MD Biler - Silkeborg PAS PÅ
Fra : Ih

Dato : 10-12-05 00:06

MD Biler - Silkeborg PAS PÅ

En længere historie om en Audi 100 der blev købt i juli mdr. og som der kun
har været problemer med siden. Forhandleren og hans mekaniker har haft bilen
2 gange. Begge gange af 3 - 4 uger varighed. Første gang kørte mekanikeren
ca. 500 km i bilen, hvilket burde være rigeligt til at finde fejlene som
blev pointeret ca 1 uge efter køb. Herunder problemer i automatgearkassen
(hoppede ud af gear mellem skift, samt meget hårde skift)+
en mængde andre ting, der ikke var umiddelbart synlige ved den 5-10 min.
prøvetur.
Bilen er synet umiddelbart før mit køb i juni. Efter 1. besøg hos
mekanikeren kunne jeg hurtigt konstatere at bilen langt fra havde den kraft
som den havde før besøget. Mekanikeren påstod at gearskifteproblemerne
skyldtes et potmeter på karburatoren. Jeg formoder han har rodet med
karburatoren og dermed har forårsaget et nyt problem ved dette indgreb. Ved
nedennævnte besøg til test hos FDM kunne man bl.a. konstatere, at bilen IKKE
kunne synes pga af for høje samt ustabile CO værdier.... Så er vi
sandsynligvis tilbage til karburatoren, da der ikke er pillet andetsteds der
kan give disse problemer.

Allerede ved konstatering af såvel de mange fejl som fejlenes alvorlighed,
foreslog jeg at handlet gik tilbage uden tab for mit vedkommende
(forhandleren har jo fortiet alle de fejl bilen havde!) - De tilbud jeg
alene fik på gearkasserep her i nærområdet lød på alt mellem 14 og 30.000
kr.

Han krævede en FDM attest efter første rep. forsøg - som om hverken han
eller hans mekaniker kunne finde de fejl jeg gjorde opmærksomme på. Dette
vægrede jeg mig ved, da jeg som tekniker med videregående uddannelse godt
mente såvel jeg selv som hans mekaniker kunne finde ud af uden. Enden blev
dog en tur til FDM, som han krævede. FDM fandt selvfølgelig eksakt de samme
fejl (som alle blev mærket "0") + et par enkelte andre, som jeg ikke har
måleudstyr til at fastslå.

Sagen er her i december endnu ikke afsluttet og jeg diskuterer p.t.
mulighederne med FDM for at få afsluttet sagen. I øvrigt arbejder jeg på
baggrundsmateriale til en artikel herom i FDM´s blad Motor.

Jeg tror dog det ender med en retssag, hvis ikke MD Biler endelig ser at han
er ude på dybt vand.

Mit råd til andre:

Gå LANGT uden om MD Biler i Silkeborg, da jeg ikke på nogen måde kan få øje
på en reel handlende. Man risikerer derimod at stå tilbage med en ordentlig
økonomisk øretæve eller en masse bøvl med retssag m.v., hvis man ikke mener
at ville finde sig i en sådan behandling.

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-05 09:50

Jeg tror du har forventet for meget af dit køb.
Selvom det er en Audi, og den sikkert er gammel,
så er det stadig en brugt bil som ikke kan være som ny.
Men derfor burde han justere kaburatoren ind hvis
den forurener for meget. Sikkert en sonde eller lign.
som er defekt/ustabil.
At den ikke rykker som den skal er givetvis pga.
automatgearkassen som imho altid vil være noget
maxipuch-koblingsgnideri-fedtnings-noget hvor
motoren går op i omdrejninger før bilen begynder
at flytte sig..og det kan måske gi' den manglende
acceleration du efterlyser. -eller dên fornemmelse
af dovenskab.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 10-12-05 09:56

"Olesen" <n/a> skrev :

snip!

Har du overhovedet læst det indlæg du svarer på ?

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-05 15:51

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
> "Olesen" <n/a> skrev :
>
> snip!
>
> Har du overhovedet læst det indlæg du svarer på ?

