Ny Megane eller brugt Golf?
Fra : morten d jensen

Dato : 06-12-05 11:16

er spørgsmålet, som vi ikke kan blive kloge på...

Kæresten og jeg kigger efter "ny" bil af st.car-typen (ikke MPV) og er meget
tiltrukket af diesel-turbo.

Renault har i øjeblikket en kampagne kaldet "Sport way" Deriblandt er deres
Megane Touring 1.5 dCi 105 hk. sat til at koste kr. 270.000,- (måske kan den
handles yderligere ned..?) Bilen synes vi er rigtig dejlig, rummelig, kvik
og meget sparsom med dråberne.

Vi kan imidlertid ikke lade være med at skæve til Golf IV 1.9 TDI st.car,
som ligger omkring kr. 200.000 (+ kr.20.000) for en årgang `02 med ca.
150.000 km. på tælleren. Dog har vi ikke prøvet en endnu....

Er Golfen mon en bedre "investering" end Renaulten, trods at den er ca. 4 år
ældre og kørt et par gange rundt om jorden?

Bliver Renaulten svær at få en god pris for om eks. 5 år i forhold til
Golfen?

En outsider vi synes godt om er Toyota Corolla st.car 1.4 D-4D med 90 hk til
kr. 279.000,- Men vi kan ikke rigtig placere den rent følelsesmæssigt..

PS. Hvis vi kunne handle en Octavia II 1.9 tdi combi ned til kr. 270.000,-
ville vi skrive under med det samme

Lidt tanker herfra....

Venligst,
Morten

Fra : Janner

Dato : 06-12-05 16:22

> PS. Hvis vi kunne handle en Octavia II 1.9 tdi combi ned til kr.
> [...]

Ja det kan jeg godt forstå men hvad så med en lettere brugt af slagsen eller
Octavia I ? Hellere den end den brugte Golf, den anden kender jeg ikke til.
Der er jo også muligheden for kigge lidt til Seat

--
Hygge

Jan
RSV Tuono ...
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=59
www.gugmc.dk
http://www.aprilia-club.dk/

Fra : Lars Frandsen

Dato : 06-12-05 17:02

"Janner" <noway@jose.cum ... ask me for it> skrev i en meddelelse

> Ja det kan jeg godt forstå men hvad så med en lettere brugt af slagsen
> eller Octavia I ? Hellere den end den brugte Golf, den anden kender jeg
> ikke til. Der er jo også muligheden for kigge lidt til Seat

En ny Octavia I Combi Tour med 90hk TDI fås fra kr. 260.000,-.
Så kommer metallak oveni til kr. 6.500 og evt. ESP til godt kr. 8.000.
Ialt 274.500. Den kan du sikkert godt handle ned under 270.000.

Så har du en ny Octavia (godt nok den gamle udgave, men den er vi nu glade
for!
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : morten d jensen

Dato : 06-12-05 17:31

"Lars Frandsen" <lars.nyheder@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> En ny Octavia I Combi Tour med 90hk TDI fås fra kr. 260.000,-.
> Så kommer metallak oveni til kr. 6.500 og evt. ESP til godt kr. 8.000.
> Ialt 274.500. Den kan du sikkert godt handle ned under 270.000.

Tror ikke jeg får lokket kæresten med på den, da hun ikke kan lide den (den
er prøvekørt )
Så hellere Meganen, som også koster kr. 270.000,-. Den har en lidt blødere
motorgang og virker en anelse hurtigere. Dog trækker den først seriøst efter
2000 o/m.... Bagsædepladsen er også noget bedre end i Octavia I

> Så har du en ny Octavia (godt nok den gamle udgave, men den er vi nu glade
> for!

Det er jo bare super

Venligst,
Morten

Fra : morten d jensen

Dato : 06-12-05 17:23

"Janner" <noway@jose.cum ... ask me for it> skrev i en meddelelse

> Ja det kan jeg godt forstå men hvad så med en lettere brugt af slagsen
> eller Octavia I ?

