En billig dag hos reservedelsforhandleren.~
Fra : Dak

Dato : 28-11-05 22:58

Ak ja, så kom der også en dag hvor jeg ikke skulle lange for mange penge ud
af vinduet da jeg skulle besøge den lokale ford-pusher.

Gik derned for at få fat i den førnævnte topdæksel skrue, 3-4 gummi
dippidutter til at holde den lille måtte oppe i bagagerummet, samt en
pakning til låget på ekspansionsbeholderen.

Nå men kom derned og fik et topdæksel skrue men i en ny model. Så det er
okay, selvom toppen er udformet anderledes. Næste ting var de gummi
tingester.(kaldte dem rent faktisk gummi tingester da jeg spurgte efter dem.
). Dem havde han ikke lige i sort så fik dem i grå, og det var jo fint
nok. Men så kom vi til gummipakningen til låget. Han siger så: "Det kan man
desværre ikke købe for sig selv, du må købe hele låget".

tror i så lige på at jeg tænkte at nu ville det blive dyrt. Så spurgte
nervøs hvad det kostede. "69kr" siger han så. Og vupti så var jeg en ok glad
fyr igen.

Ialt så løb regning på ca. 110kr. Nu er der sikkert nogen som synes det er
dyrt men så har i jo ikke læst den post jeg havde om da jeg skulle have et
nyt originalt ur.

Så nu er julegaverne reddet... indtil på fredag hvor jeg skal have en times
mekanikerlære hvor jeg skal have konstateret hvad der skal laves på den af
små/store skavanker. Skal ikke have lavet den hos den pågældende mekaniker
da jeg nok har en lille mistanke til at toppakningen er røget (dog ikke
kritisk endnu) yderst i højreside så lidt olie kommer ud når man kører.

Så et spørgsmål til de gør-det-selv folk. Kan man "lukke" kanten af
pakningen af med flydende pakning? Altså løsne skruerne meget lidt og
sprøjte pakning på kanten og stramme til igen. Vil ikke lukke op så det
blotte øje kan se ind i revnen.

Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : Q

Dato : 28-11-05 23:30

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev i en meddelelse
> Ak ja, så kom der også en dag hvor jeg ikke skulle lange for mange penge
ud
> af vinduet da jeg skulle besøge den lokale ford-pusher.

<Snip>

> Ialt så løb regning på ca. 110kr. Nu er der sikkert nogen som synes det er
> dyrt men så har i jo ikke læst den post jeg havde om da jeg skulle have et
> nyt originalt ur.

Lyder som en overkommelig udskrivning..

> [...]
> da jeg nok har en lille mistanke til at toppakningen er røget (dog ikke
> kritisk endnu) yderst i højreside så lidt olie kommer ud når man kører.

Hvorfor skal mekanikeren ikke lave den toppakning?

Hvor meget olie smider den?.. Er det bare en smule, så motoren er fedtet
/beskidt eller pisser det ud?

> [...]
> pakningen af med flydende pakning? Altså løsne skruerne meget lidt og
> sprøjte pakning på kanten og stramme til igen. Vil ikke lukke op så det

Jeg ville holde snitterne medmindre du er forberedt på risikoen for at
skulle skifte toppakningen..

/peter

Fra : Dak

Dato : 29-11-05 14:44

> Hvorfor skal mekanikeren ikke lave den toppakning?

Fordi det er dyrt? det har jeg da fået at vide det er.. Eller ved du noget
som de andre ikke ved? Ej men har ikke råd før den anden side af nytåret
hvor jeg ikke længere er på SU.

> Hvor meget olie smider den?.. Er det bare en smule, så motoren er fedtet
> /beskidt eller pisser det ud?

Tror faktisk det pisser ud når jeg kører. Men som sagt kun ud af
motorblokken. har ikke oplevet nogen symptomer på at pakningen indeni er
lækket.

Fra : Q

Dato : 29-11-05 14:59

> Fordi det er dyrt? det har jeg da fået at vide det er.. Eller ved du noget
> som de andre ikke ved? Ej men har ikke råd før den anden side af
nytåret
> hvor jeg ikke længere er på SU.

En toppakning er ikke ligefrem et begynderprojekt..

Hvor meget olie bruger den ?...

/peter

Fra : Dak

Dato : 29-11-05 15:09

> En toppakning er ikke ligefrem et begynderprojekt..

Nej derfor skal jeg jo også lige have råd til at betale en mekaniker.

> Hvor meget olie bruger den ?...

Ved det ikke endnu. har kun kørt 3-4 tanke. men prøvede at tørre af i går og
i dag kan jeg allerede se væsentlig mængder olie på siden af blokken. Men
afventer lige til på fredag hvor jeg kan få mekanikeren til at se på det.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 29-11-05 15:22

> [...]
> og i dag kan jeg allerede se væsentlig mængder olie på siden af blokken.
> Men afventer lige til på fredag hvor jeg kan få mekanikeren til at se på

Olie kan komme alle mulig mærkelige steder fra - min erfaring efter at
Quickpot ikke spændte mit oliefilter godt nok. Det så ud som om det kom fra
alle mulig andre steder end oliefilteret...