Nej

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 10-12-05 22:30

"Olesen" <n/a> wrote in message

> Nej

ærligt, i love it..

Fra : Niels Bengaard

Dato : 10-12-05 10:26

Det lyder som en sørgelig sag.
Kan du ikke oplyse hvor gammel bilen er, hvor langt den har gået og hvad den
kostede, det synes jeg mangler i beskrivelsen.
Det er nødvendig viden for man kan vurdere, om man kan komme nogle vegne med
sagen.

Niels

Fra : Ih

Dato : 10-12-05 16:03

Hej
Det vil jeg da gerne besvare. Bilen er en Audi 100, 2,3 aut. fra 92´. Bilen
har imidlertid ikke kørt mere end 107 tkm på købstidspunktet og da jeg
indtil for nylig har kørt en anden Audi 100, jeg har haft i rigtig mange år
uden problemer af nogen art, havde jeg ingen betænkeligheder ved denne her.
Bilen er en tysk importbil og ved en meget nøje visuel gennemgang kunne jeg
ikke lokalisere et eneste korrosionsangreb nogen som helst steder. Kabinen
er særdeles velholdt og sæderne virker lige så faste som ny. Bilen var
oprindelig sat til salg til 109 tkr. men var sat ned til 99 tkr lige inden
jeg købte den.

Det som trigger mig i denne sag, ud over at denne bil indtil videre bliver
laaangt dyrere end ventet og langt dyrere end jeg ellers kunne købe en
tilsvarende til, er, at sælger efter den juridiske vejledning jeg har fået
helt klart har overtrådt bl.a. købeloven. Han har desuden efter min
opfattelse groft tilsidesat normal kundeetik og har flere gange (efter min
opfattelse) bevidst provokeret, bl.a. kommentarer i forbindelse med hans
krav om en FDM attest, som dels var helt unødvendig og som jeg indtil videre
har måttet betale.

Sagen virker ret oplagt rent juridisk, og det ender nok også her, men jeg må
da indrømme at jeg synes det er særdeles irriterende at skulle bruge både
penge men især tid, på en sag som burde være oplagt og let løselig, hvis
ellers MD Biler opførte sig, som jeg ville forvente. Jeg er selv selvstændig
og ved da godt at der kan komme uoverensstemmelse en gang imellem. Hvis man
vil holde virksomheden kørende er man nødt til opføre sig ordentligt og har
man lavet en fejl eller lignende, så må man naturligvis rette den u.b.- lige
gyldigt hvor træls man så synes det må være. Om ikke andet så af hensyn til
kundestømmen. Dårlig omtale kan snart vende kundestrømmen!

mvh
Ivan

Fra : Henrik B.

Dato : 11-12-05 00:14

> Hej
> Det vil jeg da gerne besvare. Bilen er en Audi 100, 2,3 aut. fra 92´.
> Bilen har imidlertid ikke kørt mere end 107 tkm på købstidspunktet og da
> jeg

107.000 km på 13 år?? I don't think so....

> Bilen er en tysk importbil og ved en meget nøje visuel gennemgang kunne
> jeg

Nåååh, så forstår jeg bedre! Jeg ville nok ikke stole på dét km-tal.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Klaus A

Dato : 11-12-05 08:45

> 107.000 km på 13 år?? I don't think so....

> Nåååh, så forstår jeg bedre! Jeg ville nok ikke stole på dét km-tal.

Ja - _det_ er et typisk tysk tal. Der er ingen biler til salg i Tyskland,
der ikke er skruet tilbage på tælleren. (ingen regel uden udtagelser).
En kollega købte sidste år en fin BMW525IX '92 for ca. 400euro. Den havde
rundet 126.000km, og havde ifølge sælger kun været brugt som konebil til at
transportere unger til og fra skole, fobold mv. ... sikkert! Min kollega
regnede med at den havde kørt ca. 20.000km/år.

Klaus A

Fra : DJ Bobo...

