overhaling i sving- DUMT
Fra : OZ7PUS

Dato : 08-12-05 20:34

Ja på vejen hjem idag kommer jeg til at ligge bag ved en lastbil med 4 biler
efter sig .. mig som nr.5
De 4 der lå der i forvejen lå MEGET tæt 1½-2M max så jeg holder rimelig
afstand
Der kommer så en tåbe (Yes lygterne var tændt) helt op i røven på mig 1½m
max da jeg ikke kunne se hans lygter gennem bakspejlet(køre st.car såe) Der
kommer så et par modkørende efter dem racer han forbi.
Længere fremme drejer vejen mod højre og der er trær på begge sider, Tåben
fortsætter overhalingen og da han er ved lastbilensbaghjul kommer der så
modkørende og han er nød til at hugge bremsen i.
Jeg får self oss lettet foden og trykket på bremsenda jeg jo udemærket er
klar over hvilket hul han vil ind i, da hullet når ham er modkørende meget
tæt på så han kaster bilen til højre ind i hullet for så at ende i grøften
med efterfølgende rulletur.

Så fik jeg ellers bremsen jokket ned og ind til siden i Racergear;) lidt
tilbage og lygterne ind mod bilen, Der iøvrigt stod på alle 4 hjul. Den
modkørende er også på vej tilbage, Jeg er overbevidst om at personen IKKE
har overlevet, Men hopper ud af nissanen og skynder mig over til den
væltede.

Det er en mand vel sidst i 30erne umiddelbart uskadt, Hvilket han hvist kan
takke mercedes for
Han er fortumlet og jeg får ham til at blive siddende i bilen da jeg er
bange for om nakken har taget skade
Der bliver så ringet 112 (modkørende) og efter max 10 min holder
Fru.Frøkjær der (ambulance læge)
politi og ambulance er der lidt efter og tager manden med.

Så tænk på hvordan i køre, det kan gå grueligt galt

Iøvrigt en stor tak til lastbilen, Han var den enste der kom tilbage de
andre 4 fortsatte sku

OZ3BTO

Fra : Leonard

Dato : 08-12-05 21:07

"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> wrote:

>Iøvrigt en stor tak til lastbilen, Han var den enste der kom tilbage de
>andre 4 fortsatte sku

Egentlig flot at den modkørende opdagede uheldet og kom tilbage ...

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-12-05 00:21

Leonard <usenet@leonard.dk> wrote in

> Egentlig flot at den modkørende opdagede uheldet og kom tilbage ...

Det kan godt være jeg spørger meget dumt nu, men kan man andet? (andet end,
at opdage det altså).

--
Martin Johansen [6000]
"Xenon er sagen.. og nej det blænder IKKE"

Fra : Leonard

Dato : 09-12-05 10:33

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> wrote:

>Det kan godt være jeg spørger meget dumt nu, men kan man andet? (andet end,
>at opdage det altså).

Som modkørende?
- ja, det tror jeg. Fjolset trækker ind til højre ligefør han
kolliderer med den modkørende, hvis jeg var modkørende ville jeg have
det meste af min opmærksomhed rettet fremad til højre for mig selv, da
det ville være den vej jeg ville være i gang med at forberede at
undvige og når fjolset er væk, ville det være vejen lige foran mig,
der nu er synlig efter at han har skjult det stykke for mig, der ville
have min interesse. Det er jo der jeg skal køre nu. Og det er helt
sikkert ikke i alle situationer at jeg ville nå at dreje hovedet til
venstre for at se hvad det var for et fjols og hvad der blev af ham.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-12-05 11:14

> Som modkørende?

Ja.

> [...]
> sikkert ikke i alle situationer at jeg ville nå at dreje hovedet til
> venstre for at se hvad det var for et fjols og hvad der blev af ham.

Okay jeg ville helt sikkert opdage det, men det hænger så nok også sammen
med, at jeg er en flittig bruger af spejlene.

Fra : Leonard

Dato : 09-12-05 12:16

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> wrote:

>Okay jeg ville helt sikkert opdage det, men det hænger så nok også sammen
>med, at jeg er en flittig bruger af spejlene.

Det er jeg også, altså flittig bruger af spejlene, jeg ved som regel
ligeså meget om hvad der sker bag mig som foran, men derfor kan det
godt glippe i en spændt situation, som jeg vil tro den her beskrevne
var.
Og hvis man ikke opdager det, så ved man jo heller ikke at man ikke
har opdaget det, medmindre man kan genkende situationen når man kommer
hjem og læser news

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-12-05 12:44

> [...]
> ligeså meget om hvad der sker bag mig som foran, men derfor kan det
> godt glippe i en spændt situation, som jeg vil tro den her beskrevne

Det mest naturligt burde være at man liiige holder øje med spejlene i en
"lige-ved-og-næsten"-situation.

