Min bil vil ikke starte, hvad er der galt?
Fra : Holst

Dato : 03-12-05 10:28

Jeg må indrømme, at jeg ikke har meget forstand på bilen. Efter at jeg
har fået bil, lytter jeg altid meget opmærksomt til min mekaniker, for
jeg er endnu rigtig meget at lære.

Og nu vil den ikke starte. Der er brændstof på bilen, og umiddelbart er
der også strøm på batteriet. Men når jeg drejer nøglen, så kommer der
kun der der lyd, der normalt kommer, inden motoren går igang. Mere sker
der ikke.

Fra : Holst

Dato : 03-12-05 10:34

Holst wrote:

> [...]
> der også strøm på batteriet. Men når jeg drejer nøglen, så kommer der
> kun der der lyd, der normalt kommer, inden motoren går igang. Mere sker

Det er i øvrigt en VW Polo 1.6 fra midt/sidst i 90'erne.

Fra : Henrik Jørgensen

Dato : 03-12-05 10:39

Mærke ?
Model ?
År ?

Fra : Holst

Dato : 03-12-05 10:55

Henrik Jørgensen wrote:

> Mærke ?
> Model ?
> År ?

Nu har jeg lige slået efter. Det er en VW Polo 1.6 fra 1995, og den er grøn.

Fra : DJ Bobo :\)

Dato : 03-12-05 10:45

"Holst" <newsdec05@shelter.dk> wrote in message

> [...]
> der også strøm på batteriet. Men når jeg drejer nøglen, så kommer der kun
> der der lyd, der normalt kommer, inden motoren går igang. Mere sker der

Din starter "hænger", hvorfor du griber en klaphammer/muggert
og giver starteren et kontant slag på huset...
--
Mvh Mogens

Fra : Holst

Dato : 03-12-05 10:57

DJ Bobo :) wrote:

> Din starter "hænger", hvorfor du griber en klaphammer/muggert
> og giver starteren et kontant slag på huset...

Ja, det var jo en klar diagnose med forklaring, hvordan problemet
afhjælpes. Tak for det.

Næste problem er så, hvor er "starteren"? Jeg ved altså meget, meget
lidt om sådant. I min verden er jeg starteren, og jeg skal da ikke
afvise, at det hjælper, hvis jeg giver mig selv et kontant slag på
sinkadusen

Fra : DJ Bobo :\)

Dato : 03-12-05 11:02

> [...]

> om sådant. I min verden er jeg starteren, og jeg skal da ikke afvise, at
> det hjælper, hvis jeg giver mig selv et kontant slag på sinkadusen

Starteren sidder som regel på den ene side af motoren og er et rundt
emne a la en motor. Der går en fed ledning fra batteri til starteren som
regel...

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 03-12-05 11:17

DJ Bobo :) wrote:

> Din starter "hænger", hvorfor du griber en klaphammer/muggert
> og giver starteren et kontant slag på huset...

Ikke enig... antaget at 'den der lyd, der normalt kommer inden motoren
går igang' henviser til at starteren kører rundt og dermed også har fat
i motoren. Det lyder mest som om at benzinen måske ikke kommer op til
indsprøjtningsanlægget eller noget i den stil. Alternativt at der ikke
kommer gnist til tændrøret. Jeg tror egentlig mest på det sidste hvis
det er kommet pludseligt. Fugt på tændkabler kan meget vel drille så
meget at den ikke kan starte.

Fat en tør klud (gammelt viskestykke eller lign) og tør tændkablerne
godt af. De er nogle (sikkert) sorte kabler der sidder foran på motoren
og har fat i tændrørene. De sidder sikkert med 10cm afstand og der er 4
af dem. Tør alle 4 godt af. Der er også flere af samme slags kabel, de
skal have samme tur. Du kan evt. sprøjte kablerne med noget
silikonespray selvom det er lidt ligesom at pisse i bukserne for at få
varmen. Hvis bilen derefter starter så bør du få skiftet ALLE kablerne,
køb nogle nye af god kvalitet, det betaler sig i længden. Hvis du selv
skifter dem så gør det een af gangen! Aldrig hiv alle af på een gang, du
vil sikkert ikke få det samlet korrekt igen. Alternativt få din
mekaniker til at skifte dem, han kender sikkert også et godt mærke.

