Octavia 130hk tdi
Fra : Ukendt

Dato : 08-12-05 19:58

Hejsa
Så kom jeg lige til at købe en Skoda Octavia stc.
Er der nogle der har erfaring med sådan en 130hk fætter med 6 gear.
Bilen er fra 04 og bliver leveret i morgen.
Konen mener vist jeg er ånsvag, jeg har aldrig så meget som siddet i en
Octavia. Men i plejer jo at rose dem herinde, så den tror jeg på ,-)

Mvh Ove (som altid har fået knopper, af folks "dejlige" vwer. så jeg snyder
lige lidt og tager kopien)

Fra : Bagdad Bob

Dato : 08-12-05 20:12

"Ove" <ovejakobsenREMOVEmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Octavia. Men i plejer jo at rose dem herinde, så den tror jeg på ,-)
>
> Mvh Ove (som altid har fået knopper, af folks "dejlige" vwer. så jeg

Har selv haft VS21...... Sølvgrå årgang 04 med original Navi und das ganzen
schweinerei.

Hvis man passer i sæderne er det en rigtig fin bil. Kører godt og meget
hurtigt. Kvaliteten er også topdollar, men når den endelig skal på værksted
så koster det boksen.

/Abildgaard

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-12-05 20:17

> Er der nogle der har erfaring med sådan en 130hk fætter med 6 gear.

Kanon motor - og kanon gearkasse.

Få en boks på - evt fra www.landberg.dk - så kører den endnu bedre, og der
er INGEN problemer i det.

En af mine venner har sådan en, og han kører ekstremt mange problem km i
den.

--
/Jan W Nielsen - pas på - der er vietcong'er i busken..!!

Fra : BJ

Dato : 08-12-05 20:18

KLIP

> [...]
> er INGEN problemer i det.
>
> En af mine venner har sådan en, og han kører ekstremt mange problem km i

Skulle det være en anbefaling..?..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Janner

Dato : 09-12-05 07:04

> Skulle det være en anbefaling..?..

Ja det vil jeg kraftigt anbefale at prøve ... Det koste gratis at prøve og
færdi på arbejde !

--
Hygge

Jan
RSV Tuono ...
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=59
www.gugmc.dk
http://www.aprilia-club.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-05 19:44

> Ja det vil jeg kraftigt anbefale at prøve ... Det koste gratis at prøve og
> færdi på arbejde !

Naj Naj- Det koster ikke gratis, det koster
tretusindnihundreog-ninja-halvfems ved Landberg.
Du kan finde hans stikivægtelefonnr. på bokstuning.dk

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-05 20:20

> En af mine venner har sådan en, og han kører ekstremt mange problem km i
> den.
>
> --
> /Jan W Nielsen - pas på - der er vietcong'er i busken..!!

Jamen det lyder da ikke godt, med ekstremt mange problem km i den.
Det er jeg sgu ked af at høre Jan, jeg havde ellers på fornemmelsen at du
var lidt til vw ,-)

Mvh Ove som nok tror at vide hvad du mener

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-12-05 20:29

> [...]
> var lidt til vw ,-)
>
> Mvh Ove som nok tror at vide hvad du mener

Mente naturligvis "problemFRI" kilometer i den..

--
/Jan W Nielsen - pas på - der er vietcong'er i busken..!!

Fra : DJ Bobo :\)

Dato : 08-12-05 20:31

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

> Mente naturligvis "problemFRI" kilometer i den..

Jeg mente ellers, at dét var en Seat?
--
Mvh Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-12-05 20:49

> Jeg mente ellers, at dét var en Seat?

Samme motor, samme gearkasse, samme ophæng, samme bremser, samme bil..

(Pånær skallen ovenpå)

--
/Jan W Nielsen - pas på - der er vietcong'er i busken..!!

Fra : DJ Bobo :\)

Dato : 08-12-05 21:21

> Samme motor, samme gearkasse, samme ophæng, samme bremser, samme bil..
> (Pånær skallen ovenpå)

Ja, så må man da hellere vælge den billigere Seat, IMO.
Nu skal vi nok ikke træde mere i det, men den Skoda Octavia RS,
jég prøvede, var der skutte meget kvalivarer over...
--
Mvh Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-12-05 21:42

> Ja, så må man da hellere vælge den billigere Seat, IMO.
> Nu skal vi nok ikke træde mere i det, men den Skoda Octavia RS,

Det har du jo sagt før - ligesom jég har spurgt, om der mon kan have været
noget galt med den - siden din opfattelse af dens køreegenskaber ligger så
langt fra anmeldernes.

Anyway - den pågældende Toledo TDi 130 eri hvert fald en fin bil til
pengene.

I dag havde jeg uden at blinke nappet den nye Octavia i stedet for.

Bedre hele vejen igennem.

/Jan W Nielsen

Fra : DJ Bobo :\)

Dato : 08-12-05 21:55

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

> Anyway - den pågældende Toledo TDi 130 eri hvert fald en fin bil til
> pengene.

Enig

> I dag havde jeg uden at blinke nappet den nye Octavia i stedet for.
> Bedre hele vejen igennem.

