Octavia vs. Megane: Finalen!
Fra : morten d jensen

Dato : 11-12-05 17:03

I dag var dagen hvor kæresten og jeg skulle træffe den endelige beslutning
om hvorvidt vi skulle vælge Renault Megane "SportWay" 1.5 dCi til kr.
270.000,- eller den noget dyrere Skoda Octavia Combi 1.9 TDI til kr.
298.000,-

Vi startede med at køre ca. 45 min i Renaulten - nulstillede kørecomputeren
og var efter ca. 5 min. på motorvej.... igen var det ikke muligt at komme i
nærheden at 20 km/l, nærmere ca. 15 km/l - skuffende. Vores egen Mini One
kører nemt det samme.... Dog skal det lige nævnes at Renaulten kun have kørt
200 km.

Alt i alt var vi faktisk lidt skuffet efter køreturen.... Vi havde håbet på
lidt mere kvalitetsfornemmelse i kabinen og kraft fra motoren

Derefter kørte vi ca. 45 min. i Skodaen - igen var det ikke noget problem at
køre over 20 km/l. Alt hvad vi savnede i Renaulten, fandt vi i Skodaen.

Derfor løb Skoda af med guldmedaljen i denne finale...

Hvis alt klapper, har vi den før jul

Venligst,
Morten

Ps. tak for alle jeres kommentarer og råd i tidligere tråd (Ny Megane eller
brugt Golf?)

Fra : Janner

Dato : 11-12-05 18:33

> Derfor løb Skoda af med guldmedaljen i denne finale...

Ja det var jo det jeg sagde *S*

--
Hygge

Jan
RSV Tuono ...
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=59
www.gugmc.dk
http://www.aprilia-club.dk/

Fra : morten d jensen

Dato : 12-12-05 11:12

"Janner" <noway@jose.cum ... ask me for it> skrev i en meddelelse

> Ja det var jo det jeg sagde *S*

Venligst,
Morten

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 11-12-05 19:59

morten d jensen wrote:
> Vi startede med at køre ca. 45 min i Renaulten - nulstillede kørecomputeren
> og var efter ca. 5 min. på motorvej.... igen var det ikke muligt at komme i
> nærheden at 20 km/l, nærmere ca. 15 km/l - skuffende.
[SNIP]
> Derefter kørte vi ca. 45 min. i Skodaen - igen var det ikke noget problem at
> køre over 20 km/l. Alt hvad vi savnede i Renaulten, fandt vi i Skodaen.
>
> Derfor løb Skoda af med guldmedaljen i denne finale...

Så må vi håbe at kørecomputerne i begge biler var korrekt kalibrerede :D
Kunne I ikke prøve en 1.9 dCi? Det er da muligt at en afslappet 1.9
ville have bedre økonomi end en presset 1.5 på motorvejen?

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : morten d jensen

Dato : 12-12-05 11:11

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så må vi håbe at kørecomputerne i begge biler var korrekt kalibrerede :D
> Kunne I ikke prøve en 1.9 dCi? Det er da muligt at en afslappet 1.9 ville
> have bedre økonomi end en presset 1.5 på motorvejen?

Vi overvejede faktisk en 1.9 dCi, men da prisen på en sådan er det samme som
Skodaen, men dyrere i forsikring, grøn afgift og kører kortere på litteren,
blev det ved det.

I øvrigt synes jeg ikke at den lille 1.5 dCi virkede presset på motorvej.
Ved 110 km/t i 6. gear, havde den beskedne 2000 o/m - meget behageligt

Venligst,
Morten

Fra : SG

Dato : 11-12-05 20:03

"morten d jensen" <mo.dul(NOSPAM)@jubii.dk> skrev i

> [...]
> vi i Skodaen.
>
> Derfor løb Skoda af med guldmedaljen i denne finale...

Tillykke med købet.

Men hvis du bruger kørecomputeren som målepind for brændstofforbruget, så
er sandsynligheden stor for, at du drager forkerte konklusioner.

Jeg kender mange, der har biler med kørecomputer inkl. en skodaejer, hvor
computeren er lige lovlig "brændstofvenlig" i forhold til det faktiske
forbrug. Faktisk kan sådan en computer regne mange km/l (eller l/100 km)
forkert.

Omvendt findes der også kørecomputere, som viser et dårligere
brændstofforbrug, end hvad bilen i virkeligheden forbruger.

Fx har jeg en Nissan med en 1.9 dci-motor (en motor som i øvrigt er lavet
af Renault). Her viser min kørecomputer altid et forbrug mellem 14-15
km/l, men jvf. mine beregninger det sidste halve år på antal kørte km og
antal liter tanket, så ligger det faktiske forbrug mellem 17 og 18 km/l.
(Og jeg har tjekket, at kilometertælleren tæller rigtigt - dog har jeg
ikke tjekket, at tankstationen nu også fylder det i min bil, som
standeren påstår, men nu har jeg tanket flere steder med ca. samme
resultat.)

Fabrikstallene siger 17,5 km/l, så jeg er meget godt tilfreds.

Da Meganens motor er af samme slags som min moter (dog er Meganens kun en
1.5), så kunne det jo meget vel være, at den har samme "beregningsfejl",
som min bil har - og så er motoren måske ikke så dårlig
brændstofforbrugsmæssigt endda.

Men hvis du synes, at Meganen ellers er lidt skrabet, og at Skodaens
motor virker friskere, så har du helt klart valgt den bedste bil. Så er
det efter min mening lige meget med et par km/l til forskel.

