Regler for parkering i venstre side af vej~
Fra : JS

Dato : 28-11-05 16:44

Hvornår er det tilladt hhv. ikke-tilladt at parkere i venstre vejside. altså
med snuden i retning mod modkørende?

Fra : hanzen

Dato : 28-11-05 16:51

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvornår er det tilladt hhv. ikke-tilladt at parkere i venstre vejside.
> altså med snuden i retning mod modkørende?

Det er vist en af de ting den enkelte kommune bestemmer.
Det er ret umuligt at vide hvilke regler der gælder da kommunen bare skal
offentliggøre dem en gang årligt i den lokale sprøjte.

--
hilzen
hanzen

SAAB 900 185 hk med kunstigt åndedræt

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-11-05 17:01

Hej!

JS wrote:

> Hvornår er det tilladt hhv. ikke-tilladt at parkere i venstre vejside. altså
> med snuden i retning mod modkørende?

Normalt må det kun foregå i det man kalder "mindre befærdede veje". Eksempelvis
biveje e.lign. Bemærk, at vejen ikke er mindre-befærdet hvis den er en del af en
offentlig busrute!

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-11-05 17:01

Den Mon, 28 Nov 2005 16:44:06 +0100, skrev JS :

> Hvornår er det tilladt hhv. ikke-tilladt at parkere i venstre vejside. altså
> med snuden i retning mod modkørende?

Mener bestemt det er afhængig af den lokale politivedtægt.

--
Kent Oldhøj

Fra : HKN

Dato : 29-11-05 09:52

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote in message

> Mener bestemt det er afhængig af den lokale politivedtægt.

Akkurat - og det er ikke noget som hverken europark eller andre private
parkeringsfirmaer kan udskrive bøder for - kun policen

Mvh
Henrik

It has removed 63 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Uffe Ravn

Dato : 29-11-05 11:42

"HKN" <mabehemaFJERN@DETTEtdcadsl.dk> skrev

> Akkurat - og det er ikke noget som hverken europark eller andre private
> parkeringsfirmaer kan udskrive bøder for - kun policen

Sådan var det før i tiden, men nogle steder har har parkeringsmafiaerne fået
lov til at uddele parkeringsafgifter for den slags også.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : martin.pontoppidan@g~

Dato : 28-11-05 17:04

Som tommelfingerregel skal du lade være med at parkere modsat på veje
hvor der kører busser - dvs større befærdede veje.

Fra : Brizz

Dato : 28-11-05 17:23

JS skrev:
> Hvornår er det tilladt hhv. ikke-tilladt at parkere i venstre vejside. altså
> med snuden i retning mod modkørende?

Blot til info om samme emne. I Sverige slår de ned på det prompte. Da
jeg flyttede til SE havde jeg holdt parkeret 1½ time med snuden i
forkerte retning og der sad bøden der.
Kender ikke selv de nøjagtige regler i DK men har ikke oplevet at få
bøde for det i dk

--
Mvh Brian
--

Venimus Conglaciati Vicimus

Fra : Per

Dato : 28-11-05 19:03

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvornår er det tilladt hhv. ikke-tilladt at parkere i venstre vejside.
> altså med snuden i retning mod modkørende?

Færdselsloven § 28

Standsning og parkering

§ 28. Standsning eller parkering må ikke ske på et sådant sted eller på en
sådan måde, at der opstår fare eller ulempe for færdslen.

Stk. 2. Standsning eller parkering må kun ske i højre side af vejen i
færdselsretningen. På mindre befærdet vej og vej med ensrettet færdsel kan
standsning eller parkering dog ske i venstre side. Ved standsning eller
parkering skal køretøjet anbringes i vejens længderetning ved kørebanens
yderkant eller om muligt uden for denne. Ved standsning eller parkering på
parkeringsplads, som uden for tættere bebygget område er anlagt i umiddelbar
tilslutning til vejen, skal føreren så vidt muligt benytte parkeringsplads,
der er beliggende til højre i færdselsretningen.

/Per

Fra : Rander

Dato : 30-11-05 12:59

Mon, 28 Nov 2005 16:44:06 +0100 brugte JS 4 linier på at fortælle dette til
dk.fritid.bil:

>Hvornår er det tilladt hhv. ikke-tilladt at parkere i venstre vejside. altså
>med snuden i retning mod modkørende?

Det må du hvis gaden er ensrettet - ellers ikke.

http://rander.dk (temporarily down!)

Imens løb svogeren Lars ind i Kulturhuset, hvor familien havde
været til fest for at hente en ildslukker. (Ringkøbinbg Amts Dagblad)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-12-05 10:56

"Rander" <ldNOSPAM@rander.dk> skrev i en meddelelse

> Det må du hvis gaden er ensrettet - ellers ikke.

Forkert. Se de andre svar..

--
Per, Esbjerg