Hvordan får man folk til at stoppe med at ~
Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 30-11-05 10:58

Hej

Jeg bor på en vej, hvor et par stykker, i vinterhalvåret, praktiserer at gå
ud, f.eks. kl 6.15 om morgenen og starte deres bil. Så går de ind igen.
Omkring et kvarter senere (jeg har målt op til 18 minutter!) kommer de så
ud og kører med bilen.

Der er ikke tale om folk med hjerteproblemer, eller andet, der gør at de
bliver nødt til at have varmet bilen op. Og, de gør det også selv om der
ikke er is på, f.eks. i morges var der 3.5 grader kl. 6.15, og alligevel
var naboen ude og lade bilen stå tændt i 10-15 minutter inden hun kørte.

Det er efter min mening noget griseri!

Er jeg den eneste der bliver irriteret over sådan noget? Hvad kan man gøre
for at få folk til at stoppe, uden at de synes man er en total tumbe?

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

I find the whole business of religion profoundly interesting. But it
does mystify me that otherwise intelligent people take it seriously.
- Douglas Adams

Fra : Uffe Ravn

Dato : 30-11-05 11:05

"Mads Bondo Dydensborg" <madsdyd@challenge.dk> skrev

> [...]

> Er jeg den eneste der bliver irriteret over sådan noget? Hvad kan man gøre
> for at få folk til at stoppe, uden at de synes man er en total tumbe?

Få en aftale med en biltyv, om at han kan hente nemme biler på den vej kl.
6.15 om morgenen?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : apollo14 aka Kenneth~

Dato : 30-11-05 11:30

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote in

> "Mads Bondo Dydensborg" <madsdyd@challenge.dk> skrev

Det er miljøsvineri af rimelig høj klasse.

Du er ikke den eneste der bliver irreteret over det. Jeg har dog
spurgt politiet om jeg må holde i tomgang hvis jeg skal skære/bor
inde i lastrummet i firmabilen, og det må jeg da jeg ellers kan
risikere ikke at have startstrøm nok.

> Få en aftale med en biltyv, om at han kan hente nemme biler på den
> vej kl. 6.15 om morgenen?

Eller endnu nemmere ring til politiet. Det er ikke lovligt med mindre
man skal noget som forskrevet i reglerne fra politiet fra Køge
Kommune:
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse så længe det
motordrevne køretøj befinder sig i trafikkø, eller så længe det af
hensyn til køretøjets anvendelse efter dets funktion er nødvendigt at
udnytte motorens trækkraft til af- og pålæsning, udrykningskøretøjer
med lyssignal i gang, komprimering af affald, tilvejebringelse af
trykluft eller i lignende specielle tilfælde. Undtaget fra
bestemmelsen er endelig også den motoranvendelse, som er påkrævet i
forbindelse med reparation og justering af motor.

Og der står så i stk. 3 at det kan straffes med bøde. Men tjek på
www.politi.dk hvordan dine lokale vedtægter er.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-11-05 14:48

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote in

> Få en aftale med en biltyv, om at han kan hente nemme biler på den vej
> kl. 6.15 om morgenen?

Nu er min alarm så stadig aktiveret når bilen er startet og skulle en
mindre begavet tyv prøve at køre afsted så vil han opdage alt bilen slukker
bare han rører pedalerne samt giver sig til at hyle (mener faktisk den
låser dørene samtidigmed..)

PS: Ved godt dit indlæg var ment i sjov :)

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 30-11-05 14:54

> [...]
slukker
> bare han rører pedalerne samt giver sig til at hyle (mener faktisk den

Hvorfor pokker skulle han da give sig til at hyle over det ??

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-11-05 14:55

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in news:438daee4$0$2094
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Hvorfor pokker skulle han da give sig til at hyle over det ??

LOL

Alarmen... ALARMEN.. hehe

Nåh jo han begynder nok også at hyle hvis han ikke har fået skosålerne med
sig inden jeg når ud..

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-11-05 11:21

Mads Bondo Dydensborg skriver:

> Det er efter min mening noget griseri!

Enig

> Er jeg den eneste der bliver irriteret over sådan noget? Hvad kan man gøre
> for at få folk til at stoppe, uden at de synes man er en total tumbe?

Alppelere til folks sunde fornuft. Fortæl dem at de forurener meget
samme sted som deres børn leger i græsset til foråret. Desuden er det
dyrt i brændstof.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : John Sahl

Dato : 30-11-05 11:58

Mads Bondo Dydensborg wrote:
> Er jeg den eneste der bliver irriteret over sådan noget? Hvad kan man
> gøre for at få folk til at stoppe, uden at de synes man er en total
> tumbe?

Blander dine naboer sig i hvad du bruger af ressourcer og forurenende
ting hjemme hos dig?

P.S. Dydensborg, meget rammende

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 30-11-05 12:25

John Sahl wrote:

> Blander dine naboer sig i hvad du bruger af ressourcer og forurenende
> ting hjemme hos dig?

Nej, men det her faktisk også ude i vores fællesskab, du ved, ude i vores
fælles natur og vores fælles vej, osv.

Og, udover forureningen med benzener, CO2 osv, så er der jo også en vis
støjforurening.

Og, vi bor faktisk i et område der er omfattet af en deklaration der f.eks.
siger at man skal begrænse brugen af benzindrevne havemaskiner så meget som
muligt. Det vidste folk inden de flyttede ind.

> P.S. Dydensborg, meget rammende

OK, hvis det er det niveau vi er på...

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

There was a time when religion ruled the world. It is known as The Dark
Ages.
- Ruth Hurmence Green (The Born Again Skeptic's Guide to the Bible)

Fra : John Sahl

Dato : 30-11-05 14:34

> [...]
> f.eks. siger at man skal begrænse brugen af benzindrevne havemaskiner
> så meget som muligt. Det vidste folk inden de flyttede ind.

Hvad er problemet i venligt at minde folk om, at det er ulovligt og et
værre miljøsvineri?

> OK, hvis det er det niveau vi er på...

Du overså min smiley?

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 30-11-05 21:13

John Sahl wrote:

> Hvad er problemet i venligt at minde folk om, at det er ulovligt og et
> værre miljøsvineri?

Ikke andet end at de som regel bliver sure. Måske er det fordi jeg ikke
evner at kommunikere. Det kunne denne her tråd tyde på

> Du overså min smiley?

Eller også synes jeg bare ikke det var noget at grine af?

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

THE COURT: I'm delighted, Doctor, that this is plain English to someone.

- From DeCSS trial transcript, regarding a plain text describing of DeCSS.
http://www.cs.cmu.edu/~dst/DeCSS/Gallery/touretzky-testimony.txt

Fra : Carsten H

Dato : 30-11-05 22:23

"Mads Bondo Dydensborg" <madsdyd@challenge.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, men det her faktisk også ude i vores fællesskab, du ved, ude i vores
> fælles natur og vores fælles vej, osv.

Det er det da også med dit vandforbrug, el osv.

Men har en bil der har stået i tomgang og blevet varm ikke en bedre
forbrænding af benzinen og dermed mindre forbrug, en hvis man starter op og
køre med en frossen motor?

Desuden så er det mere sikkert fordi man ikke skal slås med ruder der
dugger.

Carsten

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-12-05 02:21

"Carsten H" <non@non.non> skrev i en meddelelse

> Men har en bil der har stået i tomgang og blevet varm ikke en bedre
> forbrænding af benzinen og dermed mindre forbrug, en hvis man starter op
> og køre med en frossen motor?

Nej, den forurener mere ved at stå og "tø op", end den gør ved at køre. +
det nedsætter levetiden på olie, udstødning og katalysator. Så du opnår 2
ting ved at lade være; 1. du spare penge, 2. du gavner miljøet :).

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 01-12-05 07:27

Carsten H wrote:

> "Mads Bondo Dydensborg" <madsdyd@challenge.dk> skrev i en meddelelse

> Det er det da også med dit vandforbrug, el osv.

Ja, og jeg slukker sgu også for vandet når jeg børster tænder! Og for lyset,
osv.

> Men har en bil der har stået i tomgang og blevet varm ikke en bedre
> forbrænding af benzinen og dermed mindre forbrug, en hvis man starter op
> og køre med en frossen motor?

Nej, foreløbigt er det modsatte argument blevet fremført med en del
overbevisning.

> Desuden så er det mere sikkert fordi man ikke skal slås med ruder der
> dugger.

Jeg checkede i morges. Det tager mig fire minutter at skrabe min _og_ konens
bil ren. Der er ikke nogen dug (naturligvis) når jeg sætter mig ind. Efter
30 sekunder tørrer jeg forruden een gang med en svamp, og det behøver jeg
så ikke at gøre mere. Efter 4 minutters kørsel er motoren helt varm og det
vælter ud med varm luft.

Jeg kan overhovedet ikke se behovet _der_hvor_jeg_bor_ for at have bilen
stående i tomgang, hverken mens man skraber is, eller som jeg skrev om,
mens folk spiser morgenmad, eller hvad de gør.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

All national institutions of churches, whether Jewish, Christian or
Turkish, appear to me no other than human inventions, set up to terrify and
enslave mankind, and monopolize power and profit.
- Thomas Paine (The Age of Reason)

Fra : Martin Bak

Dato : 02-12-05 13:25

> Ja, og jeg slukker sgu også for vandet når jeg børster tænder! Og for
> lyset,
> osv.

