Galant og bremserør
Fra : Hjalte

Dato : 28-11-05 19:04

Hejsa...
Havde min bil til syn idag. Det er en galant fra '93, den nye model.

Der skal skiftes bremeserør (de er lige blevet skiftet under vognen,
men der mangler åbenbart at blive skifetet dem der sidder oppe bagved
baghjulene), og bremseskiver.

Hvor køber jeg rørene, og skal jeg bruge noget specielt værktøj til
det.
Er det ikke "bare" at skille røret ad, udskifte det, og samle det
igen.

Bilen er u./ABS. Men med skiver bagi.

Håber i vil hjælpe..

ps. hvis det skal gøres på et værksted, hvor meget koster det så?

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-11-05 21:33

Hej!

Hjalte wrote:

> [...]
>
> Der skal skiftes bremeserør (de er lige blevet skiftet under vognen,
> men der mangler åbenbart at blive skifetet dem der sidder oppe bagved

Sjovt, jeg har lige skiftet _samtlige_ bremserør + slanger i en '95 Galant
sammen med en af mine venner :)

> Hvor køber jeg rørene, og skal jeg bruge noget specielt værktøj til
> det.

Well, du kan købe sæt med færdige bremserør (hvis du da ikke kun skal skifte
slangerne, se senere!) hos f.eks. Autobremsen eller måske T-Hansen etc. Jeg
mener vores sæt blev købt hos førstnævnte. Hvis du køber sådan et sæt skulle du
ikke bruge noget specialværktøj udover fastnøgler... Du kan også købe røret i
metermål, men så skal du selv lave studser i enderne og det kræver et
"bukkeværktøj" (ved ikke præcis hvad det hedder).

> Er det ikke "bare" at skille røret ad, udskifte det, og samle det
> igen.

I store træk, jo.

Du nævner, at 'rørene' er skiftet under vognen... Egentligt så vil jeg tro, at
du kun mangler, at skifte bremseslangerne ved hjulene, er det korrekt? I så fald
skal du have fat i et sæt af disse og skifte dem - det er ret simpelt, omend
skidtet godt kan sidde fast. De kan løsnes med en fastnøgle (der sidder en
"fjeder" som holder slangen fast der hvor den møder kobberrøret. Hold fast på
den med en tang e.lign. og træk den ud).

Skift også slangerne foran, hvis de ikke allerede er skiftet - det er lige så
simpelt som bagi.

Bagefter skal du hælde ny bremsevæske på systemet og udlufte det. Sæt en makker
til at opbygge bremsetryk på bremsepedalen og gå rundt ved kaliperne og udluft
een af gangen (start med de korteste rør, dvs. foran og gå rundt om bilen og
luft ud). Du skal bruge en slange, som passer henover bremseniblen, og som løber
ned i et reservoir (f.eks. en flaske) hvor den er dækket af bremsevæske (for at
undgå, at du får luft tilbage i systemet). Huske at efterfylde
bremsevæskebeholderen i motorrummet, den må ikke løbe tør under processen!

Du kan evt. købe fire nye 'nibler' når du alligevel køber bremseslanger - de kan
godt være ret rustne og svære at løsne. Brug en ringnøgle og pas på! Hvis de
sidder _rigtigt_ fast kan det være nødvendigt at bruge varme inden de skrues ud.

> Bilen er u./ABS. Men med skiver bagi.

Bremseskiverne har vi ikke prøvet at skifte i denne, men jeg tror ikke det er så
svært - vip kaliperen væk, fjern klodserne og pil skiven af. Skiven kan dog godt
sidde forbistret fast (der kan evt. være et skruehul i den hvor du kan montere
en skrue som presser den af). Foran kan kaliperne sikkert presses tilbage med en
skruetvinge, mens bagi skal den skrues tilbage. Sidstnævnte kan normalt lade sig
gøre med en papegøjetang/vandrørstang e.lign. Bare pas på du ikke ødelægger
noget (f.eks. gummipakningen ved kaliperen).

> ps. hvis det skal gøres på et værksted, hvor meget koster det så?