Problemet er at kæresten synes at Octavia I er forfærdelig grim...... og
Octavia II 1.9 TDI næsten ikke findes brugt og dem der findes er med
metallak + levering, og så er prisen alligevel meget tæt på kr. 300.000,- =
ikke meget sparet

> Der er jo også muligheden for kigge lidt til Seat

Sjovt du lige nævner Seat..... På vej ud af Skoda/Seat forretningen (Søborg,
tror jeg byen hedder) faldt min kæreste pladask for den nye Leon. Sælger var
meget hurtig til at byde på prøvekørsel af de 3 modeller de havde stående -
2.0 TFSI, 1.9 TDI og 1.6 MPI. Vi kunne selvfølgelig ikke sige nej og fik
nøglerne til 2.0 TFSI med 185 hk. meget, meget lækker køremaskine til
sølle kr. 320.000,-! Derefter 1.6 MPI.... tjaaa, det var nu heller ikke helt
tosset og så til kun kr. 234.000,-! Men ikke lige den type bil vi kigger
efter. Altea og Toledo bryder vi os ikke om....

Venligst,
Morten

Fra : morten d jensen

Dato : 06-12-05 17:40

"Janner" <noway@jose.cum ... ask me for it> skrev i en meddelelse

> Ja det kan jeg godt forstå men hvad så med en lettere brugt af slagsen
> eller Octavia I ? Hellere den end den brugte Golf

Af ren nysgerrighed kunne det være oplysende for mig hvorfor du foretrækker
Octavia I frem for en Golf IV. I øvrigt har jeg lige været ude at prøve en
Golf IV st.car fra `02 kørt 136.000 km. til kr. 195.000,- og jeg må indrømme
at jeg synes den er lækker at køre i..... dog synes jeg at den var meget
blød i fjedrerne.... - sælger sagde at det er meget typisk Golf! Bortset fra
affjedringen virkede den meget frisk og pæn. Se evt.:
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=625500312&page=1

Venligst,
Morten

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-12-05 18:08

"morten d jensen" <mo.dul(NOSPAM)@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at prøve en Golf IV st.car fra `02 kørt 136.000 km. til kr. 195.000,- og
> jeg må indrømme at jeg synes den er lækker at køre i

Er du klar over hvad der er inden under alt "staffagen", hvad der er
forskellen? ;). Så godt som ingen, der er kun visuel forskel- self. pris og
udvalgs-mæssigt er der forskel. Der ruller nogen flere Octi.combi end
Golf.st.car. Og hvis du spørger mig, er Octien kønnest af de to, især
bagfra.

Fra : morten d jensen

Dato : 06-12-05 18:22

> [...]
> og udvalgs-mæssigt er der forskel. Der ruller nogen flere Octi.combi end
> Golf.st.car. Og hvis du spørger mig, er Octien kønnest af de to, især

Det er bare helt iorden med mig Jo, jeg er godt klar over at Octavia og
Golf er stort set identiske.... - troede bare at Golfen efter din mening var
ringere en Octaviaen - derfor jeg spurgte

Venligst,
Morten

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-12-05 18:37

"morten d jensen" <mo.dul(NOSPAM)@jubii.dk> skrev i en meddelelse

- troede bare at Golfen efter din mening var
> ringere en Octaviaen - derfor jeg spurgte
Nu var det vist 1 gang jeg ytrede mig ;). Nej jeg syntes ikke Glufen er
dårligere, men heller ikke bedre- kun grimmere....;). Og man får lidt mere
bil for pengene i en Skoda.

Fra : Janner

Dato : 07-12-05 08:58

> [...]
> den var meget blød i fjedrerne.... - sælger sagde at det er meget typisk
> Golf! Bortset fra affjedringen virkede den meget frisk og pæn. Se evt.:

Det gør jeg udelukkende fordi du får en nyerere bil ved vælge Octaviaen + en
del mere plads + en DEL MERE udstyr.... I Octaviaen får du fart pilot +
aircon som nærmest er en nødvendighed hvis du spørger mig ........ Motoren
og delene er jo stortset de samme .

