Rullende 35 års grænse for registrering ti~
Fra : John Sahl

Dato : 28-11-05 00:27

Efter flere års længselsfuld venten, er det omsider lykkedes!

Fra den 5. december 2005 er det muligt at registrere køretøjer, der er
registreret første gang for mere end 35 år siden til veterankørsel.
Dermed er den gamle faste grænse 1. januar 1960 erstattet af en rullende
35-årig grænse.
Den mest håndgribelige fordel ved dette er, at bilen kun skal til syn
hvert 8. år.

I "Bekendtgørelse om registrering af køretøjer mv" (BEK nr 1067 af
11/11/2005) står der:
§ 4. Et motorkøretøj, der er underkastet periodisk syn efter § 55, stk.
1-3, i bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer og registreret
første gang for mere end 35 år siden, kan registreres til veterankørsel.
Stk. 2. Et køretøj, der er registreret til veterankørsel, må kun
benyttes lejlighedsvis og ikke til erhvervsmæssig personbefordring,
transport af farligt gods, udrykningskørsel eller udlejning uden fører.
Og i "Bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer" §55 står der:
Stk. 4. Køretøjer registreret til veterankørsel er underkastet periodisk
syn første gang 40 år efter første registrering og derefter med 8 års
mellemrum.

Dette er en overordentlig glædelig udvikling, idet der nu for langt de
fleste "veteranregler" gælder en 35-årig grænse og det bliver dermed
nemmere at forklare dem.

Det skal dog bemærkes, at registrering til veterankørsel, som nævnt
ovenfor i lovteksten, sætter nogle begrænsninger på brugen at køretøjet.
Så hvis man bruger sin bil dagligt, er det ikke relevant at registrere
til veterankørsel.
Uagtet at en bil altid skal være forsvarlig at køre i, er der med de
længere synsintervaller også lagt op til et større ansvar hos ejeren,
idet køretøjet ikke så hyppigt kontrolleres af synsvirksomhederne.
Det er naturligvis vigtigt at vi lever op til dette ansvar og bruger
denne ordning fornuftigt.

Hvornår skal veteranbilen så til syn?

Når en bil der er mere end 35 år gammel registreres til veterankørsel,
skal den således kun til syn hvert 8. år, men pas på! - det er mere
kringlet end som så. Bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer
siger nemlig som følger: "Køretøjer registreret til veterankørsel er
underkastet periodisk syn første gang 40 år efter første registrering og
derefter med 8 års mellemrum"
De 35 år er altså af mindre betydning i denne sammenhæng. Dette
illustreres bedst med nogle eksempler:

En bil der er registreret første gang i 1970, skal første gang til syn
som veteranbil i 2010 (1970 + 40 år) og derefter i 2018, 2026 o.s.v.

En bil der er registreret første gang i 1966, skal første gang til syn
som veteranbil i 2006 (1966 + 40 år) - Den vil altså få en indkaldelse i
2006, selv om den muligvis er synet i 2005!

En bil der er registreret første gang i 1955, men først indført, synet
og registreret i Danmark i 2005, skal igen til syn allerede i 2011 (1955
+ 40 år + 8 år + 8 år) - altså 6 år efter synet i 2005! Men herefter
skal den til syn med 8-årige intervaller.

Sammendrag: Hvad sker der når et køretøj bliver 35 år gammelt?

Vægtafgiften nedsættes til 25% af den tidligere sats. Dette sker
automatisk, når køretøjet bliver 35 år gammelt.
Det bliver muligt at registrere biler til veterankørsel og dermed opnå
8-årige synsperioder. Prisen for dette er en begrænsning i
brugsmulighederne. Man skal selv få foretaget denne ændring hos
Motorkontoret.
Typegodkendelseskravet ved indregistrering af lastbiler bortfalder.

Kilde: Motorhistorisk samråd

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : Mureren

Dato : 28-11-05 14:18

> [...]
> 35-årig grænse.
> Den mest håndgribelige fordel ved dette er, at bilen kun skal til syn

Betyder det så ikke også at jeg kan få den AC Cobra/Shelby Cobra jeg drømmer
om til en rimelig pris?

Mvh.
Mureren

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-11-05 14:48

Hej!

Mureren wrote:

> Betyder det så ikke også at jeg kan få den AC Cobra/Shelby Cobra jeg drømmer
> om til en rimelig pris?

Tja, en original AC Cobra koster stadig 4-500.000,- uden afgift :(

Men FED det er den. Det må satme være vildt med 485HK til omk. 900kg :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Basil

Dato : 28-11-05 19:34

Mureren skrev d. 28-11-2005 i meddelelse
<438b0297$0$1797$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Betyder det så ikke også at jeg kan få den AC Cobra/Shelby Cobra jeg drømmer
> om til en rimelig pris?
>
> Mvh.
> Mureren

Ja, det må det gøre, og hvis du køber den, så giv lige en tur, det er
nemlig også min drøm.
Kai

Fra : Dak

Dato : 28-11-05 16:34

> [...]
> grænse.
> Den mest håndgribelige fordel ved dette er, at bilen kun skal til syn

Jubii... så er der kun 20 år tilbage til min kan blive en veteran.

Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : John Sahl

Dato : 28-11-05 16:51

Dak wrote:
> Jubii... så er der kun 20 år tilbage til min kan blive en veteran.
>
> Dak
> Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Tro på det!