For meget Tja, 3-4 timer + stumper løber der vel hurtigt på... Og det er kun
for bremseslangerne og skiverne. Rørene kan hurtigt tage 5-6 timer alene for en
øvet.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 29-11-05 08:57

> [...]
>
> For meget Tja, 3-4 timer + stumper løber der vel hurtigt på... Og det
> er kun for bremseslangerne og skiverne. Rørene kan hurtigt tage 5-6 timer

Kan huske engang hvor jeg havde en Colt, hvor jeg skulle skifte kalibre
foran. Dette endte i det rene mareridt. Selve udskiftningen af kaliber og
bremseslanger gik meget godt, indtil jeg skulle udlufte, for kunne simpelt
hen ikke få luftet skidtet ud, indtil jeg snakkede med en makaniker. Han
forklarede mig, at min bremsecylinder aldrig i sin -på det tidspunkt 8 årige
levetid, havde været trykket i bund, og derfor nok var lidt rusten, på den
aldrig brugte del. Dette resultere så i, første gang jeg smækker pedalen i
bund, at pakningerne i bremsecylinderen bliver utætte, og derved ikke kan
lave tryk ......øv.
Nå ringere til min lokale reservedelsmand, han kan ikke skaffe en ny
cylinder, ikke engang et repsæt, så ringer til Mitusu. Mekanikeren griner
direkte, da jeg forklare min nød, og endnu mere da han siger hvad en repsæt
koster........ca 1300 kr + moms (for 2 pakninger og en fjeder -eller hvad
pokker det nu består af), han mente ikke mit helbred havde godt af hvad en
komplet cylinder koster.
Så jeg smuttede ud forbi den lokale kirkegård (altså dem med biler), og
fandt en til 500 + m, og så håbede på at jeg ikke smækkede den, når den
skulle udluftes (den holdt)
Pointen i min lille histiorie er, at det måske godt kan betale sig at finde
en vakuumudlufter, da den kan spare en (og ens bremsecylinder) for meget
bøvl.
Det skal dog siges, at jeg har luftet mange biler ud med pumpe metoden før,
uden problemer.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-11-05 09:13

Jakob Skovgaard skriver:

> [...]
> levetid, havde været trykket i bund, og derfor nok var lidt rusten, på den

Den har jeg alligvel aldrig hørt før. Rust i en cylinder fyldt med
olie....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 29-11-05 10:55

> [...]
> olie....
>

> Klaus
> Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:

Det havde jeg heller ikke, det kan godt være det ikke var rust, men i hvert
fald ikke en fuldstændig ren cylinder, det er ved at være nogle år tilbage,
så hukommelsen har været lidt på overarbejde Virkningen var i hvert fald
at pakningerne i den døde

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 29-11-05 11:20

On Tue, 29 Nov 2005 10:55:10 +0100, "Jakob Skovgaard"
<jakob.dorte@mail.dk> wrote:

> [...]

>så hukommelsen har været lidt på overarbejde Virkningen var i hvert fald

Det lyder sandsynligt.

Det samme kan ske med støddæmpere, når der bliver skiftet kørestil.

En frisk driver der overtager en "blød hat" bil, vil sandsynligvis
bruge mere af dæmperens vandring, og derfor ser man ofte at dæmperne
ryger efter et ejerskifte.

Det samme kan ske hvis man monterer sænkningsfjedre, uden at skifte
dæmperne.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Uffe Ravn

Dato : 29-11-05 11:50

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev

> [...]
> ryger efter et ejerskifte.
>
> Det samme kan ske hvis man monterer sænkningsfjedre, uden at skifte

Absolut, men problemet er dog blevet mindre end det har været tidligere,
efter at vi har fået alle de fartbump, der jo kan lokke selv en
blødhattekørers dæmpere i bund, engang imellem.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Fam. Olsen

Dato : 29-11-05 11:26

> Jakob Skovgaard skriver:

> Den har jeg alligvel aldrig hørt før. Rust i en cylinder fyldt med
> olie....

Jo Jo, den er sgu god nok. Bremserør tærer også indefra. En caliper eller
hjulcylinder
kan også ruste fast selvom manchetten er ok. Husk på at bremsevæsken skiftes
fordi
den har optaget vand. Bremsevæske optager faktisk fugt fra den omgivende
luft, så man skal
være lidt varsom med at gemme sjatten man får til overs til næste gang.

MVH Niels

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 29-11-05 13:59

Hej!

Jakob Skovgaard wrote:

> [...]
> Det skal dog siges, at jeg har luftet mange biler ud med pumpe metoden før,

Yikes en beretning :) Har ikke selv været ude for sådan noget - udluftningen
plejer bare at spille...

Anyway, du har ret i, at Mitsu'er kan være dyre i stumper. F.eks. sidder der for
4000,- bærearme i en '95 Galant så det er sq noget af en udskrivning når de går
istykker. Der er det noget billigere i min Escort, uden at vi dog skal
sammenligne yderligere

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Hjalte

Dato : 29-11-05 21:58

Tak for det lange og uddybende svar Kim

Jeg har dog lige et enkelt lille spørgsmål tilbage.