Jeg stod med nogenlunde samme valg som dig for 1,5 år siden, var kommet af
med min uheldige 307 HDI'er som i skal forskånes for høre kritik om. I den
forbindelse kiggede jeg efter Golf, Leon / Toledo samt Octavia .. Mit budget
sagde dog let brugt da det lød på 200 K. I starten ville jeg helst have en
Golf, men pga. det var umuligt finde et godt eksemplar med aircon osv.
nyerere end 99 begyndte jeg jagte Octavia. Her spurgte jeg i gruppen om et
par forskelle mellem Golf og Octavia og rendte på Landbert som tilfældigvis
overvejede sælge sin Octavia 03'er med 92 K på klokken. Det måtte jo tjekkes
og viste sig være et pragt eksemplar med ALT i lækkerier som fuld aut.
klima, læder rat + gear knob, fine fælge osv. osv. osv. og ikke mindst at
nævne en af hans power bokse som får bilen til gå helt fantastisk. Dette
valg har jeg ikke fortrudt et sekundt det er simpelt hen den fuldendte bil
til vores behov. I starten gjorde det lidt ondt det hed Skoda især i andres
øjne, men ikke et ondt ord om det jeg er lykkelig Octavia ejer og har tænkt
mig beholde den i mange år endnu.

/Jan

Fra : morten d jensen

Dato : 07-12-05 18:53

> [...]
> aircon som nærmest er en nødvendighed hvis du spørger mig ........
> Motoren og delene er jo stortset de samme .

Golfen jeg prøvede var udstyret med fartpilot og aircon, men er enig i at
den er for dyr.... Octavia I er udelukket, da kæresten synes at den er for
grim.. - sorry!
Til gengæld er hun vild med Octavia II - da jeg parkerede en demo Octavia II
i carporten udbrød hun: "hvor er den lækker"! så deeet!

> [...]
> Skoda især i andres øjne, men ikke et ondt ord om det jeg er lykkelig
> Octavia ejer og har tænkt mig beholde den i mange år endnu.

Jaa, det er nu lidt uhyggeligt hvordan sådan en Octavia trænger ind under
huden... trods rigtig mange gode alternativer
Din Octavia lyder nu også specielt lækker... Tak for din lille beretning

Venligst,
Morten

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 07-12-05 22:55

> Til gengæld er hun vild med Octavia II - da jeg parkerede en demo Octavia
> II i carporten udbrød hun: "hvor er den lækker"! så deeet!

Man må da sige at din kvinde har smag ! - hende skal du passe godt på, den
slags er sjældne..

mvh

Andreas M. Hansen
- Som også synes at en O2'er bare er sagen.

Fra : JS

Dato : 06-12-05 20:42

morten d jensen wrote:
> [...]
> (måske kan den handles yderligere ned..?) Bilen synes vi er rigtig
> dejlig, rummelig, kvik og meget sparsom med dråberne.

Hvis du synes om den ville jeg ikke tøve med at vælge den.
Jeg er kæmpe VW/Audi/Skoda-tilhænger, men jeg må sige at man får rigtig
meget bil for pengene i en Megane. Jeg synes også at den er flot. Jeg skulle
vænne mig meget til bremserne (1 times prøvetur i en 1,6 benzin), men det
kommer jo nok hurtigt.
Sikkerheden er i top. Ikke bare i top men helt i top uden sammenligning i
klassen. Som du selv nævner længere nede kan der være lidt overvejelser
omkring brugtorisen, men Renault er begyndt at holde prisen rigtig godt. Det
er simpelthen et overset bilmærke. Feks. synes jeg at den nyeste Scenic er
langt over mange af konkurrenterne. Jeg havde aldrig troet at jeg skulle
høre mig selv sige det. Indtil for et år siden var den eneste Renault jeg
nogensinde har syntes om, den fede Renault 25, men det er jo mange år siden
Jeg kan generelt ikke lide franske biler, men de nye Renaulter (Modus
undtaget) er ret tyske i deres design, sædekomfort m.m.