> Og hvis man ikke opdager det, så ved man jo heller ikke at man ikke
> har opdaget det, medmindre man kan genkende situationen når man kommer
> hjem og læser news

LOL

Fra : OZ7PUS

Dato : 10-12-05 07:24

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> Martin Johansen [6000]
> "Xenon er sagen.. og nej det blænder IKKE"

nå lå jeg jo 50M ca efter 4. bil og da forulykkede trækker ind og jeg ser
han fortsætter i grøften bremser jeg alt hvad jeg kan da man jo ikke ved
hvor han ender .Nok det modkørende har bemærket for siden at se vraget i
bagspejlet oplyst af 2 styk. rally3000 projektøre.

Men under mig over at lasstbilen kom tilbage men ikke de 4 biler .. ikke
engang den sidste som ellers var få cm fra at ryge med.

OZ3BTO

Fra : Leonard

Dato : 10-12-05 12:12

"OZ7PUS" <elbartodkspampam@hotmail.com> wrote:

>Men under mig over at lasstbilen kom tilbage men ikke de 4 biler .. ikke
>engang den sidste som ellers var få cm fra at ryge med.

De skulle jo nok noget andet ...

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Armand

Dato : 10-12-05 17:11

OZ7PUS wrote:

> [...]
> Men under mig over at lasstbilen kom tilbage men ikke de 4 biler .. ikke
> engang den sidste som ellers var få cm fra at ryge med.

Tjaeh, hvor mange personers sammenstimlen er egentlig nødvendig i dén
situation :-/
Mange kigger vel også stift frem for sig for ikke at implicere sig
videre i situationer der kan give vedkommende traumer lang tid fremover :-/
En af mine kammerater hjalp som skoleknægt engang sin vognmands-far med
at rydde sne (læs: holde ham vågen under de lange nattevagter!) og
oplevede derved at de blev påkørt bagfra mens de holdt stille. Han var
først ude og omme bag bilen og så som det første lige lukt ind i hjernen
på en stendød bilist hvis Fiat på det nærmeste var kørt ind under
lastvognens højre bag-hjørne - Hán har siden altid været den der var
stille når andre talte om trafikuheld, og det er måske slige situationer
at mange trafikanter bevidst afholder sig fra at komme i

--
Armand.

Fra : OZ7PUS

Dato : 10-12-05 23:29

> [...]
> bag-hjørne - Hán har siden altid været den der var stille når andre talte
> om trafikuheld, og det er måske slige situationer at mange trafikanter

Mindes at det er strafbart at fortsætte .... Så den der holder hvist ikke i
rettet når det kommer dertil

Jeg har selv oplevet en del ubehagelige episoder bla. en fastklemt der var
ved bevidsthed og i store smerter Det er MEGET ubehageligt ikke at kunne
gøre noget for sådan en person

OZ3BTO

Fra : Brian

Dato : 09-12-05 21:26

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det kan godt være jeg spørger meget dumt nu, men kan man andet?
> (andet end, at opdage det altså).

Da en anden bil kom over i min vejbane, og ramlede frontalt ind
i mig, opdagede ham der kørte 60-80 meter foran mig, ikke en skid.

Folk kan sgu overse meget

/Brian

Fra : Brian

Dato : 08-12-05 21:25

OZ7PUS wrote:

> Så tænk på hvordan i køre, det kan gå grueligt galt

Ja, det er sgu skræmmende den slags.

Om ikke andet, laver torsken ikke samme stunt foreløbig, samt
at du vil være ekstra opmærksom på den slags situationer

/Brian

Fra : Peter Weis

Dato : 08-12-05 21:19

OZ7PUS wrote:

> [...]
> Fru.Frøkjær der (ambulance læge)
> politi og ambulance er der lidt efter og tager manden med.

Grusomt hvordan sådan en knold kører.

Dejligt at han ikke kom værre til skade. Endnu mere dejligt at ingen
uskyldige kom til skade.

mvh
Peter

Fra : Juul

Dato : 08-12-05 22:18

Hej hej

Det var da en idiot der fik kærligheden at føle...

Jeg kom iøvrigt hjem fra et møde idag i Tyskland. Lidt uden for lufthavnen i
Göteborg var en BMW 645i minuttet forinden jeg kom havnet midt i en stor
rundkørsel med en høj i midten. BMW'en der først havde kørt over to
voldsomme kantsten direkte på vej ind i rundkørslen holdte præcis på toppen.

