Min 323F er (for) tørstig :(
Fra : pflindholm@gmail.com

Dato : 11-12-05 21:19

Hej,

Har lige købt en ny brugt bil. Mazda 323F fra 1990. Har kun haft den et
par dage, og er løbet ind i lidt modvind.

Jeg fik et chok da jeg kørte hjem her til aften, efter 350km (ifølge
triptæller) begyndte tankmåleren at lyse. Jeg nåede ind på en tank og
kunne konstatere at jeg havde kørt 381 km på 45 liter = 8.5 km/liter

Det er en 1.6 og jeg har kørt blandet kørsel, ca. 300 km landevej og 80
km motorvej. På landevej har jeg ikke haft den over 90 km/t og på
motorvej ikke over 125 km/t.

Hvad pokker kan der være galt? (hvis man overhovedet kan gætte på det ud
fra så lidt info). Mon tanken er hullet eller hvorfor pokker bruger den
så meget benzin?

Mvh Peter

Fra : DJ Bobo...

Dato : 11-12-05 21:23

<pflindholm@gmail.com> wrote in message

> [...]
> fra så lidt info). Mon tanken er hullet eller hvorfor pokker bruger den så

Ringe omsorg -> luftfiltret sikkert er tilstoppet...
Mogens

Fra : pflindholm@gmail.com

Dato : 11-12-05 21:52

DJ Bobo... wrote:
> Ringe omsorg -> luftfiltret sikkert er tilstoppet...

Kan det gøre det alene? Er det dyrt at få repareret?

Hvor langt bør jeg ca. kunne køre på literen i min Mazda?

Mvh Peter

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-12-05 22:21

"pflindholm@gmail.com" <pflindholm@gmail.com> wrote in news:439c9177$0
$15792$14726298@news.sunsite.dk:

> Kan det gøre det alene?

Mange gange ja.

> Er det dyrt at få repareret?

JA.. du skal nok regne med mindst 49,- ..

> Hvor langt bør jeg ca. kunne køre på literen i min Mazda?

Det kommer meget an på din kørestil.

--
Martin Johansen [6000]
"Xenon er sagen.. og nej det blænder IKKE"

Fra : pflindholm@gmail.com

Dato : 11-12-05 22:24

Martin Johansen [6000] wrote:
> "pflindholm@gmail.com" <pflindholm@gmail.com> wrote in news:439c9177$0
> $15792$14726298@news.sunsite.dk:

> Mange gange ja.

Det er jeg spændt på at få afprøvet så.

> JA.. du skal nok regne med mindst 49,- ..

Jeg kan se Thansen har et til min model til 89,- - er kvaliteten hos dem
acceptabel? Er det desuden noget menigmand selv kan skifte?

> Det kommer meget an på din kørestil.

Hvis den er ca. som jeg beskrev. Havde i mit "budget" regnet med/håbet
på at 12-13 km/l. skulle kunne lade sig gøre..

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-12-05 22:35

"pflindholm@gmail.com" <pflindholm@gmail.com> wrote in news:439c98e8$0
$15782$14726298@news.sunsite.dk:

> Jeg kan se Thansen har et til min model til 89,- - er kvaliteten hos dem
> acceptabel?

Ja da. Det er Alco filtrer de fører og det er i top.

> Er det desuden noget menigmand selv kan skifte?

Sagtens. Det er højst et par klips der skal vrides til siden og evt. en
skrue eller 2 der skal løsnes.

> Hvis den er ca. som jeg beskrev. Havde i mit "budget" regnet med/håbet
> på at 12-13 km/l. skulle kunne lade sig gøre..

Det ville jeg også have regnet med hvis jeg var dig... 8 er ihvertfald for
lidt med varm motor konstant over den tur..

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 11-12-05 23:58

> Hvor langt bør jeg ca. kunne køre på literen i min Mazda?

Jeg har en magen til, og kører normalt ca. 650 km på en tank, det er så
blandet kørsel med mange ture på 7-10 km, aldrig motorvej.

Martin Kaltoft

Fra : OZ7PUS

Dato : 12-12-05 00:59

<pflindholm@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Kan det gøre det alene? Er det dyrt at få repareret?
>
> Hvor langt bør jeg ca. kunne køre på literen i min Mazda?
>
> Mvh Peter

Min gamle 1.6er sierra lå omkring de 10km/l så din burde da mindst køre
12km/l ved blandet kørsel

OZ3BTO

Fra : Armand

Dato : 11-12-05 23:50

pflindholm@gmail.com wrote:
> [...]
> triptæller) begyndte tankmåleren at lyse. Jeg nåede ind på en tank og
> kunne konstatere at jeg havde kørt 381 km på 45 liter = 8.5 km/liter

Nu spørger jeg måske dumt. Men har du selv tanket det til randen og
nulstillet triptælleren for de 350km's tid siden, eller går du blot
(fejlagtigt) ud fra at tanken var fyldt da triptælleren på et tidspunkt
ble nulstillet??