Jeg kan dog godt forstå at I finder Octaviaen interessant. Mit valg ville
stå imellem de to.

Fra : morten d jensen

Dato : 07-12-05 18:32

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> klassen. Som du selv nævner længere nede kan der være lidt overvejelser
> omkring brugtorisen, men Renault er begyndt at holde prisen rigtig godt.

Tak for orderne - lidt benzin på vores bål
På søndag skal vi ud at prøve en lidt længere tur i en 1.5 dCi.
Sjovt du nævner det med bremserne.... - vi oplevede præcis det samme i den
1.6 benzin vi prøvede.... Koblingen var heller ikke særlig nem at blive klog
på. Til gengæld har jeg heldigvis ikke de oplevelser med 1.5 dCi.
I den første prøvetur, var jeg slet ikke i nærheden at 20 km/l - håber at en
længere prøvetur på søndag råder bod på det.
Synes det er lidt liret med en "start-knap" og 6 fremadgående gear...

> Jeg kan dog godt forstå at I finder Octaviaen interessant. Mit valg ville
> stå imellem de to.

Prøvede igår en Octavia 1.9 TDI i en times tid - og jeg er imponeret over
hvor godt 105 hk trækker i Skodaen i forhold til Renaulten...eller sagt på
en anden måde: Skodaen trækker straks man træder på speederen (ca. 1700 o/m)
hvorimod Renaulten først vågner over 2000 o/m, men så trækker den også fint.
Skodaen var allerede varm, så det var ikke noget problem at køre over 20
km/l
Havde den også hjemme i carporten.... - den fylder godt nok en del i forhold
til vores Mini One..... men, no problem.

Pt. hælder vi mest til Skodaen. Har fået et godt tilbud fra Renault og
afventer tilbud fra Skoda.....

Venligst,
Morten

Fra : Janner

Dato : 07-12-05 19:46

> Pt. hælder vi mest til Skodaen. Har fået et godt tilbud fra Renault og
> afventer tilbud fra Skoda.....
>
> Venligst,
> Morten

Glemte at nævne det aller bedste ved skodaen ,,, og der er ja 307 HDI'eren
kørte vi 14-15 km. pr. liter .... I Octaviaen kører vi 18-21 literen og det
trods den er pebbet til 125 HK via www.bokstuning.dk ... og så den en
rendyrket ræser sammenlignet med HDI'eren

Fra : morten d jensen

Dato : 07-12-05 20:32

> [...]
> det trods den er pebbet til 125 HK via www.bokstuning.dk ... og så den en
> rendyrket ræser sammenlignet med HDI'eren

Ja, kender godt hjemmesiden Det er sku imponerende hvad man får ud af en
lille boks....!

Ved du, eller måske en anden, hvem der laver den lille dieselmotor - 1.5
dCi - som ligger i Renaulten? Det er måske Renault selv?

Venligst,
Morten

Ps. En OK knallert du der har dig Har selv en streetfighter - FZ6

Fra : KASO

Dato : 07-12-05 21:26

> [...]
>
> Ved du, eller måske en anden, hvem der laver den lille dieselmotor - 1.5
> dCi - som ligger i Renaulten? Det er måske Renault selv?

Motoren er Renaults egen - og ganske vellykket. Jeg prøvede den gl. version
(med lidt færre HK og en del mindre moment) i en Grand Scénic (1,5 ton + 2
voksne + 2 børn) - her trak den forbavsende godt. Samtidig var der ikke
problemer med at ramme 20 km/l - trods høj vægt og stort frontareal - og
bilen havde endnu ikke kørt 50 km. Økonomien bliver bedre og kræfterne
flere, når bilen er tilkørt - så hold øje med km-tallet før du sammenligner
(gælder alle mærker).