Hvad der var mindre heldigt var at i midten stod også en enorm lysmast der
var knækket og landet oven på BMW og en del af rundkørslen. Et hurtigt skøn
var at bilen var totaltskadet. Klaphatten var allerede under kontrol af
lufthavnens personale og man stod og så håbløst på lysmasten og bilen.

Måske jeg misopfattede situationen - det kunne også være (dyr) abstrakt
kunst...

MVH Juul

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-12-05 22:22

Den Thu, 8 Dec 2005 20:33:41 +0100, skrev OZ7PUS :

> på vejen hjem idag kommer jeg til at ligge bag ved en lastbil med 4 biler
> efter sig .. mig som nr.5
> De 4 der lå der i forvejen lå MEGET tæt 1½-2M max så jeg holder rimelig
> afstand

Jeg finder anledning til at få luft for et af MINE irritationsmomenter i
trafikken.

Der befinder sig et langsomt køretøj på en hovedvej. Fint nok. Vi skal
alle være her. Den første billist der kommer op bag ved køretøjet
kan/vil af en eller anden grund ikke overhale. Fint nok. Det er et frit
land vi lever i. Men vedkommende kører så tæt på den langsomtkørende, at
den næste billist der nu er dukket op bagfra, er nødt til at overhale
begge køretøjer for at komme forbi. Det er ikke lige muligt og efter et
stykke tid affinder bil nr. 3 sig med tingenes tilstand men osse han
kører så tæt at den 4. bil i køen nu er nødt til at finde plads nok til
at overhale 3 biler.

Jo længere køen bliver, jo sværere bliver det at komme forbi.

Hvem skaber den kø? Det langsomtkørende køretøj forrest? Næh... TÅBEN
der kører bagved med for lille afstand!

Gudskelov oplever jeg forbløffende ofte at det langsomtkørende køretøj
trækker ind til siden og lader den ophobede kø komme forbi når det sker,
for det er godt nok frustrerende at sidde som nr 4 eller 5 i sådan en kø
og bare se det ene overhalingshul efter det andet glide forbi....

Så hvis man ikke har tænkt sig at overhale... så tænk lige på dem bagved
og giv god plads så de kan komme forbi.

--
Kent Oldhøj

Fra : Brian Sørup

Dato : 08-12-05 22:27

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg finder anledning til at få luft for et af MINE irritationsmomenter
> trafikken.
[SNIP irritation]

> Så hvis man ikke har tænkt sig at overhale... så tænk lige på dem
bagved
> og giv god plads så de kan komme forbi.

Jeg plejer bare at vente på fri bane, 3-4 klik ned med venstre fod og så
fuld rulle - så er jeg forbi 3-4 biler og et hængertræk i løbet af
ganske kort tid, hastigheden er godt nok et stykke over Hr. Duracells
bevidsthedsområde, men jeg sænker i det mindste ikke trafikken......
--
Brian Sørup
Honda VFR 750 F RC36

Fra : Anders Majland

Dato : 09-12-05 11:08

> Jeg plejer bare at vente på fri bane, 3-4 klik ned med venstre fod og så
> fuld rulle - så er jeg forbi 3-4 biler og et hængertræk i løbet af
> ganske kort tid

Eller også når de kun næsten op til den forreste da nummer 2 trækker ud for
at overhale og han når ikke at se at du gør det samme ... Og i ligger nu 2 i
de modkørendes bane med dig tættest på grøften ....

Jeg gør det da selv på mc (dog ikke så mange gear ned og heller ikke så
hurtigt - der kan min enstamper ikke og man skal fandme være opmærksom
på om de andre pludseligt også vil overhale selvom de måske har ligget og
sovet i rækken længe ... Nogen kan man selvfølgelig se det på - altså at de
venter på et hul der er stort nok men der er også mange der ikke er til at
læse ...

Fra : Leonard

Dato : 09-12-05 12:18

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

>Eller også når de kun næsten op til den forreste da nummer 2 trækker ud for
>at overhale og han når ikke at se at du gør det samme ... Og i ligger nu 2 i
>de modkørendes bane med dig tættest på grøften ....

Eller man opdager hvorfor det er der ikke blive roverhalet, når man er
hlet oppe på siden af det langsomme køretøj, der nu drejer til venstre
.... been there, done that, 6 uger i gips ...

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Brian Sørup

Dato : 09-12-05 20:42

> Eller man opdager hvorfor det er der ikke blive roverhalet, når man er
> hlet oppe på siden af det langsomme køretøj, der nu drejer til venstre
> ... been there, done that, 6 uger i gips ...

