Så gik den uge.............lang.
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 28-11-05 16:21

Sidste mandag l. 08:30 ringer telefonen, efter min friuge.

Lastning af air-cargo kl. 11:00 i Kastrup til Helsinki.

Kommer til garagen, kun for at konstatere at der er røget en membran
på en af bremsecylindrene på traileren. Den udskiftes. 40 min.
forsinket.

Når færge fra Kapellskär til Nådendal. Får obligatorisk hvil. Losse i
Helsinki uden problemer.

Melder tom vogn, og får ordre til at hente et læs køkkenruller i
Nokia. De skal til Växjö i Sverige. Får igen hvil på færgen.

Efter losning i Växjö lyder meldingen: Kør til Malmö og hold hvil.
Last derefter returgods fra TV-Shop til Holland.

Afgang fra Malmö og kurs direkte til Holland over Venlo og ned til en
lille by lige syd for Eindhoven. 30 km. fra byen løber jeg tør for
køretid, men da det er omkring midnat, er det uproblematisk, da
firmaet først åbner kl. 09:00

Kl. 09:30 står "far" op, kun for at konstatere at hollænderne har fået
vinterens første sne. 10-15 cm. våd tøsne. Hold da kæft et tabernakel!

Det har de s'gu ingen begreb om dernede. Hverken bilisterne eller dem
der skal rydde og salte. Det hjælper s'gu ikke at mobilisere
materiellet når først vejene er fyldt op med biler. Og vinterdæk??
Ikke tale om.

Nå, det tog "kun" 1:40 at køre de 28 km. motorvej der var tilbage.

Efter losning lød ordren på at køre til grænsen mellem Tyskland og
Belgien ved Aachen og overtage en trailer med air-cargo til Paris,
fordi chf. der havde traileren ville løbe tør for køretid.

Ned til grænsen og sove. Forventet ankomst ville være kl. 01:00, men
det havde også sneet i Tyskland, så han kom først kl. 05:50!!

Da havde det til gengæld sneet og stormet hele natten, så da jeg
startede ud var det heldigvis lørdag morgen, og der var ikke så meget
trafik.

Da det blev lidt lysere, fandt jeg ud af at belgiere er endnu ringere
end hollænderne i samtlige vinterdicipliner. For satan da et cirkus.

Hver gang der var en krum frakørsel baldrede de sammen, med det
resultat at folk der var listet ud på motorvejen, ikke kunne komme af
igen.

Der blev til gengæld kun kørt i 1 spor ud af 3 mulige. De to
andre var der jo sne i!! *LOL*

Nå, men sådan 15-20 cm. sne giver jo mere friktion end et par spor med
is i bunden, så "far" lagde lige kursen om, og skruede lidt op for
tempoet. Det gav jo den imponerende effekt, at vogntoget lavede sådan
en rask bovbølge af halvvåd sne, og det kunne jo ikke undgåes at noget
af bølgen landede ovre i indersporet.

Nu er jeg jo godt klar over at også belgiere har lommen fuld af
mobiltelefoner, så jeg vidste godt at det kun var et spørgsmål om tid,
før sheriffen ville komme efter mig. Og ganske rigtigt. Efter ca. 70
km. stod der en sherif og pustede i fløjten og fægtede med arme og
ben.

Han var noget alternativ til at begynde med, men da jeg forklarede ham
at med det tempo de holdt i inderbanen, så var der overhængende fare
for at jeg og andre lastbiler ikke ville kunne komme op over
stigningerne, med de konsekvenser det nu kunne få, så faldt han til
ro.

Som kompromis foreslog han at vi anvendte 3. spor, så det ikke
sprøjtede på de stakkels små.

Nå, i Frankrig betaler man jo for at køre på motorvejene, og følgeligt
er alt i skønneste orden.

Efter losning blev der afholdt ny pause, og lastet op til Bruxelles.
det er jo ikke så lang vej, men da der ventede en non-stop tur derfra
til København, så blev der lige holdt en pause mere.

Lastning kl. 23:00 og afgang kl. 23:55 i går aftes.

Hjemtur på bare veje og uden sindsoprivende oplevelser. Ankomst til
Tappernøje kl. 12:10 for chaufførskift, idet det er hvad man kan nå,
når man har kørt fuld skrue og holdt de pauser man skal.

Hjem til garagen i værkstedsbil.