Vi valgte dog 1.9dCi til en Grand Scénic - den skal jo slæbe lidt mere, men
1.5dCi imponerede klart.

Check Mégane II i http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp - sammenlign
evt. med nye VW (f.eks. Golf V) Audi m.fl. - Renault får ikke kun
topkarakter mht. sikkerhed - her får den topkarakter mht. rustbeskyttelse (5
ud af 5). Bemærk dog at der kun er tale om en _prognose_ - der er ingen, der
ved hvordan bilen ser ud om 10 år. Dog kan jeg se, at vores Grand Scénic
virker som om den er klasser bedre skruet sammen ifht. sin forgænger - der
ikke var ringe. F.eks. er udstødning i rustfri stål!

Fra : morten d jensen

Dato : 07-12-05 21:59

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Motoren er Renaults egen - og ganske vellykket. Jeg prøvede den gl.
> version (med lidt færre HK og en del mindre moment) i en Grand Scénic

Ja, det ser ud som om at der findes 3 versioner af samme moter - 1. udgave
havde 80 hk. og 5 gear, 2 udgave havde 100 hk. og 5 gear og 3. og omtalte
udgave 105 hk. og 6 gear.

> Vi valgte dog 1.9dCi til en Grand Scénic - den skal jo slæbe lidt mere,
> men 1.5dCi imponerede klart.

Forståeligt nok. - men den føles nu ganske frisk, den lille 1.5....

> [...]
> Grand Scénic virker som om den er klasser bedre skruet sammen ifht. sin
> forgænger - der ikke var ringe. F.eks. er udstødning i rustfri stål!

Endnu mere benzin (eller er det diesel) på vore bål..... - herlig læsning
som måske kommende Megane Touring ejer

Venligst,
Morten

Fra : Kim Kristensen

Dato : 08-12-05 11:04

> [...]
> virker som om den er klasser bedre skruet sammen ifht. sin forgænger - der
> ikke var ringe. F.eks. er udstødning i rustfri stål!

Personligt mener jeg at den nye Megane stationcar er meget flottere end en
tilsvarende Golf, og det er godt den er både sikker og rustfast men den får
en lidet flatterende medfart af ejerne i TopGears undersøgelser.

http://www.bbc.co.uk/topgear/survey/

Med venlig hilsen Kim

Fra : TDN

Dato : 08-12-05 17:13

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> får
> en lidet flatterende medfart af ejerne i TopGears undersøgelser.

Føj for den, de franske er noget overrepræsenteret blandt de 10 værste....

http://www.bbc.co.uk/topgear/survey/last_10.shtml

Mvh
Thomas

Fra : KASO

Dato : 08-12-05 21:09

> Føj for den, de franske er noget overrepræsenteret blandt de 10 værste....
>
> http://www.bbc.co.uk/topgear/survey/last_10.shtml

Øhh - ja - men hvad går undersøgelsen ud på - det synes jeg ikke, at jeg kan
læse?
Hvor mange har svaret?
Bilernes alder/km-stand?

Umiddelbart kan jeg ikke rigtigt bruge tallet til noget - for jeg ved ikke,
hvad det er et udtryk for!

Ofte viser den slags undersøgelser, at bil A har 87% færre fejl end bil B,
men hvis man læser de reelle tal, er der i praksis tale om at man risikerer
1-2 fejl mere i løbet af 8 år ved at vælge bil B istedet for bil A. Den
risiko løber jeg gerne, hvis bil B iøvrigt passer bedre til mine behov.

Fra : TDN

Dato : 09-12-05 06:40

> [...]
> A. Den risiko løber jeg gerne, hvis bil B iøvrigt passer bedre til mine

Den består af en spørgeundersøgelse blandt engelske bilejere med 76.000
svar.

Nu forventer jeg heller ikke du vil acceptere nogen form for negative
ytringer om franske biler så lad os bare lade den ligge der...

