Effektivitet af startspærre?
Fra : Jacob Larsen

Dato : 15-12-05 13:00

Hej.

Jeg har org. startspærre i bilen, men er sådan en overhovedet en sikkerhed
for at bilen ikke bliver stjålet? Der skal vel noget til for at bryde sådan
en fætter?

Bilen er forresten en Honda Civic fra 96.
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-12-05 18:58

Jacob Larsen wrote:
> Hej.
>
> Jeg har org. startspærre i bilen, men er sådan en overhovedet en
> sikkerhed for at bilen ikke bliver stjålet?

Nej...

> Der skal vel noget til
> for at bryde sådan en fætter?

Ja.

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 15-12-05 19:32

"Jacob Larsen" <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sådan en fætter?
>
> Bilen er forresten en Honda Civic fra 96.

Mange af de første startspærrer og specielt de eftermonterede kunne med en
smule indsigt og lidt tid brydes. Som udgangspunkt er det bare at finde ud
af hvor de enkelte kredse er brudt og så forbinde dem igen. Jeg har selv
måttet gøre det et par gange (som mekanikker), og det kunne godt lade sig
gøre, men ikke på 5 minutter.

Nyere biler har typisk en lille kodet chip i nøglerne. Bilen bliver så kodet
til KUN at accepterer de nøgler den har lært og ingen andre. Så selv om man
fik kopieret sin nøgle, så kan den kun slåse bilen op. Ikke starte den.
Denne type startspærrer går typisk ind og låse selve motorstyringen og andre
styreenheder og de kan ikke sådan lige snydes.

Biltyve har dog en nem løsning på det problem. De stjæler bare nøglerne.

Jeg vil sige at ved almindelige biler så vil en startspærre af en hver art
stort set stoppe brugstyverier. Hvis ikke den starter med det samme, så går
de videre til den næste. Der er jo nok af dem.

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Jacob Larsen

Dato : 16-12-05 10:24

"Ole Frederiksen" <ole@lene-brinch.dk> wrote in message
> [...]
> Denne type startspærrer går typisk ind og låse selve
> motorstyringen og andre styreenheder og de kan ikke sådan

Sådan en chip har min nøgle også, så det burde vel være ok.

> Biltyve har dog en nem løsning på det problem. De stjæler
> bare nøglerne.

Ja, det er noget skidt.

> Jeg vil sige at ved almindelige biler så vil en
> startspærre af en hver art stort set stoppe
> brugstyverier. Hvis ikke den starter med det samme, så
> går de videre til den næste. Der er jo nok af dem.

Ok, mange tak. Nu føler jeg mig lidt tryggere.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-12-05 21:39

> Ok, mange tak. Nu føler jeg mig lidt tryggere.

Jeg havde en nøgle til min G3, som ikke var kodet. Den startede motoren som
kørte med en varighed af 1-2 sekunder - nok til at køre bilen op på en
lastbil what ever ved hjælp af hvad jeg vil vurdere til 5-10 startforsøg.

--
Per, Esbjerg

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-12-05 06:56

Per Henneberg Kristensen wrote:
> [...]
> motoren som kørte med en varighed af 1-2 sekunder - nok til at køre
> bilen op på en lastbil what ever ved hjælp af hvad jeg vil vurdere

Og er det ikke i USA at en bil ikke er stjålet før den har flyttet sig X km?