Golf GT får klø i Tyskland - for brændstof~
Fra : Henrik B.

Dato : 02-12-05 23:18

Små tørstige heste

De første internationale tests af den nye Golf 5 GT er ikke nær
så positive over for det nye vidunder, som fabrikken ellers lagde op til

Af Olle Trap - 12:00 - 30. nov. 2005

Det tyske bilmagasin auto, motor und sport er tæt på at betegne
modellen som en døgnflue, hvilket er usædvanligt, da tyske magasiner normalt
er meget patriotiske.

Men GT'en er ikke så økonomisk som annonceret, og den mangler
power.

Golfen så dagens lys på Frankfurts Motorshow for et par måneder
siden, hvor den præsenteret som benzinmotorens vej tilbage i de hurtige
økonomibilers rækker, der ellers er domineret af turbodieselmodeller.

GT-modellen har kun en 1,4 liters motor, men med imponerende 170
hk takket være turbo og kompressor. Tophastighed er 220 km/t. og derfor kun
lidt langsommere end flagskibet GTI med sine 200 hk og 240 km/t.

Desuden skulle GT'en kunne klare imponerende 14,5-17 km på
literen, hvilket sagtens skulle sammenlignes med en 2,3 liters almindelig
karbureret benzinmotor med tilsvarende kræfter, der typisk kun kører ni til
11 km/l.

Kniber med tophastighed
The Times mener syrligt, at GT'ens 170 'heste' må være meget
små. Det går rimeligt stærkt op til 180 km/t., men tophastigheden er svær at
nå.

Økonomien kniber også, skriver Auto Bild. I en sammenligning med
Opel Astra 1,9 CDTI diesel med 150 hk halter den uhjælpelig bagefter.
Astraen kører gennemsnitlig 17,2 km/l, mens GT'en jævnfør Bild kun kører
13,8 km/l, og auto, motor und sport ikke når over 12,1 km/l.

GT'en bliver formentlig kun hjemtaget hjem på bestilling, da
prisen på omkring 390.000 kr. er for tæt på GTI'ens 414.000 kr.

Så hellere den rigtige GTI-vare, skriver de tyske anmeldere, der
til gengæld ser frem til den ny Golf GT TDI diesel-model med 170 hk og
partikelfilter, der også skulle dukke op på markedet i det nye år.

Fra : Henrik B.

Dato : 02-12-05 23:27
Fra : Kim Kristensen

Dato : 03-12-05 00:25

> [...]
> til gengæld ser frem til den ny Golf GT TDI diesel-model med 170 hk og
> partikelfilter, der også skulle dukke op på markedet i det nye år.

Resterne af den oprindelige tråd (se 01-10-05) lever endnu.

Ideen med en motor som har bedre økonomi og flere kræfter end normalt for
den volumen den nu er god, men ny er den næppe for (blandt andet) Saab har
jo gjort det længe med en turbo og Honda i godt 15 år med VTEC.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-12-05 12:12

Den Fri, 2 Dec 2005 23:18:03 +0100, skrev Henrik B. :

Som nævnt i en anden tråd med samme indhold, så er det i bedste fald en
meget personlig fortolkning af de tyske artikler.

Selv synes jeg nærmere der er tale om forvanskning af de tyske artikler.

Min egen opsummering af flere forskellige tyske artikler og tests er at
den nye 1.4 liters motor gør hvad der kan forventes uden at leve op til
de optimistiske annonceringer VW er kommet med. Desværre har VW valgt at
lancere motoren i en dyr og sportslig udstyrvariant, selvom motoren er
en udpræget komfortmotor der ville være egnet til en familiebil.

For mig lyder det som om en VW Golf Plus 1.4 TSI Trendline prissat
omkring 300.000,- kunne blive en "sællert".

--
Kent Oldhøj
Qoute fix til Outlook Express:

Fra : KASO

Dato : 03-12-05 15:55

> For mig lyder det som om en VW Golf Plus 1.4 TSI Trendline prissat
> omkring 300.000,- kunne blive en "sællert".

Det er vist en ret teoretisk betragtning - VW's prispolitik in mente.....

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-12-05 19:52

Den Sat, 3 Dec 2005 15:54:49 +0100, skrev KASO :

> Det er vist en ret teoretisk betragtning - VW's prispolitik in mente.....

Nå. Med udgangspunkt i prisforskellen på de 2 eneste GT modeller i
øjeblikket(1.4 TSI og 2.0 TDI) i Tyskland, og en Golf Plus 2.0 TDI
Trendlines pris i DK, så havner vi på 315.000,- kr.

Så kan man diskutere hvormeget begrebet "omkring" dækker, men det er nok
mere teoretisk end min oprindelige betragtning.