Men tudegrimt bagparti - især om natten, hvor baglygterne
giver bilen et underligt udseende, IMO...
--
Mvh Mogens

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 08-12-05 22:21

> Men tudegrimt bagparti - især om natten, hvor baglygterne
> giver bilen et underligt udseende, IMO...
> --
> Mvh Mogens

Troede da mest at det var forenden som du så i bakspejlet :)
men jeg misforstår nemt .. hehe.

MVH

Lars Bisgaard " som gerne ville have en oktavia 2"

Fra : DJ Bobo :\)

Dato : 08-12-05 22:27

"Lars Bisgaard" <lcbfjern@dettemail.dk> wrote in message

> Troede da mest at det var forenden som du så i bakspejlet :)
> men jeg misforstår nemt .. hehe.

Næ næ - jeg kører skam stille og roligt...
--
Mvh Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-12-05 22:36

"DJ Bobo :\)" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev :

>Næ næ - jeg kører skam stille og roligt...

en eller anden dag ..... ;)

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-05 10:16

"jan@stevns.net" <mailto:jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
"Re: Octavia 130hk tdi"

> en eller anden dag ..... ;)

Aut. og fartpilot lægger en dæmper på det.
Har jeg sagt, lige siden jeg besøgte USA.

Og nu er det så nærmest indført som standard i selv
den midste bil i Dk...

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:149.226.255.200)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-12-05 23:15

"DJ Bobo :)" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Men tudegrimt bagparti - især om natten, hvor baglygterne
> giver bilen et underligt udseende, IMO...
> --
Det er rigtigt, den er anderledes, men grimt??. Fronten har jeg derimod
svært ved at forliges med, syntes der er for meget $/?-grin over den :(.

Fra : Janner

Dato : 09-12-05 08:09

> Mvh Ove (som altid har fået knopper, af folks "dejlige" vwer. så jeg
> snyder
> lige lidt og tager kopien)

Og det er lige det folk får ondt i r#### af .... De fleste kan til
stadighed ikke lide en Skoda, men tro mig du kommer til elske den. Masser af
plads og lækker kvali og en kanon kværn , drømmer selvom 6 gear *S*

Og til sidst skulle der være noget der rasler lidt i en Skoda er det alle de
penge man sparede ved ikke vælge en vw eller audi ... Bling Bling

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-12-05 08:26

Janner skriver:

> Masser af
> plads og lækker kvali og en kanon kværn , drømmer selvom 6 gear *S*

Hvad er det lige at man skal bruge 6 gear til ????

> Og til sidst skulle der være noget der rasler lidt i en Skoda er det alle de
> penge man sparede ved ikke vælge en vw eller audi ... Bling Bling

ROFL...

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : BJ

Dato : 09-12-05 11:00

KLIP

> Hvad er det lige at man skal bruge 6 gear til ????

Til det samme som i en VW vel .... man skifter imellem dem.

Selv foretrækker jeg automatik.!!!!

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-12-05 11:04

BJ skriver:

> Til det samme som i en VW vel .... man skifter imellem dem.

Korrekt, men så er der endnu et gear at skifte til. Fuldstændigt
unødvendigt.

Måske 8 gear er endnu sjovere ?

> Selv foretrækker jeg automatik.!!!!

Det tror jeg kommer i min næste....

Fra : BJ

Dato : 09-12-05 11:08

KLIP

> Måske 8 gear er endnu sjovere ?

Du kan da forelægge ideen for VW marketingafdeling i førerbunkeren.

> Det tror jeg kommer i min næste....

Det er jo blot at beslutte sig, når potten skal indkøbes.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-12-05 11:27

BJ skriver:

> Du kan da forelægge ideen for VW marketingafdeling i førerbunkeren.

Ellers tak, 5 gear er rigeligt til mig.

> Det er jo blot at beslutte sig, når potten skal indkøbes.

Jeps - med DGS kassens fremkomst nu, er den sikkert godt repræsenteret
næste gang jeg skal købe brugt bil (nok om ca 3½ år)

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-12-05 12:04

> Jeps - med DGS kassens fremkomst nu, er den sikkert godt repræsenteret
> næste gang jeg skal købe brugt bil (nok om ca 3½ år)

Folk skifter ofte bil af en grund; de er bange for pludselige, uforudsete
udgifter. Rygter siger at DSG kan blive et dyrt bekendtskab, når den er ~250
kKm. gl., der er over-dødelighed ;).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-12-05 12:05

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Folk skifter ofte bil af en grund; de er bange for pludselige, uforudsete
> udgifter. Rygter siger at DSG kan blive et dyrt bekendtskab, når den er ~250
> kKm. gl., der er over-dødelighed ;).

Hvilke rygter ?

På den anden side, skal jeg ikke have en bil med 1/4 mill km på klokken!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-12-05 12:07

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> På den anden side, skal jeg ikke have en bil med 1/4 mill km på
> klokken!

Du får det til, at lyde som noget negativt?

--
Martin Johansen [6000]
"Xenon er sagen.. og nej det blænder IKKE"

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-12-05 12:13

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Du får det til, at lyde som noget negativt?

Jeg foretrækker friskere biler.....

Fra : Henrik B.

Dato : 11-12-05 00:41

> "Martin Johansen [6000]" skriver:

> Jeg foretrækker friskere biler.....

