McLaren F1 vs. Bugatti Veyron
Fra : Otto J.

Dato : 11-12-05 13:08

I det nye nummer af Nyt om Biler skriver de om Bugatti Veyron, at hvis en
McLaren F1 får 10 sekunders forspring fra stilstand, så overhaler Veyron den
efter 30 sekunder, hvor den vil køre 320. Kan det passe? Det lugter lidt af
at det er en forkert udlægning af specifikationerne. Mon ikke det drejer sig
om at Veyron bruger 20 sekunder fra 0-320, hvor F1 bruger 30 - men eftersom
F1'eren trods alt har nået at flytte sig en smule i løbet af de 10 sekunder,
så ville den vel ikke rent fysisk _overhale_ den allerede dér?

Ikke for at tage noget fra Veyron, 0-200 på 7,3 sekunder, det er jo rablende
vanvittigt...

Mvh. Otto

Fra : Non-Desperado

Dato : 11-12-05 13:22

"Otto J." <hifiotto@hotmail.com> skrev:

> [...]
>så ville den vel ikke rent fysisk _overhale_ den allerede dér?
>
>Ikke for at tage noget fra Veyron, 0-200 på 7,3 sekunder, det er jo rablende

Så prøv en Kawasaki ZX-12R, den skulle klare 0-200 km/t på 7 sek.
rent.....Pris: ca. 250.000 kr.
Så der kan købes nogle Kawa'er for en Veyron....
Bevares en Kawasaki ZX-12R topper officielt ved 320 km/t, men
alligevel....

Jeg læste i øvrigt at en Suzuki Hayabusa slider et nyt bagdæk ned
på 15 minutter ved topfart...

Se det er vanvittigt.

--
Non-Desperado
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-05 13:35

"Otto J." <hifiotto@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>dér?
>
> Ikke for at tage noget fra Veyron, 0-200 på 7,3 sekunder, det er jo

Det kræver lidt flere informationer. F1s styrke er jo ikke så meget de heste
de har, men at den har "grip", lav vindmodstand og næsten ingen vægt, samt
meget downforce

--
Tom

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-12-05 13:49

Tom wrote:

> Det kræver lidt flere informationer. F1s styrke er jo ikke så meget
> de heste de har, men at den har "grip", lav vindmodstand og næsten
> ingen vægt, samt meget downforce

Jeg tror nu ikke at Otto J mener en F1 racer, men snarere McLarens gadebil,
som også hedder F1.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Otto J.

Dato : 11-12-05 18:00

> Jeg tror nu ikke at Otto J mener en F1 racer, men snarere McLarens
> gadebil, som også hedder F1.

Ja - en F1-racer tager iøvrigt vistnok 0-200 på noget der ligner 4,5
sekunder...

Mvh. Otto

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-12-05 18:31

> Ja - en F1-racer tager iøvrigt vistnok 0-200 på noget der ligner 4,5
> sekunder...
>
> Mvh. Otto

I sidste del af F1 sæsonen udtalte Kiesa på TV, at han ved fredagstesten
havde sat Jordans hurtigste 0-100 tid nogen sinde. Tiden var 2,66 sek. så
den skal tage godt fra for at nå 200 på 4,5, men det kunne godt tænkes at
sådan en fætter først rigtig tager fat nå den er lidt oppe i fart.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Martin Bisgaard Ande~

Dato : 11-12-05 19:06

Kim Kristensen wrote:
> [...]
> den skal tage godt fra for at nå 200 på 4,5, men det kunne godt tænkes at
> sådan en fætter først rigtig tager fat nå den er lidt oppe i fart.

Jeg tror der er noget om de 4,5 sek. for jeg har efterhånden set flere
kilder nævne det tal, både F1 teams selv og forskellige bilblade. Det
afhænger dog nok meget af den aktuelle gearing og downforce
indstillinger, eksempelvis har jeg læst at en aktuel F1 racer stadig
skulle accelerere ganske kraftigt over 300km/t i et Monza setup.

Fra : KNL DtP

Dato : 11-12-05 14:16

> [...]

den
> efter 30 sekunder, hvor den vil køre 320. Kan det passe?

Hvis den rent fysisk skal overhale den efterhånden 10 år gamle F1'er, så
skal begge accelerationsgrafer tegnes op, og der skal kigges på arealet
under kurven, som må være tilbagelagt distance.

Veyron kan måske godt opnå en højere hastighed efter 20 sek., end F1 har
efter 30 sek., men det betyder jo ikke, at den har overhalet det på en
lige bane. Så skal man ind og kigge på selve grafen.

> [...]
sekunder,
> så ville den vel ikke rent fysisk _overhale_ den allerede dér?

Nemlig.

Nu hvor Bugatti har lavet en så farlig karl, så glæder jeg da mig til at
se på i et rigtigt racerløb som f.eks. Le Mans. Her vandt McLaren F1 jo i
første forsøg tilbage i 1995. Hvis Veyron, IMO, skal være andet end en
blot en prototype-showcar med en gigantisk motor, skal den også kunne
bruges i den virkelige verden. Nogen som f.eks. Ferrari F50 aldrig
beviste, og som Enzo sikkert heller ikke bliver sat til.

