-12-05 19:37

Enig - men hele den diskussion er du ude over når der tales
nyværdiforsikring. Så bliver prisen bare betalt uden diskussion - og du kan
købe en anden bil, hvis det er sjovere.

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-05 19:39

> Enig - men hele den diskussion er du ude over når der tales
> nyværdiforsikring. Så bliver prisen bare betalt uden diskussion - og du
> kan købe en anden bil, hvis det er sjovere.

Hvis det betyder SÅ meget, så kan man jo bare købe ny i stedet for brugt
demovogn

--
Tom

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-12-05 22:23

Tom wrote:
> [...]
> til en forhandler og hente en tilsvarende bil der er 3 mdr......om
> den så koster 410.000 Kr, så er det det forsikringen skal betale og

Den store forskel ligger i, hvis bilen bliver totalskadet efter fx 11 (under
12) måneder fra 1.reg..
Hvis man købte en ny bil, så får man en ny bil.
Hvis man købte en brugt bil, så får man hvad den er værd som 11. måneder og
X km gammel.
DER kan være stor forskel - også selvom man har sparet en del 1.000 kr. ved
købet...

Fra : Armand

Dato : 18-12-05 02:16

Morten Fruergaard wrote:

> [...]
> X km gammel.
> DER kan være stor forskel - også selvom man har sparet en del 1.000 kr. ved

Er det ikke også en detalje der kan variere fra selskab til selskab :-/

--
Armand.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-12-05 08:52

Armand wrote:

> Er det ikke også en detalje der kan variere fra selskab til selskab

Ved jeg ikke...
Tror de fleste har den...

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-05 18:57

> Jeg tror du får svært ved at finde et forsikringsselskab der tegner
> nyværdi på 2. ejer - men lad mig høre hvilke der gør..

En demobil er jo heller ikke NY, så eh )

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-05 18:56

> [...]
>
> Det kommer an på dit forsikringsselskab. Derudover bør man bemærke at
> demovogne jo ikke ligefrem er svære at finde. Så køber man jo bare en

Ja jeg kan vitterlig heller ikke se "problemet".
Jo det er da fedt nok at få byttet sin brugte med en NY, men ..........'

--
Tom

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 17-12-05 12:34

KNT skrev:
> Køber du en demo bil skal du sikre dig en klækkelig rabat - ikke fordi bilen
> er slidt, men fordi du bliver 2. ejer.

Man skal også huske på det faktum at indregistreres den som
"Demo", så har man betalt en lavere registreringsafgift.
Hvor meget kan jeg ikke huske, men det er da en del.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Morgan Jones

Dato : 17-12-05 12:36

> Man skal også huske på det faktum at indregistreres den som
> "Demo", så har man betalt en lavere registreringsafgift. Hvor meget kan
> jeg ikke huske, men det er da en del.

"Rabatten" er fra distributøren. Den reelle rabat betales jo så delvist af
staten da der er mindre der skal afgift på.

Det er ikke mit indtryk at forhandlerne taber penge på demobil's salg

Fra : alexbo

Dato : 17-12-05 10:49

"Tma86" skrev

> Jeg har været ude og kigge på en Megane Touring 2005. Men jeg er kommet
> lidt i tvivl om, der vil være problemer med at købe en demobil.

Ren teknisk ville jeg ikke være bekymret, de fleste behander både deres egen
og andres biler ordentligt.
Men du skal være opmærksom på en forsikringsting.
En demobil er en brugt bil, og så er der ingen nyværdierstatning, ved
totalskade/tyveri.
En nyværdierstatning betyder at forsikringen giver en ny bil inden for det
første år, uanset prisstigninger.
Det kan betyde rigtig mange penge, hvis en demobil totalskades får man en
erstatning svarende til værdien, den er måske 40-50.000 kr under hvad den
kostede fra ny.
Hvis en bil købt fra ny totalskades får man en ny bil, den koster måske
30-40.000 kr mere end for et år siden, det er en forskel på 70-90.000 kr.

Risikoen er måske ikke så stor, men det er bedre at vide det inden man
køber, end at blive overrasket når skaden er sket.
Der findes tilfælde hvor et par valgte at omreg. deres nye bil fra den ene
til den anden, derefter totalskadedes bilen, nu havde den haft 2 ejere, og
nyværdierstatningen bortfaldt.

mvh
Alex Christensen

Fra : ChipMIK

Dato : 17-12-05 18:38

Og husk lige garantien tæller ned fra 1. registreringsdag...

ChipMIK

Fra : Tma86

Dato : 17-12-05 18:52

Hej

Tak for alle svar. Jeg fik en god "snak" med forhandleren og det endte med
at jeg får en sprit ny for 3800 ekstra. Så den tager jeg. Ny skal jeg
bare diskutere farve med konen.

Mvh Tommy

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-05 19:07

> [...]
>
> Tak for alle svar. Jeg fik en god "snak" med forhandleren og det endte med
> at jeg får en sprit ny for 3800 ekstra. Så den tager jeg. Ny skal jeg

tillykke, så behøver vi jo ikke diskuttere det mere

PS: Sølvmetallic er den mest solgte farve og har derfor den højeste
gensalgsværdi som det ser ud dd.

--
Tom

Fra : ChipMIK

Dato : 17-12-05 19:20

Selvom rød er pænest hehe

ChipMIK

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-12-05 22:20

Tma86 wrote:
> Tak for alle svar. Jeg fik en god "snak" med forhandleren og det
> endte med at jeg får en sprit ny for 3800 ekstra. Så den tager
> jeg. Ny skal jeg bare diskutere farve med konen.

SÅ du fik ca. 26.000 kr. i afslag?

Fra : Tma86

Dato : 17-12-05 22:35

> SÅ du fik ca. 26.000 kr. i afslag?

Njaa, det endte på 17.000.

/Tommy

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-12-05 08:53

Tma86 wrote:

> Njaa, det endte på 17.000.

Ok 30.000 - 3.800 = 17.000 kr.

Men at give 3.800 og så få en helt ny er helt klart bedst..

Fra : Tma86

Dato : 18-12-05 09:26

">>>

> Ok 30.000 - 3.800 = 17.000 kr.
>
> Men at give 3.800 og så få en helt ny er helt klart bedst..

Der var alufælge og vinterdæk med til demoen, så derfor den lille
difference.

/Tommy

Fra : Gl

Dato : 17-12-05 21:27

> [...]

> mange korte ture, hvor folk lige skal prøve hvor godt den accelerer mm.
> Tror i at motoren er "skadet" eller slidt på nogen måde.

Det eneste du skal være klar over.. er nyvognerstatning iforbindelse med
skade på i det første år.

Køber du en ny bil og laver en skade, som overstiger 50% af ny bils værdien,
har du ret til at få en ny´ af forsikringen
hvis ikke du vil have bilen lavet..

Hvis du køber en demobil, er bilen andengang indreg, og 50% reglen
frafalder og bilen skal laves..

alt det andet behøver du ikke være nervøs for.

Mvh.