Jepz, man skal være vågen - jeg har svjh været ude for situationen 3-4
gange i min forholdsvis korte MC-karriere, de 3 af gangene var på det
samme sted, og der er ingen sideveje.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : OZ7PUS

Dato : 10-12-05 07:30

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:43995788$0$46999$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> de venter på et hul der er stort nok men der er også mange der ikke er til

Gør som jeg lærte da jeg tog mit kørekort .. vente til det var min tur til
at komme om
Der må jo ligesom være en grund til at de andre endnu ikke har overhalet
...Enten at vi faktisk køre det tilladte eller at der er modkørende eller
sving

Jeg kunne da oss have lagt mig helt op i røven på de andre 4 også forsøgt at
overhale. Men efter som speedo stod på 85-90 mente jeg ikke der var nogen
grund til det ... om du køre 90 eller 110 på en strækning af 20km ja så er
det sku ikke mange minutter der spares

OZ3BTO

Fra : Anders Majland

Dato : 10-12-05 17:51

> [...]
> Der må jo ligesom være en grund til at de andre endnu ikke har overhalet
> ..Enten at vi faktisk køre det tilladte eller at der er modkørende eller

Men jeg må indrømme at jeg godt kan finde på at køre mere end de 80 på en
jysk landevej - desuden bryder jeg mig ikke om at ligge midt en række biler
på mc hvis jeg kan undgå det. Der er alt for mange der ligger alt for tæt
bagfra. Så selvom f.eks en lastbil ligger og kører 89 og der ligger nogle
stykker bag der tilsyneladende finder hastigheden fin - hvis der så kommer
mere trafik bagfra overhaler jeg hvis det muligt og lægger mig med
~90-100km/t igen. Skal jeg køre i kø så vil jeg helst ligger bagerst ...

Btw det er muligt at mange har respekt for klippekortet (mig selv incl) men
i formiddag lå jeg i bil med trailer og 90km/t - alligevel blev jeg
overhalet af andre med trailer ....

> om du køre 90 eller 110 på en strækning af 20km ja så er det sku ikke
> mange minutter der spares

Nej den største forskel opstår når de "fortravlede" ankommer bagfra og
klemmer sig op igennem rækken. Der er nogen der kører efter at en
motorcyklist squ nok flytter sig - og det gør jeg jo så .... (Modkørende der
overhaler, medkørende der trækker ind på siden af mig osv)

Fra : Kim Kristensen

Dato : 09-12-05 12:18

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ganske kort tid, hastigheden er godt nok et stykke over Hr. Duracells
> bevidsthedsområde, men jeg sænker i det mindste ikke trafikken......

Det er så der hvor de ekstra "overhalingsspor" slutter på A6'eren politiet
står og måler, det har jeg set utallige gange for der er helt sikkert
gevinst nå nogen skal forbi en kompakt kø.

Med venlig hilsen Kim

Fra : OZ7PUS

Dato : 09-12-05 03:19

> [...]
> og bare se det ene overhalingshul efter det andet glide forbi....
>
> Så hvis man ikke har tænkt sig at overhale... så tænk lige på dem bagved

Tåben i dette tilfælde kunne jo ikke vente til det blev mulig og tog
chancen i et sving ..
De andre bagved ventede skam bare på at komme forbi

OZ3BTO

Fra : Nygaard

Dato : 09-12-05 10:23

> Så hvis man ikke har tænkt sig at overhale... så tænk lige på dem bagved
> og giv god plads så de kan komme forbi.

Filosofien i det du siger er rigtig nok, og har også sin berettigelse hvis
3-4 biler køre "konvoj" på en landevej... Men hvis trafikken er mere tæt end
det, eller hvis nogle af bilerne selv har ønske om at overhale (man må vel
godt overhale selv om man ikke har 250 HK) så dur det ikke i praksis. Hvis
jeg ligger i sådan en kolonne, og giver den afstand til bilen foran som
loven foreskriver, så går der ikke ret lang tid før den utålmodige
"Kolonnenspringer" bagved lige skal nappe mig med, og klemme sig ind foran
mig... Jeg må så sænke farten for at igen opnå bremselængde, hvorefter ham
bagved nu bliver irriteret over at jeg sætter farten ned, og overhaler mig,
og før man får set sig om, så holder man stille i vejkanten...

/Nygaard

Fra : OZ7PUS

Dato : 10-12-05 07:34

"Nygaard" <nejtaktil@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mig,
> og før man får set sig om, så holder man stille i vejkanten...