Så se ordentlig efter :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Dak

Dato : 29-11-05 17:24

> Olie kan komme alle mulig mærkelige steder fra - min erfaring efter at
> Quickpot ikke spændte mit oliefilter godt nok. Det så ud som om det kom
> fra alle mulig andre steder end oliefilteret...

Ja men oliefilteret sidder på den modsatte side såå... Ej men har prøvet
at tørre af og der kommer kun olie fra omkring skruerne 2 steder. Har prøvet
at tage skruerne af og tjekke den gummidimst der sidder og tætner men kan
ikke se revner eller noget. Og har spændt helt efter...(Sidste gang kværnede
jeg jo skruen) så et efterlader jo kun pakningerevnen da olien ikke blir
sprøjtet på men stille siver nedad.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 29-11-05 18:29

> Ja men oliefilteret sidder på den modsatte side såå...

Pointen var at olien kan komme alle mulige steder fra :)

> [...]
> gang kværnede jeg jo skruen) så et efterlader jo kun pakningerevnen da
> olien ikke blir sprøjtet på men stille siver nedad.

Er det topstykket eller topdækslet du har problemer med? Sidstnævnte er ikke
det største problem ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Dak

Dato : 29-11-05 19:42

> Er det topstykket eller topdækslet du har problemer med? Sidstnævnte er
> ikke
> det største problem ...

Æhh... findes der 2 forskellige toppe? Jamen det er den helt øverst hvor
der står DOHC 2.0i på.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 29-11-05 19:52

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev :

>Æhh... findes der 2 forskellige toppe? Jamen det er den helt øverst hvor
>der står DOHC 2.0i på.

Det er samlingen mellem dit topdæksel, og selve topstykket, der er
utæt ;)

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-11-05 19:56

jan@stevns.net skriver:

> Det er samlingen mellem dit topdæksel, og selve topstykket, der er
> utæt ;)

Det gør jo straks prisen til en helt anden - og arbejdet til "gør det
selv" for den knapt så trænede.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : jan@stevns.net

Dato : 29-11-05 20:14

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Det gør jo straks prisen til en helt anden - og arbejdet til "gør det
>selv" for den knapt så trænede.

Jep - en ventildækselpakning, burde ikke kunne drille (ret meget)

Fra : Brian

Dato : 29-11-05 20:34

jan@stevns.net wrote:

> Jep - en ventildækselpakning, burde ikke kunne drille (ret meget)

Det eneste tricky er vel at _ikke_ at stramme skruen for meget.
Det var ihvertfald et helvedes bøvl på den ene bil, jeg har skiftet
ventildækselpakning på...

/Brian

Fra : Dak

Dato : 29-11-05 20:41

> Det eneste tricky er vel at _ikke_ at stramme skruen for meget.
> Det var ihvertfald et helvedes bøvl på den ene bil, jeg har skiftet
> ventildækselpakning på...

Du way bagud. Been there... done that! *LOL*

(se tidligere tråd: tjaa.. noget godt og noget dårligt på samme dag.)

Fra : Brian

Dato : 29-11-05 20:48

Dak wrote:

> Du way bagud. Been there... done that! *LOL*
>
> (se tidligere tråd: tjaa.. noget godt og noget dårligt på samme dag.)

Jeg har skam fulgt med i dine små eventyr

Men finten er at sådan en skrue ved ventildækslet ikke skal spændes
med mere end 10-20nm oder so. For meget, og den bliver utæt - for
lidt, og den bliver utæt

/Brian

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 01-12-05 22:17

"Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse news:438cad4e$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...

> Det eneste tricky er vel at _ikke_ at stramme skruen for meget.
> Det var ihvertfald et helvedes bøvl på den ene bil, jeg har skiftet ventildækselpakning på...

Ja - men for lidt er jo heller ikke sagen

Jeg mener da at kunne huske at man ikke blindt skal
følge f.eks. Haynes mht. til tilspændingsmoment - men
det kan Jan vist fortælle mere om....

/Jakob

Fra : Dak

Dato : 29-11-05 20:38

> Jep - en ventildækselpakning, burde ikke kunne drille (ret meget)

Ja og det burde en skrue jo hellere ikke når man bare skulle stramme den.
en ting har jeg lært af at købe brugt mc/bil så er det at alting ikke
lige overholder naturloven.

Fra : Anders Majland

Dato : 29-11-05 15:45

> En toppakning er ikke ligefrem et begynderprojekt..

Hvorfor ikke - den er da oftest til at komme til ...

/A - der er ved at skifte ventiler og knastfølger på en 4ventilet
etcylindret ...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 29-11-05 15:09

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev i en meddelelse

> Tror faktisk det pisser ud når jeg kører. Men som sagt kun ud af
> motorblokken. har ikke oplevet nogen symptomer på at pakningen indeni er

Med mindre du er meget heldig kan du spænde den fast. Men jeg tillader mig
at tvivle.

En ny pakning er nok nærmere løsningen ..

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-05 17:30

> "Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev i en meddelelse

> Med mindre du er meget heldig kan du spænde den fast. Men jeg tillader mig
> at tvivle.

Gad vide hvorfor man monterer strækbolte til topstykket

--
Tom