Jeg fik af vide af synsmanden at brømserørene var tærede.
Så er det vel rørene og ikke slangerne han mener?

Det er ikke alle rørene der skal udskiftes, de fleste er allerede
blevegt udskiftet på et værksted, men ved baghjulene skal de altså
også skiftes.

Så vidt jeg kan forstå og se, så ser det ud som om at man kan skifte
en "del", uafhængigt af de andre dele.

Er det rigtigt forstået?
Kan jeg nøjes med at skifte den der ca. halve meter ved baghjulene.
Jeg går umiddelbart ud fra, at der er en samling af en slags. Men jeg
har ikke set så meget på det endnu.

BTW. er det nødvendigt at hejse bilen op, eller kan jeg gøre det hvis
jeg bruger en donkraft?

Og så skal jeg måske lige sige, at når det skal ske, bliver jeg
assisteret af en der har prøvet det før, godt nok ikke på en galant,
men alligevel

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 29-11-05 22:12

Hej!

Hjalte wrote:

> Tak for det lange og uddybende svar Kim

Intet problem :)

> Jeg fik af vide af synsmanden at brømserørene var tærede.
> Så er det vel rørene og ikke slangerne han mener?

Tjo, men det kan sagtens være han har ment begge dele. Iøvrigt er slangerne ikke
særligt dyre, så dem kan man egentligt lige så godt skifte samtidigt.

> Så vidt jeg kan forstå og se, så ser det ud som om at man kan skifte
> en "del", uafhængigt af de andre dele.
>
> Er det rigtigt forstået?

Ja, til en vis grænse.

> Kan jeg nøjes med at skifte den der ca. halve meter ved baghjulene.
> Jeg går umiddelbart ud fra, at der er en samling af en slags. Men jeg
> har ikke set så meget på det endnu.

Desværre ikke. Røret er trukket helt fra motorrum til baghjul - ihvertfald på
den Galant jeg rodede med. På f.eks. Colt kan man være heldig med en samling
midtvejs i undervognen.

> BTW. er det nødvendigt at hejse bilen op, eller kan jeg gøre det hvis
> jeg bruger en donkraft?

Træd _aldrig_ ind under bilen når den er understøttet af en donkraft! Du skal
som et minimum have den op på fire bukke før du begynder på arbejdet... Og ja,
du skal kunne komme til undervognen da det er noget af et pillearbejde. Jeg har
heldigvis adgang til en- og tosøjlet lift, men det burde også kunne gøres med
bukke...

> Og så skal jeg måske lige sige, at når det skal ske, bliver jeg
> assisteret af en der har prøvet det før, godt nok ikke på en galant,
> men alligevel

Det er nok en god idé! Især når man roder med det første gang, og når det er så
kritisk et system.

Meld endelig tilbage hvis der er andet du vil spørge om!

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Hjalte

Dato : 30-11-05 15:59

>Desværre ikke. Røret er trukket helt fra motorrum til baghjul - ihvertfald på
>den Galant jeg rodede med. På f.eks. Colt kan man være heldig med en samling
>midtvejs i undervognen.

Så er der noget jeg ikke forstår...
Det er en lidt lang historie, men jeg prøver lige at gøre den lidt
kort.

Jeg havde min bil til syn for lidt over en måned siden.
Fik af vide at der var en masse der skulle laves, så jeg sendte den
til polen, via en kammerat der er polsk,
og dernede lavede de det hele for en 1/4 af hvad det koster herhjemme.

De har blandt meget andetm skiftet bremserørene.
Nu er jeg ikke mekaniker, men hvis det er som du siger, altså at det
er nogen meget lange rør, så burde de da ha skiftet det hele, og ikke
bare dele af det...

Men vil det sige at jeg skal køre bilen på et "gør-det-selv"
værksted, og så skifte alle/hele bremserøret, på een gang?

MVH.
Hjalte

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 30-11-05 16:43

Hej!

Hjalte wrote:
> [...]
> Nu er jeg ikke mekaniker, men hvis det er som du siger, altså at det
> er nogen meget lange rør, så burde de da ha skiftet det hele, og ikke

Men kan du ikke have taget fejl af bremseslanger og bremserør?

> Men vil det sige at jeg skal køre bilen på et "gør-det-selv"
> værksted, og så skifte alle/hele bremserøret, på een gang?

Det kan du næsten lige så godt. Så slipper du for at tænke over problemet i
fremtiden (ihvertfald mht. rørene).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Hjalte

Dato : 30-11-05 16:02

Forresten...
Kan jeg se nogen steder på bilen om det er et langt rør, eller de er
delt op?
Hvad skal jeg kigge efter?