--
Armand.

Fra : pflindholm@gmail.com

Dato : 11-12-05 23:59

Armand wrote:
> [...]
> nulstillet triptælleren for de 350km's tid siden, eller går du blot
> (fejlagtigt) ud fra at tanken var fyldt da triptælleren på et tidspunkt

Slet ikke et dumt spørgsmål. Men jeg har selv fyldt den begge gange og
nulstillet triptælleren...jeg var på motorvejen da lampen begyndte at
lyse, så det kom lidt som et chok for mig, at tanken allerede var ved at
være tom.

Jeg vil prøve om jeg kan finde ud af hvor luftfilteret sidder imorgen,
og så håber jeg det kan hjælpe lidt på det.

Fra : Armand

Dato : 12-12-05 01:40

pflindholm@gmail.com wrote:

> [...]
>
> Jeg vil prøve om jeg kan finde ud af hvor luftfilteret sidder imorgen,
> og så håber jeg det kan hjælpe lidt på det.

Ellers er den klassiske fejl at støbejerns-manifolden til udstødningen
er flækket og trækker falsk luft, som forvirrer Lambda-sonden til at
bede om federe blanding

--
Armand.

Fra : Bo Velschow

Dato : 12-12-05 10:22

> Ellers er den klassiske fejl at støbejerns-manifolden til udstødningen er
> flækket og trækker falsk luft, som forvirrer Lambda-sonden til at bede om
> federe blanding

.....og den koster _ikke_ 49,- eller 89,-! :-/

Til min Mondeo lå prisen for manifolden alene på et par tusinde, da jeg
undersøgte det (heldigvis skulle den alligevel ikke skiftes!)

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : pflindholm@gmail.com

Dato : 12-12-05 10:46

Armand wrote:
> Ellers er den klassiske fejl at støbejerns-manifolden til udstødningen
> er flækket og trækker falsk luft, som forvirrer Lambda-sonden til at
> bede om federe blanding

Håber ikke det er så alvorligt. Jeg vil prøve at undersøge det med
luftfilteret idag.

Bilen har desuden det symptom at den opfører sig som om den får "kænguru
benzin", hvis jeg prøver at holde en stabil fart omkring de 50-60 km/t -
den er svær at holde stabil og "vugger" en hel del. Kan det have nogen
sammenhæng med nogle af de andre ting der har været nævn?

Mvh Peter

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 12-12-05 10:58

On 11-12-2005 21:19 pflindholm@gmail.com wrote:
> Hvad pokker kan der være galt? (hvis man overhovedet kan gætte på det ud
> fra så lidt info). Mon tanken er hullet eller hvorfor pokker bruger den
> så meget benzin?

Da jeg købte en 626'er for nogle år siden havde jeg samme problem, og
det skyldtes et hul i tanken og et tæret tankrør.

Prøv at kigge/snuse efter benzin på jorden nedenfor tankhullet når bilen
har stået natten over.

Alt i alt kostede stumperne omkring 12-1300 (ny tank og brugt tankrør),
men det kan absolut kun betale sig at få det lavet hurtigst muligt med
de benzinpriser vi har.

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face

http://www.mzh.dk

Fra : A.Kaup

Dato : 12-12-05 22:44

> Hvad pokker kan der være galt? (hvis man overhovedet kan gætte på det ud
> fra så lidt info). Mon tanken er hullet eller hvorfor pokker bruger den
> så meget benzin?
>
> Mvh Peter

Lige et alternativt bud:
Kører bilen med for store dæk i forhold til standardmontering?

Hvis de er for store viser triptælleren for lidt - og dermed virker
bilen mere tørstig!
Vær sikker på at tændkabler, tændrør og fordelerdæksel er ok.
(Kan man selv - koster ikke noget! )

Mvh. Akaup.

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-05 08:28

"A.Kaup" <andreaskaup@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Vær sikker på at tændkabler, tændrør og fordelerdæksel er ok.

RET vigtigt. Hvis deres alder, tilstand ikke kendes; byt til nyt.