Aircon rens?
Fra : Towli

Dato : 01-12-05 19:56

Hej

Jeg er hamrende syg for tiden, og kan simpelthen ikke blive rask. Jeg vil
gerne udelukke at min dårligdom stammer fra aircon'en i min Picasso. Kan man
selv checke om der er bakterier/svamp i systemet? (-Den lugter ikke).
Renser Citroen aircon systemet ved et alm 20.000 eftersyn ? Kan man selv
rense det?
Hvis man undlader brug af aircon i nogen tid og sætter fuld blæs på varmen i
lang tid, kan man så formode at de fugtige steder i systemet, der evt. kunne
danne grobund for bakterier tørrer ud?

Mange tak for evt hjælp!

/T

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-05 20:02

"Towli" <towli@oldboyz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis man undlader brug af aircon i nogen tid og sætter fuld blæs på varmen
> lang tid, kan man så formode at de fugtige steder i systemet, der evt.

Ellers kan du købe en spray hos tsvansen der hedder aircon cleaner. Du skal
bare sikre dig at der medfølger slangen til sprayen ellers er den
ubrugelig.....hvilket de har svært ved at fatte i kvalitetsbutikken.

Tror ikke at ac generer ret meget legionersyge, men du kan da altid spraye
alligevel

--
Tom

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 02-12-05 10:19

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> Tror ikke at ac generer ret meget legionersyge, men du kan da altid spraye
> alligevel

Var jo så netop i et AC anlæg at legionalla startede dog ikke i en bil men
på et hotel..

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 02-12-05 10:39

Flemming Lynggaard wrote:

> Var jo så netop i et AC anlæg at legionalla startede dog ikke i en bil men
> på et hotel..

"The role of air conditioners in disseminating Legionnaires’ disease is
not supported by scientific studies."

http://www.legionella.org/faq_layperson.htm#a6

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Q

Dato : 02-12-05 05:47

> [...]
man
> selv checke om der er bakterier/svamp i systemet? (-Den lugter ikke).

Det plejer at kunne lugtes hvis der er noget...

Skimmelsvampe kan dog snildt irritere dine luftveje i en grad hvor du føler
dig syg af det..

Check evt. også andre fugtige steder i hjemmet, f.eks badeværelser mv..

> Renser Citroen aircon systemet ved et alm 20.000 eftersyn ? Kan man selv
> rense det?

Ingen om Citroen gør det, men airconrens eller Rodalon burde kunne klare
evt. problemer..

> Hvis man undlader brug af aircon i nogen tid og sætter fuld blæs på varmen
> lang tid, kan man så formode at de fugtige steder i systemet, der evt.
> [...]

Måske... Til gengæld har du formentlig mens du varmer op dannet optimale
vækstbetingelser ( ~20-40C ) for en stor flok bakterier.... Udover det er en
stor del af de sygdomsfremkaldende bakterier også sporedannende, dvs. de
"går i hi" indtil deres livsbetingelser igen er tilfredsstillende.. De
fleste sporedannende bakt. tåler på den måde markant højere temperaturer,
udtørring osv.

/peter

Fra : Towli

Dato : 02-12-05 18:38

Jeg takker for jeres tid og opmærksomhed alle !
-Hvordan gør man aircon'en ren med Rodalon?

/T

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-05 19:12

"Towli" <towli@fjernoldboyz.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg takker for jeres tid og opmærksomhed alle !
> -Hvordan gør man aircon'en ren med Rodalon?

hehe Det ville jeg også gerne vide. Den er umulig at komme til "sådan lige",
så der skal en form for spray til

--
Tom

Fra : Q

Dato : 02-12-05 19:34

> "Towli" <towli@fjernoldboyz.dk> skrev i en meddelelse
>
> hehe Det ville jeg også gerne vide. Den er umulig at komme til "sådan
lige",
> så der skal en form for spray til

Hmmm.... Jeg kastede bare rodalon ud i luften som et middel man kan bruge
til den slags... Jeg har aldrig haft en potte med aircon, såeh....
Blomsterforstøver, giftsprøjte eller noget i den stil kan vel bruges?

/peter

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-05 19:55

> [...]
> til den slags... Jeg har aldrig haft en potte med aircon, såeh....
> Blomsterforstøver, giftsprøjte eller noget i den stil kan vel bruges?

Der skal være slange på ellers kan man ikke manøvrere det ind, der hvor
pollenfilteret sidder og længere ind

--
Tom

Fra : Fam. Olsen

Dato : 03-12-05 22:59

> Der skal være slange på ellers kan man ikke manøvrere det ind, der hvor
> pollenfilteret sidder og længere ind

Sidder og tænker på lidt a'la denne her
http://www.thansen.dk/product.asp?c=631542297&n=788922347&pn=1246056296
monteret med en slange med en hjemmelavet dyse af et sammenklemt kobberrør.
Så slog det mig at man vel egentlig bare kunne bruge en sprøjte til at
rustbeskytte hulrummene med.

MVH Niels