Dato : 11-12-05 08:57

"Klaus A" <dknews@FJERNESautzen.com> wrote in message

> [...]

En Audi kan km-mæssigt checkes via den autoriserede forhandler

> [...]
> transportere unger til og fra skole, fobold mv. ... sikkert! Min kollega
> regnede med at den havde kørt ca. 20.000km/år.

En nyere BMW kan via det autoriserede værksted checkes for
hvor mange km, bilen har kørt. Det gøres ved at nøglen placeres
i en hlder, hvorefter km-tallet vises på skærmen. Har bilen aut.
fået nyt nøglesystem, overføres det gamle km-tal til den nye nøgle.
Mogens

Fra : Klaus A

Dato : 11-12-05 22:57

"DJ Bobo..." <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i en hlder, hvorefter km-tallet vises på skærmen. Har bilen aut.
> fået nyt nøglesystem, overføres det gamle km-tal til den nye nøgle.

Sikkert en mulighed, men ikke specielt interessant, bare man har fornuften i
behold ved handel, og mener man for noget for pengene ved det højere km-tal.
(prisen var iøvrigt 4000 euro ikke 400 )

Klaus A

Fra : KNT

Dato : 10-12-05 16:45

> [...]
> økonomisk øretæve eller en masse bøvl med retssag m.v., hvis man ikke
> mener at ville finde sig i en sådan behandling.

Måske er du bare en nørdet brokrøv som tror du kan få en gammel bil, der
fungerer som ny:
Er det ikke ved at være mange årgange siden man produceredeAudi 100?

Knud

Fra : TDN

Dato : 10-12-05 17:04

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fungerer som ny:
> Er det ikke ved at være mange årgange siden man produceredeAudi 100?

Hvis han har givet kr. 100.000 for den har han også krav på den virker. Hvis
prisen havde afspejlet et "engroskøb" til f.eks. den halve pris havde prisen
afspejlet standen og hvad man kunne forvente til den pris. Men til kr.
100.000 ville jeg forvente den er iorden eller bliver bragt iorden.

Mvh
Thomas

Fra : Ih

Dato : 10-12-05 17:23

Hej
Selvom om jeg ganske udmærket forstår din indfaldsvinkel, ville jeg nok
stadig have følt mig taget ved næsen, hvis jeg havde købt en bil til det
halve, men havde fået indtrykket af, at den var iorden (almindeligt slid
undtaget, men stadig så den var lovlig at køre i).

Men én af mine pointer er jo netop at denne bil IKKE var et knaldtilbud. Jeg
fandt på købstidspunktet at bilen var i god stand og sammenholdt med prisen
måtte jeg naturligvis også regne med at bilen var OK (ellers SKAL sælger
gøre opmærksom herpå). Jeg var af forskellige årsager nødt til at skulle
have en bil, så jeg kunne ikke gå og kigge på bil i flere måneder.

Fra : JS

Dato : 10-12-05 18:06
Fra : KNT

Dato : 10-12-05 18:10

Hvad skal vi dog med dette link - det er irrelevant i denne gruppe.

Knud

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-12-05 19:09

On Sat, 10 Dec 2005 18:09:47 +0100, "KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk>
wrote:

>Hvad skal vi dog med dette link - det er irrelevant i denne gruppe.
>
>Knud
>

>"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hvad skal vi dog med Knud - han er også irrelevant i denne gruppe.

/Hans

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 10-12-05 22:31

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message

> Hvad skal vi dog med Knud - han er også irrelevant i denne gruppe.
>
> /Hans

Hørt ! Dejligt med demokratur..

Knud du er stemt ude forlad venligst øen..

Fra : Henrik B.

Dato : 11-12-05 00:15

> Hvad skal vi dog med dette link - det er irrelevant i denne gruppe.

Ikke så længe at nogle i gruppen top-citerer...

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : DJ Bobo...