Ok... Jeg lader som regel lyset brænde, mens jeg børster tænder, men jeg kan
da godt se, at det måske ikke er strengt nødvendigt.. Det må jeg overveje

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 02-12-05 19:47

Martin Bak skrev:

> Ok... Jeg lader som regel lyset brænde

Olielampe eller en fejl i den elektriske installation? ;)

Mvh
Claus

Fra : Mikkel Lund

Dato : 30-11-05 12:58

Har I ikke en beboer forening der kan hænge et skilt op. Så kan du når
situation opstå gå ned og pege på det

hilsen Mikkel

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 30-11-05 13:59

Mikkel Lund wrote:

> Har I ikke en beboer forening der kan hænge et skilt op. Så kan du når
> situation opstå gå ned og pege på det

Desværre nej. Det er en ny bebyggelse og der er ikke nogen grundejerforening
(endnu).

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

It is a look [of indecision and fear] I know well - if he had been a
subordinate commander in battle I would have immediately relieved him of his
command.

General Sir Michael Rose, Former Commander of the UN Protection Force in
Bosnia, on Pres. Bushs 5 minutes lack of reaction to the attack on the World
Trade Center. 2004.07.01

Fra : Nygaard

Dato : 30-11-05 12:07

> [...]
>
> Er jeg den eneste der bliver irriteret over sådan noget? Hvad kan man gøre
> for at få folk til at stoppe, uden at de synes man er en total tumbe?

Er for så vidt enig i din holdning om at man ikke skal lade bilen stå og
forurene unødigt.... Men jeg kunne på den anden side heller ikke finde på at
køre ud i trafikken før alle ruder er rene og fri for dug... Og hvis man
bare tører dem af med en klud, så dugger de til igen så snart jeg kommer ud
i trafikken...

Så jeg har et oliefyr i bilen, der starter 20 min inden jeg kommer ud om
morgenen (når temperaturen forventes at være under 3 grader). Vil du også
klassificere det som griseri?
For hvis det er det, så skal vi da slet ikke snakke om andre komfort
installationer som sædevarmere, elruder og aircondition (dog mest om
sommeren)...

Og er der i øvrigt nogen, der kan komme med et kvalificeret input om hvor
meget mere det forurener at lade motoren blive driftvarm i tomgang før man
kører, frem for at begive sig ud i trafikken, og gi fuld gas på en frossen
motor?

Mvh
Nygaard

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 30-11-05 13:58

Nygaard wrote:

> [...]
> at køre ud i trafikken før alle ruder er rene og fri for dug... Og hvis
> man bare tører dem af med en klud, så dugger de til igen så snart jeg

Generelt er det min erfaring (i de to biler jeg har) at al dug er væk på
under 4 km - dvs. under 5 minutter (de hvor jeg bor).

> [...]
> For hvis det er det, så skal vi da slet ikke snakke om andre komfort
> installationer som sædevarmere, elruder og aircondition (dog mest om

Der er forskel. Den miljømæssige konsekvens af en sædevarme - og muligvis et
oliefyr - er væsentlig mindre end at lade motoren stå i tomgang i 15-20
minutter.

> [...]
> kører, frem for at begive sig ud i trafikken, og gi fuld gas på en frossen

Min fornemmelse er at det er noget skidt. Jeg tror det tager meget lang tid
(og meget brændstof) at lade den stå der, med autochoker, osv.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety
deserve neither liberty nor safety.

- Ben Franklin, Historical Review of Pennsylvania, 1759

Fra : PMH

Dato : 30-11-05 15:31

> Nygaard wrote:

> Generelt er det min erfaring (i de to biler jeg har) at al dug er væk på
> under 4 km - dvs. under 5 minutter (de hvor jeg bor).

Godt jeg ikke bor i en radius af 4 km eller 5 min af hvor du bor..
Vil nødig sende mine børn ud i trafikken når du kommer kørende
efter 1-2 km med duggede ruder..(henviser til ovenstående citat)

Problemet med tomgangskørsel om morgen, er i mine øjne ikke nær
så slemt, som "jer" der kører før ruderne er helt frost/dug fri.

Irriterer det dig også at naboen har tændt op i brændeovnen 15 min
før den øvrige familie står op..??

PMH

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 30-11-05 21:03

PMH wrote:

> [...]
>
> Problemet med tomgangskørsel om morgen, er i mine øjne ikke nær
> så slemt, som "jer" der kører før ruderne er helt frost/dug fri.

Jeg afiser 100 % ruderne før jeg kører. Uden at tænde motoren.

jeg oplever ikke dug på andet end forruden (og sidespejle, sjovt nok) som et
problem. Jeg tørrer min forrude af på indersiden med en svamp.

> Irriterer det dig også at naboen har tændt op i brændeovnen 15 min
> før den øvrige familie står op..??

Hvordan kan det være at de øvrige 15 bilførere på vejen _ikke_ har behov for
at lade deres bil stå i tomgang i 15 minutter?

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids,
we'd
all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening
repetitive electronic music.

--Kristian Wilson, Nintendo, Inc, 1989

Fra : Nygaard

Dato : 30-11-05 15:41

> Generelt er det min erfaring (i de to biler jeg har) at al dug er væk på
> under 4 km - dvs. under 5 minutter (de hvor jeg bor).

Så du starter lige dagen med 4 km blindekørsel eller???

> Min fornemmelse er at det er noget skidt. Jeg tror det tager meget lang
tid
> (og meget brændstof) at lade den stå der, med autochoker, osv.
>
> Mads
Jeg har så en fornemmelse af at det slet ikke er så galt igen (med mindre
selvfølgelig at bilen står startet efter den er blevet driftsvarm), men min
krystalkugler er løbet tør for batteri, stoler jeg ikke på fornemmelser..
Det var derfor jeg syntes det kunne være interessant at høre fra nogen der
kender nogle fakta omkring emnet...

Mvh
Nygaard

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 30-11-05 21:02

Nygaard wrote:

> Så du starter lige dagen med 4 km blindekørsel eller???

Nej. Jeg tørrer forruden af med en svamp, og sideruderne er som regel ikke
noget problem. Jeg ved ikke hvorfor - måske fordi man ånder mere på
forruden?

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

No rational argument will have a rational effect on a man who does not want
to adopt a rational attitude.
- Karl Popper

Fra : Kent Friis

Dato : 30-11-05 18:41

Den Wed, 30 Nov 2005 13:58:28 +0100 skrev Mads Bondo Dydensborg:

> Generelt er det min erfaring (i de to biler jeg har) at al dug er væk på
> under 4 km - dvs. under 5 minutter (de hvor jeg bor).

Det kræver så bare at man kan huske præcist hvordan vejen forløber
de første 4 km indtil man kan se hvor man kører henad.

Hvis man holder i tomgang er belastningen på motoren mindre, og derfor
tager det længere tid inden den bliver varm.

Mvh
Kent

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-11-05 14:00

"Nygaard" <nejtaktil@spam.dk> skrev i en meddelelse

> Og er der i øvrigt nogen, der kan komme med et kvalificeret input om hvor
> meget mere det forurener

MEGET, rigtig meget, din KAT' fungere ikke når den er kold, din motor
arbejder ikke optimalt + den får "choker", fuel tilskud. Og dit
udstød.system bliver fyld med svovl-holdigt kondensvand, svolvsyre :(.

frem for at begive sig ud i trafikken, og gi fuld gas på en frossen
> motor?

Fuld gas?, hvor tit gør du det? :(. For motoren er der nok ikke den store
forskel, hvis ikke motorolien er gl. og sur. Som den forøvrigt hurtigere
bliver ved meget tomgangskørsel, pga. sod og kondens :(.

Fra : Nygaard

Dato : 30-11-05 15:42

> frem for at begive sig ud i trafikken, og gi fuld gas på en frossen
> >
> Fuld gas?, hvor tit gør du det? :(.

Desværre næsten hver dag.. Jeg bor lige ud til en amtsvej, hvor folk kommer
flyvende med 120 i begge retninger... Derfor er det lige med at finde et
hul, og så komme ud over stepperne hvis man ikke skal have en varevogn med
lang lys helt op i bagruden...

/Nygaard

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-11-05 16:36

"Nygaard" <nejtaktil@spam.dk> skrev i en meddelelse

> Desværre næsten hver dag.. Jeg bor lige ud til en amtsvej, hvor folk
> kommer
> flyvende med 120 i begge retninger...

Kender det godt. Jeg køre typ. 2 min så er jeg på motorvej, men hvis man
holder til højre, er der ikke krav om at man skal køre til max., før end den
er varm ;). Det taler for at bruge en tynd fuldsyntetisk olie, den har et
bredere arb.område, så olien er klar fra starten.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-11-05 16:43

> [...]
> den er varm ;). Det taler for at bruge en tynd fuldsyntetisk olie, den har
> et bredere arb.område, så olien er klar fra starten.
Desuden har jeg dækket ½delen af køleren med en stump masonit-plade, den
kolde luft giver tilstrækkelig køling, og alligevel bliver den varm så
hurtigt som på en sommerdag.