Nu er der jo så også STOR forskel på, hvordan en bil holder sig på 250.000
km.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-12-05 08:54

"Henrik B." skriver:

> Nu er der jo så også STOR forskel på, hvordan en bil holder sig på 250.000
> km.

Ja.

Derfor vil jeg alligevel ikke have en bil der har gået 1/4 mill
kilometer.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-12-05 12:42

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> Jeg foretrækker friskere biler.....

Jeg vil nu holde på, at en Mercedes eller SAAB eller Volvo eller lign. er
frisk nok... som Henrik siger så er der stor forskel på hvordan de
forskellige biler holder sig.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-12-05 19:59

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Jeg vil nu holde på, at en Mercedes eller SAAB eller Volvo eller lign. er
> frisk nok...

Ikke til mig !

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-12-05 20:01

> Ikke til mig !

Sorry det havde jeg lige glemt Klaus...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-12-05 20:08

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Sorry det havde jeg lige glemt Klaus...

Well, jeg har det bedst med en ny bil og overlader de mere brugte til
jer andre. Det ville du sikkert også gøre, hvis du havde financerne til
det ?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-12-05 20:19

> Well, jeg har det bedst med en ny bil og overlader de mere brugte til
> jer andre. Det ville du sikkert også gøre, hvis du havde financerne til
> det ?

And here we go again.. Klaus jeg har forstået du er et meget bedre menneske
end mig (og alle os andre).

Du er faktisk så meget bedre at vi slet ikke er på bølgelængde...

Btw.. det er intet problem for mig at købe en ny bil. Desværre Klaus - Den
glæde fik du sq ikke denne gang...

Over and out.

Fra : BJ

Dato : 11-12-05 20:26

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Btw.. det er intet problem for mig at købe en ny bil. Desværre Klaus - Den
> glæde fik du sq ikke denne gang...
>
> Over and out.

Rolig nu, højt at flyve, dybt at falde..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-12-05 22:50

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> And here we go again.. Klaus jeg har forstået du er et meget bedre menneske
> end mig (og alle os andre).

Nej gu er jeg ej, jeg har bare en anden holdning

> Btw.. det er intet problem for mig at købe en ny bil. Desværre Klaus - Den
> glæde fik du sq ikke denne gang...

Du mener altså at en spritny 9-5 kunne du have købt, men valgte en ældre
9000'er i stedet ?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-12-05 00:19

> Du mener altså at en spritny 9-5 kunne du have købt, men valgte en ældre
> 9000'er i stedet ?

Det kan da sagtens være.

--
/Jan W Nielsen - pas på - der er vietcong'er i busken..!!

Fra : Brian

Dato : 12-12-05 19:40

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Du mener altså at en spritny 9-5 kunne du have købt, men valgte en
> ældre 9000'er i stedet ?

Ja, hvorfor ikke ?

For Martin er Saab 9000 vist en af den slags biler, man bare _skal_
prøve at eje... den slags biler har vi vel alle ?

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-12-05 19:49

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:439dc3ee$0$15784$14726298
@news.sunsite.dk:

> Ja, hvorfor ikke ?

"Hvorfor ikke" kan jeg godt svare dig på Brian.. :) Jeg har valgt at sætte
min økonomi efter at eje mit eget hus samt være gældsfri og have egen bil -
uden at være afhængig af en dame i huset (eller mand for de morsomme). Jeg
har altså eget hus, egen bil, ingen gæld og har det sjovt til daglig med
kun 37 timer ugentligt på et almindeligt arbejde.

Jeg kunne også gøre som alle andre... gifte mig (føj for den lede ,
købe større hus (flere udgifter), dyrere bil (flere udgifter, altså mere
gæld), få børn (for det er jo bare en ultimative lykke som bilglad.. not)
samt generelt bare være "som alle de andre".. Jeg ville i så fald være en
"Klaus" med ny dyr bil, stort hus osv...men tilgengæld ville jeg bliver
nødt til at sælge ting og flytte hvis konen fandt en anden... så jeg siger
venligt men bestemt nej tak til den levevej.

Jeg har valgt den frie levevej. Jeg har en kæreste ja, men jeg er ikke
afhængig af hendes økonomi. Så hvis hun skrider, så sidder jeg stadig
tilbage med alt det jeg selv ejer istedet for at måtte flytte fra hus og
hjem som de fleste må da deres udgifter er sat efter 2 indkomster.

> For Martin er Saab 9000 vist en af den slags biler, man bare _skal_
> prøve at eje... den slags biler har vi vel alle ?

For mig er det så du har helt ret.

Fra : Brian

Dato : 12-12-05 20:20

Martin Johansen [6000] wrote:

> "Hvorfor ikke" kan jeg godt svare dig på Brian.. :)

Det var sådan set møntet på Klaus, og ikke dig.

Det er næsten uhyggeligt, men jeg er faktisk enig med det du
skriver

> For mig er det så du har helt ret.