Så har I fået et lille indblik i hvad det er vi går og sysler med. De
fleste er sikkert ligeglade, mens nogle få ikke er. Så'rn er livet.
(På vejene)

Venlig hilsen
Folmer

Fra : John Sahl

Dato : 28-11-05 16:31

Folmer Rasmussen wrote:
> Så har I fået et lille indblik i hvad det er vi går og sysler med. De
> fleste er sikkert ligeglade, mens nogle få ikke er. Så'rn er livet.
> (På vejene)

Tak for beretningen

--
John Sahl, der skal lege trucker i hele december!
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 28-11-05 17:50

Selv tak.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 28-11-05 16:59

Den Mon, 28 Nov 2005 16:21:07 +0100, skrev Folmer Rasmussen :

> Så har I fået et lille indblik i hvad det er vi går og sysler med. De
> fleste er sikkert ligeglade, mens nogle få ikke er. Så'rn er livet.

Faktisk ganske interessant sådan at få et lille kig ind i jeres verden.

Fedt indlæg!

--
Kent Oldhøj

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 28-11-05 17:51

On Mon, 28 Nov 2005 16:59:14 +0100, Kent Oldhøj <oldhoj@gmail.com>
wrote:

>Faktisk ganske interessant sådan at få et lille kig ind i jeres verden.
>
>Fedt indlæg!

>--

Tak skal du have.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Eliasen

Dato : 28-11-05 17:02

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message
> Sidste mandag l. 08:30 ringer telefonen, efter min friuge.
>
> Lastning af air-cargo kl. 11:00 i Kastrup til Helsinki.

[SNIP en masse kilometer]

> Hjem til garagen i værkstedsbil.
>
> Så har I fået et lille indblik i hvad det er vi går og sysler med. De
> fleste er sikkert ligeglade, mens nogle få ikke er. Så'rn er livet.
> (På vejene)

Faktisk et ret så spændende billede af jeres dagligdag. Jeg bildte faktisk
mig selv ind, at man som langturschf. kørte nogenlunde de samme ruter dag ud
og dag ind, men det her skaber da en anden oplevelse i mit hoved.

--
Eliasen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 28-11-05 17:54

On Mon, 28 Nov 2005 17:01:40 +0100, "Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>mig selv ind, at man som langturschf. kørte nogenlunde de samme ruter dag ud
>og dag ind, men det her skaber da en anden oplevelse i mit hoved.

Der kan du bare se.

Men der er nu en del der kører samme rute hver dag. Det kaldes at køre
liniebil. Eller i DK vil det vel hedde fragtmandsrute.

Det "sjove" er, at dem som kører indenrigs ofte har større problemer
med at få køre- og hviletiderne til at hænge sammen, end os der kører
ude.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Propellen

Dato : 28-11-05 23:14

Folmer Rasmussen skrev:

> Det "sjove" er, at dem som kører indenrigs ofte har større problemer
> med at få køre- og hviletiderne til at hænge sammen, end os der kører
> ude.

Det er ikke altid lige let... Man kan ikke engang nappe Aars - Kolding
tur/retur 2 gange lovligt. Og med de sindsyge bødetakster der er kommet
tør man ikke engang prøve

--
/Propellen

"Don´t pull low... Unless you are!"

"The sky is not the limit. The ground is"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-06 14:31

Eliasen wrote:

> Faktisk et ret så spændende billede af jeres dagligdag. Jeg bildte faktisk
> mig selv ind, at man som langturschf. kørte nogenlunde de samme ruter dag ud
> og dag ind, men det her skaber da en anden oplevelse i mit hoved.

Det er der nogen der gør.

Engang var der endda en der kørte mellem de samme to destinationer,
den ene i Danmark og den anden i Portugal, med det samme læs. Det var
noget med et tilskud til transport kort efter Portugal var kommet med
i EU. Det eneste der skete var at der blev lavet nye import/eksport
papirer for hver omgang. Bilen lastet med det samme læs gods, der så
blot blev kørt frem og tilbage. Og tilskudet var så stort at det gav
overskud.

Men det stoppede naturligvis da EU fandt ud af at deres regler kunne
bruges til, lovligt, humbug.

Der er nogen der foretrækker at køre det samme hele tiden. Og så er
der andre der helst skal have det så forskelligt som muligt. Og selv
ligger jeg nok nærmest det sidste.

På de 12 uger jeg kom til at køre i det afløserjob jeg lige er blevet
færdig med var der, bortset fra i Danmark, vist kun 4 steder jeg kom
mere end en gang.