Fra : Martin Bak

Dato : 30-11-05 16:53

> Desuden har jeg dækket ½delen af køleren med en stump masonit-plade, den
> kolde luft giver tilstrækkelig køling, og alligevel bliver den varm så
> hurtigt som på en sommerdag.

Nå? Er din termostat åben før maskinen er varm, da?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-11-05 17:34

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Nå? Er din termostat åben før maskinen er varm, da?

Aflæst på det glimragende instrument bilen er udstyret med, når det melder
driftstemeperatur- er den nået. For olien er fuldsyntetisk, så dens temp. er
jeg "kold" over for ;).

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 02-12-05 19:51

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> Desuden har jeg dækket ½delen af køleren med en stump masonit-plade

Den slags fusk er da vist kun nødvendigt hvis termostaten er defekt!

Mvh
Claus

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-12-05 22:32

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Den slags fusk er da vist kun nødvendigt hvis termostaten er defekt!

Fusk el. fusk, det er nu ganske effektivt, og det var hvad selv den mest
mekanisk svagt fundere bilist, selv kunne finde ud af at gøre - ind til de
blev så degenereret, at de knapt kunne finde ud af at ringe efter vejhjælp
;)).
Termo er ikke defekt, den tager bare lidt længere tid at varme op uden, husk
på luften er kold. Det stopper luftcirkulationen i motorrummet, derfor
varmer den hurtigere. Du kan også bruge aviser el. pap, masonit er bare mere
holdbart.

Fra : Kent Friis

Dato : 30-11-05 18:46

Den Wed, 30 Nov 2005 14:00:25 +0100 skrev Jørgen M. Rasmussen:

> MEGET, rigtig meget, din KAT' fungere ikke når den er kold,

Det gør den så heller ikke hvis man kører med kold motor.

> din motor arbejder ikke optimalt

Hvilket er en af årsagerne til at den forurener en masse ved at man
kører inden den er varm.

> + den får "choker", fuel tilskud. Og dit
> udstød.system bliver fyld med svovl-holdigt kondensvand, svolvsyre :(.

Bliver det mindre af at bilen bevæger sig?

Motoren får mere benzin når man kører, forurener dermed mindre, men
bliver til gengæld varm en anelse hurtigere. Derfor bliver der
spurgt hvad der forurener mest, og hvor stor forskellen reelt er.

Mvh
Kent

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-11-05 20:44

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Det gør den så heller ikke hvis man kører med kold motor.

Men motoren producere mere af det "forbudte" ved bare stå og stå.

> Bliver det mindre af at bilen bevæger sig?

Ja, for så arbejder den mere optimalt, den arbejder, der poduceres mindre +
kondensen bliver "blæst bag ud"- godt for din olie, udst.. og kat. .

Derfor bliver der
> spurgt hvad der forurener mest, og hvor stor forskellen reelt er.

Og igen, den er rimelig stor. Prøv at skrue din tændrør ud, og kik på dem,
efter 15 min tomgang efter kold-start :(.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-11-05 14:21

Mads Bondo Dydensborg skrev:

> (jeg har målt op til 18
> minutter!) kommer de så ud og kører med bilen.

Har oplevet en diesel-Transit stå i 5 kvartér (75 minutter) - og dén er ikke
lydløs :-/

>Hvad kan man
> gøre for at få folk til at stoppe, uden at de synes man er en total
> tumbe?

Jeg lagde en seddel på forsædet om at det var forbudt - og ejerne sendte
deres søn over for at takke mig for beskeden
(de vidste ikke at det ikke var tilladt, fik jeg at vide )
Hans
http://kortlink.dk/26dh

Fra : JS

Dato : 30-11-05 14:29

> [...]
> om der ikke er is på, f.eks. i morges var der 3.5 grader kl. 6.15, og
> alligevel var naboen ude og lade bilen stå tændt i 10-15 minutter

Det er det helt sikkert, men det værste af den slags er nu taxachauffører,
bude og aflæssende lastbiler.

Fra : Klaus G.

Dato : 30-11-05 14:44

> Er jeg den eneste der bliver irriteret over sådan noget? Hvad kan man gøre
> for at få folk til at stoppe, uden at de synes man er en total tumbe?

Da jeg boede hos mine forældre var der en "Brian" overfor som tit lod sin
øse med mega afgangsrør stå og øffe/brumme i tomgang. En dag gik min far
over og slukkede den, hvilket manden så, for den stod aldrig i tomgang mere
:)

Så et vink med en vognstang er mit forslang, og nej, jeg tænker ikke på en
brosten i forruden :)

Kender du nogen med en skumpistol? Den kan nemt ordne en bil udstødning ;)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-11-05 14:52

Mads Bondo Dydensborg <madsdyd@challenge.dk> wrote in

> [...]
> at gå ud, f.eks. kl 6.15 om morgenen og starte deres bil. Så går de
> ind igen. Omkring et kvarter senere (jeg har målt op til 18 minutter!)

Tja.

Jeg starter bilen lige inden jeg tager sko og tøj på. Så tager jeg min
taske og låser huset af - så går jeg ud og låser bilen op, tager
isskraberen eller hvad jeg nu har og skraber is af. Når jeg er færdig med
det efter en 5-10 min. afhængig af tempo og isdækkede ruder så passer det
med, at sædet er godt varmet op samt alle ruder mere eller mindre er fri
for dug.

> Det er efter min mening noget griseri!

Vil du hellere køre ud i en tæt morgentrafik og have travlt med at tørre
ruder af som dugger?

> Er jeg den eneste der bliver irriteret over sådan noget? Hvad kan man
> gøre for at få folk til at stoppe, uden at de synes man er en total
> tumbe?

Hvorfor irriterer det dig? Er det vitterligt pga. miljøet du bliver
irriteret eller er det bare et politisk dække for at du bare ikke gider
høre på bilerne?

Jeg kan ikke høre hvis naboen har sin bil gående.. og du skriver andetsteds
at du bor i nybyggeri.. så det overrasker mig hvis du kan høre dine naboer.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-11-05 14:58

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> [...]
> med, at sædet er godt varmet op samt alle ruder mere eller mindre er fri

Hvorfor al den spild ?

Jeg tager tøj på, låser, låser op for garagen, trykker på knappen til
garageportåbneren og starter bilen. Trykker på fjernbetjeningen til
garageportåbneren igen, idet jeg triller ud af garagen og tjekker lige i
sidespejlet at porten lukker.

Hvis min bil stod udendørs, havde jeg et tæppe over forruden, eller et
oliefyr, så er man fri for at skrabe.

> Vil du hellere køre ud i en tæt morgentrafik og have travlt med at tørre
> ruder af som dugger?

Det klarer A/C'en vel ?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-11-05 15:02

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> [...]
> garageportåbneren og starter bilen. Trykker på fjernbetjeningen til
> garageportåbneren igen, idet jeg triller ud af garagen og tjekker lige

Jeg glemte at skrive jeg ikke har fyr i min, men jeg håbede du selv havde
regnet den ud Klaus..

> Hvis min bil stod udendørs, havde jeg et tæppe over forruden, eller et
> oliefyr, så er man fri for at skrabe.

Min kan pt. ikke stå i garagen så derfor står den ude. Ellers havde jeg da
gjort det samme som dig.

Men jeg er ikke så begavet at min garage kan rumme både bil og lort, så pt.
er der lort derinde som skal køres på forbrændingen samt en scooter eller 2
der lige skal "på hjulene" igen før der er plads til bilen.

> Det klarer A/C'en vel ?

Det ved jeg ikke om hans A/C klarer. Min gør.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-11-05 15:12

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Jeg glemte at skrive jeg ikke har fyr i min, men jeg håbede du selv havde
> regnet den ud Klaus..

Man ved sku aldrig med dig.

> Men jeg er ikke så begavet at min garage kan rumme både bil og lort, så pt.
> er der lort derinde som skal køres på forbrændingen samt en scooter eller 2
> der lige skal "på hjulene" igen før der er plads til bilen.

Så få det da afleveret på forbrændigne (også scooterne). Jeg har endnu
ikek haft en dag, hvor der ikek har været ryddet nok op til at bilen kan
komme ind. Det er et prioriteringsspørgsmål.

Hellere rydder op end skrabe ruder.

> Det ved jeg ikke om hans A/C klarer. Min gør.

Hvorfor så al den varmen op ?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-11-05 15:21

> Man ved sku aldrig med dig.

Jorv.. :)

> Så få det da afleveret på forbrændigne (også scooterne).

Ting Tager Tid. Jeg har ikke træk på bilen, så jeg er afhængig af at kunne
låne bil/trailer til det.

Der skal være råd til det hele og der kommer nok træk på en dag samt en
trailer i hus.

Og selvfølgelig skal scooterne ikke på forbrændingen det ville da være
jævnt åndsvagt..

TTT.

> Jeg har endnu
> ikek haft en dag, hvor der ikek har været ryddet nok op til at bilen
> kan komme ind.