Hold øje med dine spejle også blink med venstre blinklys og træk lidt ud når
idioten begynder at trække ud
Så finder de sku som reglen ind på plads igen,

OZ3BTO

Fra : spamsen

Dato : 10-12-05 22:56

Hej,
In news:439a76dd$0$196$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
OZ7PUS <elbartodkspampam@hotmail.com> typed:
> Hold øje med dine spejle også blink med venstre blinklys og træk lidt
> ud når idioten begynder at trække ud
Spørgsmål: gør du også det når du kan se det er politiet?
Men hvorfor ikke bare lade dem overhale, de trækker vel ikke pengene på din
konto for at betale bøden?

> Så finder de sku som reglen ind på plads igen,
yhmm sikkert, indtil "overmanden" får dig lempet ind til siden og "død ved
kølle"..

> OZ3BTO
..-Flemming

Fra : OZ7PUS

Dato : 10-12-05 23:42

"spamsen" <breznewXX@XXhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> din konto for at betale bøden?

> yhmm sikkert, indtil "overmanden" får dig lempet ind til siden og "død ved

Der er jo ligesom risiko for at jeg ryger med i et evt. uheld hvis han
snupper en af de foran kørende eller modkørende
Politiet lader man self komme forbi

"Død ved kølle" De skal være velkommen .. Der ligger altid en stor
svensknøgle bag mit sæde og 9 ud af 10 gange har jeg vovsen med
Slædehunde er ikke noget man spøger med hvis ejeren er i problemer ..

OZ3BTO

Fra : spamsen

Dato : 11-12-05 00:09

In news:439b59bc$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
> [...]
>>

> Der er jo ligesom risiko for at jeg ryger med i et evt. uheld hvis
> han snupper en af de foran kørende eller modkørende
ok? dvs. du vil hellere være til "gene og ulempe i trafikken" end du vil
hjælpe andre med at komme videre?
men jeg er sikker på hvis du holder din hastighed istedet for at gasse op,
eller også hjælper din medtrafikant uden om ved at lette foden fra
speederen, og dermed undgår at bringe dig i en sådan situation, så når i
begge at spise næste måltid mad uden brug af diverse hjælpemidler :)

> Politiet lader man self komme forbi
"politiet" er vel også "kun" mennesker?

> "Død ved kølle" De skal være velkommen .. Der ligger altid en stor
> svensknøgle bag mit sæde og 9 ud af 10 gange har jeg vovsen med
> Slædehunde er ikke noget man spøger med hvis ejeren er i problemer ..
Nu er det ikke for at jeg går ind for "road rage" eller hvad man kan kalde
det..
Men man finder altid sin overmand (eller dennes pistol), og der kan selv din
sikkert fine hund heller ikke beskytte dig?
så er det vel man kan spørge sig selv og sin familie om det var det værd,
eller kan man? :)

> OZ3BTO
..-Flemming

Fra : Armand

Dato : 10-12-05 16:53

Kent Oldhøj wrote:

> [...]
> Jo længere køen bliver, jo sværere bliver det at komme forbi.
> Hvem skaber den kø? Det langsomtkørende køretøj forrest? Næh... TÅBEN

Holddakæft: En medlidense til min yndlings-aversion! HØRT HØRT!!!
Jeg befinder mig dagligt i scenariet på et stykke motortrafikvej hvor
områdets industri medfører en relativ stor mængde tung trafik og som
trafikanten med overblikket og mod på at overhale (= absolut
egenopfattelse!) ender man jævnligt med at måtte opgive "hele distancen"
og derfor må klemme sig ind i køen af biler - Og så er det man man
utvivlsomt oplever at få bagvedkørende kø-trafikant's lange lys i nakken
- Hvad har manden i tankerne? At jeg skulle blive i modsatte bane på
bedste selvmorderiske vis??

Hvis man kigger på situationen rent lovgivningsmæssigt så finder jeg,
udover den evigtgyldige med afstanden til forankørende, kun to regler
der omtaler situationen:
- Man skal overhale hurtigt og sikkert og med god afstand til andre
trafikanter!
- Man skal holde til højre og lade sig overhale af bagfrakommende!
I mine øjne ligger hele problemet slet og ret i manglende afstand til
forankørende, men den almene mening i situationen er givetvis at den
bagfra kommende kører aggressivt og derfor er trafiksynderen