Thomas

Fra : Holst

Dato : 03-12-05 11:44

Thomas Rasmussen wrote:

> Ikke enig... antaget at 'den der lyd, der normalt kommer inden motoren
> går igang' henviser til at starteren kører rundt og dermed også har fat
> i motoren.

Ja, det kan godt lyde som om der er et eller andet, der kører rundt.

> [...]
> kommer gnist til tændrøret. Jeg tror egentlig mest på det sidste hvis
> det er kommet pludseligt. Fugt på tændkabler kan meget vel drille så

For lidt over en måneds tid siden fik den skiftet brændstofpumpe, og alt
har virket fint siden da.

Problemet er kommet ganske pludseligt. Den er ikke nødvendigvis ude at
køre hver dag, men kørte fint i onsdags. Da jeg så i går formiddag
skulle af sted, ville den ikke igang.

> [...]
> og har fat i tændrørene. De sidder sikkert med 10cm afstand og der er 4
> af dem. Tør alle 4 godt af. Der er også flere af samme slags kabel, de

Jeg må indrømme, at jeg godt nok føler mig dum, når jeg åbner sådan en
motorhjelm. Aner ikke, hvor tændkablerne er henne. Synes ikke lige, jeg
kan finde noget, der sidder med 10 cm afstand.

http://www.shelter.dk/motor.jpg er et billede af motoren. En udpegning
kunne måske hjælpe mig. Jeg har også nogle mere detailbillede, hvis det
er bedre.

> Alternativt få din
> mekaniker til at skifte dem, han kender sikkert også et godt mærke.

Ja, jeg er lidt bange for, at det nok ender med autohjælp og mekaniker i
det hele taget :) Men hvor ville jeg dog gerne lære.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-12-05 11:57

"Holst" <newsdec05@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> For lidt over en måneds tid siden fik den skiftet brændstofpumpe, og alt
> har virket fint siden da.

Hvis du bare sætter tænding på bilen, kan du så høre en svag summen et sted
fra i et par sekunder ?
Måske det er benzinpumpen som ikke kører (evt. et stik der faldet af).
Jeg ved ikke lige hvor benzin pumpen sidder på sådan en Polo, men den plejer
at sidde tæt på tanken eller nede i tanken.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Holst

Dato : 03-12-05 12:21

Per Beer Hansen wrote:

> Hvis du bare sætter tænding på bilen, kan du så høre en svag summen et sted
> fra i et par sekunder ?

Jeps, der lyder sådan en bzz-lyd i ét sekund eller så.

> Måske det er benzinpumpen som ikke kører (evt. et stik der faldet af).
> Jeg ved ikke lige hvor benzin pumpen sidder på sådan en Polo, men den plejer
> at sidde tæt på tanken eller nede i tanken.

Næh, det ved jeg heller ikke selv. Bzz-lyden lyder til at komme fra
skråt bagude, og det er vel der tanken sidder. Det er i hvert fald der,
jeg hælder benzin i den. Men fra mine tidligere biler ved jeg, at når
jeg til min mekaniker sagde, at den sagde en underlig lyd der eller der,
så rystede han på hovedet og sagde, at det var et helt andet set, der
var noget galt.

Fra : DJ Bobo :\)

Dato : 03-12-05 12:41

"Holst" <newsdec05@shelter.dk> wrote in message

> Jeps, der lyder sådan en bzz-lyd i ét sekund eller så.
> Næh, det ved jeg heller ikke selv. Bzz-lyden lyder til at komme fra
> skråt bagude

Benzinpumpe

> at når jeg til min mekaniker sagde, at den sagde en underlig lyd der eller
> der, så rystede han på hovedet og sagde, at det var et helt andet set, der
> var noget galt.

Du må da kunne afgøre, om starteren kører, når du drejer nøglen.
Der skal fras motorrumet kommer en høj lyd af en el-motor, der
forsøger at trække benzinmotoren rundt....
:)

Fra : The MANN

Dato : 03-12-05 12:01

> [...]
>
> Ja, jeg er lidt bange for, at det nok ender med autohjælp og mekaniker i
> det hele taget :) Men hvor ville jeg dog gerne lære.