Nu er jeg ikke dig.

> Det er et prioriteringsspørgsmål.

Så vidt jeg husker så er dit hus en jævn del større end mit.. kan du så
regne ud hvorfor nogle ting, såsom bilen, må vige pladsen i perioder?

> Hvorfor så al den varmen op ?

Sædevarme, og for liiiige at den kan sunde sig inden jeg kører ud i
morgentrafikken.

Det er trods alt kun små 5-10 min. så det er begrænset hvor varm det
bliver, men sædet er dejligt lunt og det hele seancen værd.

Fra : Klaus G.

Dato : 30-11-05 17:26

> Sædevarme, og for liiiige at den kan sunde sig inden jeg kører ud i
> morgentrafikken.

"Sunde sig"? Jeg har fået fortalt at det mest sunde man kan gøre, er at
undgå tomgang på kold motor, og i stedet starte bilen, og køre med det
samme, stille og roligt. Men på moderne biler har det vel ikke ret meget at
sige...

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-11-05 18:17

> [...]
> undgå tomgang på kold motor, og i stedet starte bilen, og køre med det
> samme, stille og roligt. Men på moderne biler har det vel ikke ret meget

Hvoff' skal det være ændret,? ;) så forurener du mindst muligt din olie med
kondens & skidt. Og din udstødning og kat. får et længere liv.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-11-05 20:03

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Ting Tager Tid. Jeg har ikke træk på bilen, så jeg er afhængig af at kunne
> låne bil/trailer til det.

Haloooo, du har en kæmpestor bil, med et voldsomt bagagerum....

> Og selvfølgelig skal scooterne ikke på forbrændingen det ville da være
> jævnt åndsvagt..

Så på genbrusstationen under gammelt jern ?

> Nu er jeg ikke dig.

Det har du ret i...

> Så vidt jeg husker så er dit hus en jævn del større end mit..

Naarh, jeg har 120m2

> kan du så
> regne ud hvorfor nogle ting, såsom bilen, må vige pladsen i perioder?

Nej.

> Sædevarme, og for liiiige at den kan sunde sig inden jeg kører ud i
> morgentrafikken.

1. Sædevarme brænder man røven på. Har siden 1990 kørt privatbil uden
sædevarme. Det tager maks 5 minutter inden sædet er varmt.

2. Den sunder sig næppe ved at stå i tomgang. Står sådan noget ikke i
din brugerhåndbog ? Det har det gjort ved de sidste 3 golfer under mit
ejerskab.

> Det er trods alt kun små 5-10 min. så det er begrænset hvor varm det
> bliver, men sædet er dejligt lunt og det hele seancen værd.

Det er præcist de 5-10 minutter du æder levetid af din motor....

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-11-05 20:16

> Haloooo, du har en kæmpestor bil, med et voldsomt bagagerum....

Det hjælper ikke på de emner..

> Så på genbrusstationen under gammelt jern ?

Nope.

> Naarh, jeg har 120m2

Næsten dobbelt så stort...

> 1. Sædevarme brænder man røven på.

Ikke min. Den kan justeres i 3 trin og varmer også op om ryggen og ikke kun
i sædet.

> Har siden 1990 kørt privatbil uden
> sædevarme. Det tager maks 5 minutter inden sædet er varmt.

Med læder?

> 2. Den sunder sig næppe ved at stå i tomgang. Står sådan noget ikke i
> din brugerhåndbog ? Det har det gjort ved de sidste 3 golfer under mit
> ejerskab.

Jo der står noget med max 5 eller 10 min frit fra leveren. Du får mig ikke
til at gå ud og kigge efter nu.

> Det er præcist de 5-10 minutter du æder levetid af din motor....

Ligesom alle de mange gange jeg holder for rødt eller i kø? Tro mig den
skal nok overleve :)

Med venlig EOD :) Du har dit synspunkt, jeg har mit. Sædvanen vis, er vi
sjældent enige :)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-11-05 20:19

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Det hjælper ikke på de emner..

Okay, det er det halve hus du har i garagen ?

Jeg ved, hvor mget der kan være i en Golf - Det er _meget_.

> Næsten dobbelt så stort...

60m2 ?
Det kan vidst kun kaldes en lejlighed....

> Med læder?

Nej, jeg har aldrig haft læder. Jeg finder det ukomfortabelt.

> Jo der står noget med max 5 eller 10 min frit fra leveren. Du får mig ikke
> til at gå ud og kigge efter nu.

Tøsedreng. Det er da bare at gå over i snin opvarmede garage og kigge
efter....

> Med venlig EOD :) Du har dit synspunkt, jeg har mit. Sædvanen vis, er vi
> sjældent enige :)

Enig (hov !

Fra : Brian

Dato : 30-11-05 20:36

Martin Johansen [6000] wrote:

> Med læder?

For én gangs skyld er jeg enig med Martin. Sædevarme er rart
i en læderkabine, det kan altså være pissekoldt klokken alt
for tidligt i minusgrader.

Og Klaus, læder er _ikke_ ukomfortabelt

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-11-05 21:59

Brian skriver:

> Og Klaus, læder er _ikke_ ukomfortabelt

Koldt om vinteren, glat om sommeren - jo læder er imho ukomfortabelt.

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-05 22:10

> Brian skriver:

> Koldt om vinteren, glat om sommeren - jo læder er imho ukomfortabelt.

Men praktisk, når børnene skal spise deres Happy Meal på bagsædet og tørre
fingrene af i sædet og vælte cola'en

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-11-05 22:11

Tom skriver:

> Men praktisk, når børnene skal spise deres Happy Meal på bagsædet og tørre
> fingrene af i sædet og vælte cola'en

Sikkert....

Fra : Non-Desperado

Dato : 01-12-05 10:39

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev:

>Brian skriver:

>Koldt om vinteren, glat om sommeren - jo læder er imho ukomfortabelt.

Glat om sommeren ?

Jeg plejer nu ikke at kalde fornemmelsen glat, når man på en varm
sommerdag har kørt i 3-4 timer.

Så er det snarere klæbrigt og numsesvedigt, der er nøgleordene...
*G*

--
Non-Desperado
Hyundai Getz 1,3 GL

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-12-05 14:45

Non-Desperado <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
wrote in news:31hto19s421liks5tf95bid1jmuv31j5hs@4ax.com:

> Jeg plejer nu ikke at kalde fornemmelsen glat, når man på en varm
> sommerdag har kørt i 3-4 timer.

Det er vel kun uden A/C eller Klima man har de problemer?

Jeg har ikke oplevet det endnu.

> Så er det snarere klæbrigt og numsesvedigt, der er nøgleordene...
> *G*

Hehe :)

Fra : Jesper Juul

Dato : 01-12-05 14:58

Martin Johansen [6000] wrote:
> Non-Desperado
> <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk> wrote in

> Det er vel kun uden A/C eller Klima man har de problemer?

Nope, kørte rundt i sommers en 3500 km i en bil med aircon og lædersæder, fy
for fasan, man bliver klam i r**** lige meget hvor langt der blev skruet ned
for klimaanlægget. Aldrig om jeg skal lædersæder i bilen, medmindre det er
dem der der har små luftdyser indbygget til at afhjælpe problemet.

--
Jeg beskyttes ikke af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få -1 spam-mails.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-12-05 15:09

"Jesper Juul" <nospam@deaster.dk> wrote in

> Nope, kørte rundt i sommers en 3500 km i en bil med aircon og
> lædersæder, fy for fasan, man bliver klam i r**** lige meget hvor
> langt der blev skruet ned for klimaanlægget.

Okay det lyder vildt.

Jeg har ikke flere problemer med mine lædersæder end man kunne have med
stofsæder. Måske lidt svedig ryg, men ellers ikke.

> Aldrig om jeg skal
> lædersæder i bilen, medmindre det er dem der der har små luftdyser
> indbygget til at afhjælpe problemet.

Jeg har det lige omvendt. Aldrig om jeg skal undvære læder

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-12-05 11:02

Martin Johansen [6000] wrote:

> Ikke min. Den kan justeres i 3 trin og varmer også op om ryggen og
> ikke kun i sædet.

Min sædevarme brænder heller ikke nogen røve af og den er endda kun med et
trins indstilling.
Det er en rigtig dejlig ting, her i denne kolde tid.
Jeg er også meget tilfreds med varmen i min forrude og spejle, det er også
noget der er godt på denne årstid

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-12-05 14:46

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote in

> Min sædevarme brænder heller ikke nogen røve af og den er endda kun
> med et trins indstilling.

Jeg tror bare Klaus er lidt sart på det punkt.. han kan heller ikke lide
A/C, læder, sædevarme.. ja alt det vi andre forguder er han imod

> Det er en rigtig dejlig ting, her i denne kolde tid.

Totalt enig.

> Jeg er også meget tilfreds med varmen i min forrude og spejle, det er
> også noget der er godt på denne årstid

Jeg kunne godt tænke mig det i forruden, uden at have prøvet det.