Sådan havde jeg det også med Vectra'en.
Jeg kommer ud af en Opel familie, og da Vectra V6'eren kom,
blev det den ultimative bil for mig - i en alder af 12 år

Når man så får muligheden for at købe en, skal det selvfølgelig
føres ud i livet. Den slags "drømmebiler" er dog sjældent særligt
fornuftige biler - gudskelov

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-12-05 20:29

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:439dcd4b$0$15785$14726298
@news.sunsite.dk:

> Det var sådan set møntet på Klaus, og ikke dig.

Jeps den fangede jeg godt, men syntes jeg skyldte dig et korrekt svar.

> Det er næsten uhyggeligt, men jeg er faktisk enig med det du
> skriver

Vi nærmer os noget der kan bruges nu.. lol!

> Sådan havde jeg det også med Vectra'en.

Sådan en V6 Vectra er sq også fed!

> Når man så får muligheden for at købe en, skal det selvfølgelig
> føres ud i livet. Den slags "drømmebiler" er dog sjældent særligt
> fornuftige biler - gudskelov

Enig!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-12-05 22:50

> [...]
> nødt til at sælge ting og flytte hvis konen fandt en anden... så jeg siger
> venligt men bestemt nej tak til den levevej.

Det er netop ikke en "klaus" du beskriver der.... Selvom han har kone og
barn og hus og bil.

> For mig er det så du har helt ret.

Det vil sige røg der 10 millioner ind på en lottokupon, var det stadigt
en 9000'er du havde ?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-12-05 12:29

> Hvilke rygter ?

Rygter er sådan nogle historier man høre, uden at kunne verificere årsag,
baggrund etc. . Nogen videregiver dem, som den rene, skindbarlige, sandhed,
det gør jeg dog ikke. Jeg overlader til dig at finde ud af om der er "hold i
dem" ;).

> På den anden side, skal jeg ikke have en bil med 1/4 mill km på klokken!

Og det gør ikke noget, bilen er en "tikkende bombe" økonomisk?.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-12-05 12:38

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Og det gør ikke noget, bilen er en "tikkende bombe" økonomisk?.

Det er kun rygter....

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-12-05 13:18

> Det er kun rygter....

Time will tell,. ingen ild uden røg ;). Det er er alm kendt at Toureq knuser
DSG, hvilket nok ikke undre, men VW har ikke et godt ry mht. gearkasser :(.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-12-05 15:34

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Time will tell,. ingen ild uden røg ;). Det er er alm kendt at Toureq knuser
> DSG, hvilket nok ikke undre, men VW har ikke et godt ry mht. gearkasser :(.

Fisk ?

Har aldrig haft problemer med mine gearkasser....

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-12-05 16:03

> Har aldrig haft problemer med mine gearkasser....

Polo 6 har det med at blive dårlig. den 1,6 101 hk havde det med at
eksplodere grundet en split i diff. knækker. Det skulle oss være derfor de
har "opfundet" 6-speed til TDI, de kan ikke holde til momentet. Hvorfor
ellers sætte alle de gear i en TDI?, man køre bla. diesel, fordi man ikke
gider sidde og flå i en gearstang.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 09-12-05 17:32

> [...]
> har "opfundet" 6-speed til TDI, de kan ikke holde til momentet. Hvorfor
> ellers sætte alle de gear i en TDI?, man køre bla. diesel, fordi man ikke

For at gå med livrem og seler. VW er nok det mærke jeg sælger flest bokse
til og jeg har ALDRIG hørt at en af mine kunder skulle have flået gearkassen
i stykker. Så det er nok ikke vildt udbredt, heller ikke blandt dem der
kører standard.

--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-12-05 00:03

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse
VW er nok det mærke jeg sælger flest bokse
> til

Men nok ikke til en lille benziner?. Og stadig ingen plausibel forklaring på
at sætte 6speed-shift på en TDI?. Den burde da om nogen, ikke behøves "røren
i gryden for at holde den i kog" ?.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 09-12-05 17:30

> Time will tell,. ingen ild uden røg ;). Det er er alm kendt at Toureq
> knuser DSG, hvilket nok ikke undre, men VW har ikke et godt ry mht.
> gearkasser :(.

Lige så almindeligt kendt som at man slet ikke kan få en VW Touareg med DSG?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 09-12-05 23:51

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse

> Lige så almindeligt kendt som at man slet ikke kan få en VW Touareg med
> DSG?

Jeg tog fejl af DSG og TipT. .

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-12-05 18:07

> Time will tell,. ingen ild uden røg ;). Det er er alm kendt at Toureq
> knuser DSG

Er du sikker på, at du ikke blander nogle ting sammen her..?

Touareg har ikke DSG.

/Jan W Nielsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-12-05 14:36

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

> Er du sikker på, at du ikke blander nogle ting sammen her..?

Har jeg erkendt, det var TipTronic jeg mente.

Fra : BJ

Dato : 09-12-05 16:03

KLIP

> Ellers tak, 5 gear er rigeligt til mig.

Det napper *du* så evt.

> Jeps - med DGS kassens fremkomst nu, er den sikkert godt repræsenteret
> næste gang jeg skal købe brugt bil (nok om ca 3½ år)

Tjaee .... jeg ved ikke, hvad jeg skal sige om den....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 10-12-05 20:21

On Fri, 09 Dec 2005 08:26:27 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Janner skriver:

>Hvad er det lige at man skal bruge 6 gear til ????