Har lagt en beskrivelse i binær.dk

The MANN

Fra : Holst

Dato : 03-12-05 12:22

The MANN wrote:

> Har lagt en beskrivelse i binær.dk

Tak. Den vi jeg kigge på, når den dukker op. Det gør den nok snart.

Fra : The MANN

Dato : 03-12-05 12:28

næ den vil ikke

The MANN

Fra : Holst

Dato : 03-12-05 12:34

The MANN wrote:

> næ den vil ikke

Du må gerne sende den til min mailadresse. Den er valid.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-12-05 13:00

Smid den op på www.gratishost.dk det er nemmere og alle kan se den

Fra : The MANN

Dato : 03-12-05 13:51

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@*.REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> "Holst" <newsdec05@shelter.dk> wrote in message

> Smid den op på www.gratishost.dk det er nemmere og alle kan se den

ok smidt som : motor.jpg

The MANN

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-12-05 14:12

"The MANN" <hamann29@hotmail.com> wrote in message

> ok smidt som : motor.jpg

Dvs http://www.gratishost.dk/uploads/motor.jpg egenligt mærkeligt, før fik
de et id nummer istedet for det orginale filnavn, som jo hurtigt kan
overskrives vel.

Fra : Holst

Dato : 04-12-05 10:17

The MANN wrote:

> ok smidt som : motor.jpg

Tak for billedet i hvert fald. Nu har jeg tid til at kigge lidt på det
igen. Nu ved jeg da lidt, hvad jeg skal kigge efter.

Men når Thomas Rasmussen skrev: "Fat en tør klud (gammelt viskestykke
eller lign) og tør tændkablerne godt af. De er nogle (sikkert) sorte
kabler der sidder foran på motoren og har fat i tændrørene" betyder det
så, at jeg bare skal tørre de fire kabler af udvendig? Ligesom når jeg
trækker ledningen til standerlampen gennem en våd klud for at fjerne
støv og nuldermænd?

Hvad pokker skulle det hjælpe at tørre et kabel af udvendig?

Jeg ved godt, mine spørgsmål sikkert er tåbelige, men jeg ville virkelig
ønske, at jeg vidste mere om min pokkers bil.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 04-12-05 10:28

> Hvad pokker skulle det hjælpe at tørre et kabel af udvendig?

Tændrørene forsynes med højspænding (20 -40 000 volt) for at der kan springe
en gnist. Sådan noget højspænding er noget uregerligt noget - det finder den
nemmeste og hurtigste vej til jord - og det ofte nemmere at komme til jord
via en lille sprække i et kabel og så via en gang fugt - det er ofte nemmere
for strømmen at løbe udenpå kablet end indeni og så via gnistgabet i
tændrøret.
Når du tørrer tændrørskablerne af med en tør klud, så fjerner du potentielle
flugtveje for højspændingen.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-12-05 10:29

Holst wrote:

> [...]
> så, at jeg bare skal tørre de fire kabler af udvendig? Ligesom når jeg
> trækker ledningen til standerlampen gennem en våd klud for at fjerne

Ja lige netop, bare med en tør klud, gerne flere gange.

> Hvad pokker skulle det hjælpe at tørre et kabel af udvendig?

Højspænding (som der løber i dine tændkabler) er megadoven, dvs. den
tager altid den nemmeste vej til stel (motor). Normalt er dette gennem
tændrøret hvor dener nød til at springe mellem terminalerne og dermed
lave en gnist. Det der ofte sker med tændkabler er at de bliver trætte,
der kommer små mikroskopiske revner i isoleringen og dermed er der frit
lejde for den spænding du gerne vil have frem til tændrøret. Hvis så
dine tændkabler er fugtige (hvilket nærmest er uundgåeligt i denne tid)
så er det nemmere for højspændingen at hoppe udvendigt på tændkablet og
direkte ned på motorblokken (som er stel). Hvis den gør dette så laver
den ikke nogen gnist og din bil vil ikke starte/køre. Hvis du fjerner
den fugt og snask der sidder på tændkablet bliver højspændingen nød til
at drøne gennem tændrøret og din bil kører igen. Dette er KUN et
midlertidigt fix, men kan være med til at diagnostisere hvad der er galt
med den.