Varme i spejlene troede jeg aldrig jeg fik brug for... hold fast hvor vil
jeg aldrig undvære det mere!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-12-05 17:42

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Jeg tror bare Klaus er lidt sart på det punkt.. han kan heller ikke lide
> A/C, læder, sædevarme.. ja alt det vi andre forguder er han imod

Jeg har A/C.....

> Jeg kunne godt tænke mig det i forruden, uden at have prøvet det.
>
> Varme i spejlene troede jeg aldrig jeg fik brug for... hold fast hvor vil
> jeg aldrig undvære det mere!

Prøv at få et fyr i bilen.

Skulle du derefter vælge mellem A/C og fyr, vil du vælge fyr.....

Fra : Brian

Dato : 30-11-05 16:14

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det ved jeg ikke om hans A/C klarer. Min gør.

Kobler det ikke fra under 5 grader oder so ?

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-11-05 16:17

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:438dc1cd$0$15795$14726298
@news.sunsite.dk:

> Kobler det ikke fra under 5 grader oder so ?

Jeg er lidt i tvivl om det. Det afdugger bedre end hvis jeg slår det fra
manuelt.. men om det er indbildning ved jeg ikke.

Jeg har selv hørt det samme som du skriver, men er som sagt i tvivl.

Fra : Brian

Dato : 30-11-05 16:26

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg er lidt i tvivl om det. Det afdugger bedre end hvis jeg slår det
> fra manuelt.. men om det er indbildning ved jeg ikke.

Det er muligt der er variationer mærkerne imellem - men det
står da i manualen til Golfvognen.

Når VW gør det, må alle andre nødvendigvis også gøre det

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-11-05 16:36

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:438dc488$0$15795$14726298
@news.sunsite.dk:

> Det er muligt der er variationer mærkerne imellem - men det
> står da i manualen til Golfvognen.

Jeg har ikke kigget i min må jeg indrømme.

> Når VW gør det, må alle andre nødvendigvis også gøre det

Nåh ja..

nej

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-11-05 15:17

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> med, at sædet er godt varmet op samt alle ruder mere eller mindre er fri

Tomgangskørsel, især med kold motor, afkorter levetiden på olie og
udstødningssystem, katalysator pga svovlsyreholdig kondens, sod&skidt som
kommer ud af ufuldstændig forbrænding- din motor er ikke beregnet til at
køre i tomgang, men til at arbejde. Det mest optimale er at starte motoren,
vente ~10sek på olietrykket kommer op, og så køre stille & roligt. Det kan
nok godt forsvares at skrabe ruderne ;), det tager max. 2 min., hvor mange
er der?- ellers brug isfjerner el. lunkent vand.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-11-05 15:24

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in

> Tomgangskørsel, især med kold motor, afkorter levetiden på olie og
> udstødningssystem, katalysator pga svovlsyreholdig kondens, sod&skidt
> som kommer ud af ufuldstændig forbrænding-

Ja det er ingen hemmelighed.. ellers tak for info

> din motor er ikke beregnet
> til at køre i tomgang, men til at arbejde. Det mest optimale er at
> starte motoren, vente ~10sek på olietrykket kommer op, og så køre
> stille & roligt.

Vi lever ikke altid i en optimal verden.

> Det kan nok godt forsvares at skrabe ruderne ;),

Tak :)

> det
> tager max. 2 min., hvor mange er der?

Jeg bevæger mig ikke så hurtigt om morgenen til den slags..

> - ellers brug isfjerner el.
> lunkent vand.

Ingen af delene da jeg pt. ikke ved om jeg skal hælde salt på bilen
(isfjerner med kasiumklorid) eller sprit (isfjerner med isopropylalkohol).

Og lunkent vand har jeg et lunkent (?) forhold til..

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-11-05 15:55

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> Ingen af delene da jeg pt. ikke ved om jeg skal hælde salt på bilen
> (isfjerner med kasiumklorid) eller sprit (isfjerner med isopropylalkohol).

Dvs du bruger heller ikke sprinklervæske?. Nej der er ikke så mange
fornuftige, logiske, argumenter, der taler for, at lade den holde og ose i
10 min. hver morgen ;). Jeg havde selv den vane, men efter jeg har aflagt
mig den, har jeg selv set, hvor stor betydning det har for at, olien holder
sig klar og gylden omtrent "tiden ud".

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-11-05 15:58

> Dvs du bruger heller ikke sprinklervæske?.

Nej.. hehe. Jo det gør jeg, men jeg har ikke helt styr på blandingsforhold
og hvad der er "sundt" for lakken endnu så jeg har ikke besluttet mig for
hvad jeg vælger.. men det bliver nok alkohollen der vinder.

> Nej der er ikke så mange
> fornuftige, logiske, argumenter, der taler for, at lade den holde og
> ose i 10 min. hver morgen ;).

Det behøver der heller ikke være altid. At der lige går 5-10min. måske
kortere tid endda gør at min sædevarme når at varme et vinterfrossen sæde
(temp-mæssigt) op til behagelig røv-temperatur.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-11-05 19:58

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Tomgangskørsel, især med kold motor, afkorter levetiden på olie

Den skfter han alligevel 4 gange om året.....men det er der åbenbart
brug for

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 30-11-05 21:10

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> roligt. Det kan nok godt forsvares at skrabe ruderne ;), det tager max. 2
> min., hvor mange er der?- ellers brug isfjerner el. lunkent vand.

Endelig noget fornuft!!! Tak, tak, tak!

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

I think that there are no forces on this planet more dangerous to us all
than the fanaticisms of fundamentalism, of all the species: Protestantism,
Catholicism, Judaism, Islam, Hinduism, and Buddhism, as well as countless
smaller infections. Is there a conflict between science and religion here?
There most certainly is.
- Daniel C. Dennett (Darwin's Dangerous
Idea)

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 30-11-05 21:09

Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]
> med, at sædet er godt varmet op samt alle ruder mere eller mindre er fri

Hvis du bruger 10 minutter på at skrabe is af, så skal du have en ny
skraber, eller hælde lidt lunkent vand på ruderne inden du kører.

Jeg skraber min egen _og_ konens (alle ruder!), _uden_ at tænde dem, på max
5 minutter. Og, jeg bor tæt på en fjord og har ikke nogen carport, så det
er ikke fordi der ikke er is!

> Vil du hellere køre ud i en tæt morgentrafik og have travlt med at tørre
> ruder af som dugger?

Hvorfor tror folk jeg gør det?

Jeg har en svamp, og jeg skal tørre forruden max 1-2 gange, inden al dug er
væk.

> Hvorfor irriterer det dig? Er det vitterligt pga. miljøet

Ja, det er pga. miljøet. Jeg boede tidligere på Frederiksberg, og der stod i
politivedtægten at man ikke måtte forlade sin bil i tomgang. Der er en
grund til den slags regler (ud over tyveri).

Jeg har talt med en nabo idag, som er råirriteret over at lyset fra bilerne
kommer ind i hans soveværelse, men det problem har jeg ikke, for vi har
soveværelse på 1. sal, og iøvrigt er jeg alligevel oppe.

> [...]
>
> Jeg kan ikke høre hvis naboen har sin bil gående.. og du skriver
> andetsteds at du bor i nybyggeri.. så det overrasker mig hvis du kan høre

Det er ikke et problem for mig, med støj om morgenen. Det er et problem
lørdag/søndag, hvis min datter skal sove udenfor, men hvis det hjælper, så
glem at jeg skrev det støjer (selvom nogle af dem har en autochoker der
burde justeres)

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

FAITH, n. Belief without evidence in what is told by one who speaks without
knowledge, of things without parallel.
- Ambrose Bierce (The Devil's Dictionary)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-12-05 14:48

> [...]
> på max 5 minutter. Og, jeg bor tæt på en fjord og har ikke nogen
> carport, så det er ikke fordi der ikke er is!

Jeg siger også 5 TIL 10 minutter, Det kan også godt gøres på korterede tid,
det kommer an på hvor travlt jeg har, men ellers står jeg altså ikke og
skynder mig.

> Hvorfor tror folk jeg gør det?

Det lød sådan.. :)

> Jeg har en svamp, og jeg skal tørre forruden max 1-2 gange, inden al
> dug er væk.

OK - det er så ikke noget jeg gider bruge energi og opmærksomhed på.

> Jeg har talt med en nabo idag, som er råirriteret over at lyset fra
> bilerne kommer ind i hans soveværelse,

Se det kan jeg forstå. Folk kan fanme lære at sætte på pos-lys.

Fra : Q

Dato : 30-11-05 15:18

> [...]

> Er jeg den eneste der bliver irriteret over sådan noget? Hvad kan man gøre
> for at få folk til at stoppe, uden at de synes man er en total tumbe?

Snup en tudekiks og lad være med at stå op for at holde øje med naboerne!

Jeg kendte en gang en ældre dame som havde fået hjemmehjælperen til at sætte
en stol ud i entreen, så damen kunne sidde derude og flå døren op og skælde
ud når hun opdagede at folk var på vej op ad trappen.. Hun er heldigvis død
nu, formentlig pga. stress !

/peter

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 30-11-05 21:05

Q wrote:

> gå

> Snup en tudekiks og lad være med at stå op for at holde øje med naboerne!