Og så lige en afart:
Vi kender ligeledes alle de kilometerlange overhalings-situationer med
lastbiler der liige skal forbi et andet vogntog fordi han kan køre ½km/t
hurtigere. Selv offentligheden har fået øje for sagen eftersom man
indførte overhalingsforbud for tung trafik på flere motorvejsstrækninger
for at minimere genen for den øvrige trafik derved.
Men hvem gør fejlen efter lovens bogstav?
Hvis jeg drager mine førnævnte regler frem, så burde det overhalede
lastvognstog slække på gassen og lade den overhalende komme hurtigere
forbi :-|
Situationen er for såvidt helt grotesk, derved at lastvognschauffører
næsten altid hjælper hinanden ind i højre spor igen ved at den
overhalede blænder op lige i det øjeblik at han akkurat er overhalet
(hvilket er umuligt for den overhalende at vurdere så præcist i
spejlene); men altså ikke så meget som linder på gassen for på et
tidligere tidspunkt at hjælpe kollegaen forbi :-|
Og eftersom at situationen er et problem så omfattende at der er blevet
lovgivet imod det (á overhalingsforbuddene) burde lastvigns-chaufførerne
efter min mening gribe sig selv i barmen og forsøge at gavne hele
trafikbilledet glid ved at følge lovens ord om at lade sig overhale :-|

Puha, hvor er det godt at få luft - Ikke, Kent?

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 10-12-05 18:00

> [...]
> omtaler situationen:
> - Man skal overhale hurtigt og sikkert og med god afstand til andre

Du må ikke påbegynde en overhaling du ikke kan se hvor du kan afslutte -
paragraffen kan en anden godt grave frem....

Dit øverste udsagn var præcist hvad føreren af en saab slyngede i hovedet på
mig efter at han lavede en hasarderet overhaling. Det var tæt trafik mod
odden færgehavn og han havde længe ligget bag mig. I et venstresving lige
før en bakketop ville han så pludseligt overhale. Han når kun op på siden af
mig inden en modkørende lastbil er tæt på og så trækket han bare ind selvom
jeg er udfor højre dør - jeg var heldig med at der lidt asfalt på ydersiden
af vejens kantmarkering..... Mit svar til ham var at han for fanden da kunne
tage og bremse og trække ind bag mig da han så lastbilen istedet for at
holde på og opdage at hans saab 9000 altså ikke acc særligt hurtigt med 4
personer og bagage ..... Jeg kunne selvfølgelig selv have kastet ankeret men
forventede at han opdagede at han ikke kunne komme forbi og trække ind
bagved igen - det gjorde han så ikke og hvis vi begge havde bremset var det
også blevet noget rod ....

Ovenstående er ikke den eneste gang jeg er blevet glemt i tæt trafik, men
bare en af grundene til at jeg ikke ønsker at ligge midt i rækken hvis jeg
kan undgå det ....

Fra : spamsen

Dato : 11-12-05 00:31

Hej,
In news:ARCmf.2368$Cl2.70385@news000.worldonline.dk,
Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> typed:
> [...]
> forankørende, men den almene mening i situationen er givetvis at den
> bagfra kommende kører aggressivt og derfor er trafiksynderen
Loven er god nok efter min mening, dog er politiet slet ikke vågne overfor
de overhalede ikke har holdt deres hastighed nede hvor den var da
overhalingen begyndte af dem, når de begynder at dele klip ud for dette tror
jeg nok det begynder at ligne noget. (håber da på det)

> [...]
> Hvis jeg drager mine førnævnte regler frem, så burde det overhalede
> lastvognstog slække på gassen og lade den overhalende komme hurtigere
en bil eller lastbil der holder en jævn og konstant hastighed er noget mere
økonomisk end det modsatte, og med det mener jeg at jeg kan sagtens se
fidusen i at holde 50T lastvognstog i en konstant hastighed, frem for at
skulle måske ned på næsten 70kmt i den periode de bliver overhalet af en
anden lastbil og op på 80kmt igen efter overhalingen.

> [...]
> lastvigns-chaufførerne efter min mening gribe sig selv i barmen og
> forsøge at gavne hele trafikbilledet glid ved at følge lovens ord om
... ja og desværre ser man meget ofte på max 130kmt. strækningerne at så
snart de forbud mod lastbiler er ophørt ja så ligger de derude næsten før
skiltet med ophøret er passeret.
..-Flemming

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-12-05 12:41

> [...]
> at skulle måske ned på næsten 70kmt i den periode de bliver overhalet af
> en anden lastbil og op på 80kmt igen efter overhalingen.

Det er slet ikke nødvendigt for den overhalede lastbil at gå 10 km/t ned i
hastighed for at blive overhalet hurtigt og effektivt. Prøv selv at bevæge
dig rundt på motorvejene i underkanten af 90 km/t, bemærk hvor langsomt du
bliver indhentet af en lastbil og se hvor hurtig vedkommende kan komme forbi
ved at du bare nedsætter din hastighed med 3 km/t !!