MVH

Kristian

Fra : Otto J.

Dato : 11-12-05 18:03

> [...]
> bruges i den virkelige verden. Nogen som f.eks. Ferrari F50 aldrig
> beviste, og som Enzo sikkert heller ikke bliver sat til.

Om den kan holde er jo ikke til at sige, men ifølge artiklen skulle Veyron
være endnu mere letkørt end F1, og interiøret bærer præg af at bilen er
lavet til at blive brugt - der er mere Bentley end Ferrari over
indretningen.

Mvh. Otto

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-12-05 19:01

Otto J. wrote:
> [...]
> være endnu mere letkørt end F1, og interiøret bærer præg af at bilen er
> lavet til at blive brugt - der er mere Bentley end Ferrari over

Ja, men har du set hvor meget benzin den bruger? ved max yddelse bruger
den 1 liter/km, så jeg må indrømme at præstationerne ikke er så
fantastiske i mine øjne. Det er muligt den har 1001 heste, men at
skulle tanke hver 80 km hvis man fyrer dem af, tror jeg ikke er så
praktisk

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Brian

Dato : 11-12-05 19:05

Lars Hoffmann wrote:

> [...]
> fantastiske i mine øjne. Det er muligt den har 1001 heste, men at
> skulle tanke hver 80 km hvis man fyrer dem af, tror jeg ikke er så

Målet har vist heller ikke været en praktisk bil

/Brian

Fra : Klaus G.

Dato : 11-12-05 19:40

> Målet har vist heller ikke været en praktisk bil

Og ej heller at man skal køre 400km/t hele tiden.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Otto J.

Dato : 11-12-05 21:16

> [...]
fantastiske i mine øjne. Det er muligt den har 1001 heste, men at
skulle tanke hver 80 km hvis man fyrer dem af, tror jeg ikke er så

Jow, men hvor hulen finder du 80 km hvor du kan køre med klampen i bund i en
Veyron?

Mvh. Otto

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-12-05 21:24

"Otto J." <hifiotto@hotmail.com> wrote in

> Jow, men hvor hulen finder du 80 km hvor du kan køre med klampen i
> bund i en Veyron?

E20 mod Esbjerg?

--
Martin Johansen [6000]
"Xenon er sagen.. og nej det blænder IKKE"

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-05 21:27

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
> "Otto J." <hifiotto@hotmail.com> wrote in

> E20 mod Esbjerg?

åh ja, vi har jo også en kort stykke ubrugt motorvej ved Hirtshals

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-12-05 21:38

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in news:439c8b78$0$84016
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> åh ja, vi har jo også en kort stykke ubrugt motorvej ved Hirtshals

Ja den er også go' deroppe!

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-05 21:40

> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in news:439c8b78$0$84016
> $edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Ja den er også go' deroppe!

jep forrige år møde vi EN bil i den modsatte kørebare. Jeg vil sige det er
fuldt forsvarligt at køre 400+ Km/t på det stykke vej )))

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-12-05 21:43

> jep forrige år møde vi EN bil i den modsatte kørebare. Jeg vil sige
> det er fuldt forsvarligt at køre 400+ Km/t på det stykke vej )))

Hehe

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 11-12-05 22:16

> åh ja, vi har jo også en kort stykke ubrugt motorvej ved Hirtshals

Ubrugt og ubrugt.

Der kører 15.000 bilier hver eneste dag året rundt.

--
/Jan W Nielsen - pas på - der er vietcong'er i busken..!!

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-05 00:13

> Ubrugt og ubrugt.
>
> Der kører 15.000 bilier hver eneste dag året rundt.

Det gjorde det i hvert fald ikke i den sommerferie hvor vi var det ))
Der kørte 3 biler, hvoraf vi kørte til og fra hirtshals så vi talte for 2

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-12-05 00:20

> Det gjorde det i hvert fald ikke i den sommerferie hvor vi var det ))
> Der kørte 3 biler, hvoraf vi kørte til og fra hirtshals så vi talte for 2

Det er den gennemsnitlige årsdøgntrafik..

--
/Jan W Nielsen - pas på - der er vietcong'er i busken..!!

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-05 21:25

> [...]
> praktisk
>
> Jow, men hvor hulen finder du 80 km hvor du kan køre med klampen i bund i

Tyskland når der er VM i fodbold

--
Tom

Fra : Darking

Dato : 11-12-05 21:31

Otto J. skrev:

> [...]
> så ville den vel ikke rent fysisk _overhale_ den allerede dér?
>
> Ikke for at tage noget fra Veyron, 0-200 på 7,3 sekunder, det er jo rablende

Jeg tror det er samme sted som Jeremy Clarkson har fået sin info fra..
ok han har så også kørt den... egentligt spændende artikel:

http://driving.timesonline.co.uk/article/0,,12529-1890873,00.html

Citat:
"You might point out at this juncture that the McLaren F1 could top
240mph, but at that speed it was pretty much out of control. And anyway
it really isn't in the same league as the Bugatti. In a drag race you
could let the McLaren get to 120mph before setting off in the Veyron.
And you'd still get to 200mph first. The Bugatti is way, way faster
than anything else the roads have seen."