Jeg kører på arbejde imellem 6.15 og 6.30. Derfor jeg ved det.

Øj... (himmelvendte øjne).

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

What I have done is to show that it is possible for the way the universe
began to be determined by the laws of science. In that case, it would not be
necessary to appeal to God to decide on how the universe began. This doesn't
prove that there is no God, only that God is not necessary.
- Stephen W. Hawking (Der Spiegel, 1989)

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-05 22:24

> Snup en tudekiks

Hørt, eller find dig nogle større sko.. eller endnu bedre flyt ud på landet
på en gård midt på en mark, eller ENDNU bedre bliv politimand, så kan du
også gi folk bøder hvis de ikke retter sig helt efter reglerne ligesom dig
!! (og nej ingen smiley)

Det er for lavt at melde andre folk for sådan noget, danmark har fået
ubehageligt mange af din slags, stikkere der har ond i røven.. (og nej igen
ingen smiley)

Mvh
Morten

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 01-12-05 07:24

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er for lavt at melde andre folk for sådan noget, danmark har fået
> ubehageligt mange af din slags, stikkere der har ond i røven.. (og nej

Det er jo derfor jeg spørger, hvordan man så gør, netop fordi jeg ikke vil
anmelde nogen.

Christ - du har jo endnu mere ondt i røven end jeg har...

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

I cannot conceive of a God who rewards and punishes his creatures, or has a
will of the type of which we are conscious in ourselves. An individual who
should survive his physical death is also beyond my comprehension, nor do I
wish it otherwise; such notions are for the fears or absurd egoism of feeble
souls.
- Albert Einstein (The World as I See It, 1949)

Fra : Q

Dato : 01-12-05 19:29

> Det er jo derfor jeg spørger, hvordan man så gør, netop fordi jeg ikke vil
> anmelde nogen.

Men det stopper dig ikke fra at ville lege politibetjent hjemme på gaden...

Jeg havde engang en nabo der opførte sig på samme måde.... Ringede og
skældte mine forældre ud fordi jeg havde fyret et par kanonslag af.. Han
valgte dog at overse at hans egen knægt (på min alder ) fyrede endnu større
kanonslag af..

> Christ - du har jo endnu mere ondt i røven end jeg har...

Der findes 2 typer mennesker der har meget ondt i røven over ingenting,
specielt over det der foregår hos naboen..

Lokalpolitikere og tillidsmænd...

Jeg gentager: Snup en tudekiks

/peter

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-05 18:05

> [...]
>
> Er jeg den eneste der bliver irriteret over sådan noget? Hvad kan man gøre
> for at få folk til at stoppe, uden at de synes man er en total tumbe?

Næh! Da jeg som 18 årig lige var flyttet hjemmefra i en ungdomsbolig var der
en gut som hver morgen kl. ca. sammetid (mens jeg stadig sov) startede sin
Toyota Corrolla med fuld choker, som stod lige op af min terrasse dør og
lyste ind i kammeret hvor jeg sov. Da jeg var blevet vækket af det nogle
gange, listede jeg mig ud en morgen og hev nøglen ud og smed den ned i
bunden af bilen på bagsædet.

Jeg ved ikke om han regnede ud at det var mig, men han begyndte at parkere
lidt længere nede i rækken.
Har ofte efterfølgende tænkt på hvorfor han ikke låste døren med en anden
nøgle, men dengang kunne man jo som regel gå fra sin bil ulåst uden at man
dermed inviterede hele nabolagets gangstere indenfor.

En "fætter" der hvor jeg var i lære gjorde samme stunt med en Taunus, den
forsvandt for ham :)
Den dukkede dog senere op i snedrive ude på landet, men kom vist ikke ud at
køre igen.
Policen og forsikringselskabet roste ham ikke for fremgangsmåden.

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Mehmet Kesen

Dato : 01-12-05 07:36

Mine tanker om emnet.

Mads, Du har helt 100% ret i det du siger synes jeg.
Jeg tror nok at de fleste af os godt kan blive enige i at det ikke er sundt,
hverken for miljøet eller for bilen at lade den stå "I SÅÅ LANG TID" om
morgenen.

Men alt det med forurening til side.

Jeg har læst alle indlæg igennem og fået øje på et par stykker "personer"
som i min mening skulle tage
sig lidt sammen og skrive pænt - herinde. Mads prøver godt nok på ikke at
hidse sig op,
meeeen, det er sgu ikke godt nok at skrive på den måde folkens.

Jeg personligt havde bakket Mads op, også hvis han havde sagt at det er
pisse irreterende at folk lader deres køretøjer stå, køre, så længe i
tomgang, "fordi at det støjer sådan", og at der nok er nogen der ikke skal
så tidligt
op, og som sætter pris på en god nats søvn.

Jeg er ikke en sur gammel mand i midt 50´erne, men en gut på 22. Dette siger
jeg for at alle dem
der ville kommenterer med at jeg måske også var en gammel idiot, kan slippe
for at skrive!

I stedet for at denne tråd skulle gå hen og blive så lang som den blev,
kunne en eller anden have sagt:
Mads, jeg synes at du næste gang skulle "hvis du selv synes det er passende"
gå ned og forklarer hende at,
dels miljø- og dels støj-forurener hun meget med det der stunt. slut prut!

Mehmet.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-12-05 07:48

Mehmet Kesen skriver:

> [...]
> gå ned og forklarer hende at,
> dels miljø- og dels støj-forurener hun meget med det der stunt. slut prut!

Glemte du at læs mit første indlæg ?

Fra : Mehmet Kesen

Dato : 01-12-05 07:55

> Glemte du at læs mit første indlæg ?
>

> Klaus

Hovsa :) Klaus, må have glemt det hen-af-vejen, mens jeg læste alle de
mange beskeder. :)

-sorry

Mehmet

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-12-05 08:25

Mehmet Kesen skriver:

> Hovsa :) Klaus, må have glemt det hen-af-vejen, mens jeg læste alle de
> mange beskeder. :)

Forståeligt

> -sorry

Du er helt og holdent tilgivet !!!

Fra : KNT

Dato : 01-12-05 08:30

"Mads Bondo Dydensborg" <madsdyd@challenge.dk> skrev i en meddelelse

> Det er efter min mening noget griseri!

Og???

Knud

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-12-05 09:37

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> [...]
> garageportåbneren og starter bilen. Trykker på fjernbetjeningen til
> garageportåbneren igen, idet jeg triller ud af garagen og tjekker lige i

Jamen det er jo lækkert - hvis man har en garage.

> Hvis min bil stod udendørs, havde jeg et tæppe over forruden, eller et
> oliefyr, så er man fri for at skrabe.

Jeg havde sådan et dækken sidste vinter. Det var godt nok at slippe
for at skrabe - men hvis motoren ikke kørte ca 5 minutter satte der
sig vand (sikkert i fast form) på både ydersiden og indersiden når
det var koldt (under -5). Fordi specielt forruden vender opad gør
udstrålingen til verdensrummet at den er koldere end omgivelserne, og
så sætter fugten sig *).

Nu er vi ofte 2 eller 3 der sætter os ind, så ruderne dugger ret
nemt.

I Liverpool, hvor det er fugtigere og man kunne komme ud til et solidt
ispanser, prøvede jeg nogle gange at hælde lunkent vand over ruden.
Holder den er det skide effektivt, men det er ikke for folk med sarte
nerver.

> Det klarer A/C'en vel ?

Hvilken A/C?

mvh

Martin

*) Jeg er belastet af en ingeniøruddannelse og undrede mig en gang
over hvorfor der kunne være is på et biltag når lufttemperaturen var
lige over nul. Jeg regnede lidt på det med nogle forudsætninger som
jeg nu har glemt (og en formel som ikke helt var beregnet til det) og
kom til at udstrålingen var ca 60W/m2, hvilket med vind på 0,1m/s
ville give en temperatur af taget på 5-8 grader under omgivelserne.
Selv med en fejl på en faktor 2-3 stykker er det jo en hel del. Kald
mig bare nørdet

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 01-12-05 13:47

Martin Sørensen wrote:
> [...]
> ville give en temperatur af taget på 5-8 grader under omgivelserne.
> Selv med en fejl på en faktor 2-3 stykker er det jo en hel del. Kald

Kunne godt tænke mig at se de formler du har brugt til det... :)

Med venlig hilsen Preben

Fra : Lars Knudsen

Dato : 01-12-05 13:09

On Wed, 30 Nov 2005 10:58:01 +0100, Mads Bondo Dydensborg
<madsdyd@challenge.dk> wrote:

> [...]
>ud, f.eks. kl 6.15 om morgenen og starte deres bil. Så går de ind igen.
>Omkring et kvarter senere (jeg har målt op til 18 minutter!) kommer de så

Hvis du har tid til at sidde og måle 18 minutter der om morgenen - så
står du for tidligt op

> [...]
>ikke er is på, f.eks. i morges var der 3.5 grader kl. 6.15, og alligevel
>var naboen ude og lade bilen stå tændt i 10-15 minutter inden hun kørte.