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-01-06 03:01

spamsen wrote:
> .. ja og desværre ser man meget ofte på max 130kmt. strækningerne at så
> snart de forbud mod lastbiler er ophørt ja så ligger de derude næsten før
> skiltet med ophøret er passeret.

Den er egentlig nem at forklare. På ægte tysk maner *) findes der
danske chaufførere der sænker hastigheden når de er kommet ind i en
zone med overhalingsforbud.

Er man på vej over på Djævleøen er det ret frustrerende at observere
at den lastbil man har ligget efter med samme hastighed siden Odense
sænker hastigheden 4-8 km/t kort efter at forbudet er begyndt ved
Nyborg. Jeg har nogle vage gisninger om hvorfor folk gør det, men de
ligger alle sammen udenfor hvad det er politisk korrekt at udtale.

*) Dernede har det været praktiseret i mange år. Og jeg har en idé om
det hænger sammen med deres herrefolksmentalitet. (Den med at sætte
farten op når en anden lastbil kommer og overhaler een kommer også
dernede fra.)

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-12-05 12:32

> [...]
> at overhale 3 biler.
>
> Jo længere køen bliver, jo sværere bliver det at komme forbi.

Jeg prøvede den situation der for nylig. Ingen ville overhale. Til sidst
gjorde jeg det nede bagfra som nr. 6.

Det var en traktor der kørte forrest!!

Man må undres ...
--
Per, Esbjerg

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 08-12-05 22:35

OZ7PUS wrote:

> Der kommer så en tåbe...

Jeg oplevede noget af det samme her i sidste weekend. På en strækning
hvor der var noget vejarbejde på en motorvej, blev vi ledt af
motorvejen og ned på en almindelig landevej. Vi ligger en 4-5 biler
på række og da der ingen modkørrende kommer i et stykke tid,
trækker ham der ligger foran mig ud i modkørrende spor, men ikke for
at overhale, blot for at ligge der. Som en vaskeægte søndagbillist nu
plejer at gøre på en flersporet motorvej. Jeg sidder og tænker "hva
faan har han gang i?" Men inden jeg når at gøre noget ved det kommer
der modkørrende traffik. Det går ret hurtigt for med at få smidt den
Renault Modus tilbage i rette sporog den frontale kollision bliver
undgået med få centimeter.

Bagefter kom jeg til at tænke på at havde han (en ældre herre i en
Renault Modus) kollideret med den modkørrende (Opel Zafira), var
Modusen ganske sikkert blevet slynget tilbage imod mig, så jeg sætter
skam pris på at uheldet blev undgået.

Men man skal altså være langt væk for at glemme at man ikke kører
på motorvej mere.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Daniel Pedersen

Dato : 08-12-05 22:45

Kedeligt historie, dog godt at der ikke skete skade på nogen.

Omend til noget lignende, kører om morgen afsted på min fine spritraket
(knallert). Herude hvor jeg bor er der nogle bakker, hvorfor stribberne
naturligvis er fuld optrukket. Billisterne er som de plejer, de skal uden om
den knallert uanset hvad, så lige før en bakke overhaler, med det resultat
at de ligger midt på vejen når de når bakken.
Det finder jeg rimeligt tåbeligt, for man kan ikke se om der kommer nogen
bag bakken :(

Oplever nu mange kedelige ting på trafikken når man kører på sådan en,
billister der overholder knallerten, selvom de skal svinge til højre med det
samme. Resultat = overhaling og klodsning af bremser, arrrrggg.

mvh
Daniel Pedersen
P.S. nej jeg er ikke et svin på min knallert, kører pænt i højre side og
masser mig ikke frem i en evt. kø

Fra : Martin Kiefer

Dato : 09-12-05 18:22

"Daniel Pedersen" <machoman@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> billister der overholder knallerten, selvom de skal svinge til højre med
> det samme. Resultat = overhaling og klodsning af bremser, arrrrggg.

Har oplevet lidt det modsatte.

Overhaler en langsomt kørende kanller og i samme øjeblik min forskærm er på
siden af ham. Beslutter knallerkøreren at han altså skal svinge til venstre.
Med det resultat at han køre mere eller mindre frontalt ind i siden på bilen
= bulet forskærm, ridset kofanger og ødelagt tågelygte på en 6 måneder
gammel Mercedes

Da jeg så spørger klaphatten hvad pokker han lavede, var svaret "Jamen jeg
blinkede..." Gud fader bevares!

