Gasudledningslygter.
Fra : BJ

Dato : 07-12-05 12:46

Her er nyt tillæg til bekendtgørelsen.

Nogen som kan finde den gældende, hvor der nævnes noget og eftermontering af
u- eller originale gasudledningslamper.?

(Jeg tænker specielt på DOT og E-mærkning)

http://www.trm.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Love/Meddelelser/1866.pdf

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Uffe Ravn

Dato : 07-12-05 13:18

BJ <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev:
> Her er nyt tillæg til bekendtgørelsen.
>
> Nogen som kan finde den gældende, hvor der nævnes noget og
> eftermontering af u- eller originale gasudledningslamper.?

hmm. nye lamper til udstødningen?

Eller er her bare tale om gasudlAdningslamper?

MVh. Uffe Ravn

Fra : BJ

Dato : 07-12-05 13:24

KLIP

> Eller er her bare tale om gasudlAdningslamper?

LOL, naturligvis.

'E' og 'A' sidder for tæt på tastaturet..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-12-05 15:36

Hej

Sådan en her?

http://www.thansen.dk/product.asp?c=632811772&n=1227367445&pn=1219416096

** Lars

Fra : BJ

Dato : 07-12-05 16:23

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Sådan en her?
>
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=632811772&n=1227367445&pn=1219416096

Det må da være enhver Xenon-ombyggers drøm.

Såå kører det for dig...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-12-05 22:22

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in news:4396fe4a$0$2104
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Det må da være enhver Xenon-ombyggers drøm.

Hvor ser du relationen?

> Såå kører det for dig...

Næppe

--
Martin Johansen [6000]
"Xenon er sagen.. og nej det blænder IKKE"

Fra : BJ

Dato : 07-12-05 22:48

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvor ser du relationen?

Masser af lys ... hoved´og røv..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-12-05 22:49

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in news:43975890$0$2111
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Masser af lys ... hoved´og røv..

Ja okaaaaay... :)

Fra : Lars Knudsen

Dato : 08-12-05 13:39

On Wed, 7 Dec 2005 16:22:41 +0100, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

>Det må da være enhver Xenon-ombyggers drøm.
>
>Såå kører det for dig...

Hehe.. Nemlig - og med nem+ diskret tilslutning direkte til
cigaret-tænderen

** Lars

Fra : BJ

Dato : 08-12-05 13:42

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hehe.. Nemlig - og med nem+ diskret tilslutning direkte til
> cigaret-tænderen

LOL ... der er jo ganske fin rørføring...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : jacob

Dato : 07-12-05 21:12

> [...]
> af u- eller originale gasudledningslamper.?
>
> (Jeg tænker specielt på DOT og E-mærkning)

Hej Bjørn.

Den meddelelse du henviser til, er et TILLÆG til "vejledningen om syn af
køretøjer". Hvis du ser i kapitel 6 nederest på side 14
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap06.pdf

Der står:
(4) Nærlyslygte og lampe hertil skal være godkendt og mærket i henhold til:
..en masse
..ECE-regulativer
..med
..forskellige
..numre

Og ud af de regulativer kan man( hvis man er juridst eller lign) læse sig
frem til at lygter mærket "dot" ( amerikansk standart) også kan godkendes
ved syn, hvis de andre krav er opfyldt.....

Håber at svaret kunne bruges.

MVH
Jacob

Fra : BJ

Dato : 07-12-05 22:53

"jacob" <jjo@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Håber at svaret kunne bruges.

Fint, fint.

Bemærkelsesværdig er det dog, der vist intet nævnes angående hjælpelygter.

Kan man gå ud fra at hjælpe-, køre-. tåge- samt fjernlygter med
gasudladningslamper kan anvendes (uden brug af lygtevasker og automatisk
niveauregulering). forudsat der er monteret korrekt på køretøjet...?

Jeg har også bemærket at nærlys ( og så vidt jeg husker også fjernlys), der
drejer med i forhjulenes retning er ulovlige.

Hvad så..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 07-12-05 23:42

KLIP

> Jeg har også bemærket at nærlys ( og så vidt jeg husker også fjernlys),
> der drejer med i forhjulenes retning er ulovlige.
>
> Hvad så..?

Den fandt jeg selv ud af.

Det kan godt godkendes efter overholdelse af en masse direktiver.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Uffe Ravn

Dato : 08-12-05 00:23

> [...]

> gasudladningslamper kan anvendes (uden brug af lygtevasker og
> automatisk niveauregulering). forudsat der er monteret korrekt på

Hjælpelygter er normalt arbejdslygter, og det vil være helt hen i vejret at
kræve nivelering og lygtevask af sådanne.

Kørelygter er jo med mindre lysudbytte end nærlys

Tågelygter skal jo slukkes når de blænder

Fjernlygter skal jo også slukkes nå de blænder.