>--

Hvis du har en momentstærk motor, så er det en glimragende ting med
mange gear. Det skåner resten af drivlinen.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik B.

Dato : 11-12-05 00:43

> Hvis du har en momentstærk motor, så er det en glimragende ting med
> mange gear. Det skåner resten af drivlinen.

Huh???? Du mener at 6 gear skåner gearkassen, da den som regel kører med
flere rpm.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-12-05 12:23

On Sun, 11 Dec 2005 00:42:36 +0100, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Huh???? Du mener at 6 gear skåner gearkassen, da den som regel kører med
>flere rpm.

>--

Huh selv!!

Jeg mener at du ikke læser hvad jeg skriver.

Det skåner RESTEN af drivlinen.

Alt sammen forudsat, at "man" kan køre bil.

Det er da heller ikke for sjov, at lastbiler med 4-600 hk. er udstyret
med gearkasser med 12-16 gear.

Kører du ikke - eller har kørt lastbil dagligt?

Jeg vil godt lige ridse op for dig hvad resten af drivlinen består af:

Kobling - aksler - diverse led i.f.b.m. aksler, samt evt.
differentiale.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : jan@stevns.net

Dato : 11-12-05 12:40

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>Det er da heller ikke for sjov, at lastbiler med 4-600 hk. er udstyret
>med gearkasser med 12-16 gear.

*det* er så næppe for at skåne drivlinien, men for at kunne age med
passende hastighed ;)

De har jo "kun" trækkraft indenfor et uhyre snævert omdrejningsområde

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-12-05 13:35

On Sun, 11 Dec 2005 12:40:08 +0100, jan@stevns.net wrote:

>*det* er så næppe for at skåne drivlinien, men for at kunne age med
>passende hastighed ;)
>
>De har jo "kun" trækkraft indenfor et uhyre snævert omdrejningsområde

>--

Ikke desto mindre er det drivlinens holdbarhed, der i øjeblikket
sætter grænserne for, hvor store motorerne er i lastbilerne, og kun
det.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Thomas Landberg

Dato : 09-12-05 09:37

> [...]
> Konen mener vist jeg er ånsvag, jeg har aldrig så meget som siddet i en
> Octavia. Men i plejer jo at rose dem herinde, så den tror jeg på ,-)

Kunne du ikke finde en pistol og en patron til en rigtig omgang russisk
roulette eller hvad var grunden til at købe en dyr bil uden så meget som at
prøve den?

Octavia'en er en kanon bil omend jeg hellere ville lægge lidt mere og få den
nye med 140hk motor. Men uanset om det er en kanon bil eller ej er det jo
ikke sikkert at den lever op til dine forventninger og det kunne en prøvetur
på et kvarter måske have afsløret.

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-05 10:49

> Octavia'en er en kanon bil omend jeg hellere ville lægge lidt mere og få
> [...]

Hvad er lidt mere i din verden Thomas, jeg var lige inde på skodas side og
sådan en fyr koster 353000 + levering det er rundt regnet 50% mere.
Det er ihvertfald ikke lidt for mig.

Mvh Ove

Fra : Thomas Landberg

Dato : 09-12-05 17:47

> Hvad er lidt mere i din verden Thomas, jeg var lige inde på skodas side og
> sådan en fyr koster 353000 + levering det er rundt regnet 50% mere.
> Det er ihvertfald ikke lidt for mig.

Du kan jo ikke sammenligne prisen på en brugt med prisen på en ny. Køber man
en liter mælk fra et alternativt mejeri 25 øre billigere end en liter mælk
fra Arla, så har man sparet 25 øre. Men en bil er ikke en liter mælk og med
tidens renteniveau er det primært afskrivningen der bestemmer bilens
totalpris. Hvis en ny Octavia bliver 50 % dyrere end en gammel Octavia
130hk, så må det være en 130hk med et par år på bagen. Antager vi nu, at
bilen er to år gammel, så skal den også betales på to år færre end den nye
bil. Regner man så financieringen ud, så vil jeg tillade mig at påstå, at
prisforskellen er ret lille. Desuden er der fuld garanti på den nye i to år
hvor den gamle nok er med 6 måneders garanti. Her er et eksempel:
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=669000270&page=9
Den koster 230k og er 2½ år gammel. En ny Octavia Elegance 140hk TDi koster
ca. 340k med metal og levering. Hvis man financierer sidstnævnte over 7 år
og lægger 68k i udbetaling skal man af med 3835kr pr. måned (jf.
låneberegning foretaget hos DiBa Finans). Hvis man køber den førstnævnte bil
og finansierer den over 5 år (så er bilerne betalt ud ved samme alder) skal
man af med 46k i udbetaling og 3.594kr/måned. Altså er forskellen i reelle
beløb en udbetaling på 22k i udbetaling og 241kr/måned.
Det var den korteste måde jeg kunne forklare hvad jeg mener "lidt" er. Jeg
ville meget gerne slippe 241kr/måned for at køre i den nye Octavia Elegance
med 140hk og topudstyr i stedet for at køre i en to år gammel Octavia af
gammel model med 130hk og rimeligt udstyr.

