Benzinlugt ved kold motor
Fra : Juul

Dato : 05-12-05 19:29

Hej gruppe

Et hurtigt spørgsmål eller to:

- Er det normalt at man ved koldstart kan lugte lidt uforbrændt benzin de
første minutter i tomgang. Bilen er fra 2001 (Volvo S60) med indsprøjtning
og katalysator. Røgen er normal røgfarvet/hvid og motoren går/starter
normalt.

- Når man "dapper" speederen de første sekunder virker den lidt træg og
falder langsomt tilbage til tomgang med en lyd som om enten indsugningen får
falsk luft eller der er en defekt pakning i udstødningen. Det er der iøvrigt
ikke når den har kørt bare lidt og er varm.

Spørgsmålet er: Er dette normalt?

Ellers har jeg haft bilen i et par måneder/4000 km. Selvom den har 80000 km
på bagen har jeg ikke oplevet en eneste defekt. Jeg er således meget
tilfreds og håber fortsat på problemfrit ejerskab. Selv benzinøkonomien er
blevet bedre efter jeg har lært bilen at kende. Snittet over 4000 km er nu
på 9.7 km/L :)

Tak for svar og VH
Juul

Fra : Bo Velschow

Dato : 05-12-05 21:49

"Juul" <crap@hellhole.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> første minutter i tomgang. Bilen er fra 2001 (Volvo S60) med indsprøjtning
> og katalysator. Røgen er normal røgfarvet/hvid og motoren går/starter

Nej! Da tændspolen i min Mondeo røg sig en tur for et par måneder siden, var
et af de første symptomer netop "duften" af uforbrændt benzin - og da
uforbrændt benzin er "gift" for en katalysator, risikerer den med stor
sandsynlighed at "ryge med i købet" i nærmeste fremtid! Mit råd: Undlad at
køre mere i bilen, og få Falck til at køre den på værksted (det gjorde jeg,
og kat'en overlevede; regningen blev på 1500,- i stedet for 7500,- eller
deromkring).

> [...]
> iøvrigt
> ikke når den har kørt bare lidt og er varm.

Hul i udstødningsmanifolden? Kan bestemt give ujævn tomgang, og vil forvirre
lambdasonden, så der måske netop kommer uforbrændt benzin med ud pga. for
fed blanding...?!

> [...]
> blevet bedre efter jeg har lært bilen at kende. Snittet over 4000 km er nu

Hvis den er købt hos en forhandler, så få hurtigst muligt reklameret til
ham, da du er beskyttet af købeloven.

PS! Heldigvis kan de fleste biler da gå mange tusinde km uden nævneværdige
problemer...!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-05 21:54

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> køre mere i bilen, og få Falck til at køre den på værksted (det gjorde
> jeg, og kat'en overlevede; regningen blev på 1500,- i stedet for 7500,-

Hmm, virkemåden på en katalysator er ellers netop at der SKAL uforbrændt
benzin ud og medvirke til at få den op i temperatur

--
Tom

Fra : Bo Velschow

Dato : 05-12-05 22:00

> Hmm, virkemåden på en katalysator er ellers netop at der SKAL uforbrændt
> benzin ud og medvirke til at få den op i temperatur

Nå, OK - men da vel ikke så meget, at det ligefrem lugter af benzin? Det
mener jeg da bestemt er et signal om, at et eller andet er helt galt..?

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Juul

Dato : 05-12-05 22:04

> Hmm, virkemåden på en katalysator er ellers netop at der SKAL uforbrændt
> benzin ud og medvirke til at få den op i temperatur

Tak for svar...

Min forespørgsel gik på om andre med benzinbiler har lignende erfaringer da
jeg ikke har grund til at tro en tændspole eller lignende er gået i stykker.
Jeg har lige kørt ret langt i bilen og motoren kører ok både i tomgang og
tæt på omdrejningsbegrænseren - jeg har dog mærket et par enkelte hak i
motorgangen når jeg giver fuld gas ved sejtræk. Men jeg tænkte nu det afhang
af at jeg kom til at tanke 95 oktan på bilen som den godt kan køre på men
som giver lidt lavere effekt da det er en bil med højtryksturbo der helst
vil ha 98 oktan. Så på den måde håber jeg bare det er banke-sensoren der
lige "regulerer" ind. Det har heller ikke været et problem efter jeg
begyndte med 98 oktan igen.