Hvis det er rigtig galt kan man faktisk se det med det blåtte øje i
mørket hvis spændingen fræser uden på kablerne. Det vil gnistre blåt ud
over det hele på tændkabler. Men det kræver at der er een der forsøger
at starte bilen og en anden der står med snuden ude i motorrummet.

> Jeg ved godt, mine spørgsmål sikkert er tåbelige, men jeg ville virkelig
> ønske, at jeg vidste mere om min pokkers bil.

Der er ikke tåbelige spørgsmål, kun tåbelige svar (jeg håber da ikke mit
er tåbeligt . Jo mere man kender til sin bil, jo nemmere er det også
at holde den i form. Mange ting kan tages i opløbet så når den så skal
på værksted så kan man hurtigere udpege (sammen med mekaniker) hvad der
er galt og det sparer både tid og trælse udgifter.

Thomas

Fra : Holst

Dato : 04-12-05 11:15

Thomas Rasmussen wrote:

> Højspænding (som der løber i dine tændkabler) er megadoven

Ja, det er jeg også. Og jeg som troede, at der sad et 12V batteri i bilen.

Nu har jeg tørret og tørret, og lige lidt hjalp det. Så tørrede jeg lidt
mere og forsøgte igen. Startede stadig ikke. Endnu mere tørring, og nu
må jeg vist konstatere, at jeg efter de sidste par dages forsøg er ved
at have drænet batteriet.

Det er nok bedst, jeg får autohjælpen til enten at få den igang eller
køre den til min mekaniker i morgen tidlig.

Men tak for alle forklaringerne. De gør mig klogere og klogere

Fra : Holst

Dato : 05-12-05 12:37

Holst wrote:

> Det er nok bedst, jeg får autohjælpen til enten at få den igang eller
> køre den til min mekaniker i morgen tidlig.

Autohjælpen kom og hentede bilen i dag og kørte den til min mekaniker.
Han mente, at den jo nok blot trængte til noget strøm, selvom jeg sagde,
at det ikke havde været problemet fra starten, men mere var et
følgeproblem efter alle mine forsøg på at starte den.

Strøm var der heller ikke nok. Det endte med, at han skiftede
tændrørene, og så kunne bilen køre igen.

Rart.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-12-05 10:30

Holst <newsdec05@shelter.dk> skrev :

>Hvad pokker skulle det hjælpe at tørre et kabel af udvendig?

>Jeg ved godt, mine spørgsmål sikkert er tåbelige, men jeg ville virkelig
>ønske, at jeg vidste mere om min pokkers bil.

dit spørgsmål er *ikke* tåbeligt - når det af og til hjælper at tørre
et tændrørskabel af - er det nok fordi det er gammelt, og kan være
krakeleret i isoleringen. Er der fugt, kan højspændingen krybe på
ydersiden, og aldrig når frem til tændrøret.

Højspænding er en troløs satan, der helst tager den nemme vej.

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-12-05 12:54

"DJ Bobo :)" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote in message

> Din starter "hænger", hvorfor du griber en klaphammer/muggert
> og giver starteren et kontant slag på huset...

Aha, det har min Seat Ibiza 1,4 12/97 også gjort nogle få gange,nu starter
jeg den bare som en diesel, altså lige drejer nøglen så er det ligesom noget
der knorer, og så starter jeg. Ved ik om det giver nogen forskel

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-12-05 13:02

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@*.REMOVE*spamfilter.dk> wrote in message

> Aha, det har min Seat Ibiza 1,4 12/97 også gjort nogle få gange,nu starter
> jeg den bare som en diesel, altså lige drejer nøglen så er det ligesom
> noget der knorer, og så starter jeg. Ved ik om det giver nogen forskel

Kunne have noget med det med bensinpumpen, hvor der lige skal pumpes benzin
frem først? Det lyder nemlig lidt voldsomt de gange for der er kommet en
grim lyd fra starteren.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-12-05 12:03

On Sat, 3 Dec 2005 10:44:34 +0100, "DJ Bobo :\)"
<nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote:

>"Holst" <newsdec05@shelter.dk> wrote in message

>Din starter "hænger", hvorfor du griber en klaphammer/muggert
>og giver starteren et kontant slag på huset...
Og har din starter magneter der er limet fast, hedder kuren efter
slaget, ny starter.
Lad vær med at slå på starteren hvis du ikke ved hvordan den er
bygget.

/Hans