Nærlygterne derimod er de lygter der blænds ned til, og er de lygter hvor
lygteindstillingen vigtig, for at de kan oplyse det de skal og ikke andet.
Lygtevaskerene er også netop for de lygter vi møder vore modkørened og
forankørende med.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : BJ

Dato : 08-12-05 00:52

KLIP

> Hjælpelygter er normalt arbejdslygter, og det vil være helt hen i vejret
> at
> kræve nivelering og lygtevask af sådanne.

O.k.

> Kørelygter er jo med mindre lysudbytte end nærlys

Skal de være det.?

> [...]

> lygteindstillingen vigtig, for at de kan oplyse det de skal og ikke andet.
> Lygtevaskerene er også netop for de lygter vi møder vore modkørened og

Det er jo svært at slukke nærlyset, hvis det blænder, det kan jeg godt se.

Hvis de alligevel gør det, kan man så ikke få kørselsforbud indtil de er
udbedret/fremstillet til syn.?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Uffe Ravn

Dato : 08-12-05 05:03

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Skal de være det.?

Aner det ikke, men jeg har aldrig set nogen der ikke var.

> Det er jo svært at slukke nærlyset, hvis det blænder, det kan jeg godt se.
>
> Hvis de alligevel gør det, kan man så ikke få kørselsforbud indtil de er
> udbedret/fremstillet til syn.?

Hvis bilen ikke bliver godkendt ER den jo ulovlig at køre i indtil man har
fået udbedret fejlen.

Og du må gerne køre fra synshallen og til reparatør. Men det kan da godt
være at synsmanden beder dig gøre det uden for lygtetændingstiden.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : BJ

Dato : 08-12-05 13:04

KLIP

> Og du må gerne køre fra synshallen og til reparatør. Men det kan da godt
> være at synsmanden beder dig gøre det uden for lygtetændingstiden.

Hvis nærlyset (uoriginale gasudladningslygter)er det eneste lovpligtige
kørelys, hvordan kan synsmanden så forsvare godkende bilen betinget..?

Det er lovpligtig at føre kørelys i Danmark.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Brian

Dato : 08-12-05 16:04

BJ wrote:

> Hvis nærlyset (uoriginale gasudladningslygter)er det eneste
> lovpligtige kørelys, hvordan kan synsmanden så forsvare godkende
> bilen betinget..?
> Det er lovpligtig at føre kørelys i Danmark.

Du kan da lægge kørelyset midlertidig om, så du bruger
positionslamperne sammen med tågelygterne som kørelys

/Brian

Fra : BJ

Dato : 08-12-05 16:51

"Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du kan da lægge kørelyset midlertidig om, så du bruger
> positionslamperne sammen med tågelygterne som kørelys

Husk, tåberne har ikke tågelygter..)

Bortset fra det, talte jeg i dag med en synsmand, da potten skulle synes.

Han var ikke synderlig interesseret i spørgsmålet om gasudladningslamper,
men sagde blot, at lygterne skulle være mærket.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : jacob

Dato : 08-12-05 19:13

jojo men den er jo heller ikke godkendt førend fejlene er blevet rettet....

> [...]
>
> Han var ikke synderlig interesseret i spørgsmålet om gasudladningslamper,
> men sagde blot, at lygterne skulle være mærket.

Enig.... men det er ikke alle synsmænd der har det sådan, der er mange som
har deres personlige "kæpheste".
MEN vi er mange som kun ser efter om de er mærket.

MVH
Jacob

Fra : Brian

Dato : 08-12-05 19:57

jacob wrote:

> MEN vi er mange som kun ser efter om de er mærket.

Skal det forståes sådan at du (jeg går udfra du er synsmand) gerne
lader bilen gå igennem med eftermonteret xenon pærer, bare lygten
er OK ?

/Brian

Fra : jacob

Dato : 09-12-05 16:00

> lader bilen gå igennem med eftermonteret xenon pærer, bare lygten
> er OK ?
>
> /Brian
hvis ikke der er andre fejl, så ja.

MH
Jacob

Fra : BJ

Dato : 09-12-05 16:06

"jacob" <jjo@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> hvis ikke der er andre fejl, så ja.

Det er jo et entydigt svar..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Brian

Dato : 09-12-05 22:52

jacob wrote:

> hvis ikke der er andre fejl, så ja.

Okay, det troede jeg ikke.

/Brian

Fra : Uffe Ravn

Dato : 09-12-05 13:54

> Hvis nærlyset (uoriginale gasudladningslygter)er det eneste
> lovpligtige kørelys, hvordan kan synsmanden så forsvare godkende
> bilen betinget..?
>
> Det er lovpligtig at føre kørelys i Danmark.

Betemmelserne om at bilen kun lovligt må køre fra synshallen og til
reparatør, gælder uanset om bilen er betinget godkendt eller den dumper til
synet.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : BJ

Dato : 09-12-05 16:04

KLIP

> Betemmelserne om at bilen kun lovligt må køre fra synshallen og til
> reparatør, gælder uanset om bilen er betinget godkendt eller den dumper
> til
> synet.

Så er *det* kørselproblem jo løst.

--