|
| Sommerdæk til Chevrolet Astro Fra : Rohde |
Dato : 16-12-05 17:12 |
|
Hej,
Her midt i vintersæsonen er jeg ved at kigge på sommerdæk til bilen, en
Chevrolet Astro. Dem der sidder på hedder 235/60/16 100H. Hvad de 100H
betyder ved jeg ikke.
Jeg søger på nettet, primært i Tyskland, men regner ikke med at alle dæk i
samme dimension nødvendigvis kan bruges på min bil, der jo er noget
tungere
end en "almindelig" bil.
Nogen der har et tip til hvad jeg skal se efter, og hvad de 100H betyder?
Jeg har blandt andet fundet nedenstående, som jo har den rigtige
størrelse.
Men der står ikke noget om vægtgrænse eller lignende.
http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbestellen.pl?typ=505643&dsco=0
På forhånd tak for hjælpen.
/Søren Rohde
| |
Morten Fruergaard (16-12-2005)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 16-12-05 17:34 |
|
Rohde wrote:
> Her midt i vintersæsonen er jeg ved at kigge på sommerdæk til bilen,
> en Chevrolet Astro. Dem der sidder på hedder 235/60/16 100H. Hvad de
> 100H betyder ved jeg ikke.
>
> Jeg søger på nettet, primært i Tyskland, men regner ikke med at alle
> dæk i samme dimension nødvendigvis kan bruges på min bil, der jo er
> noget tungere
> end en "almindelig" bil.
>
> Nogen der har et tip til hvad jeg skal se efter, og hvad de 100H
> betyder?
100 = loadindex = 800 kg pr. hjul => 1.600 kg pr. aksel
H = hastighedskoden = 210 km/t.
--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler
| |
Klaus G. (16-12-2005)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 16-12-05 18:02 |
|
> 100 = loadindex = 800 kg pr. hjul => 1.600 kg pr. aksel
> H = hastighedskoden = 210 km/t.
>
1600kg pr aksel til en varevogn? Så må vi håbe dens total vægt kun er på
3000kg, for hvis den er på 3500kg, ja så er det vel for lidt, uanset hvor
meget man laster den?
--
Klaus G. / Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk
| |
Morten Fruergaard (16-12-2005)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 16-12-05 18:05 |
|
Klaus G. wrote:
>> 100 = loadindex = 800 kg pr. hjul => 1.600 kg pr. aksel
>> H = hastighedskoden = 210 km/t.
>>
> 1600kg pr aksel til en varevogn? Så må vi håbe dens total vægt kun er
> på 3000kg,
Er svært at sige - jeg kender ikke totalvægten på den, ej heller
akseltrykket.
Den kan sagtens have en totalvægt på fx de 3.000 kg, men akseltryk på hhv
1625 kg og 1.375 kg.
Så er dækkene ikke god nok...
Det skulle gerne fremgå at typepladen.
Der er et 1 og et 2 tal.
Hvilket er akseltrykket på hhv. 1. og 2. aksel.
> for hvis den er på 3500kg, ja så er det vel for lidt,
> uanset hvor meget man laster den?
Ja.
--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler
| |
Brian Sørup (17-12-2005)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 17-12-05 12:29 |
|
"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43a2f2ea$0$1851$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > 100 = loadindex = 800 kg pr. hjul => 1.600 kg pr. aksel
> > H = hastighedskoden = 210 km/t.
> >
> 1600kg pr aksel til en varevogn? Så må vi håbe dens total vægt kun er
på
> 3000kg, for hvis den er på 3500kg, ja så er det vel for lidt, uanset
hvor
> meget man laster den?
Svjh. ligger en Astro lige omkring de 2500Kg i totalvægt - så 1600kg pr
aksel er fint.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.
== can you spell "racecar" backwards ? ==
| |
Rohde (17-12-2005)
| Kommentar Fra : Rohde |
Dato : 17-12-05 14:25 |
|
"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43a3f663$0$15787$14726298@news.sunsite.dk...
> Svjh. ligger en Astro lige omkring de 2500Kg i totalvægt - så 1600kg pr
> aksel er fint.
Min er en tipersoners bus, og derfor måske tungere.
På min reg.attest står der totalvægt 2675, og største akseltryk 1425. Så
hvis loadindex 100 = 800 kilo er det jo helt fint. Mange tak for hjælpen til
alle - det ser ud til at jeg har fundet nogle billige dæk.
Mvh. Søren
| |
alexbo (17-12-2005)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 17-12-05 14:40 |
|
"Rohde" skrev
> Her midt i vintersæsonen er jeg ved at kigge på sommerdæk til bilen,
> http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbestellen.pl?typ=505643&dsco=0
Du har fået svar på dine spørgsmål.
Jeg vil bare sige at det er ingen fordel nærmest tværtimod, at bruge dæk med
større hastighedskode end nødvendigt.
Så kan du finde samme dæk med en H=210 eller måske T=190 mærkning, afhængig
af din bils topfart, så vil det være bedre.
For at dækket skal kunne tåle varmen og centrifugalkraften fra de høje
hastigheder, skal det gøres stivere og hårdere, det går ud over komfort og
vedhæftning.
mvh
Alex Christensen
| |
Rohde (18-12-2005)
| Kommentar Fra : Rohde |
Dato : 18-12-05 19:08 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:43a4155b$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Du har fået svar på dine spørgsmål.
> Jeg vil bare sige at det er ingen fordel nærmest tværtimod, at bruge dæk
> med større hastighedskode end nødvendigt.
> Så kan du finde samme dæk med en H=210 eller måske T=190 mærkning,
> afhængig af din bils topfart, så vil det være bedre.
>
> For at dækket skal kunne tåle varmen og centrifugalkraften fra de høje
> hastigheder, skal det gøres stivere og hårdere, det går ud over komfort
og
> vedhæftning.
Tak for bonus info - det er bestemt relevant.
MVh. Søren Rohde
| |
|
|