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 10-12-05 18:04

> [...]
> en 6 måneder gammel Mercedes
>
> Da jeg så spørger klaphatten hvad pokker han lavede, var svaret "Jamen jeg

Den kunne du godt være kommet til at hænge på en del af skylden - hvis det
var vidner der havde set den venstresvingende blinke inden du begynder din
overhaling.... (Ligegyldigt om det var en bil eller en knallert der
drejede) - Den anden vej så får den svingende skylden hvis overhalingen
allerede er igang når denne begynder at blinke / svinge

Fra : Martin Kiefer

Dato : 10-12-05 22:39

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:439b0a93$0$47087$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> drejede) - Den anden vej så får den svingende skylden hvis overhalingen
> allerede er igang når denne begynder at blinke / svinge

http://www.ask-teori.dk/ask/loven.htm#032 Her står der at en knallert skal
give tegn med hånden uanset blinklys. Er det helt korrekt?

Jeg har aldrig selv haft knallert så jeg må da ærligt indrømme at jeg ikke
er inde i reglerne omkring kørsel på knallert.

Noget andet er at manden begynde først at blinke da jeg var på siden af ham.
Han blinkede og drejede. Det eneste han ikke drejede var hovedet. En minimal
drejning og han ville have set bilen. Det kan der ikke være nogen tvivl om.

Vores forsikringsselskab har ikke kunnet få ham til at melde skaden til sit
eget forsikringsselskab. Så de har kun vores forklaring at gå ud fra. Det
stiller ham jo trods alt i et noget dårligt lys hvis han ville have noget af
skylden over på min bil.

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-01-06 03:06

Anders Majland wrote:
> [...]
> drejede) - Den anden vej så får den svingende skylden hvis overhalingen
> allerede er igang når denne begynder at blinke / svinge

Med "knallertkører" tænker jeg først på en 30'er knallert. Og der
"gælder" blinklyset ikke. Selvom det er der og man bruger det skal man
stadig vise af med armene.

Fra : Martin Kiefer

Dato : 11-01-06 22:37

> [...]
> blinklyset ikke. Selvom det er der og man bruger det skal man stadig vise

Det har jeg også hørt. Men har ikke helt kunnet finde det dokumenteret.

Noget ander er at modpartens forsikringsselskab (ALKA) virkelig forhaler
sagen. De startede med at sige de ikke havde fået noget fra deres kunde. Det
blev der rykket for gentagne gange af vores forsikringsselskab. Derefter
sagde de at de manglede nogle papirer fra voers selskab...de blev allesammen
sendt. Og så her kort før Jul sagde de at de altså lige havde udbedt sig
nogle kommentarer fra ders kunde inden de kunne afslutte sagen.

Nu her efter nytår påstår ALKA gudhjælpemig at de aldrig har modtaget noget
fra vores forsikringsselskab angående nogen skade...Så nu har vores
forsikringsselskab måtte sende alle papirerne til ALKA en gang til. Mage til
en flok amatører skal man godt nok lede længe efter!

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-01-06 19:52

Martin Kiefer wrote:
> Det har jeg også hørt. Men har ikke helt kunnet finde det dokumenteret.

Det er ellers ganske nemt. En knallert (30) er en cykel med
hjælpemotor og skal derfor give tegn efter samme regler.

> [...]
> forsikringsselskab måtte sende alle papirerne til ALKA en gang til. Mage til
> en flok amatører skal man godt nok lede længe efter!

Dit selskab har sikkert gjort det samme overfor Alka, og så får de
blot deres egen medicin igen.

Fra : Martin Kiefer

Dato : 13-01-06 23:41

> Dit selskab har sikkert gjort det samme overfor Alka, og så får de blot
> deres egen medicin igen.

Det skal jeg så ikke kunne udtale mig om.

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-12-05 17:38

Armand wrote:

> Hvis man kigger på situationen rent lovgivningsmæssigt så finder jeg,
> udover den evigtgyldige med afstanden til forankørende, kun to regler
> der omtaler situationen

Findes der ikke en lovging der påbyder at såfremt man ikke har
intentioner om at overhale den forankørrende, bør man holde en
afstand der tillader bagvedkørrende at overhale en selv?

Hernede Spanien fik jeg den regel banket godt og grundigt ind i hovedet
ved teoriundervisning.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-01-06 02:27

OZ7PUS wrote:
> Iøvrigt en stor tak til lastbilen, Han var den enste der kom tilbage de
> andre 4 fortsatte sku

Han er sikkert den eneste der har haft overskud til at kigge efter
hvad der foregår bag ham.