Tjaeh, det er da naboens bil og naboens benzinregning - så i bund og
grund kan du vel være ligeglad? Det er klart nok, det giver en smule
ekstra udslip af diverse - men det er vel ingenting set over en lidt
større målestok end en villavej?

Jeg gjorde præcist det samme da jeg boede i Sorø og parkerede under
åben himmel. Starte bilen, runde med hundene, og så var den sådan set
tøet op og klar til afgang. Var det min egen bil havde den nok fået et
fyr installeret, men da det var en firmabil må jeg indrømme at jeg
syntes betalingen for at have den var stor nok til at jeg skulle
parlamentere med min chef omkring nødvendigheden af et benzinfyr.

Det kan godt være jeg er sart, men jeg gider ærlig talt ikke stå og
fryse fingerne af og bakse med tilrimede ruder hver morgen!

Til gengæld boede vi på landet dernede, så det generede ikke rigtig
nogen lydmæssigt.

Nu er vi flyttet - og jeg er så heldig at have garage så problemet er
"forsvundet" for mit vedkomende.

** Lars

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 05-12-05 07:40

Lars Knudsen wrote:

> Hvis du har tid til at sidde og måle 18 minutter der om morgenen - så
> står du for tidligt op

Well, jeg skal jo på arbejde. Så, jeg er oppe. Bortset fra det, så koster
det jo ikke det store at kaste to blik på uret, når man alligevel står og
koger havregrød, eller hvad man laver.

> [...]
> grund kan du vel være ligeglad? Det er klart nok, det giver en smule
> ekstra udslip af diverse - men det er vel ingenting set over en lidt

Jeg kan da ikke være ligeglad. Vi har alle sammen et ansvar for miljøet. Jeg
vil da heller ikke være ligeglad hvis naboen kaster affald på vejen, selvom
der vel på et eller andet tidspunkt kommer nogen og samler det op.

> Det kan godt være jeg er sart, men jeg gider ærlig talt ikke stå og
> fryse fingerne af og bakse med tilrimede ruder hver morgen!

Er jeg den eneste der har hørt om handsker?

Man undres. Det er sgu da ikke noget stort problem (pånær en-to gange på en
sæson) lige at skrabe det der is af.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

The Bible tells us to be like God, and then on page after page it describes
God as a mass murderer. This may be the single most important key to the
political behavior of Western Civilization.
- Robert A. Wilson (Right Where You Are Sitting Now)

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-12-05 08:51

On Mon, 05 Dec 2005 07:40:13 +0100, Mads Bondo Dydensborg
<madsdyd@challenge.dk> wrote:

>Jeg kan da ikke være ligeglad. Vi har alle sammen et ansvar for miljøet.

Ja selvfølgelig har vi det. Men hvor stort et problem er
tomgangsomopvarmning egentlig i praksis for miljøet?

>Jeg
>vil da heller ikke være ligeglad hvis naboen kaster affald på vejen, selvom
>der vel på et eller andet tidspunkt kommer nogen og samler det op.

Hm.. Hvad så når naboen drister sig til at fyre op i brændeovnen og
vælte partikler ud over hele nabolaget - i stedet for at bruge den
langt mere miljøvenlige fjernvarme, der er installeret?

Har du så også lyst til at gå over og banke på og bede ham slukke
brændeovnen? Sådan en forurener jo nærmest som en hel storby!

>Er jeg den eneste der har hørt om handsker?

Næh.

>Man undres. Det er sgu da ikke noget stort problem (pånær en-to gange på en
>sæson) lige at skrabe det der is af.

Tjah... Som sagt havde jeg foretrukket en benzinfyr i bilen. På den
anden side overlevede min samvittighed den anden løsning, der fulgte
trods alt en tur på 90 km efter at bilen var tøet op. Mit forbrug af
brændstof var minimalt forøget i vinterhalvåret.

** Lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-12-05 09:07

Lars Knudsen skriver:

> [...]
>
> Har du så også lyst til at gå over og banke på og bede ham slukke
> brændeovnen? Sådan en forurener jo nærmest som en hel storby!

Hvis man bruger den forkert - ja....

Nu er det jo ikke alle der har alt for stor en brændeovn og kun
"fisefyrer" i den....

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-12-05 09:15

On Mon, 05 Dec 2005 09:06:36 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"

>Hvis man bruger den forkert - ja....
>
>Nu er det jo ikke alle der har alt for stor en brændeovn og kun
>"fisefyrer" i den....

Hmm.. Ja det skal jeg ikke gøre mig klog på - og ville i øvrigt rigtig
gerne have brændeovn, men vi har bare ikke noget "godt" sted at
placere den i vores nye hus. Men husker bare artikler om at
forureningen sådan en kold vinteraften i et villakvarter hvor der
fyres i folks brændeovne faktisk er betydelig. Om det så skyldes at
alle fise-fyrer med skidt-træ har jeg ikke belæg for at udtale mig om.

<ironi> Men skal der gøres som med bilerne burde man jo gøre det
lovpligtigt at montere katalysator og partikelfilter på skorstenen og
så lige indføre et årligt miljø gebyr på 3.000 kroner for små og 6.000
kroner for store ovne. </ironi>

** Lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-12-05 09:39

Lars Knudsen skriver:

> Hmm.. Ja det skal jeg ikke gøre mig klog på - og ville i øvrigt rigtig
> gerne have brændeovn, men vi har bare ikke noget "godt" sted at
> placere den i vores nye hus.

Du skriver "nye hus", har du gulvvarme ?

> [...]
> fyres i folks brændeovne faktisk er betydelig. Om det så skyldes at
> alle fise-fyrer med skidt-træ har jeg ikke belæg for at udtale mig om.

Alt for mange køber en stor brændeovn med kapacitet til 60-80 m2 og
bruger den til at "hyggefyre" i stuen. Så går det helt galt.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-12-05 10:00

On Mon, 05 Dec 2005 09:39:04 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"

>Du skriver "nye hus", har du gulvvarme ?

Ahh.. Det var en fortalelse.. Det er en svensk træhus (well, en gård)
i to plan fra 1900 på 165 kvm. Vi har en luft-luft varmepumpe på hver
etage som varmer om med en OK fornuftig økonomi (el koster cirka det
halve heroppe).

Skal vi have brændeovn vil vi have den så vi kan fyre i stuen, da da
stuen er på første sal hvor der er relativt lavloftet skal der
eddermame ikke meget brændovn til før det er ganske ulideligt.

Desværre... Vi havde meget glæde af vores brændeovn hvor vi boede før
som mere eller mindre kunne varme hele huset op og samtidig give hygge
i stuen. Men vi har ikke temperament til at placere ovnen i køkkenet
under trappen her og så fise op og ned af trappen for at fyre med
brænde "blot" for at spare penge.

>Alt for mange køber en stor brændeovn med kapacitet til 60-80 m2 og
>bruger den til at "hyggefyre" i stuen. Så går det helt galt.

Enig. De store flotte ovne - skal have tilsvarende stor og flot plads
at varme op.

** Lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-12-05 10:11

Lars Knudsen skriver:

> [...]
> i to plan fra 1900 på 165 kvm. Vi har en luft-luft varmepumpe på hver
> etage som varmer om med en OK fornuftig økonomi (el koster cirka det

Okay

> Skal vi have brændeovn vil vi have den så vi kan fyre i stuen, da da
> stuen er på første sal hvor der er relativt lavloftet skal der
> eddermame ikke meget brændovn til før det er ganske ulideligt.

Så skal det enten være en meget lille ovn, ellers skal du til at flytte
ludt nedenuder.

Det vil nok være bedre at finde en ovn/fyr med vandtilslutning og lade
den varme huset op på den måde.

> Enig. De store flotte ovne - skal have tilsvarende stor og flot plads
> at varme op.

Det problem har jeg ikke. En lille jøtul (stråle - ikke konvektions)ovn
i køkkenet, den kan satme tåle at få nogle tæsk. Når den er glødet ud,
kommer der nok en lillebitte konvektionsovn i stuen i stedet.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-12-05 10:23

On Mon, 05 Dec 2005 10:10:59 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"

>Så skal det enten være en meget lille ovn, ellers skal du til at flytte
>ludt nedenuder.
>
>Det vil nok være bedre at finde en ovn/fyr med vandtilslutning og lade
>den varme huset op på den måde.

Præcist, ja. Men så begynder det hurtigt at koste $$$ at etablere.

>Det problem har jeg ikke. En lille jøtul (stråle - ikke konvektions)ovn
>i køkkenet, den kan satme tåle at få nogle tæsk. Når den er glødet ud,
>kommer der nok en lillebitte konvektionsovn i stuen i stedet.

Ja, vi havde en konvektionsovn hvor vi boede før. Den er forbistret
effektiv - vi fyrede i den hele vinteren og havde som eneste anden
varme et forbrug på cirka 1000 liter olie/årligt. Oliefyret/brænder
var af gammel årgang med nødvendigt da vi normalt ikke er hjemme om
dagen samt havde behov for opvarming på badeværelset til om morgenen.

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-05 10:02

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fyres i folks brændeovne faktisk er betydelig. Om det så skyldes at
> alle fise-fyrer med skidt-træ har jeg ikke belæg for at udtale mig om.