-SG

Fra : morten d jensen

Dato : 12-12-05 11:32

"SG" <ssamsonice-fjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Tillykke med købet.

Tak

> Men hvis du bruger kørecomputeren som målepind for brændstofforbruget, så
> er sandsynligheden stor for, at du drager forkerte konklusioner.

Det tror jeg du har ganske ret i.... Det ville selvfølgelig være optimalt
hvis man kunne låne bilen 1 uges tid og selv foretage beregninger af
brændstoføkonomien Det undrer mig bare at den skulle vise så meget
forkert....fabrikstallene siger 21.7 km/ og vi opnåede - ifølge computeren -
ca. 15 km/l på vores 45 min. tur....

> [...]
> computeren er lige lovlig "brændstofvenlig" i forhold til det faktiske
> forbrug. Faktisk kan sådan en computer regne mange km/l (eller l/100 km)

Det bliver jo interessant at se hvor meget vores Octavia måler forkert...
:-/

> [...]
> antal liter tanket, så ligger det faktiske forbrug mellem 17 og 18 km/l.
> Fabrikstallene siger 17,5 km/l, så jeg er meget godt tilfreds.

Det forstår jeg da godt - det er jo som det skal være...

> [...]
> 1.5), så kunne det jo meget vel være, at den har samme "beregningsfejl",
> som min bil har - og så er motoren måske ikke så dårlig

Ja, du har sikkert ret - har desværre ikke haft mulighed for at tjekke det

> Men hvis du synes, at Meganen ellers er lidt skrabet, og at Skodaens
> motor virker friskere, så har du helt klart valgt den bedste bil. Så er
> det efter min mening lige meget med et par km/l til forskel.

Jep! - jeg må indrømme, at vi ikke var et sekund i tvivl, da vi kørte i
Octaviaen - alt ved den virker mere lækkert..

Venligst,
Morten

Fra : Thomas Landberg

Dato : 12-12-05 12:04

> Det bliver jo interessant at se hvor meget vores Octavia måler forkert...
> :-/

Den er 8 % for optimistisk...

--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-05 17:17

> Den er 8 % for optimistisk...

Kan det siges så skrå sikkert, min tidligere VW biler har været ret præcise
inden for 3 % (lige med undtagelse af en ældre Golf 3 som nærmere var 10%),
og så minn nuværende TDI der ligger omkring 6-7 % for optimistisk, heldigvis
kan de justeres i området 85-115 %
så jeg skal have min justeret, da jeg skulle have det gjort kunne
mekanikeren ikke finde ud af det, og kunne ikke få fat i en tekniker ved VW
hotline der lige kunne svare :(

Jeg har endnu ikke fået taget mig sammen til at købe et CAN-OBD interface
til små 3K.
Har du styr på det ? Jeg giver gerne en lille skilling :)

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Thomas Landberg

Dato : 12-12-05 17:43

> [...]
> til små 3K.
> Har du styr på det ? Jeg giver gerne en lille skilling :)

Ja jeg vil faktisk påstå, at 8 % er meget præcist. Har målt såvel min
tidligere 2.0 16V TDi som min nuværende 1.9TDi over 3.000-4.000km og de
skulle begge justeres 8 %. Har også gjort det for en del kunder og de har
alle været tilfredse. Har flere gange målt min egen bil (jeg tanker altid
helt op i halsen) til at måle vel under 1 %.
Du er da altid velkommen til at kigge forbi. Det koster ikke noget at få den
justeret. Du kender vel adressen?

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-05 17:20

> [...]
> helt op i halsen) til at måle vel under 1 %.
> Du er da altid velkommen til at kigge forbi. Det koster ikke noget at få

Tabte lige tråden.... Det er svært at følge med fra to forskellige Pc'ere :(

Jeg har i mellemtiden selv fundet ud af hvordan man gør.
Så op til værkstedet og få dem til at justere den 6 procent ned, nu vil de
næste par tankfulde vise om jeg har ramt rigtigt.

Men iøvrigt tak for dit generøse tilbud.

Fra : KASO

Dato : 12-12-05 19:54

"morten d jensen" <mo.dul(NOSPAM)@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> muligt at komme i nærheden at 20 km/l, nærmere ca. 15 km/l - skuffende.
> Vores egen Mini One kører nemt det samme.... Dog skal det lige nævnes at

Hmm - jeg tankede vores Grand Scénic 1.9dCi (egenvægt: 1550kg, stort
frontareal=høj luftmodstand) idag: 16,7 km/l i blandet kørsel. Prøvekørsel
med samme bil med 1.5dCi viste ubesværet 20 km/l iflg. computeren - trods
vægt og luftmodstand. Det var dog den "gl." version (100hk, 200 Nm), men jeg
tvivler på at de har smidt så megen økonomi væk.

I en FDM gruppetest med bl. a. Octavia og Altea (begge 1.9 TDI) skriver de:
"Den mest brændstoføkonomiske bil er Mègane, der ifølge fabrikken kan køre
21,7 km pr. liter. Den blev også feltets mest sparsomme, men vi nåede kun op
på 18,5 km pr. liter. Nr. to blev Focus med 17,2 km/l, mens de øvrige
placerede sig i et tæt felt mellem 15,5 og 16,7 km/l."

Testen var diesel st.cars - og blev vundet af Altea, der ikke er en st.car
!?!?!?!