Mht. tændspole og andre ting der kan gå i stykker: Bør motordiagnosen på
bilen ikke give besked hvis så vigtig en del bliver defekt. Benzinlugten har
jeg på fornemmelsen bare stammer fra en kold motor og et fed
blandingsforhold i de første minutter på kold motor. På samme måde skifter
automatgearet ved lidt højere omdrejninger på kold motor - hvilket jeg fra
Volvo ved er overlagt for at varme udstødningssystemet lidt hurtigere op...

Nå men i hvert fald skal den til syn d. 14. december - så måler de vel
udstødningsgasserne (svensk syn)??

VH Juul

Fra : Esben

Dato : 06-12-05 12:17

> Hvis den er købt hos en forhandler, så få hurtigst muligt reklameret til
> ham, da du er beskyttet af købeloven.

Jep - 6 måneder eller 7500 km's garanti fra Volvo-forhandleren...

> PS! Heldigvis kan de fleste biler da gå mange tusinde km uden nævneværdige
> problemer...!

Hehe - hvor mange brugte biler har du köbt :)

Dette er min anden bil (förste var også brugt) overhovedet - og jeg har allerede
den erfaring at med blot 80000 km og 4 år på bagen findes (såfremt man flueknepper
ud i ekstremerne) de förste 15 fejl på bilen (incl. stenslag osv.)...

Min tilfredshed går på köbet generelt. Eks:
1. Da jeg byttede til vinterdäk så jeg at bremserne var nästen helt nye ligesom
sälgeren havde forsikret mig om (men hvem tror på det lige för man lägger pengene
på bordet)
2. Nyudfört service var gjort på bilen
3. Jeg fik ekstra kort til gps-anlägget. De koster 1600 sek stykket.
4. Bilens lak har fået ekstra behandling för den blev kört i forhandlerens
udstilling. Den ser ud som ny!
5. Bilen var fuldt tanket da den blev leveret. På pröveturen var der bare 5 L
tilbage
6. Et par små og kosmetiske defekter blev ordnet på värkstedet inden levering
7. En centrallås der ind imellem låser op efter man har låst og aktiveret alarmen
på fjernbetjeningen bliver ordnet ASAP uden beregning (eneste rigtige funktionelle
fejl på bilen)
8. Katalysator og tändspole. NEJ FORHÅBENTLIG IKKE :)

Så generelt er jeg glad for bilen. Gläder mig hver gang - om det så bare er en tur
på 5 km til arbejde...

VH Juul

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:192.138.116.231)

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-05 12:43

"Esben" <ejs@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hehe - hvor mange brugte biler har du köbt :)

Folk plejer at skifte af en eller anden grund, det er den man gambler med,
når man handler brugt.

(incl. stenslag osv.)...

Småting som det tæller ikke :). En bil skal ikke køre mange m. før de første
er der ;)).

Fra : Esben

Dato : 06-12-05 15:19

> Folk plejer at skifte af en eller anden grund, det er den man gambler med,
> når man handler brugt.

Nemlig :)

Men min har väret brugt som präsentation-bil internt på Volvo Cars i Sverige. Og
den er hverken sönderkört eller har stenslag osv. Men at präsentere det
ypperligste Volvo Cars kan prästere med en 2001 model holder jo li'som ikke i
2005 :)

> (incl. stenslag osv.)...
>
> Småting som det tæller ikke :). En bil skal ikke køre mange m. før de første
> er der ;)).

Yes sir! Fuldständig rigtigt. Brugte biler er belortede. Og sådan er det...

VH Juul
- DETTE ER IKKE ÄGTE SKÖNHED SOM PRINS JOACHIM OG HELMUT LOTTI. (Dolph)

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:192.138.116.231)