Fra : BJ

Dato : 09-12-05 18:22

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:4399b4fa$0$148$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

KLIP en masse..

Du bør regne hele forskellen nøjagtig ud.

Forskel i:

Udbetaling .. kr. 22.000.-
Afdrag ... kr. 14.460,-
Forskel i afskrivningsbeløb ved 30% pr. år... 33.000,-

Så summa summarum har du fra starten af købet (det første år) ca. kr.
69.460,- i forskel.

Det er da også en slags penge for ... nogen.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas Landberg

Dato : 09-12-05 18:28

> [...]
> 69.460,- i forskel.
>
> Det er da også en slags penge for ... nogen.

Afskrivning på et år på 30 %? Har du brugt alt for mange penge på Citroën XM
V6 eller hvad?

Forskellen i afskrivningen det første stykke tid på en ny bil til 340k og en
brugt til 230k er vist nærmest teoretisk.

Og hvor får du forskellen i afdrag fra? Det er ca. 200kr mere pr. måned ved
at vælge den nye bil. Og her hvor jeg kommer fra bliver 12 x 200kr ikke helt
14.460kr.

Fra : BJ

Dato : 09-12-05 18:32

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:4399be82$0$204$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

KLIP

> Og hvor får du forskellen i afdrag fra? Det er ca. 200kr mere pr. måned
> ved at vælge den nye bil. Og her hvor jeg kommer fra bliver 12 x 200kr
> ikke helt 14.460kr.

Du har selv valgt 5 år.

Regn nu det hele sammen over den af dig valgte afbetalingsperiode.

Det er ganske entydig en ny bil til 340k kontra en brugt til 230k er dyrere
i samlede renteudgifter, afskrivning, udbetaling samt månedlige afdrag.

His ikke, hvorfor så i alverden overhovedet beskæftige sig med gensalg af
brugte biler og ikke blot smide dem i havnen som fyld..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas Landberg

Dato : 09-12-05 19:23

> [...]
>
> His ikke, hvorfor så i alverden overhovedet beskæftige sig med gensalg af
> brugte biler og ikke blot smide dem i havnen som fyld..?

Naturligvis er en ny bil dyrere at køre i end en brugt, men ikke 50 % dyrere
som det umiddelbart ser ud hvis man sammenligner købspriserne.

Lad os forsimple det hele: Vi forestiller os to ens biler. Den ene er ny og
koster 300.000kr. Den anden er to år gammel og koster 200.000kr. Efter 6 år
er begge biler værdiløse (som sagt - forsimplet). Mener du så stadig, at
bilen til 200.000kr er et langt bedre køb og billigere end bilen til
300.000kr? Hvad andet end lidt flere udgifter til renter gør den nye bil
dyrere end den brugte?

Fra : BJ

Dato : 09-12-05 21:30

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:4399cb67$0$198$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

KLIP

> [...]
> at bilen til 200.000kr er et langt bedre køb og billigere end bilen til
> 300.000kr? Hvad andet end lidt flere udgifter til renter gør den nye bil

Om det er et bedre køb, skal jeg ikke kunne sige, men i følge min tabel,
cirka 100.000 kr. i forskel (i henhold til ovennævnte tal, frembragt af din
egen hånd).

For at være helt sikker på, du selv har forstået ovennævnte eksempel:
300.000 kr. - (minis) 200.000 kr. = 100.000 kr. billigere (ekskl.. renter).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : DJ Bobo...

Dato : 10-12-05 07:22

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message

> i følge min tabel, cirka 100.000 kr. i forskel (i henhold til ovennævnte
> tal, frembragt af din egen hånd).

Ja, langt de fleste gør kun regnestykket halvt og som Landberg
kun regner ud, hvad forskellen "i banken" udgør. Det er forkert.
Man skal gøre hele regnestykket og medtage den manglende
indtægt fra merprisen (hvis pengene blev investeret i andet)

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-05 09:44

> [...]
> Man skal gøre hele regnestykket og medtage den manglende
> indtægt fra merprisen (hvis pengene blev investeret i andet)

Det er imho noget hypotetisk kævl - hvis pengene istedet bliver omsat i
ferierejser eller rødvin, ja så er de jo helt væk. Så er der faktisk en
guldgrube at købe en ny bil istedet, der taber man kun nogen af pengene :)

Go' weekend.

Fra : DJ Bobo...

Dato : 10-12-05 10:16

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message

> Det er imho noget hypotetisk kævl

JA du evner nok ikke at se det - kan man efterfølgende læse:

I lige måde!
Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-12-05 13:24

> JA du evner nok ikke at se det - kan man efterfølgende læse:

Et er teori - et andet er praksis.. )))

/Jan W Nielsen

Fra : DJ Bobo...