Det er også rigtigt, folk har typ. for store ovne, og så spare de på brændet
ved at "knibe" luften :((. Det giver ufuldstændig forbrænding, nøjagtig som
ved tomgangskørsel, skod brænde el. ej. Rigtig forbrændt kommer der ikke
mere forurening, end hvis træet lå og rådnede i skovbunden.
BTW. Og glem den KAT, den virker ikke når motoren er kold. Så længe folk
varmer bil i tomgang, er der ikke nogen grund til restriktioner på
brændeovne ;).

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-12-05 10:05

On Mon, 5 Dec 2005 10:02:28 +0100, "Jørgen M. Rasmussen"
<garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote:

> [...]
>ved at "knibe" luften :((. Det giver ufuldstændig forbrænding, nøjagtig som

Hehe.. Spare på brændet.. Mmm.. Det fede ved en brændovn er jo netop
at den er tilpas billig at fyre i til at man kan varme igennem! Og
vovserne eeeeelsker at flyde foran en godt varm brændeovn...

>Rigtig forbrændt kommer der ikke
>mere forurening, end hvis træet lå og rådnede i skovbunden.

Hvad med partikler fra forbrændingen? Det er måske ikke noget problem
hvis man blot fyrer "rigtigt"?

>BTW. Og glem den KAT, den virker ikke når motoren er kold. Så længe folk
>varmer bil i tomgang, er der ikke nogen grund til restriktioner på
>brændeovne ;).

Hehe... Godt-så... Jeg må indrømme at jeg heller aldrig kunne
finde på det med min egen bil, men det er så mere fordi jeg absolut
tror på at den ikke har godt af at stå og tøffe sig varm i tomgang.

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-05 10:51

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse

> Hehe.. Spare på brændet.. Mmm.. Det fede ved en brændovn er jo netop
> at den er tilpas billig at fyre i til at man kan varme igennem!

Hvis ovnen er for stor bliver der hurtigt for varm, især i et lavloftet hus.
Og brænde er dyrt ifht gas,olie, hvis man skal købe sig til det, til ordinær
pris.

> Hvad med partikler fra forbrændingen? Det er måske ikke noget problem
> hvis man blot fyrer "rigtigt"?

Det er i hvert fald minimalt. jo mindre røg jo mindre forurening, you know
;).

Jeg må indrømme at jeg heller aldrig kunne
> finde på det med min egen bil, men det er så mere fordi jeg absolut
> tror på at den ikke har godt af at stå og tøffe sig varm i tomgang.

Godt så :). Det slider og så unødigt på lambdasonden, fordi den elektrisk
opvarmes, når motoren ikke levere varmen :(.

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-05 09:29

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse > Ja
selvfølgelig har vi det. Men hvor stort et problem er
> tomgangsomopvarmning egentlig i praksis for miljøet?

RET meget.....når der er nok som praktisere det. Som skevet gavner det
intet, bilens ejer får en reel regning i form af øget slitage.

> Har du så også lyst til at gå over og banke på og bede ham slukke
> brændeovnen?

JA, og det er så 2. gang jeg er på "besøg". For det er typ. det samme
skvadderhoved, som heller ikke kan finde ud af at fyre op i sin brændeovn
:((.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-12-05 10:11

On Mon, 5 Dec 2005 09:28:52 +0100, "Jørgen M. Rasmussen"

>RET meget.....når der er nok som praktisere det. Som skevet gavner det
>intet, bilens ejer får en reel regning i form af øget slitage.

Det gavner da at man får en varm kabine og isfri ruder uden at røre en
finger, det står vel ikke til diskussion!

Men der er jo mange ting, der forurener mere end biler... Hvad med
plænetraktoren med en lille grim og primitiv 10.5 HK motor som man
øffer rundt på en times tid hver søndag... Eller diverse
45-knallerter... Eller buskrydderen med 2-takts-motor og olieblandet
benzin... Osv...

Men det er selvfølgelig ikke nogen undskyldning for absolut at skulle
forurene unødvendigt med bilen også, det kan jeg godt være enig i.
Blot føler jeg mig ikke overbevist om at den forurener værre end så
mange andre ting som er bredt accepteret at "man" gør.

>JA, og det er så 2. gang jeg er på "besøg". For det er typ. det samme
>skvadderhoved, som heller ikke kan finde ud af at fyre op i sin brændeovn
>:((.

Det er da klart.. Den ekstra benzinregning til tomgangsomopvarmningen
skal jo betales af noget - så må man spare på brændet

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-05 11:16

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse

Hvad med
> plænetraktoren med en lille grim og primitiv 10.5 HK motor som man
> øffer rundt på en times tid hver søndag

Div. motoriserede redskaber er også villakvarterets PLAGE :(. De kan ikke en
gang blive enige om at bruge dem på samme tid. Og det er som med b.ovn, der
er gået USA i den- big is better :(. Selv det mindste frimærke af en plæne
fordre nævnte traktor :((. JA jeg bor i sådan et kvarter, og nej jeg har
ingen af delene- og skal heller ikke have det. Jeg slår mine 600 m^2 plæne
med kondiklipper, det er reelt lige så hurtigt, bare man holder den skarp.

> Det er da klart.. Den ekstra benzinregning til tomgangsomopvarmningen
> skal jo betales af noget - så må man spare på brændet

Hmm, jeg undlader at kommentere ;).

Fra : BJ

Dato : 05-12-05 11:07

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg slår mine 600 m^2 plæne med kondiklipper, det er reelt lige så
> hurtigt, bare man holder den skarp.

Der må pudses glorie...

Gør som jeg, læg herregårdssten i hele "plænen".

Så klares det med en støj_miljø_venlig kondi_have_kost.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-05 11:30

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse .

> Der må pudses glorie...

Jeg har sgu' heller ikke gulvplads til det lo..., det kan sjældent hænges
op.;).

> Gør som jeg, læg herregårdssten i hele "plænen".
>
> Så klares det med en støj_miljø_venlig kondi_have_kost.

Evt. suppleret med en ukrudtsbrænder?, Jeg har overvejet at købe godt med
strø-salt her til vinter, og så salte ukrudtet væk sommeren over. Vi må
hellere stoppe nu, inden vi bliver FUTtet ;).

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-12-05 11:44

On Mon, 5 Dec 2005 11:30:14 +0100, "Jørgen M. Rasmussen"

>Evt. suppleret med en ukrudtsbrænder?, Jeg har overvejet at købe godt med

Hihi.. Jeg bor heldigvis så langt ude på landet at jeg kan lege med
min plænetraktor uden at nogen klager Men nu har jeg også lidt
mere end en frimærkestor plæne...

>strø-salt her til vinter, og så salte ukrudtet væk sommeren over. Vi må
>hellere stoppe nu, inden vi bliver FUTtet ;).

Hov-hov.. Salt til ukrudtbekæmpelse - er det vist ulovligt.... Ikke
svine i haven med den slags, vel...

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-05 12:13

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse

> Hov-hov.. Salt til ukrudtbekæmpelse - er det vist ulovligt....

Det ved jeg så ikke om det er, der er kun årstiden til forskel- hvis der
endda er det, grøn vs. våd sommer/vinter ;).

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-12-05 12:40

On Mon, 5 Dec 2005 12:12:52 +0100, "Jørgen M. Rasmussen"

>Det ved jeg så ikke om det er, der er kun årstiden til forskel- hvis der
>endda er det, grøn vs. våd sommer/vinter ;).

Det må kun bruges godkendte bekæmpelsesmidler til ukrudtsbekæmpelse og
salt er ikke godkendt til ukrudtsbekæmpelse.

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-05 13:23

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse

> Det må kun bruges godkendte bekæmpelsesmidler til ukrudtsbekæmpelse og
> salt er ikke godkendt til ukrudtsbekæmpelse.

Det er forebyggende vinterbekæmpelse. Man ved aldrig hvornår, man bliver
ramt af nattefrost i Juli md. i DK... . I det mindst lader jeg ikke bilen
varme i tomgang ;).

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-12-05 13:45

On Mon, 5 Dec 2005 13:22:59 +0100, "Jørgen M. Rasmussen"

>Det er forebyggende vinterbekæmpelse. Man ved aldrig hvornår, man bliver
>ramt af nattefrost i Juli md. i DK... . I det mindst lader jeg ikke bilen
>varme i tomgang ;).

Hehe.. Nå-ja.. Det er rigtigt - så går det nok lige op

** Lars

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-12-05 22:40

Preben Mikael Bohn wrote:

> Kunne godt tænke mig at se de formler du har brugt til det... :)
>
> Med venlig hilsen Preben

Det er for bøvlet at gengive her i ng, men jeg brugte L. Alfred Hansen
og P. Søltoft: Kemiske Enhedsoperationer.

Udstråling: Formel 7.17, stråliingsudveksling mellem uendelige, plane
flader.

For varmeoverførsel fra luften brugte jeg formlerne for konvektion et
par sider længere henne i samme bog.

Jeg skal i seng...

/Martin

PS: Ovenstående var efter hukommelsen - det er mindst 10 år siden jeg
regnede på det.