Det dækker så lidt mere end de 12 uger, men for den vognmand har jeg
afmærket 90 steder jeg har været, i mit Route66.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-11-05 17:34

30 km. fra byen løber jeg tør for
> køretid, men da det er omkring midnat, er det uproblematisk, da
> firmaet først åbner kl. 09:00

Kaster du så anker på stedet?. For jeg har lige talt med en chaufut, som kom
med en røverhistorie, om at en anden var blevet idømt en bøde på 30.000,-,
fordi køretiden var overskredet med 2 minutter.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 28-11-05 18:00

On Mon, 28 Nov 2005 17:34:21 +0100, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> 30 km. fra byen løber jeg tør for
>>
>Kaster du så anker på stedet?.

>--

Det kan jo være lidt problematisk at finde en p-plads. Men hvis det
tydeligt fremgår af skiven at farten har været sænket når man kører
ind for at holde, og der ikke er plads, så sker der ikke noget, hvis
det ikke tager alt for lang tid.

Det er bare noget ged om morgenen, for man kommer jo tilsvarende sent
ud af starthullerne.

> [...]

>med en røverhistorie, om at en anden var blevet idømt en bøde på 30.000,-,
>fordi køretiden var overskredet med 2 minutter.

Han er fuld af løgn.

Det er ikke umuligt at der er faldet en bøde på 30.000 kr., men det er
ikke for de 2 minutter.

Der er en buschauffør der har fået 15.000 kr. for ikke at medbringe de
sidste 5 dages skiver. Det udløste 30.000 kr. til vognmanden.

Den sag skal køre som prøvesag ved retten.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Brian

Dato : 28-11-05 17:53

Folmer Rasmussen wrote:

> Så har I fået et lille indblik i hvad det er vi går og sysler med. De
> fleste er sikkert ligeglade, mens nogle få ikke er. Så'rn er livet.
> (På vejene)

Spændende fortælling, den slags kan da ryde en fordom eller to.

Du skulle vel aldrig bi-jobbe som avisbud ?

/Brian

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 28-11-05 18:03

On Mon, 28 Nov 2005 17:52:37 +0100, "Brian" <ellers@tak.du> wrote:

>Spændende fortælling, den slags kan da ryde en fordom eller to.
>
>Du skulle vel aldrig bi-jobbe som avisbud ?

>--

Nej, det gør jeg s'gu ikke. *LOL*

Og du skal ikke give vognmanden nogen fine ideer.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Peter

Dato : 29-11-05 16:28

> Sidste mandag l. 08:30 ringer telefonen, efter min friuge.

Bestemt interessant. Tak.

Hvor mange timer bliver det til på sådan en uge ?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 30-11-05 22:01

Folmer Rasmussen wrote:
> Så har I fået et lille indblik i hvad det er vi går og sysler med. De
> fleste er sikkert ligeglade, mens nogle få ikke er. Så'rn er livet.
> (På vejene)

Du kommer sgu da lidt omkring...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-06 14:15

Folmer Rasmussen wrote:
> [...]
> der skal rydde og salte. Det hjælper s'gu ikke at mobilisere
> materiellet når først vejene er fyldt op med biler. Og vinterdæk??

Hvor hulen fandt du det sne?

HØRTE om at der skulle være noget ovre i Luxembourg og den del af
Frankrig der ligger lige syd for. (Og at der skulle havde været -16
grd nede ved Lyon, dog uden sne.)

Det eneste sne jeg har været ude for denne vinter er 10-15 km nede i
Tyskland på B51. Det største problem der er at tyskerne, selvom de
ikke ved mere om vinterkørsel end hollænderne og belgierne, tror de er
verdensmestre til det. Og selvfølgelig holder parkeret i div. grøfter.
Men ok, så er de da ikke i vejen så længe.

Og så en dag jeg skulle køre de små 60 km jeg havde over til
vognmanden. Amtet havde styr på deres, men det havde kommunen ikke.
(Og så fandt man ud af at 4x4 på forskellig størrelse dæk absolut ikke
er at anbefale.)

> [...]
> ro.
> Som kompromis foreslog han at vi anvendte 3. spor, så det ikke

Der var du s*u heldig. I de fleste tilfælde ville de nok havde været
fuldstændig uforstående overfor at der kunne findes mennesker der
havde prøvet det før.