Dato : 10-12-05 17:36

"Ih" <habit@mail.dk> wrote in message

> MD Biler - Silkeborg PAS PÅ
> En længere historie om en '92 Audi 100 der blev købt i juli mdr. for
> 100.000 skyldtes et potmeter på karburatoren. Jeg formoder han har rodet
> med karburatoren og dermed har forårsaget et nyt problem ved dette
> indgreb. Så er vi sandsynligvis tilbage til karburatoren...

Bilen har ikke karburator men mekanisk benzinindsprøjtning...

> [...]
> mulighederne med FDM for at få afsluttet sagen. I øvrigt arbejder jeg på
> baggrundsmateriale til en artikel herom i FDM´s blad Motor.

Man kan undre sig over, hvorfor du ikke fik bilen undersøgt af FDM,
inden eller ifm. du købte den. Du har ikke kendskab til biler, ligesom
du tilsyneladende ér medlem af dén forening...

At handle bil er vanskeligt - det går ofte galt. Kender jeg fra mig selv...

/Mogens

Fra : Ih

Dato : 10-12-05 19:41

Korrekt, jeg burde/kunne have betegnet "karburatoren" som
indsprøjtningsenheden! Men øhhhhhhh er det af væsentlig betydning for det
som sagen drejer sig om? Næppe!

At du kan undrer dig over den mabglende FDM attest, kan jeg selvf. ikke
kommentere som sådan, men jeg kan da sige, at trods din dom overfor min
person vedr. mekanisk/korrosionsmæssig viden, så vil jeg alligevel
postulere, at jeg ved en god del over gennemsnittet om dette emne. Derfor
fandt jeg det irrelevant at betale 2300 kr. for en test, som jeg selv kunne
udføre ca. 95 % af. De sidste 5 % kan jeg få dækket ind lokalt v.h.a.
bekendte mekanikervenner.

Jeg forstår simpelthen relevansen i mange af de kommentarer jeg har stiftet
bekendtskab med indtil nu. Faktisk kan jeg få indtrykket af, at der er for
mange krakilere/psykisk syge- mennesker med syg trang til at korrekse
ubetydeligheder eller mennesker med konstant negativ indstilling til alt og
alle........ At jeg er medlem af FDM.......øhhhhh ja.....OG? Jeg HAR som
sagt hverken ønsket FDM attesten fra starten eller søgt at gøre FDM til den
evige endegyldige sandhed eller.... Jeg aner simpelthen ikke hvor du vil hen
med din kommentar. Prøv at forklare HELT eksakt hvad du mener! Er der noget
reelt i dit efterfølgende indlæg skal jeg med glæde svare, men jeg må
indrømme, at det er trættende at svare på/forsvare mig selv mod mere eller
mindre infantile angreb som der absolut IKKE er belæg for.

Jeg går ud fra at det kun er de rette der føler sig ramt af denne kommentar.

mvh (til de "rette" >S<)

Fra : DJ Bobo...

Dato : 10-12-05 19:49

"Ih" <habit@mail.dk> wrote in message

> Prøv at forklare HELT eksakt hvad du mener!

Hvis der er så mange fejl på din bil, kan man vil med rette kalde
dig det modsatte af et mekanisk geni. Derfor burde du vel have
draget nytte af dit medlemsskab af FDM, idet du på den måde
2.300 eller ej kunne få sagkundskaben til at hjælpe dig med at
imødegå ærgrelser.

Jeg handler en del biler og kalkulerer risikoen - om jeg vil betale
FDM eller bærer en evt. "smerte" selv bagefter. Jeg har indtil videre
gjort det sidste - og som jeg skriver, koster det lidt skrammer en
gang imellem.

Hvis det går galt forsøger jeg at lære deraf - og hyler sjældent op
i en nyhedsgruppe om det...

Når din sag er afgjort ved retten - eller I har sammen fundet ud af
det - kan du hænge ham ud eller det modsatte, rose ham i gruppen.
Ikke før, IMO...
Mogens

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 10-12-05 20:02

Ih skrev:
> Korrekt, jeg burde/kunne have betegnet "karburatoren" som
> indsprøjtningsenheden! Men øhhhhhhh er det af væsentlig betydning for det
> som sagen drejer sig om? Næppe!

