olie til en lupo
Fra : Henrik Madsen

Dato : 04-12-05 22:39

jeg har en lupo3l tdi den originale olie heder 0-30 men i Bilka har de en
olie der heder 0-40 af samme mærke kan det bruges eller skal jeg lade vær og
købe det originale mvh Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-05 06:52

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"
> jeg har en lupo3l tdi den originale olie heder 0-30 men i Bilka har de en
> olie der heder 0-40 af samme mærke kan det bruges eller skal jeg lade vær
> og købe det originale mvh Henrik

Hvis olien overholder den VW norm som du skal bruge angivet på dunken er der
ingen problemer.

Det kunne f.eks se sådan ud 500.01, 505.01, 506.02 eller lign.

Normen står muligvis på motoren lige ved påfyldningshullet, ellers henvises
til bruger/service håndbogen.

Jeg plejer at købe olie i Bilka så ingen problemer der, bare olien passer
til motoren.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-12-05 10:43

"Henrik Madsen" <post@henrik-madsen.com> wrote in

> jeg har en lupo3l tdi den originale olie heder 0-30

Lyder som Castrols longlife.

> men i Bilka har de
> en olie der heder 0-40 af samme mærke kan det bruges eller skal jeg
> lade vær og købe det originale mvh Henrik

Original = Castrol.

Så køb Castrol med mindre du kan lide, at støtte VW's ublu priser...

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-05 11:42

> Lyder som Castrols longlife.
Kunne også lyde som Shelle Helix Ultra Longlife (el. longlife II).

> Original = Castrol.

Arhh mon dog. Nogle værksteder bruger Valvoline, andre Shell og der er
sikkert også både Castrol og andre mærker involveret.

Det vigtige er at olien har påtrykt den VW norm der passer til motoren.

> Så køb Castrol med mindre du kan lide, at støtte VW's ublu priser...
Eller Shell, Valvoline, Texaco - whatever bare den har den rigtige norm.

Og ja de er helt vildt dyre ved VW, mon longlife olie får man nu ikke kastet
i nakken for ingenting ret mange steder.

--
Claus

www.vwfanatic.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-12-05 11:48

"Claus Petersen" <claus_petersen(snabelA)stofanet.dk> wrote in

> Arhh mon dog.

Ja mon.

> Nogle værksteder bruger Valvoline, andre Shell og der er
> sikkert også både Castrol og andre mærker involveret.

Det er muligt.

Men det er Castrol der har udviklet VW's longlife i tidernes morgen...

> Det vigtige er at olien har påtrykt den VW norm der passer til
> motoren.

Ja.

> Eller Shell, Valvoline, Texaco - whatever bare den har den rigtige
> norm.

Ja.

Min pointe var = lad være med at købe det hos VW.

Og det er stadig Castrol der har udviklet den - så hvis prisen er den samme
for 1 liter, så er Castrol det oplagte valg.

Jeg kender en mekaniker der lige har købt en trommel longlife... eller dvs.
leverandøren kalder den longlife, men den 5/40 olie han har fået leveret
har intet med longlife at gøre og overholder ikke diverse normer.

Kan du selv gætte dig til nu at der er nogle biler der kører rundt med
"longlife" uden at det er longlife? (olien er ikke leveret tilbage, men
bruges som værende det den er købt til)

Som du siger så er det vigtigt med de normer og ikke bare hvad olien
hedder.

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-05 17:32

> Det er muligt.
>
> Men det er Castrol der har udviklet VW's longlife i tidernes morgen...

Vidste jeg ikke
Jeg har en liste over alle det olier som VW har frigivet til deres longlife
intervaller, og der er mange forskellige, så bare fordi man vil kører
longlife service er man ikke pisket til at købe Castrols sikkert udmærkede
produkt.
Men det var vist også enige om.

> [...]
> leverandøren kalder den longlife, men den 5/40 olie han har fået leveret
> har intet med longlife at gøre og overholder ikke diverse normer.

Det er sikkert nok en longlife ifølge fabrikantens specs.
Men ikke jvf. VW normer, så hvis man bestiller olie som man har tænkt sig at
hælde på en VW skal man nok huske at meddele hvilken norm man gerne ville
have olien skal overholde.

> Kan du selv gætte dig til nu at der er nogle biler der kører rundt med
> "longlife" uden at det er longlife? (olien er ikke leveret tilbage, men
> bruges som værende det den er købt til)

Igen så er det fordi de ikke hælder en olie på der svarer til den norm som
VW foreskriver.
At nogle så tror at alle longlife olier overholder alle VW normer er så en
misforståelse.
Den Shell Helix Ultra longlife som jeg hældte på min forrige bensin VW
passer ikke til min nye diesel VW, da det er to forskellige normer, så man
skal holde øjnene åbne.

> Som du siger så er det vigtigt med de normer og ikke bare hvad olien
> hedder.

Enig!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-12-05 22:34

> [...]
> longlife intervaller, og der er mange forskellige, så bare fordi man
> vil kører longlife service er man ikke pisket til at købe Castrols

Yes :)

> Det er sikkert nok en longlife ifølge fabrikantens specs.

Jeps.

> Men ikke jvf. VW normer, så hvis man bestiller olie som man har tænkt
> sig at hælde på en VW skal man nok huske at meddele hvilken norm man
> gerne ville have olien skal overholde.

Det er her problemet opstår... fordi "mekkeren" har bedt om en longlife og
har fået en longlife.. men mekkeren kender desværre ikke til disse normer
da han er af den gamle skole og derfor bare hælder longlife på..

Fra : Torben

Dato : 06-12-05 14:58

Hej Claus
"> Jeg har en liste over alle det olier som VW har frigivet til deres
longlife
> intervaller,

Det lyder spændende kan du ikke poste den i dk.binaer.motor...?

Jeg har købt en af de sidste af de gamle Passater variant, men kunne godt
tænke mig at skifte olien inden bilen selv beder om det, jeg har forstået at
det sker engang mellem 15.000 og 50.000 km...

Mvh. Torben

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-05 20:42

>"> Jeg har en liste over alle det olier som VW har frigivet til deres

> Det lyder spændende kan du ikke poste den i dk.binaer.motor...?

Lidt svært da den befinder sig i et tysk bil blad jeg holder :)

Bladet hedder Gute Fahrt, kan dog ikke lige finde at de skulle have disse
info på deres hjemmeside.

> Jeg har købt en af de sidste af de gamle Passater variant, men kunne godt
> tænke mig at skifte olien inden bilen selv beder om det, jeg har forstået
> at det sker engang mellem 15.000 og 50.000 km...

Hvorfor ønsker du at skifte olien inden den selv beder om det?
Har du for mange penge :)
De af mine kollegaer som kører 50Kkm Lonlife ligger ofte mellem 40- 45000 km
pr. olieskift.

Fra : Torben

Dato : 06-12-05 22:22

> Lidt svært da den befinder sig i et tysk bil blad jeg holder :)
>
> Bladet hedder Gute Fahrt, kan dog ikke lige finde at de skulle have disse
> info på deres hjemmeside.

OK, jeg har også lige været inde at kikke uden held..

> Hvorfor ønsker du at skifte olien inden den selv beder om det?
> Har du for mange penge :)
> De af mine kollegaer som kører 50Kkm Lonlife ligger ofte mellem 40- 45000
> km pr. olieskift.

Tja det var nærmest for at passe bedst mulig på min bil....