Et spørgsmål om moms/gulplade bil?
Fra : Dinovo

Dato : 29-11-05 11:21

Hej I gruppen,

Teoretisk spørgsmål: Jeg køber imorgen en sprit ny gulplade bil og
betaler ikke momsen. Så bilen må altså kun bruges til erhvervs
formål. Bilen koster 160.900,- ex moms, momsen er 31.879,-.
Efter årsskiftet går jeg så op hos T&S og siger at jeg nu gerne vil
kunne anvende bilen til private formål også og så skal jeg
selvfølgelig betale momsen. Men hvilken moms skal jeg betale? Bilen er
nu 1-2 måneder gammel og har kørt x antal KM? Momsen kan vel aldrig
blive højere end de ca. 32.000,-, eller kan den?

Fra : Allan Jensen

Dato : 29-11-05 11:46

Hej
Du har da vist fået noget galt ind på lystavlen mht momsen..

Når du køber en Bil, firma som privat - så betales der moms -
dit eks : så skal der betales 160.900 + moms 31.879 .= 192.779 Kr
uanset om det var et firma eller dig som privat som købte bilen.

Det som der betyder noget for anvendelsen, er om du så senere trækker momsen
fra
i dit firmas momsregnskab, hvis ja - så må bilen kun anvendes
erhvervmæssigt -
og hvis nej - så kan bilen også benyttes til private formål.

Så du kan ikke spare noget som privat person, ved at spekulere i moms...

Snak med en revisor hvis du vil vide mere - inden du køber en bil.

Fra : Dinovo

Dato : 29-11-05 12:57

> Du har da vist fået noget galt ind på lystavlen mht momsen..

Du har selvfølgelig ret - jeg formulerede mig måske forkert. Men
momsen bliver selvfølgelig betalt og derefter fratrukket i regnskabet
- det var også det jeg mente, omend måske skrevet på en kringlet
måde.

Men det var nu heller ikke så meget der jeg ville hen med mit
spørgsmål. Det jeg er ude efter er hvordan momsen beregnes af en
brugt gulplade bil, hvor momsen førhen har været fratrukket.

Fra : Jørgen L.

Dato : 29-11-05 13:17

> [...]

>nu 1-2 måneder gammel og har kørt x antal KM? Momsen kan vel aldrig
>blive højere end de ca. 32.000,-, eller kan den?

Jo for nu bliver momsen afregnet efter bilens værdi, så lad os antage at den
stadig er 160.000 kt. så skal du betale 40.000 i moms.
fra ny er det moms af bilen værdi før afgift staten er lagt på.

Hilsen Jørgen

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 30-11-05 16:11

On 29 Nov 2005 02:20:46 -0800, "Dinovo" <lundable@gmail.com> wrote:

> [...]
>nu 1-2 måneder gammel og har kørt x antal KM? Momsen kan vel aldrig
>blive højere end de ca. 32.000,-, eller kan den?

Momsreguleringsforpligtigelsen bliver afskrevet over 5 år, så når
bilen er et år skal du kun betale 80% af den oprindelige moms, for at
du lovligt kan køre privat i bilen. Jeg er ikke klar over om man
regner med et år fra købsdatoen eller det er nok med nyt
regnskabsår/kalenderår. Jeg ved heller ikke om man kan nedskrive
momsen med f.eks 10% efter et halvt år, og jeg gider ikke til at slå
det op.

Du skal være opmærksom på at hvis du engang har fået refunderet
momsen, så skal du også ligge moms på hele salgssummen, når du sælger
den, også selvom du har betalt det meste af købsmomsen tilbage. Det
kan således være en rigtigt dårlig forretning, hvis du skifter bilen
ud inden for en kortere år række.
--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87