Mvh
Thomas

Fra : KASO

Dato : 10-12-05 11:51

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nu forventer jeg heller ikke du vil acceptere nogen form for negative
> ytringer om franske biler så lad os bare lade den ligge der...

Ork jo - jeg vil bare gerne vide, hvad de ytrer sig om

Er det gensalgsværdi, værksteder, forhandlere, slidstyrke, driftsstop, fejl
generelt, udstyr, komfort, .....?

Hvad er de reelle tal (en rækkeflg. siger ikke så meget)?

Fra : Janner

Dato : 08-12-05 08:26

> [...]
>
> Venligst,
> Morten
>
> Ps. En OK knallert du der har dig Har selv en streetfighter - FZ6

Jow tak Apriliaen er sgu ok, men det er og bliver Italiensk spaghetti kwali
he he tror sgu ikke det kommer til være Italiensk næste gang .. suuk

Uanset hvad det bliver vil jeg kraftigt anbefale at prøve en boks fra
www.bokstuning.dk , kan du ikke li' den er der retur ret.

/JAn

Fra : Claus

Dato : 06-12-05 20:59

> [...]
den
| handles yderligere ned..?) Bilen synes vi er rigtig dejlig, rummelig, kvik

Husk at Renault ikke må trække noget af betydning og heller ikke kan vejes
op af betydning. Det ligger nok i omegnen af 1000 kg med bremser. Blot et
lille hint nu da camping er blevet så populært i DK.

Hvis du vil trække noget er du betydeligt bedre stillet med Golf/Octavia.

Har du i øvrigt lagt mærke til at der er udsalg på lettere brugte 307 HDi
p.t.? Se f.eks. her:
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=254100555&page=1

Det skyldes nok at der lige er kommet en faceliftet model + misæren med
bilbrandene....

Vh. Claus

Fra : morten d jensen

Dato : 07-12-05 18:35

"Claus" <4xc@SLETmidtfyn.net> skrev i en meddelelse

> Husk at Renault ikke må trække noget af betydning og heller ikke kan vejes
> op af betydning. Det ligger nok i omegnen af 1000 kg med bremser. Blot et
> lille hint nu da camping er blevet så populært i DK.

Tak for hintet - men pt. ændrer det ikke noget i vores behov.

> Har du i øvrigt lagt mærke til at der er udsalg på lettere brugte 307 HDi
> p.t.? Se f.eks. her:
> http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=254100555&page=1

Ellers tak - tror vi holder os langt fra en sådan...

Venligst,
Morten

Fra : Thomas Landberg

Dato : 09-12-05 13:10

> [...]
>
> PS. Hvis vi kunne handle en Octavia II 1.9 tdi combi ned til kr.
> 270.000,- ville vi skrive under med det samme

Renten er lav i øjeblikket og forskellen på en bil til 270.000kr og en til
300.000kr er nærmest ikke til at få øje på. Hvis du nu vælger den kloge
løsning og køber en Octavia II 1.9TDi Ambiente Combi til 300k, så vil jeg
vædde på, at den om 2-3 år (eller hvor længe du nu regner med at beholde
den) viser sig som en billigere løsning end hvis du køber Renault'en til
270.000kr. Renault laver fede biler, men med deres position i Danmark ville
jeg ikke turde købe en. En Skoda Octavia som stationcar er noget nær det
mest værdifaste man kan finde og hellere investere 300k end bruge 270k. Jeg
vil i øvrigt påstå, at man kan finde en O2 stationcar til en god pris, men
hvis det kniber for dig, så send mig en mail og jeg skal hjælpe dig med
luppen...

--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.

Fra : morten d jensen

Dato : 09-12-05 15:28

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:439973f9$0$110$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> pris, men hvis det kniber for dig, så send mig en mail og jeg skal hjælpe

Jeg er helt enig i det du skriver men først søndag når vi skal prøve begge
biler, træffer vi den endelige beslutning.

Glæder mig godt nok....

Venligst,
Morten

Ps. Har sendt dig en mail.