Dato : 10-12-05 13:34

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> wrote in message

> Et er teori - et andet er praksis.. )))

He he - netop. Det er iøvrigt forskellen på en cicilingeniør
og en teknikumingeniør (hedder det ikke mere)

Fra : Thomas Landberg

Dato : 10-12-05 12:22

> [...]
> Man skal gøre hele regnestykket og medtage den manglende
> indtægt fra merprisen (hvis pengene blev investeret i andet)

Hvis man ikke har pengene, men kun har de 20 % til udbetaling, så kan man
ikke regne ud hvad den manglende indtægt fra merprisen udgør. Det eneste man
kan regne ud er hvor meget man skal betale i afdrag og renter af merprisen
og det fremgår fint at mit låneeksempel. Der findes jo ikke folk som går i
banken for at låne 200.000kr for at sætte dem ind i banken igen og trække
renter så derfor er den vurdering ikke relevant. Kun hvis du har pengene
kontant kan man tage de overvejelser med i prisen, men at købe en bil med 20
% i udbetaling er vist meget normalt.
Så længe vi ikke 100 % kan forudsige afskrivningerne på de to biler, så
mener jeg stadig, at mit regnestykke er rimeligt præcist.

Fra : DJ Bobo...

Dato : 10-12-05 12:57

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> wrote in message

> [...]
> man kan regne ud er hvor meget man skal betale i afdrag og renter af
> merprisen og det fremgår fint at mit låneeksempel.

Som sagt skal man beregne, hvilken indtægt summen kunne ha'
betydet for regnestykket

> Der findes jo ikke folk som går i banken for at låne 200.000kr for at
> sætte dem ind i banken igen og trække renter så derfor er den vurdering
> ikke relevant.

Den er helt sikkert yderst relevant - dit eksempel er blot elendigt.
Brug de 200.000 kr til en lejlighed på Islands Brygge/Sluseholmen.
Så skal du se løjer :)

>Kun hvis du har pengene kontant kan man tage de overvejelser med i prisen,

Desværre ikke rigtig - det rigtige regnestykke beror ikke på det.
Regnestykket bliver sådan set værre af, at du skal ud at låne.

> men at købe en bil med 20 % i udbetaling er vist meget normalt.

OK - kender jeg så ikke :)
Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-05 20:00

> [...]
> 69.460,- i forskel.
>
> Det er da også en slags penge for ... nogen.

Gammelt ordsprog siger:
Penge er kun et problem hvis man ikke har dem :)

Man kan aldrig opveje økonomien i en ny bil mod den samme som brugt bil, der
taber den nye altid.

Men der skal jo være nogen til at sætte nye biler på gaden, så "nærigrøvene"
kan købe dem senere :)

Til gengæld får man så glæde af den nye jomfrulige bil, selv vælge farve og
udstyr.
Følge den i produktionssystemet, nu har den fået stelnummer, nu har den
passeret "hochzeit", slutinspektion OK, toldbehandlet, på vej på auto
transporteren, duften af ny bil ved forhandleren. Og *snøft" det første
olieskift
- PRICELESS.

Det andet er lige som at få et adoptivbarn, kærligheden er betingelsesløs
men man var ikke med til scanning og fødsel.

Jeg forventer ikke at der er nogen der forstår det :)
Men for mig er en ny bil alle pengene værd......

Fra : BJ

Dato : 09-12-05 21:32

KLIP

> Jeg forventer ikke at der er nogen der forstår det :)

Har selv været ung en gang.

> Men for mig er en ny bil alle pengene værd......

Du bliver også ældre (med årerne)..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-05 09:41

> Har selv været ung en gang.

> Du bliver også ældre (med årerne)..

Jeg er ikke så ung endda - 40 lurer lige om hjørnet :)
Men jeg føler mig da ung.

Min erfaring (med mig selv) er at kravene er blevet skærpet med årene (og
indkomsten).

Fra : BJ

Dato : 10-12-05 12:59

KLIP

> Jeg er ikke så ung endda - 40 lurer lige om hjørnet :)
> Men jeg føler mig da ung.

Efterfølgende ved er du så samfundserklæret fyrre, fed og færdig (af dem
under 40 år)..

> Min erfaring (med mig selv) er at kravene er blevet skærpet med årene (og
> indkomsten).

Tjaeee.... hvis bil er alt i ens tilværelse, har du sikkert ret..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-05 17:31

> Efterfølgende ved er du så samfundserklæret fyrre, fed og færdig (af dem
> under 40 år)..

Jeg er ikke blevet 40 endnu

> Tjaeee.... hvis bil er alt i ens tilværelse, har du sikkert ret..

Det er det som ikke, men jeg er da glad for biler, det indrømmer jeg gerne.

Fra : BJ

Dato : 11-12-05 18:42

KLIP

> Jeg er ikke blevet 40 endnu

Kommer tid, kommer råd .... det er der mange som helt glemmer..

> Det er det som ikke, men jeg er da glad for biler, det indrømmer jeg
> gerne.

Det er jeg nu også, men må indse, der trods alt visse begrænsninger.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-05 16:16

> Det er jeg nu også, men må indse, der trods alt visse begrænsninger.

Jo det har du ret i, derfor kører jeg nok også "kun" VW, ellers havde der
nok stået noget andet i garagen.
Men jeg vil nu hellere købe en lille bil og så bruge pengene på udstyr, end
at købe en stor dunk i model "flad".
Det er ikke alle der kan se logikken i det :)
Men jeg prioritere nu ting som ny bil/læder/klima/andet teknikgejl højere
end 4 ringe på køleren.
Og modsat mange andre der skal have det billigst muligt (forståeligt) bruger
jeg mit bil budget til max. og så må jeg få det ud af det jeg kan.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-12-05 16:24

> Og modsat mange andre der skal have det billigst muligt (forståeligt)
> bruger jeg mit bil budget til max. og så må jeg få det ud af det jeg
> kan.

