Navn på motordel
Fra : Dak

Dato : 09-12-05 11:30

Jeg leder efter navnet på det dæksel som sidder allerøverst på motoren. Min
mekaniker har strammet skruerne, eller gjort noget andet så der er kommet
flere revner lige ved skruerne. Så skal have skaffet mig et nyt brugt et
af slagsen. Passer det at det er ventildækslet?
og er sådan en fætter lavet helt af plastik? jeg banker på det og det lyder
jo ikke ligefrem af metal...

Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : hanzen

Dato : 09-12-05 11:44

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lyder jo ikke ligefrem af metal...
>

> Dak
> Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Ventildæksel lyder som et godt bud.
Nu ved jeg ikke hvad en Ford er bygget af, men i "gamle dage" var det lavet
af noget tyndt blik. Nu er plastic jo mange ting og der findes sikkert en
blanding der kan bruges til det formål. Det giver nok også en bedre
lyddæmpning end tynd metalplade.

--
hilzen
hanzen

SAAB 900 185 hk med kunstigt åndedræt 4 dørs + 1 bagklap + 1 motorhjelm
)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-12-05 11:46

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev i en meddelelse

> af slagsen. Passer det at det er ventildækslet?

Bingo :)

> og er sådan en fætter lavet helt af plastik? jeg banker på det og det
> lyder jo ikke ligefrem af metal...

Det kan det være, det el. blik, det skal ikke andet end holde olien inde i
motoren.
BTW. Din mekker er et klythovede/ klamphugger. For så hårdt skal det ikke
spændes, hvis pakningen er rimelig frisk.

Fra : Dak

Dato : 09-12-05 12:10

> BTW. Din mekker er et klythovede/ klamphugger. For så hårdt skal det ikke
> spændes, hvis pakningen er rimelig frisk.

Det var i forbindelse med en udskiftning af den pågældende pakning.
rimelig frisk var den vel.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-12-05 12:17

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev i en meddelelse

> Det var i forbindelse med en udskiftning af den pågældende pakning.
> rimelig frisk var den vel.

Du må have Dolph på banen, og tildele ham et par ninja-huskekager. Så kan
han lære det ;).

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-05 15:48

> [...]
> brugt et af slagsen. Passer det at det er ventildækslet?
> og er sådan en fætter lavet helt af plastik? jeg banker på det og det

Ja det hedder ventildæksel og det er lavet af "plastic" på din DOHC. På OHC
er det lavet af blik

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-05 16:13

> Ja det hedder ventildæksel og det er lavet af "plastic" på din DOHC. På
OHC
> er det lavet af blik

hvem kan dog finde på at lave det af plastik ?!?!
underligt..

Mvh
Morten

Fra : Awul Dasfilshabeda

Dato : 09-12-05 17:52

Juel formulerede spørgsmålet:

> hvem kan dog finde på at lave det af plastik ?!?!
> underligt..

Ford ?

--

Awul Dasfilshabeda

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-05 18:09

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse
> OHC
>
> hvem kan dog finde på at lave det af plastik ?!?!
> underligt..

Nu kom ordet "plastic" i gåseøjne fordi det nok nærmere er en eller anden
varmebestandig kunststof.

--
Tom

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 10-12-05 16:35

> Nu kom ordet "plastic" i gåseøjne fordi det nok nærmere er en eller anden
> varmebestandig kunststof.

Kan du sige: 'Formpressetglasfiber'?

Det er trykstøbt i glasfiber.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC + Tipo (grin bare, de er betalt

Fra : Armand

Dato : 10-12-05 23:43

Uffe Bærentsen wrote:

> Kan du sige: 'Formpressetglasfiber'?
> Det er trykstøbt i glasfiber.

Glasfiber?
Hvis du slår op de rigtige steder (prøv f.eks:
http://fiberline.dk/dk/other/1553_Kompositter_generelt.asp ),
vil du opdage at det hedder "glasfiberforstærket polyester" og hvad er
det nu at polyester er for et materiale?
"Glasfiber" er rigtigt nok dét ord man bruger i daglig tale om
materialet; men ud fra de mange forskellige materiale-sammenblandinger
der findes samt udvikles idag, burde man i bund og grund vænne sig til
at bruge det mere generelle tekniske begreb "komposit" :-/

Men ok, det er taget ad notam at Sierra'ens ventildæksel ér af komposit!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 10-12-05 15:19

Dak wrote:
> [...]
> af slagsen. Passer det at det er ventildækslet?
> og er sådan en fætter lavet helt af plastik? jeg banker på det og det lyder

Mon ikke at det er et af disse hersens dækskjolde som skjuler al
teknikken formenigmand, samt pynter i motorjournalisternes kameralinser
og som er blevet vældigt populære de senere år :-/
Ifald, er det så afgjort et kosmetisk banalt problem (hvor tit ser du
pågældende skjold med egne øjne?) som endda kan skyldes motorvibrationer
og ikke nødvendigvis mekanikerens fejljusterede (læs: fraværende!)
momentnøgle :-/

--
Armand.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 10-12-05 15:37

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev :

>Mon ikke at det er et af disse hersens dækskjolde som skjuler al
>teknikken formenigmand, samt pynter i motorjournalisternes kameralinser
>og som er blevet vældigt populære de senere år :-/

Det er det ikke i DAK's bil - den er jo fra før verden gik af lave ;)

(en Sierra 2.0i DOHC)

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Armand

Dato : 10-12-05 16:19

jan@stevns.net wrote:

> Det er det ikke i DAK's bil - den er jo fra før verden gik af lave ;)
> (en Sierra 2.0i DOHC)

OK!
Men, i mine øren lyder det så meget desto mere usandsynlig at
ventildækslet skulle være af plast (som er et vidtdækkende ord for
kunst-materialer der kan formstøbes (er plastiske)) :-/

--
Armand.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 10-12-05 17:33

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev :

>OK!

Du er tilgivet ;)

Du er jo også nyligen arriveret til gruppen her, sådan mere fast, end
jeg husker dig - velkommen til iøvrigt

(vi er ligeså skøre (gale) her, som der du plejer at skrive ;)

>Men, i mine øren lyder det så meget desto mere usandsynlig at
>ventildækslet skulle være af plast (som er et vidtdækkende ord for
>kunst-materialer der kan formstøbes (er plastiske)) :-/

Er man en hammer ligner altig søm !

og det kan skam udemærket føles som noget plastic halløjsa...

Fra : Armand

Dato : 10-12-05 23:48

jan@stevns.net wrote:

> Er man en hammer ligner altig søm !

> og det kan skam udemærket føles som noget plastic halløjsa...

Dét vil være let at bedømme på denne årstid: Sådan en råkold
december-morgen vil metal qua sin varmelening, føles koldt, og vice
versa for plast's vedkommende!

Apeospos: Det behageligste toiletsæde jeg har siddet på var på et lokum
ud over klippevæggen under en skiferie i Norge: Selvom balderne ville
fryse sig blåsprængte efter selv kort tid var polystyren-brædtet på det
nærmeste varmt at sidde på

--
Armand.