Der skyder du så ved siden af endnu en gang.

Du stempler dig selv. Det er netop dig der fremtræder som
krakiler/psykisk syg med din fremturen diverse uddannelser
og bedre viden. Kom nu med dem!. Hvorfor er du så længe om
at fortælle hvad model vi helt nøjagtig vi taler om?. Og
hvilke fejl?. Og er din bil ikke galvaniseret?. Hvorfor
spørger du ikke dine mekanikervenner til råds?.

Det med din gearkasse kan være et simpelt
justeringspørgsmål. At den forurener for meget kan blandt
andet skyldes to ting. Benzintilskudsdysen lækker. Den er
pisse dyr. Eller katalysatoren er smuttet. De har flere Audi
problemer med.

Ps. du må selv om du svarer. Men du træder ind i flere
grupper på en uheldig måde. Og taler arrogant ned på andre
som kommer med indlæg.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Ih

Dato : 10-12-05 20:27

Skulle der være personer som overvejer at købe bil hos MD Biler (håber ikke
jeg nu også anklages for reklame for firmaet >S<), der ikke vil vente på et
indlæg i Motor, OG som gerne vil høre alt om sagen (der som sagt holder rent
juridisk! Uanset hvad andre enkeltpersoner her i gruppen måtte mene) er I
meget velkomne til at maile direkte til mig.
Jeg vil ihvertfald ikke forpasse min mulighed for at hindre, at andre får
samme tidskrævende og indtil videre problematiske og dyre udgiftsmæssige
bilkøb. Måske omtalen her også medføre at andre stoler knap så meget på
f.eks. bilforhandlere og deres etik som jeg gjorde. Er der reelle
forespørgsler bedes de som sagt rettet til min personlige mail.

Til I andre: Fortsæt jeres infantile angreb (som I vel kan opildne hinanden
med)- de er ganske underholdende, men jeg synes ikke rigtig jeg vil bruge
mere tid på forsvar og besvarelser af. -Jeg nyder blot at se hvor stor
kreativiteten er. Hvis jeg svarer arrogant er der sikkert en årsag - prøv at
dissekere >S<!

mvh

Fra : KNT

Dato : 10-12-05 21:05

Nå - når han ikke får 100% medhold bliver han sur

Knud

Fra : Ih

Dato : 10-12-05 21:19

Nej nej for søren - det oplæres man skam hurtigt i at acceptere på uni! Men
måske hjælper det at følge jeres egne "regler" om at være konkret, saglig og
ikke nedladende. Så ville det måske være anderledes. Du ved som man
råber.......... (ja, kom så...kommenter >S<)

Fra : JS

Dato : 10-12-05 20:16

KLIP (en masse fejlagtigt postet halløj)

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 10-12-05 22:33

"JS" <js_539@hotmail.com> wrote in message
> KLIP (en masse fejlagtigt postet halløj)
>
> http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Har du noget konstruktivt at bidrage med?

Fra : Christian Raaby

Dato : 10-12-05 23:24

> Har du noget konstruktivt at bidrage med?

Hehe, er der ikke noget med, at man ikke skal kaste med sten, hvis man selv
bor i et glashus???

Så vidt jeg kan se, så har du bidraget til denne tråd med:

> ærligt, i love it..

> Hørt ! Dejligt med demokratur..
>
> Knud du er stemt ude forlad venligst øen..

Til IH:

Jeg synes modsat andre, at du har givet en tilpas uddybende og sober
forklaring af problemet med MD Biler. Selvfølgelig er der en masse detaljer,
som man kan skrive side op og ned, men som en generel advarsel mod en
problematisk forhander, så synes jeg det er fint.
Det er jo også stadig op til folk selv at vurdere, om de vil følge din
advarsel.

Til gengæld synes jeg, at du ved sådan en posting bør underskrive med dit
fulde navn istedet for initialer. Det er det mest troværdige, og især i
denne situation.

Men tak for advarslen

Mvh.
Christian