Smukt skrevet!

Fra : BJ

Dato : 12-12-05 17:24

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Smukt skrevet!

Jow, men jeg skal for mit eget vedkommende også kunne sidde behageligt og
ikke som "sild i tønde"..

Jeg kan eks. ikke sidde behageligt i en Saab 9.5 / 9.3.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-12-05 17:33

> Jow, men jeg skal for mit eget vedkommende også kunne sidde behageligt
> og ikke som "sild i tønde"..

Det har jeg ej heller anfægtet

Det var bare smukt skrevet, at "man" købte det som man bedst kunne lide.

> Jeg kan eks. ikke sidde behageligt i en Saab 9.5 / 9.3.

Jeg kan ikke i en 9-3'er, men jeg sidder fortræffeligt i en 9-5'er.

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-05 20:17

> [...]
> ikke som "sild i tønde"..
>
> Jeg kan eks. ikke sidde behageligt i en Saab 9.5 / 9.3.

*LOL* Sådan er vi så forskelligt udformet :)

OK! En golf er ikke verdens største bil, men den er mere end rigelig til mig
(jeg har også en Polo).
Jeg er modstander ad spild af godt jern, og har lidt svært ved at se mig
selv i f.eks. en Passat eller A6 (omend sidstnævnte er skøn) - det er sq*
ikke lige mig med sådan en stor vogn.

Fra : BJ

Dato : 12-12-05 22:13

KLIP

> Jeg er modstander ad spild af godt jern, og har lidt svært ved at se mig
> selv i f.eks. en Passat eller A6 (omend sidstnævnte er skøn) - det er sq*
> ikke lige mig med sådan en stor vogn.

Huuhhh ... jeg har slet intet besvær med at se mig selv i en Porsche Cayman
eller sågar i en 911 Turbo mit alles drum und dran..)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-05 17:33

> Huuhhh ... jeg har slet intet besvær med at se mig selv i en Porsche
> Cayman eller sågar i en 911 Turbo mit alles drum und dran..)

Det har jeg så sandelig heller ikke, i min bog er det heller ikke store
biler.
Sådan nogle fætre er kun knap 20 cm længere end en Golf.

Fra : BJ

Dato : 13-12-05 17:53

KLIP

> Det har jeg så sandelig heller ikke, i min bog er det heller ikke store
> biler.
> Sådan nogle fætre er kun knap 20 cm længere end en Golf.

Abmessungen:

VW Golf: L 4.204 - B 1.759 (de har målt spejlene med) - H 1.479

Boxter: L 4.329 - B 1.801 - H 1.295

Porsche 911: L 4.427 - B 1.300 - H 1.300

Audi A6: L 4.916 (motoren skal jo også være der) - B 1.612 - H 1.459 (Den er
ikke sænket)

Så ja, Golf er en lille potte og de andre er velvoksne biler..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 09-12-05 19:20

Jeg
> ville meget gerne slippe 241kr/måned for at køre i den nye Octavia
Elegance
> med 140hk og topudstyr i stedet for at køre i en to år gammel Octavia af
> gammel model med 130hk og rimeligt udstyr.

Hvad er det lige præsis der er af udstyr i den nye elegance frem for den
gamle.
Og nu er der snak om en stc med 65kkm fra 6md 2004 til 230kkr op mod en ny
til 353kkr.
For mig drejer det sig om om jeg skal have en bil til en fornuftig pris jeg
kan betale kontant, eller jeg skal ud at købe en ny og låne.
Den gammle ser jeg det som endog meget sansynligt at jeg kan sælge om 3-4
mdr til samme pris hvis jeg fortryder. Det tror jeg ikke jeg kan med en ny
uden at det gør rigtigt ondt (Læs min 50 kilo)

Mvh Ove

Fra : Thomas Landberg

Dato : 09-12-05 19:47

> [...]
> mdr til samme pris hvis jeg fortryder. Det tror jeg ikke jeg kan med en ny
> uden at det gør rigtigt ondt (Læs min 50 kilo)

Den nye har en del mere udstyr, bl.a. baksensor og en masse elektrisk som
ikke er i en gammel model Elegance.

Den pris du får den gamle til er så også usædvanlig god og ikke
"normalprisen" og så forklarer det jo også en del. Kigger man på Bilbasen,
så står en brugt 130hk stationcar fra 2004 til 270.000kr og en brugt
hatchback fra 2003 med mange flere kilometer på klokken end "din" til
230.000kr. Det er de priser jeg er gået ud fra. Ved ikke hvor du skaffer en
bil til sådan en pris, men når du åbenbart kan skaffe den til noget der
nærmest er under indkøbspris, så ville jeg også vælge den.

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 09-12-05 11:00

Thomas Landberg wrote:
> Kunne du ikke finde en pistol og en patron til en rigtig omgang russisk
> roulette eller hvad var grunden til at købe en dyr bil uden så meget som at
> prøve den?

De bedste køb er impuls-køb :)

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend